Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 november 2010, 13:00   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard flitspalen

Men is enkele jaren geleden begonnen met het plaatsen van flitspalen om het aantal doden op onze wegen te verminderen.
We zijn nu een hoop jaren verder en een hoop flitspalen rijker geworden...en blijkbaar waren het aantal doden vorig jaar spectaculair hoger (7de dag gisteren)

Kortom...flitspalen helpen dus helemaal niet. Dat blijkt nu uit harde cijfers en bewijzen. En toch willen ze er bij gaan plaatsen.

Graag de reden waarom ze er bij gaan plaatsen indien het niet helpt tegen verkeersdoden? Dan kan het maar om 1 reden zijn...geld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 13:41   #2
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Men is enkele jaren geleden begonnen met het plaatsen van flitspalen om het aantal doden op onze wegen te verminderen.
We zijn nu een hoop jaren verder en een hoop flitspalen rijker geworden...en blijkbaar waren het aantal doden vorig jaar spectaculair hoger (7de dag gisteren)

Kortom...flitspalen helpen dus helemaal niet. Dat blijkt nu uit harde cijfers en bewijzen. En toch willen ze er bij gaan plaatsen.

Graag de reden waarom ze er bij gaan plaatsen indien het niet helpt tegen verkeersdoden? Dan kan het maar om 1 reden zijn...geld.
Dat zou inderdaad wel eens best kunnen. Echter, om zo'n conclusie te trekken, moet je eigenlijk weten welke elementen een factor zijn geweest in die stijging van het aantal verkeersdoden en of die elementen in dezelfde mate aanwezig waren toen er nog geen flitspalen waren.
Bv: het aantal voertuigen op de baan.
Het kan dus bv best zijn dat er nieuwe elementen zijn die maken dat het aantal verkeersdoden stijgt en dat die elementen blijkbaar van grotere invloed zijn dan flitspalen. Zodoende dat, mochten die flitspalen er niet zijn, het aantal verkeersdoden misschien nog hoger ligt.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 15:01   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dat zou inderdaad wel eens best kunnen. Echter, om zo'n conclusie te trekken, moet je eigenlijk weten welke elementen een factor zijn geweest in die stijging van het aantal verkeersdoden en of die elementen in dezelfde mate aanwezig waren toen er nog geen flitspalen waren.
Bv: het aantal voertuigen op de baan.
Het kan dus bv best zijn dat er nieuwe elementen zijn die maken dat het aantal verkeersdoden stijgt en dat die elementen blijkbaar van grotere invloed zijn dan flitspalen. Zodoende dat, mochten die flitspalen er niet zijn, het aantal verkeersdoden misschien nog hoger ligt.
Dat kan, maar ik denk dat we allemaal wel beter weten ondertussen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 15:23   #4
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dat kan, maar ik denk dat we allemaal wel beter weten ondertussen.
Wel, nee, net niet. Dat is het juist. Iéts veroorzaakt die toename in dodelijke verkeersslachtoffers. Het zou nu wel heel gemakkelijk zijn om te zeggen: kijk, dat is het ultieme bewijs dat flitscamera's niet werken.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 16:43   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wel, nee, net niet. Dat is het juist. Iéts veroorzaakt die toename in dodelijke verkeersslachtoffers. Het zou nu wel heel gemakkelijk zijn om te zeggen: kijk, dat is het ultieme bewijs dat flitscamera's niet werken.
De flitscamera's werken enkel zolang tot iedereen ze weet staan.
50 meter verder kan je weer alles uit de kast halen.

Dus waar ze staan hebben ze effect, elders niet.
Gaat u in Vlaanderen elke 25 meter een paal zetten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 17:11   #6
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy2 Bekijk bericht
Flitspalen helpen net zo min als overal camera's plaatsen tegen misdaad.
Misschien heb je dit ondertussen begrepen?
2 totaal verschillende dingen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 17:13   #7
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wel, nee, net niet. Dat is het juist. Iéts veroorzaakt die toename in dodelijke verkeersslachtoffers. Het zou nu wel heel gemakkelijk zijn om te zeggen: kijk, dat is het ultieme bewijs dat flitscamera's niet werken.
Nee, daar zijn eigenlijk nog bewijzen voor.

1) Als men enkel camera's plaatst op dodelijke plaatsen...waarom dan eerst maanden vooraf met die kabels over de weg meten hoe hard mensen er rijden? De zwarte punten zijn nm al bekend via de ongevallencijfers.

