Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2019, 22:57   #841
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik hoor bitterweinig dialect op TV of radio in Vlaanderen. Wel tamelijk veel tussentaal.
Tussentaal is een taal die mensen spreken die beide een andere moedertaal hebben.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 00:00   #842
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Tussentaal is een taal die mensen spreken die beide een andere moedertaal hebben.
Niet juist, "tussentaal" wordt in deze context anders gedefinieerd:

Citaat:
Met de term tussentaal wordt de in Vlaanderen gesproken, informele Nederlandse spreektaal aangeduid, die geen dialect maar ook geen Algemeen Nederlands is. De term werd bedacht door Gentse academici in de jaren 90 van de twintigste eeuw.
Citaat:
Term waarmee men in Vlaanderen de mengvorm aanduidt tussen standaardtaal en dialect. In Vlaanderen spreekt men ook wel van 'Verkavelingsvlaams'. Opgelet: in Nederland heeft tussentaal een andere betekenis.
https://www.encyclo.nl/begrip/Tussentaal
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 05:28   #843
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Tussentaal is een taal die mensen spreken die beide een andere moedertaal hebben.
We hebben er goed aan gedaan het Nederlands als onze officiële moedertaal te behouden in tegenstelling tot de Afrikaners, die ironischerwijs een zeer Hollands gekleurde taal spreken. Zij hadden in de vroege 20ste eeuw een academische elite die te weinig invloed genoot bij het volk.
Ook het Nederlands wordt over verschillende landen gesproken. Amerikanen en Oostenrijkers spreken ook respectievelijk Engels en Duits en toch verschillen hun talen aanzienlijk van die van de Engelsen en Duitsers.

Ik ben ook geen vreemde taal aan het typen hier. Ik ben me niet speciaal aan het aanpassen voor jou omdat jij een Nederlander bent. Dit is hoe ik schrijf en praat in formele settings.

Trouwens, ik werk probleemloos in Nederland in een Hollandse omgeving. Geen communicatieproblemen wat dan ook, maar goed, ik sta dan ook niet afkerig van hun versie van het Nederlands (die in uitspraak zeker ook geen AN is bij de arbeiders).

Laat die Scandinaviërs maar hun eigen aparte taal per land praten, maar wij doen er goed aan het op het Nederlands te houden. Wat een armoede zou het zijn indien onze literaturen verdeeld zouden raken en in de geesten van de mensen een rare en onnodige psychologische taalkundige barrière.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 mei 2019 om 05:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 05:35   #844
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet juist, "tussentaal" wordt in deze context anders gedefinieerd:





https://www.encyclo.nl/begrip/Tussentaal
Ik ben zelf ook geen liefhebber van de term 'tussentaal'. Het is een gek woord voor wat eigenlijk informeel Belgisch Nederlands is. Een erg Brabants gekleurde spreektaal.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:20   #845
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We hebben er goed aan gedaan het Nederlands als onze officiële moedertaal te behouden in tegenstelling tot de Afrikaners, die ironischerwijs een zeer Hollands gekleurde taal spreken.
De Afrikaners hadden echter de mogelijkheid te kiezen voor Afrikaans dat bestond als variant van het Nederlands.
Wij hadden die mogelijkheid niet; op wat "spellingsdetails" na ik zie namelijk geen verschil tussen het Nederlands in het noorden en dat in het zuiden anno 1830.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:36   #846
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet juist, "tussentaal" wordt in deze context anders gedefinieerd:





