Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2009, 16:09   #41
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan de traditionele overlevering van een groep jagers-verzamelaars niet vergelijken met een westers legaal systeem.
De 'pacha mama' idee is eerder afkomstig van de Quechua en Aymara indianen, 'Incas' om het simpeler, maar niet helemaal correct, te zeggen, niet zozeer van groepen jagers verzamelaars uit de amazone. Het idee van een rechtsstaat is in Latijns amerikaanse landen al lang aanwezig. Verschillende van die landen zijn ouder als België.

Ik zou het beheer over kernenergie niet overlaten aan mensen die persoonlijk weinig belang hechten aan toekomstige generaties. Naast 'profesionalisme' is er ook een ethiek nodig.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 juni 2009 om 16:12.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 18:17   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het idee van een rechtsstaat is in Latijns amerikaanse landen al lang aanwezig. Verschillende van die landen zijn ouder als België.
Ik dacht dat het de Romeinen waren die de rechtstaat hadden uitgevonden, zoals die in het westen begrepen wordt.

Citaat:
Ik zou het beheer over kernenergie niet overlaten aan mensen die persoonlijk weinig belang hechten aan toekomstige generaties. Naast 'profesionalisme' is er ook een ethiek nodig.
Kijk, ten eerste "beheer" ik geen kernenergie, ik wijs enkel op een aantal technisch en wetenschappelijk foute stellingen. Het is pas als men alle elementen op tafel heeft, en alle risico's en zo heeft geschat naar beste vermogen, dat men keuzes kan maken, en die keuzes zijn natuurlijk ingegeven door de verkozen ethiek.

Ik heb er geen moeite mee om de keuzes te maken als functie van de ethiek die je voorkeur heeft, en kan daarbij best mijn eigen ethische voorkeuren opzij zetten.

Als jouw ethiek ervan uit gaat dat we heden ten dage een veel minder aangenaam (en het gaat er hem niet over enkele gadgets, het gaat er om van zware miserie en armoede en dood en verdoemenis) leven moeten opleggen aan onze medemens om ook maar niet het minste extra risico te laten lopen voor hypothetische generaties in de toekomst, risico's die veel kleiner zijn dan de risico's die we nu allemaal zelf aanvaarden en die ook naar alle waarschijnlijkheid veel kleiner zullen zijn dan de risico's die die hypothetische toekomstige generaties voor andere dingen zullen lopen - als dat je ethisch basis principe is, dan zal ik je ronduit zeggen dat je dan gelijk hebt van geen kernenergie (of geen fossiele brandstoffen) te willen. Maar weet goed dat je dan heel veel lijden veroorzaakt aan de huidige en de eerste of tweede komende generatie.

Als een andere ethiek (degene die ik onderschrijf) eruit bestaat van de huidige generaties belangrijker te vinden dan de toekomstige, zonder die daarom totaal onbelangrijk te vinden, dan ga ik er van uit dat met de technologie die we bezitten, ons tegenwoordig het leven zo aangenaam mogelijk moeten maken, maar binnen dat kader, die technologieen moeten kiezen die een zo klein mogelijke last op de toekomstige generaties moeten leggen. En dan is kernenergie veruit te verkiezen boven steenkool stoken.

Als we een derde ethiek beschouwen (die ik niet onderschrijf, btw), die ervan uitgaat dat enkel de huidige generatie ook maar enig belang heeft, en de toekomstige helemaal niet, dan gaan we beter voort met steenkool stoken, er is nog genoeg van voor onze generatie, en we zullen die eventuele klimaatswijziging grotendeels niet ondergaan. Dan gebruiken we ook beter geen kernenergie, want hoewel dat minder vervuilt, is 't soms een beetje duurder en zo.

Maar stellen dat je heel veel om de toekomstige, zowel als de huidige generatie geeft, en kernenergie door aardgas en steenkool en drie windmolens willen vervangen, houdt geen steek.