2) Er staan camera's op plaatsen waar nog nooit een dode is gevallen.

Maar toegegeven...het ultieme bewijs zal het niet zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.

Laatst gewijzigd door illwill : 8 november 2010 om 17:14.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 18:06   #8
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wel, nee, net niet. Dat is het juist. Iéts veroorzaakt die toename in dodelijke verkeersslachtoffers. Het zou nu wel heel gemakkelijk zijn om te zeggen: kijk, dat is het ultieme bewijs dat flitscamera's niet werken.

En dat "Iets" zijn 3 zaken ten eerste de erbarmelijke staat van het wegdek .. met putten en losliggende kiezel
ten tweede de wegmarkering en foute plaatsing van verlichtingspalen ... vraag maar eens de onkost naar de kapot gereden bots-absorbeerders op (daarom dat er meer gepleit wordt voor uitloop zones zonder vangrails of palen).
Ten derde vermoeidheid en werkdruk wat al voldoende bewezen is dat dit nefast is voor de attentie.

Ten vierde .. het Schouppe punt .. maar ik had er maar drie dus dat telt niet
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 18:17   #9
fabianen
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 april 2007
Berichten: 1.146
Standaard

Vandaag weer een weg parcour moeten volgen op een drukke weg.Links,rechs,om de 'diepe' putten te ontwijken,dit is Belgie.
Denk aan een suv voertuig.Je moet tegenwoordig geen veldweg meer gaan opzoeken de dag van vandaag om plezier te hebben met je suv.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 19:49   #10
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Vandaag weer een weg parcour moeten volgen op een drukke weg.Links,rechs,om de 'diepe' putten te ontwijken,dit is Belgie.
Denk aan een suv voertuig.Je moet tegenwoordig geen veldweg meer gaan opzoeken de dag van vandaag om plezier te hebben met je suv.
Mooi gezegd.. maar onze politici nemen sarcasme voor waar dus hopelijk lezen ze het niet
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 20:10   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Men is enkele jaren geleden begonnen met het plaatsen van flitspalen om het aantal doden op onze wegen te verminderen.
We zijn nu een hoop jaren verder en een hoop flitspalen rijker geworden...en blijkbaar waren het aantal doden vorig jaar spectaculair hoger (7de dag gisteren)

Kortom...flitspalen helpen dus helemaal niet. Dat blijkt nu uit harde cijfers en bewijzen. En toch willen ze er bij gaan plaatsen.

Graag de reden waarom ze er bij gaan plaatsen indien het niet helpt tegen verkeersdoden? Dan kan het maar om 1 reden zijn...geld.
Niet helemaal
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=406

België doet het het best van de ons omringende landen qua daling van doden binnen de bebouwde kom en we zijn 5e buiten de bebouwde kom.
Het beleid (en de flitspalen maken daar deel van uit) werkt dus wel degelijk.

Er kunnen natuurlijk altijd uitschieters zijn, zowel omhoog als omlaag.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 20:39   #12
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nee, daar zijn eigenlijk nog bewijzen voor.

1) Als men enkel camera's plaatst op dodelijke plaatsen...waarom dan eerst maanden vooraf met die kabels over de weg meten hoe hard mensen er rijden? De zwarte punten zijn nm al bekend via de ongevallencijfers.

2) Er staan camera's op plaatsen waar nog nooit een dode is gevallen.

Maar toegegeven...het ultieme bewijs zal het niet zijn.
Inderdaad. En mbt 2: ik zou zelfs zeggen dat het merendeel van de flitspalen in de eerste plaatst geplaatst zijn waar ze het meest opbrengen en niet waar er het meest nood aan is.

Ik zou om te beginnen al eens zogoed als alle flitspalen op autostrades verwijderd willen zien. Ze kunnen die dan opstellen waar ze wel een veiligheidsverhogende functie hebben, i.e. aan scholen e.d.

Wat is eigenlijk de straf als je een plastieken zak over een flitspaal hangt? Ik dacht dat een tijdje geleden iemand tot tienduizenden euro's boete veroordeeld was wegens het vernielen van een flitspaal, dat is dus echt geen optie... maar hoeveel boete kunnen ze je geven omdat je er een vuilniszak hebt over gehangen?

Daarnaast: voor zover mij bekend blijkt overdreven snelheid slechts in een uiterst klein % van de ongevallen een significante rol te spelen.

Als ik zelf naar autostrades kijk voel ik mij ook niet onveiliger doordat er iemand 's avonds laat daar op een vrij lege autosnelweg een pak sneller dan toegelaten rijdt.