https://www.encyclo.nl/begrip/Tussentaal
Dus tussentaal is bij jullie Vlaams ,voor mensen die geen Nederland kunnen spreken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 20:40   #847
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ben zelf ook geen liefhebber van de term 'tussentaal'. Het is een gek woord voor wat eigenlijk informeel Belgisch Nederlands is. Een erg Brabants gekleurde spreektaal.
Meestal wordt Engels als tussen taal gebruikt tussen mensen die Engels spreken met elkaar en beide een andere moedertaal hebben.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 21:16   #848
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ben zelf ook geen liefhebber van de term 'tussentaal'. Het is een gek woord voor wat eigenlijk informeel Belgisch Nederlands is. Een erg Brabants gekleurde spreektaal.
Dat laatste klopt niet. "Tussentaal" kan ook een mengvorm zijn van AN en West-Vlaams bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 21:16   #849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Meestal wordt Engels als tussen taal gebruikt tussen mensen die Engels spreken met elkaar en beide een andere moedertaal hebben.
Blijkbaar hebt u geen enkele moeite genomen te lezen wat hier stond:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=842
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 21:18   #850
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus tussentaal is bij jullie Vlaams ,voor mensen die geen Nederland kunnen spreken.
Ook tussentaal is Nederlands. Blijkbaar verwart u AN met Nederlands. Een Groninger die de standaardtaal spreekt met een zwaar Groningse tongval spreekt ook geen kreukvrij AN, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 05:51   #851
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook tussentaal is Nederlands. Blijkbaar verwart u AN met Nederlands. Een Groninger die de standaardtaal spreekt met een zwaar Groningse tongval spreekt ook geen kreukvrij AN, hoor.
Nederlanders overal zeggen ook het woord 'hun' in de plaats van 'zij' en niet louter de Hollanders. Maar in Nederland wordt het Algemeen Nederlands toch beter gerespecteerd al bij al. Nu ja, op onze omroepen en in het onderwijs ook hoor. Aan dat laatste draagt u een steentje bij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2019 om 05:53.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 20:51   #852
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederlanders overal zeggen ook het woord 'hun' in de plaats van 'zij' en niet louter de Hollanders. Maar in Nederland wordt het Algemeen Nederlands toch beter gerespecteerd al bij al. Nu ja, op onze omroepen en in het onderwijs ook hoor. Aan dat laatste draagt u een steentje bij.
Onze school is al vele jaren verbroederd met een Nederlandse lagere school. Om de zoveel jaar gaan wij naar Nederland en erna brengen zij ons een bezoek. De school is gelegen in de Randstad. Toen ik enkele jaren geleden daar was, hoorde ik veel leraren poldernederlands spreken. Geen AN. Het grote verschil met Vlaanderen is evenwel dat menig Nederlander denkt dat poldernederlands hetzelfde is als AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 21:05   #853
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onze school is al vele jaren verbroederd met een Nederlandse lagere school. Om de zoveel jaar gaan wij naar Nederland en erna brengen zij ons een bezoek. De school is gelegen in de Randstad. Toen ik enkele jaren geleden daar was, hoorde ik veel leraren poldernederlands spreken. Geen AN. Het grote verschil met Vlaanderen is evenwel dat menig Nederlander denkt dat poldernederlands hetzelfde is als AN.
Poldernederlands in Nederland, Verkavelingsvlaams in Vlaanderen. Ik heb de indruk dat zowel in Nederland als in Vlaanderen talrijke dialecten niet meer worden doorgegeven aan de jonge generatie. De vraag is echter of we rekening houdend met deze trend taalkundig toegroeien naar de Nederlanders, of net verder uiteendrijven omdat standaardtaal meer en meer een eigen invulling krijgt.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 21 mei 2019 om 21:09.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 21:12   #854
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar hebt u geen enkele moeite genomen te lezen wat hier stond:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=842
En blijkbaar is Wiki niet meer zijn goede, grote vriend...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 mei 2019 om 21:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 21:37   #855
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Poldernederlands in Nederland, Verkavelingsvlaams in Vlaanderen. Ik heb de indruk dat zowel in Nederland als in Vlaanderen talrijke dialecten niet meer worden doorgegeven aan de jonge generatie. De vraag is echter of we rekening houdend met deze trend taalkundig toegroeien naar de Nederlanders, of net verder uiteendrijven omdat standaardtaal meer en meer een eigen invulling krijgt.
https://www.youtube.com/watch?v=Z8S3u-wPk90
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 07:23   #856
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar hebt u geen enkele moeite genomen te lezen wat hier stond:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=842
Blijkbaar heb je niet begrepen dat we in Nederland geen tussentaal kennen zoals in België.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 07:29   #857
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onze school is al vele jaren verbroederd met een Nederlandse lagere school. Om de zoveel jaar gaan wij naar Nederland en erna brengen zij ons een bezoek. De school is gelegen in de Randstad. Toen ik enkele jaren geleden daar was, hoorde ik veel leraren poldernederlands spreken. Geen AN. Het grote verschil met Vlaanderen is evenwel dat menig Nederlander denkt dat poldernederlands hetzelfde is als AN.
Polder Nederlands bestaat niet.
Het is een hype geweest in de jaren '80 onder fans van de Band "Drukwerk",
door Stroop polder- Nederlands genoemd.
Hooguit hoor je mensen nog spreken met een steekaccent en dat is totaal iets anders dan een tussentaal
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 07:38   #858
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Poldernederlands in Nederland, Verkavelingsvlaams in Vlaanderen. Ik heb de indruk dat zowel in Nederland als in Vlaanderen talrijke dialecten niet meer worden doorgegeven aan de jonge generatie. De vraag is echter of we rekening houdend met deze trend taalkundig toegroeien naar de Nederlanders, of net verder uiteendrijven omdat standaardtaal meer en meer een eigen invulling krijgt.
De standaard taal is een levende taal en in Nederland verandert ook het AN.
Deze veranderingen opstaan niet door dialecten zoals in Vlaanderen , maar door
de media , ook sociale media.
Het zou best kunnen dat het AN in Nederland een andere kant opgaat dan in België, omdat we andere media hebben.