Maar we zijn aan het afwijken.
Ik bekritiseer helemaal niet - ik vind dat zelfs positief - dat men in die grondwet een beginsel inschrijft van respect voor de natuur en voor de biodiversiteit en zo. Maar *rechten* toekennen aan niet-redelijke dingens lijkt mij, in het kader van een westers wetsysteem aberrant en aanleiding gevend tot absurditeiten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 18:29   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik bekritiseer helemaal niet - ik vind dat zelfs positief - dat men in die grondwet een beginsel inschrijft van respect voor de natuur en voor de biodiversiteit en zo. Maar *rechten* toekennen aan niet-redelijke dingens lijkt mij, in het kader van een westers wetsysteem aberrant en aanleiding gevend tot absurditeiten.
Wat absurd is is veronderstellen dat het hier om een wetgeving zou gaan die ervoor zal zorgen dat het amazonewoud eigenhandig naar de rechtbank kan stappen. Uiteindelijk gaat het ook in deze grondwet om zaken des mensen. De grondwet kan slechts alzo geïnterpreteerd worden. Het vernieuwende is echter dat door 'rechten' toe te kennen aan de natuur, de mens een verantwoordelijkheid draagt naar die natuur toe. Datzelfde doen we al met dieren. Er is niets onredelijks aan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 juni 2009 om 18:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 21:42   #44
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar we zijn aan het afwijken.
Ik bekritiseer helemaal niet - ik vind dat zelfs positief - dat men in die grondwet een beginsel inschrijft van respect voor de natuur en voor de biodiversiteit en zo. Maar *rechten* toekennen aan niet-redelijke dingens lijkt mij, in het kader van een westers wetsysteem aberrant en aanleiding gevend tot absurditeiten.
dierenwelzijnwetten leiden tot absurditeiten? En gehandicapten, die horen eigenlijk ook niet wettelijk beschermd te worden?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 23:01   #45
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hier het volledige hoofdstuk over de rechten van de natuur uit de Ecuatoriaanse grondwet van 2008.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tja, ik ben die taal niet machtig.
Dan vertalen we dat via Google Traduction
(resultaat hieronder, rechtstreeks overgenomen, zonder correctie)

Hoofdstuk zevende
Rechten van de natuur

Artikel 71 .- De aard of de Pacha Mama, waar hij speelde en maakt het leven heeft recht op eerbiediging volledig hun bestaan en het behoud en herstel van haar vitale cycli, de structuur, de functies en evolutionaire processen. Elke persoon, de gemeenschap, nationaliteit of mensen kan verlangen dat een overheidsinstantie de naleving van de rechten van de natuur. Toepassen en interpreteren van deze rechten in acht nemen van de beginselen die zijn neergelegd in de Grondwet, voor zover van toepassing. De Staat zal de natuurlijke en rechtspersonen, en groepen, ter bescherming van de natuur en het bevorderen van respect voor alle elementen die een ecosysteem.

Artikel 72 .- De natuur heeft recht op herstel. Dit herstel is onafhankelijk van de verplichting van de staat en de personen of bedrijven te compenseren individuen en groepen die afhankelijk zijn van natuurlijke systemen beïnvloed. In gevallen van ernstige of blijvende gevolgen voor het milieu, met inbegrip van die welke verband houden met de exploitatie van uitputbare natuurlijke hulpbronnen, de staat zal stellen de meest doeltreffende mechanismen om de restauratie, en treft de passende maatregelen op te heffen of te beperken van de schadelijke gevolgen voor het milieu.

Artikel 73 .- Staat EI toepassing voorzorg en beperkende maatregelen voor de activiteiten die ertoe kunnen leiden dat soorten uitsterven, vernietiging van ecosystemen of de permanente verandering van de natuurlijke cycli. De vermelding van de organismen en organische en anorganische stoffen die kunnen veranderen in een definitieve wijze de nationale genetische erfgoed.

Artikel 74 .- individuen, gemeenschappen, nationaliteiten en volkeren hebben het recht om te profiteren van het milieu en natuurlijke hulpbronnen die hen in staat stellen op een goede levensstandaard. Milieu diensten zijn niet onderworpen aan krediet-, productie, levering, gebruik en wordt gereguleerd door de staat.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 23:33   #46
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.139
Standaard

Op 28 september 2008 vond een referendum plaats over de nieuwe Ecuatoriaanse grondwet. Bijna 70 % van de Ecuatoriaanse kiezers sprak zich uit vóór de nieuwe grondwet. Dit is de algemene trend; slechts in 2 provincies – bastions van de ex-president Guttiérez - behaalde de nee-stemmers een niptemeerderheid. Ook in de provincie Guayas waren de ja-stemmers, tegen de verwachtingen in, in demeerderheid. In de provincie hoofdstad en tevens sterke economische havenstad Guayaquil zelfwonnen de nee-stemmers nipt. Burgemeester Nebot van Guayaquil was immers een fel tegenstander.

