Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2020, 12:32   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Zullen de Schotten zelf mogen beslissen?

Dat is de vraag die bij mij opkwam toen ik dit artikel vond in de gazet van vandaag.

titel: Recordaantal Schotten is voor onafhankelijkheid
link: https://www.hln.be/buitenland/record...eid~a4d92d970/

Citaat:
Het aantal Schotten dat onafhankelijk wil worden van het Verenigd Koninkrijk was nog nooit zo hoog als nu. Volgens onderzoeksbureau Ipsos zou 58 procent van de Schotten 'ja' stemmen bij een nieuw onafhankelijkheidsreferendum.



Bijna twee derde van de Schotten vindt dat het parlement van het Verenigd Koninkrijk binnen vijf jaar een nieuw onafhankelijkheidsreferendum moet toestaan als de Scottish National Party (SNP) opnieuw de meerderheid krijgt in het Schotse parlement in 2021. Op dit moment is de separatistische SNP al de grootste partij in het parlement, maar er staan in 2021 verkiezingen gepland.

Uit de peiling blijkt dat de SNP in elk geval zijn zetelaantal van nu (61) nog zou verhogen tot boven de absolute meerderheid en op 72 zetels zou uitkomen. De SNP, geleid door premier Nicola Sturgeon, zou daarmee veruit de populairste partij in Schotland worden.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt. Pas je cookie instellingen hier aan.
Referendum

Juridisch gezien kan de Schotse regering niet op eigen houtje een referendum houden. De Britse regering moet daarvan ook voorstander zijn en die is dat niet.
ADVERTENTIE
Ads by Teads

Sturgeon schreef vandaag in aanloop van een bijeenkomst van de Europese Raad een gastcolumn in de Duitse krant Die Welt, waarin zij pleit voor Schotse onafhankelijkheid. Ze schrijft dat de Europese Unie de onafhankelijkheid van Schotland moet steunen, zodat Schotland onderdeel van de EU kan blijven.

Schotland zal, net als het Verenigd Koninkrijk, de EU na de brexituittredingsperiode verlaten. In 2016 stemde de meerderheid van de Schotten tegen de brexit, maar omdat het land onderdeel is van het Verenigd Koninkrijk, moet het de EU verlaten. De roep om een nieuw onafhankelijkheidsreferendum klinkt daardoor steeds harder.

In 2014 werd er al een onafhankelijkheidsreferendum in Schotland gehouden. Toen wees iets meer dan 55 procent van de Schotten dit af. Sturgeon vindt dat de uitslag van het brexitreferendum in 2016 de situatie heeft veranderd en maakt daarom een nieuwe volksraadpleging onderdeel van haar verkiezingscampagne van 2021.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 12:44   #2
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.805
Standaard

Nu met de totale Brexit is het voor de schotten niet meer interessant om bij de EU te gaan, zeker niet nu ze hun gigantische visgronden terug krijgen. Dan opnieuw 10 jaar onderhandelen met de EU en een gigantische muur zetten met de UK vanwege de EU immigratie verschillen. Eigenlijk kan het niet meer.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 12:48   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Zoveel als de Catalanen? Die mochten toch ook hun ding niet doen van u, beste Schoof?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 14:53   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zoveel als de Catalanen? Die mochten toch ook hun ding niet doen van u, beste Schoof?
Je vergist je volgens mij : de Schoofzak is een echte vendelier, en een grote voorstander voor de catalaanse separatistische kramp.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 21:51   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is de vraag die bij mij opkwam toen ik dit artikel vond in de gazet van vandaag.