Laatst gewijzigd door cato : 22 mei 2019 om 07:40.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 17:40   #859
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ach, in de jaren '80 keken Vlamingen veel naar de Nederlandse televisie. Dat gaan we niet meteen terug doen, wellicht, maar als je luistert naar Studio Brussel of MNM wordt Nederland bijna dagelijks vermeld. Er bestaat wel degelijk een waardering voor dat andere land met dezelfde taal. Na een periode van Nederland te negeren komen er heus wel perioden waarin we er wel aandacht aan besteden, daarvan ben ik rotsvast overtuigd.

Misschien ben ik onbewust gaan solliciteren in Nederland omwille van een soort onzichtbare kracht die momenteel in Vlaanderen speelt. Na een periode waarin Vlaanderen zich wou bewijzen het 'alleen te kunnen' komt er een periode van nieuwsgierigheid naar 'die andere'.
Belgen zie je bovendien overal in het Zuiden van Nederland, al zijn ze wel best zeldzaam eens je de rivieren oversteekt. Vaak als ik in Zuid- en Noord-Holland ben ben ik de enige persoon met een Belgische nummerplaat in een volle parkeergarage.

Nochtans ben ik van mening dat de Groot-Nederlandse gedachte eerst en vooral spiritueel is en dat je er het beste aan bijdraagt om het andere land te leren kennen. En toch behandelen Hollanders me doorgaans als hun gelijke in hun eigen land al is Holland vrij ongekend terrein voor de modale Vlaming ook al spenderen we veel lessen over de Gouden Eeuw tijdens Nederlands en is Amsterdam een populaire city trip ook bij Vlamingen. In het veel gezelligere Haarlem was ik toch mooi de enige Belg, ook zo in Delft, ook zo in Leiden, enz....

Zeeland is anders wel populair voor Belgische toeristen, en niet louter Zeeuws-Vlaanderen. Ook 'Noord-Nederlands' van cultuur.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 mei 2019 om 18:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 18:08   #860
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Over taal gesproken. In Tilburg wordt best wel nog wat Brabants gesproken, wat verrassend is voor de grote stad dat het is en vrij ver van de Belgische grens. Ik hoef er mijn taalgebruik amper op te poetsen.
En wat taalgebruik betreft ben ik best wel flexibel hoor. Ik wauwel natuurljk geen Hollands (terug in het Noorden dan), maar sta ook niet afkerig het te parafraseren indien nodig. Ze willen wellicht niet weer een andere Hollander aan mij (ik acht dat zelf ook best raar, al kan ik begrijpen dat dat anders kan liggen voor iemand die er tientallen jaren woont zoals met iedere nieuwe streek), maar dat wil niet zeggen dat hun taalgebruik het mijne niet kan beïnvloeden. Het Nederlands is een levende taal, immers.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 mei 2019 om 18:17.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be