Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2010, 19:41   #41
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat zullen er zoveel niet zijn die tekenen
ik vraag mij wel af of pseudoefedrine tekent bvb... dat zou dan wel eentje zijn dat zowat jan en alleman kan pakken vooral tijdens de winter
pseudoefedrine? Ongetwijfeld een streepje.
Van een andere orde: anti-epileptica zullen ook een streepje geven in die test.
Maakt geen verschil of het een patient betreft die het al z'n hele leven moet nemen en er perfect mee functioneert.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2010, 21:44   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als er op de bijsluiter staat dat ge er niet moogt mee rijden is dat met reden.
zeg een hoestsiroop dextrometorfaan is zowat de standaard, pseudoefedrine is ook zowat de standaard, neusdruppeltjes en keeltabletjes zijn nog eens zowat standaard;

Mijnheer voert zomaar een testje in waar zeg maar 5-10% van de mensen positief gaan reageren zonder reden. Ik lach mij ziek op termijn mag hij zijn testjes in de vuilbak gooien, we gaan nog nooit zo'n zever gezien hebben.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 00:32   #43
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als er op de bijsluiter staat dat ge er niet moogt mee rijden is dat met reden.
Op een medicament voor een valling en voor ADHD staat dit dan ook niet.
Toch is dat product aanwezig.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 05:55   #44
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
. Het is niet verboden om met ritalin op te rijden en voor zover ik weet is het kwalijke effect daarvan ook niet aangetoond. Dus waarom zou je ze dan wel van de weg af willen schoppen? Het gaat hier om mensen die heel veel last van deze maatregel gaan ondervinden, die bij elke controle uit de auto geplukt worden, 12 uur niet mogen rijden, opgehaald moeten worden, later moeten terugkomen voor hun auto, er niet meer van uit kunnen gaan dat ze ergens aankomen als ze er met de auto heen gaan en bovendien als drugsgebruikers behandeld en onderzocht zullen worden. Voor mij is dat niet acceptabel. Voor u wel?

En ja, de vergelijking was inderdaad vrij onzinnig, maar dat was de opmerking "Er zijn toch maar weinig volwassenen die dit gebruiken" dus ook.
Het is ook niet verboden van onder invloed van alcohol te rijden (<0,5 promille)

Van mij mogen die mensen blijven rijden hoor, dit debacle toont het amateurisme en de provinciaalse mentaliteit aan van boer Schouppe nog maar eens aan..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 07:06   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Loop een paar huisartsen af, of hoor rond bij vrienden. Ik ken er een aantal die frivool omgaan met rilatinevoorschriften.
waarom zou ik dat doen ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 07:08   #46
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als er op de bijsluiter staat dat ge er niet moogt mee rijden is dat met reden.
in de bijsluiter van Ritaline staat NIET dat je er niet mee zou mogen rijden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 07:15   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

netzomin dat je slechter rijdt met dextrometorfaan hoestsiropen, pseudoefedrine, neusdruppeltjes met afgeleiden van efedrine, keeltabletjes met lidocaine, of nexiam maagzuur remmer
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 07:58   #48
Alexandr Borodin
Burger
 
Alexandr Borodin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 54
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Mijn schatje is me laatst komen halen met de wagen nadat mijn tandarts mij waarschuwde niet met de auto te rijden omwille van de verdoving.

Op veel vrij te verkrijgen medicijnen staat op de bijsluiter trouwens op dat ge niet met de wagen moogt rijden.

Ik verwacht nog mensen die hun rijbewijs kwijtspelen omwille van slaappillen, calmans of bepaalde anti-depressiva waarmee ge eigenlijk ook niet moogt rijden.
Een lidocaïne-injectie bij de tandarts kan wel degelijk vertroebeld zicht, duizeligheid en sufheid veroorzaken na snelle toediening of toediening via een bloedvat of overdosering. Zuigtabletten echter niet, en sinds het over een speekseltest gaat is dit wel relevant.

Bijgevoegd wat bijsluiters van produkten die vrij verkrijgbaar zijn en het rijgedrag niet of nauwelijks beïnvloeden, maar zeker positief zullen tekenen op de test.
Deze lijst is slecht een greep uit een veel grotere verzameling.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf bijsluiter lidocaïne zuigtabletten.pdf‎ (44,8 KB, 508x gelezen)
Bestandstype: pdf bijsluiter pantoprazole.pdf‎ (166,2 KB, 159x gelezen)
Bestandstype: pdf bijsluiter Sinutab paracetamol-pseudoefedrine.pdf‎ (20,2 KB, 5533x gelezen)
Bestandstype: pdf bijsluiter_hexomedine-keelspray-30-g.pdf‎ (28,5 KB, 217x gelezen)
Bestandstype: pdf bijsluiter_vibrocil-neusspray-15-ml.pdf‎ (131,8 KB, 432x gelezen)
Alexandr Borodin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 08:22   #49
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in de bijsluiter van Ritaline staat NIET dat je er niet mee zou mogen rijden.
Euhm...zie mijn reactie #40
Het is daarom aan te bevelen geen voertuigen te besturen, machines bedienen of andere gevaarlijke activiteiten te verrichten.

Laatst gewijzigd door Cdude : 27 oktober 2010 om 08:23.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 08:30   #50
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Euhm...zie mijn reactie #40
Het is daarom aan te bevelen geen voertuigen te besturen, machines bedienen of andere gevaarlijke activiteiten te verrichten.
je hebt gelijk

ik heb verward met concerta.