titel: Recordaantal Schotten is voor onafhankelijkheid
link: https://www.hln.be/buitenland/record...eid~a4d92d970/
Boris heeft al njet gezegd. En ze wachten best tot er al dan niet een verdrag komt. Een harde grens met Engeland lijkt niet direct heel nuttig voor de Schotten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2020, 12:38   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zoveel als de Catalanen? Die mochten toch ook hun ding niet doen van u, beste Schoof?
Ik heb voor minder gevochten hoor kerel !
Ik eis verontschuldigingen. Omstandig zelfs.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2020, 12:41   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je vergist je volgens mij : de Schoofzak is een echte vendelier, en een grote voorstander voor de catalaanse separatistische kramp.
Dat is taal die niet gepromoot wordt door de Grote Verbinder die Edel Geboren is en in Laeken woont.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2020, 18:01   #8
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nu met de totale Brexit is het voor de schotten niet meer interessant om bij de EU te gaan, zeker niet nu ze hun gigantische visgronden terug krijgen. Dan opnieuw 10 jaar onderhandelen met de EU en een gigantische muur zetten met de UK vanwege de EU immigratie verschillen. Eigenlijk kan het niet meer.
??? Een raar argument die muur...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2020, 23:23   #9
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nu met de totale Brexit is het voor de schotten niet meer interessant om bij de EU te gaan, zeker niet nu ze hun gigantische visgronden terug krijgen. Dan opnieuw 10 jaar onderhandelen met de EU en een gigantische muur zetten met de UK vanwege de EU immigratie verschillen. Eigenlijk kan het niet meer.
Na de No-deal Brexit volgt de onafhankelijkheid van Schotland.
De een zijn dood is de ander zijn brood
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 05:52   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb voor minder gevochten hoor kerel !
Ik eis verontschuldigingen. Omstandig zelfs.
Was je voor Catalaanse onafhankelijkheid? Of in elk geval voor het zelfbeschikkingsrecht van de Catalanen als volksgroep? In dat geval neem ik mijn woorden terug.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:14   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Na de No-deal Brexit volgt de onafhankelijkheid van Schotland.
De een zijn dood is de ander zijn brood
Dat beweer ik ook al een hele tijd..


De Schotten wijzen ons de weg
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:27   #12
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is de vraag die bij mij opkwam toen ik dit artikel vond in de gazet van vandaag.

titel: Recordaantal Schotten is voor onafhankelijkheid
link: https://www.hln.be/buitenland/record...eid~a4d92d970/
Als "echte nationalist" hoop ik van niet...
Wat jij verkeerdelijk Schotse Nationalisten noemt zijn eigenlijk linkse Eurofielen die een onderdeel willen blijven van een Europese superstaat en daarvoor hun onafhankelijkheid volledig willen opgeven.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:33   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Als "echte nationalist" hoop ik van niet...
Wat jij verkeerdelijk Schotse Nationalisten noemt zijn eigenlijk linkse Eurofielen die een onderdeel willen blijven van een Europese superstaat en daarvoor hun onafhankelijkheid volledig willen opgeven.
Het klopt dat de SNP een eerder linkse partij is,niet te vergelijken met de N-VA alhier.

En ja,in schotland bleek er toendertijd bij dat referendum een duidelijke meerderheid pro-EU.

We zullen zien dat Londen met alle mogelijke wettelijke middelen zal proberen een afscheiding tegen te gaan....Er dreigt daar een situatie vergelijkbaar met Catalonie te ontstaan waarbij de "onafhankelijkheid" uitgeroepen wordt en dan.......euhm.......ja...wat dan?

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2020 om 10:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:27   #14
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het klopt dat de SNP een eerder linkse partij is,niet te vergelijken met de N-VA alhier.

En ja,in schotland bleek er toendertijd bij dat referendum een duidelijke meerderheid pro-EU.

We zullen zien dat Londen met alle mogelijke wettelijke middelen zal proberen een afscheiding tegen te gaan....Er dreigt daar een situatie vergelijkbaar met Catalonie te ontstaan waarbij de "onafhankelijkheid" uitgeroepen wordt en dan.......euhm.......ja...wat dan?
Waarschijnlijk krijgen de Schotten wel de steun en erkenning van de EU en haar lidstaten. GB niet.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:27   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het klopt dat de SNP een eerder linkse partij is,niet te vergelijken met de N-VA alhier.

En ja,in schotland bleek er toendertijd bij dat referendum een duidelijke meerderheid pro-EU.