Op 20 oktober trad de nieuwe grondwet in voege. De nieuwe grondwet brengt een heleboel hervormingen met zich mee die na een overgangsperiode zullen uitmonden in verkiezingen in april 2009. De nieuwe grondwet is op sommige vlakken zeer innoverend en progressief. Met betrekking tot de specifieke sector van het VFTB is het het vermelden waard dat Ecuador het eerste land ter wereld is waar de natuur onvervreemdbare rechten toegekend worden en van deze laatste dus een rechtspersoon maken. ‘El buen vivir’ (welzijn) en ‘La convivencia’ (het samenleven) in harmonie met de natuur vormt de algemene filosofie van de grondwet.

Hoofdstuk 7: Rechten van de natuur is nog explicieter, bevat 4 artikels en verwijst rechtsreeks naar de rechten van de natuur of Moeder Aarde (Pacha Mama):
  • Artikel 71: “De natuur of Moeder Aarde, waar men zich voortplant en leeft, heeft het recht op integraal respect op haar bestaan, haar behoud en de regeneratie van haar vitale cycli, functies en evolutieve processen. Elke persoon, gemeenschap, volk of nationaliteit zal het naleven van de rechten van de natuur bij de openbare autoriteit kunnen eisen. Voor de toepassing en de interpretatie van deze rechten wordt gewezen op de principes bepaald in de Grondwet, van waaruit zij voortkomen. De Staat zal natuurlijke personen, rechtspersonen en collectieven stimuleren om de natuur te beschermen en zal het respect voor alle elementen die een ecosysteem vormen, bevorderen.”
  • Artikel 72: “De natuur heeft het recht op herstel. Dit herstel zal onafhankelijk zijn van de verplichting die de Staat of natuurlijke en rechtspersonen hebben met betrekking tot de schadeloosstelling van individuen of personen die afhankelijk zijn van aangetaste ecosystemen. In het geval van ernstige of permanente milieu impact, inbegrepen dewelke die veroorzaakt worden door de exploitatie van niet hernieuwbare grondstoffen, zal de Staat de meest efficiënte mechanismen instellen om het herstel mogelijk te maken en adequate maatregelen aannemen om schadelijke milieugevolgen teniet te doen of te verminderen.”
  • Artikel 73:”De Staat zal voorzorgs- en beperkende maatregelen aanwenden bij activiteiten die kunnen leiden tot het uitsterven van soorten, de vernietiging van ecosystemen en de permanente verandering van natuurlijke cycli. De introductie van organismen, organisch en anorganisch materiaal die het nationaal genetisch patrimonium op definitieve wijze kunnen veranderen, is verboden.”
  • Artikel 74:”Personen, gemeenschappen, volkeren en nationaliteiten hebben het recht om baat te hebben bij het milieu en de natuurlijke rijkdommen die hen het welzijn toelaten. Ecosysteemdiensten kunnen niet verworven worden; hun productie, rendement, gebruik en exploitatie zullen gereguleerd worden door de Staat.
De zeer progressieve wetgeving mbt natuur komt onder meer voort uit de visionaire ideeën van Alberto Acosta, ex-voorzitter van de grondwetgevende vergadering, omtrent justitie en ecologische rechtvaardigheid in de 21ste eeuw.

Uit: VFTB: missieverslag Ecuador oktober 2008
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 10 juni 2009 om 23:37.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 14:18   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Op 28 september 2008 vond een referendum plaats over de nieuwe Ecuatoriaanse grondwet. Bijna 70 % van de Ecuatoriaanse kiezers sprak zich uit vóór de nieuwe grondwet. Dit is de algemene trend; slechts in 2 provincies – bastions van de ex-president Guttiérez - behaalde de nee-stemmers een niptemeerderheid. Ook in de provincie Guayas waren de ja-stemmers, tegen de verwachtingen in, in demeerderheid. In de provincie hoofdstad en tevens sterke economische havenstad Guayaquil zelfwonnen de nee-stemmers nipt. Burgemeester Nebot van Guayaquil was immers een fel tegenstander.