Citaat:
4.7 Beïnvloeding van de rijvaardigheid en het vermogen om machines te bedienen
Er zijn geen studies uitgevoerd naar de invloed van Concerta op de rijvaardigheid en het bedienen van machines. Concerta kan echter duizeligheid veroorzaken. Het is aan te bevelen voorzichtigheid te betrachten bij het besturen van voertuigen, het bedienen van machines of het uitvoeren van andere activiteiten die mogelijk gevaar kunnen opleveren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 08:35   #51
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Euhm...zie mijn reactie #40
Het is daarom aan te bevelen geen voertuigen te besturen, machines bedienen of andere gevaarlijke activiteiten te verrichten.
een aanbeveling is nog geen wettelijk verbod...

Duvel heeft zelfs geen bijsluiter..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 12:19   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin Bekijk bericht
Een lidocaïne-injectie bij de tandarts kan wel degelijk vertroebeld zicht, duizeligheid en sufheid veroorzaken na snelle toediening of toediening via een bloedvat of overdosering. Zuigtabletten echter niet, en sinds het over een speekseltest gaat is dit wel relevant.

Bijgevoegd wat bijsluiters van produkten die vrij verkrijgbaar zijn en het rijgedrag niet of nauwelijks beïnvloeden, maar zeker positief zullen tekenen op de test.
Deze lijst is slecht een greep uit een veel grotere verzameling.
Hij beseft dat niet de schouppe, maar nu moeten ze alle bijsluiters aanpassen, opgelet kan interageren met de speekseltest van schouppe, met een vals positief resultaat zodat u , uw rijbewijs voor 12u kunt kwijtzijn.
De firma is daarvoor dan nietmeer verantwoordelijk, he tmedisch korps is vrijgesteld van alle schuld daaromtrent, en het probleem komt dan juridisch te liggen bij onze vriend schouppe.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 12:51   #53
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Dat ze die speekseltest maar rap aanpassen tot hij de juiste drugs vindt. Totdan, kunnen ze beter die speekseltesten weglaten
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 12:54   #54
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Dat ze die speekseltest maar rap aanpassen tot hij de juiste drugs vindt. Totdan, kunnen ze beter die speekseltesten weglaten
Zo is dat, en de "minister" moet men tot publieke ophanging veroordelen wegens incompetentie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 12:55   #55
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
een aanbeveling is nog geen wettelijk verbod...

Duvel heeft zelfs geen bijsluiter..
Toch wel, er staat 8.5° op
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 14:08   #56
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Toch wel, er staat 8.5° op
8.5 graden? das nog vrij fris e..van mij mag ie warmer
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 15:17   #57
Alexandr Borodin
Burger
 
Alexandr Borodin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 54
Standaard

Ongelooflijk hoe nonchalant onze ontslagnemende staatssecretaris een dergelijke prul van een test er door gejaagd heeft zonder het probleem van de valse positieven in overweging te nemen. De test is even betrouwbaar als Schouppe zelf.

Ik vraag me gewoon nog af wie de leverancier van die speekseltests is, en hoeveel die er aan winnen.

Citaat:
Dat ze die speekseltest maar rap aanpassen tot hij de juiste drugs vindt. Totdan, kunnen ze beter die speekseltesten weglaten
Dat zie ik niet te gauw gebeuren.

Die test is (net als een urinetest) een immunoassay en werkt met antilichamen die binden aan een antigen (drug) waardoor de concentratie van dat antigen in een vloeistof (biologisch specimen) kan bepaald worden. Antilichamen zijn een soort eiwitten die door het immuunsysteem aangemaakt worden als respons op het introduceren van vreemde stoffen (antigenen). Zij binden zich aan het antigen dat verantwoordelijk is voor hun productie.

Die antilichamen worden meestal uit konijnen of schapen gehaald. Daarbij beoogt men zo specifiek mogelijke antilichamen te bekomen, maar op zich brengt dit problemen met zich mee. Een antilichaam die zeer specifiek is voor heroïne en morfine zal door de structurele verwantschap geneigd zijn ook te reageren met codeïne of ethylmorfine, beiden aanwezig in vrij verkrijgbare geneesmiddelen. Maar zij zullen niet reageren met structureel minder verwante, maar even roesverwekkende synthetische opiaten als oxycodone, buprenorfine en fentanyl.

Bij cannabis was het vroeger zo, dat ibuprofen (Nurofen) een valse positieve gaf. Men heeft dit aangepast door een ander, meer specifiek antilichamen te gebruiken, maar hoge dosissen Nurofen en ook Apranax (naproxene) geven nog steeds valse positieven.

Cross-reactivity moet dan nog eens in relatie gebracht worden met de cut-off, nl. vanaf welke concentratie wordt stof X gedetecteerd, bij welke concentratie detecteert het dan verwant (al dan niet illegale) stof Y? Enz...

Ook bij amfetamines zit je met hetzelfde probleem, hoe kan je een positieve reactie verwachten met de illegale drugs amfetamine, methamfetamine en ethylamfetamine, zonder een zelfde positieve reactie voor efedrine-derivaten te bekomen?

In 't kort kan een immunoassay nooit een betrouwbare meting zijn en worden deze slechts gebruikt als indicatie. Enkel een GC-MS op serum kan uitsluiting geven op de gebruikte stof en de aanwezige concentratie ervan, in vergelijking met een gekende standaard. Enkel deze laatste techniek wordt als bewijsmateriaal aanvaard.

Ik zie de flikken nog niet te gauw met een GC-MS aan de afslag van de snelweg staan.

Laatst gewijzigd door Alexandr Borodin : 27 oktober 2010 om 15:26.
Alexandr Borodin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 15:23   #58
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Ik zie de flikken nog niet te gauw met een GC-MS aan de afslag van de snelweg staan
Informeer de mensen
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 15:40   #59
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

met informatiebrochures
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 16:20   #60
Alexandr Borodin
Burger
 
Alexandr Borodin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 54
Standaard

geen slecht idee

misschien iets opstellen om per mail te versturen?
Alexandr Borodin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be