We zullen zien dat Londen met alle mogelijke wettelijke middelen zal proberen een afscheiding tegen te gaan....Er dreigt daar een situatie vergelijkbaar met Catalonie te ontstaan waarbij de "onafhankelijkheid" uitgeroepen wordt en dan.......euhm.......ja...wat dan?
Het is inderdaad een buitenbeentje bij de Nationalisten. Sociaal aangelegd, Eurofiel, gematigd. Ik moet zeggen dat ik er wel sympathie voor heb.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:40   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Waarschijnlijk krijgen de Schotten wel de steun en erkenning van de EU en haar lidstaten. GB niet.
Als ze zich éénzijdig afscheiden? Neen, vergeet het maar.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:49   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is inderdaad een buitenbeentje bij de Nationalisten. Sociaal aangelegd, Eurofiel, gematigd. Ik moet zeggen dat ik er wel sympathie voor heb.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Als "echte nationalist" hoop ik van niet...
Wat jij verkeerdelijk Schotse Nationalisten noemt zijn eigenlijk linkse Eurofielen die een onderdeel willen blijven van een Europese superstaat en daarvoor hun onafhankelijkheid volledig willen opgeven.
Hoe straf dat jullie zich vergissen.
Zoek maar eens een niet-linkse nationalistische vrijheidsbeweging. In Catalonië? In Baskenland? In Bretagne? ...
Zelfs het Vlaams Blok is in wezen helemaal niet rechts.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:52   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201020_05006407

‘Britse conservatieve partij werkt aan plan tegen Schotse onafhankelijkheid’


Citaat:
De Britse Conservatieven werken aan een strategie om de groeiende steun in Schotland voor onafhankelijkheid tegen te gaan. Volgens persbureau Bloomberg circuleert een memo hierover onder kopstukken van de partij van premier Boris Johnson, onder wie de invloedrijke minister Michael Gove.

In de nota staat hoe er gereageerd moet worden als de Scottish National Party, die voor een onafhankelijk Schotland is, in mei de verkiezingen wint, wat steeds meer waarschijnlijk wordt.
Alleen maar blijven zeggen een nieuw onafhankelijkheidsreferendum niet toe te staan, zou ‘contraproductief’ zijn. In plaats daarvan moeten de Tories overwegen meer macht over te dragen aan de regering in Edinburgh om de onafhankelijkheidswens tegen te gaan, zou in de memo van een consultancybedrijf staan. Ook zou de EU kunnen worden bewerkt om het idee dat Schotland als onafhankelijk land kan toetreden om zeep te helpen. Volgens een bron binnen de partij is er een werkgroep opgericht om de kwestie te bespreken.
Meerderheid Schotland wilt onafhankelijkheid
Schotland is al eeuwen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, maar het aantal Schotten dat onafhankelijk wil worden bereikt recordhoogten. Volgens recent onderzoek van Ipsos zou 58 procent van de Schotten daarvoor stemmen. Bijna twee derde van de Schotten vindt dat het Britse parlement binnen vijf jaar een nieuw onafhankelijkheidsreferendum moet toestaan als de Scottish National Party (SNP) in mei opnieuw de meerderheid krijgt in het Schotse parlement.
Bij een referendum in 2014 wees 55 procent van de Schotten onafhankelijkheid nog af. De meerderheid stemde in 2016 echter tegen de brexit, maar ze hebben de EU toch moeten verlaten. Premier en SNP-leider Nicola Sturgeon heeft een nieuwe volksraadpleging onderdeel van haar verkiezingscampagne voor 2021 gemaakt en pleit bij de EU voor steun aan de Schotse onafhankelijkheid.
https://www.hln.be/buitenland/britse...heid~a2d201f8/
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 12:13   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe straf dat jullie zich vergissen.
Zoek maar eens een niet-linkse nationalistische vrijheidsbeweging. In Catalonië? In Baskenland? In Bretagne? ...
Zelfs het Vlaams Blok is in wezen helemaal niet rechts.
extreem-rechts.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 12:23   #20
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
extreem-rechts.

Maar het zijt wel gij die hier open en bloot heeft opgeroepen om mensen te vergassen, niet één of andere "duistere VB-er".
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be