Op 20 oktober trad de nieuwe grondwet in voege. De nieuwe grondwet brengt een heleboel hervormingen met zich mee die na een overgangsperiode zullen uitmonden in verkiezingen in april 2009. De nieuwe grondwet is op sommige vlakken zeer innoverend en progressief. Met betrekking tot de specifieke sector van het VFTB is het het vermelden waard dat Ecuador het eerste land ter wereld is waar de natuur onvervreemdbare rechten toegekend worden en van deze laatste dus een rechtspersoon maken. ‘El buen vivir’ (welzijn) en ‘La convivencia’ (het samenleven) in harmonie met de natuur vormt de algemene filosofie van de grondwet.

Hoofdstuk 7: Rechten van de natuur is nog explicieter, bevat 4 artikels en verwijst rechtsreeks naar de rechten van de natuur of Moeder Aarde (Pacha Mama):
  • Artikel 71: “De natuur of Moeder Aarde, waar men zich voortplant en leeft, heeft het recht op integraal respect op haar bestaan, haar behoud en de regeneratie van haar vitale cycli, functies en evolutieve processen. Elke persoon, gemeenschap, volk of nationaliteit zal het naleven van de rechten van de natuur bij de openbare autoriteit kunnen eisen. Voor de toepassing en de interpretatie van deze rechten wordt gewezen op de principes bepaald in de Grondwet, van waaruit zij voortkomen. De Staat zal natuurlijke personen, rechtspersonen en collectieven stimuleren om de natuur te beschermen en zal het respect voor alle elementen die een ecosysteem vormen, bevorderen.”
  • Artikel 72: “De natuur heeft het recht op herstel. Dit herstel zal onafhankelijk zijn van de verplichting die de Staat of natuurlijke en rechtspersonen hebben met betrekking tot de schadeloosstelling van individuen of personen die afhankelijk zijn van aangetaste ecosystemen. In het geval van ernstige of permanente milieu impact, inbegrepen dewelke die veroorzaakt worden door de exploitatie van niet hernieuwbare grondstoffen, zal de Staat de meest efficiënte mechanismen instellen om het herstel mogelijk te maken en adequate maatregelen aannemen om schadelijke milieugevolgen teniet te doen of te verminderen.”
  • Artikel 73:”De Staat zal voorzorgs- en beperkende maatregelen aanwenden bij activiteiten die kunnen leiden tot het uitsterven van soorten, de vernietiging van ecosystemen en de permanente verandering van natuurlijke cycli. De introductie van organismen, organisch en anorganisch materiaal die het nationaal genetisch patrimonium op definitieve wijze kunnen veranderen, is verboden.”
  • Artikel 74:”Personen, gemeenschappen, volkeren en nationaliteiten hebben het recht om baat te hebben bij het milieu en de natuurlijke rijkdommen die hen het welzijn toelaten. Ecosysteemdiensten kunnen niet verworven worden; hun productie, rendement, gebruik en exploitatie zullen gereguleerd worden door de Staat.
De zeer progressieve wetgeving mbt natuur komt onder meer voort uit de visionaire ideeën van Alberto Acosta, ex-voorzitter van de grondwetgevende vergadering, omtrent justitie en ecologische rechtvaardigheid in de 21ste eeuw.

Uit: VFTB: missieverslag Ecuador oktober 2008
Ah, sorry, ik had die zaken misbegrepen. Ik had begrepen dat *elk levend wezen in de natuur* een door de grondwet gegarandeerd en afdwingbaar bestaans- en voortplantingsrecht had.

Zoals het daar staat wil dat gewoon zeggen dat respect voor de natuur ingeschreven is in de grondwet.

Het enige wat bizarre artikel is 73.
Citaat:
De introductie van organismen, organisch en anorganisch materiaal die het nationaal genetisch patrimonium op definitieve wijze kunnen veranderen, is verboden
Wil dat nu zeggen dat een vreemdeling niet mag inwijken in dat land en daar met een inheemse trouwen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 17:46   #48
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, sorry, ik had die zaken misbegrepen. Ik had begrepen dat *elk levend wezen in de natuur* een door de grondwet gegarandeerd en afdwingbaar bestaans- en voortplantingsrecht had.

Zoals het daar staat wil dat gewoon zeggen dat respect voor de natuur ingeschreven is in de grondwet.

Het enige wat bizarre artikel is 73.


Wil dat nu zeggen dat een vreemdeling niet mag inwijken in dat land en daar met een inheemse trouwen ?
niks bizar, het voorziet in GGO's die geïntroduceerd zouden kunnen worden
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be