Waar ik me wel onveilig door voel zijn de 1: 'rijvakslingeraars' (liefst dan nog zonder te pinken) 2: de bumperklevers en op 3: de alle zicht blokkerende monovolumes en erger.

Ik rij ondertussen toch al meer dan 10 jaar quasi dagelijks serieus wat autostrade en ik heb nog nooit meegemaakt dat een anonieme combi eens een bumperklever of rijvakslingeraar aan de kant zette. Het aantal flitspalen dat ik op die 10 jaar gepasseerd ben is echter zowat onbeperkt...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 21:01   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

70 hier - 90 daar
nee niet te snel
let op de flitspaal
(x4)

Allo, Anciaux, merci voor 't cadeau
maar nee serieus ik geef minder gas
want anders kan ik betalen

Allo, Allo, lieve Bert, awel chapeau
geen zware voet omdat het moet
vanaf nu doe ik het goed

Kijk maar kijk maar
ze staan overal
ze staan overal
ze staan overal
Hier een flitspaal
daar een camera
ja de politie staat overal
(x2)

Allo, oh-oh, ik sta weer op de foto
vanaf nu neem ik de trein
in plaats van de auto


Allo, hallo, bebouwde kom
u rijdt te snel
ik mag maar 30 per uur
ik val in slaap achter m'n stuur

Kijk maar kijk maar
ze staan overal
ze staan overal
ze staan overal
Hier een flitspaal
daar een camera
ja de politie staat overal
(x2)

70 hier - 90 daar
nee niet te snel
let op de flitspaal
(x4)

Kijk maar kijk maar
ze staan overal
ze staan overal
ze staan overal
Hier een flitspaal
daar een camera
ja de politie staat overal
(x3)
http://www.youtube.com/watch?v=zvwgU3az1_g

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 22:56   #14
Graziëlla
Schepen
 
Graziëlla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 498
Standaard

Mijn man is enkele weken geflitst geweest voor enkele kilometers te snel te rijden: 50 euro boete! Het is een schande dat mensen geflitst kunnen worden in eigen straat!!!!!
__________________
De wereld is rot, echt rot.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:11   #15
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Mijn man is enkele weken geflitst geweest voor enkele kilometers te snel te rijden: 50 euro boete! Het is een schande dat mensen geflitst kunnen worden in eigen straat!!!!!
Dus het komt erop neer dat iemand gewoonweg op alle straten waar er flitsers staan / regelmatig flitsauto's staan een huis kopen (ok, zal niet een taktiek zijn voor de gemiddelde burger) en dan moet hij geen boetes meer betalen?

Als je in je eigen straat geflitst wordt, wil dat zeggen dat je in je eigen straat te snel reed hé
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:11   #16
Busse87
Burgemeester
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 559
Standaard

Akkoord dat ze minder verkeersdoden willen . Maar Belgie doet het zeer goed met verkeersveiligheid . Het dichtste wegennet van Europa in een land van meer dan 30.000km opp en een bevolkingsdichtheid van 340/km² . Dan mag je nog zoveel palen , flitsers en weet ik wat allemaal plaatsen , ongevallen met dodelijke afloop kunnen niet voorkomen worden . Begrenzers helpen hier ook niet tegen . Een ongeval is snel gebeurd en dat kun je niet voorkomen .

Hoeveel verkeersdoden heeft belgie op een jaar ?? Ik had 2 jaar geleden gelezen dat we ergens in de 500 verkeersdoden hadden ( totaal ) . Op een bevolking van 10 miljoen is dat gewoon niks...
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:13   #17
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Akkoord dat ze minder verkeersdoden willen . Maar Belgie doet het zeer goed met verkeersveiligheid . Het dichtste wegennet van Europa in een land van meer dan 30.000km opp en een bevolkingsdichtheid van 340/km² . Dan mag je nog zoveel palen , flitsers en weet ik wat allemaal plaatsen , ongevallen met dodelijke afloop kunnen niet voorkomen worden . Begrenzers helpen hier ook niet tegen . Een ongeval is snel gebeurd en dat kun je niet voorkomen .

Hoeveel verkeersdoden heeft belgie op een jaar ?? Ik had 2 jaar geleden gelezen dat we ergens in de 500 verkeersdoden hadden ( totaal ) . Op een bevolking van 10 miljoen is dat gewoon niks...
Vanaf welk getal wordt dat plots wel iets? Die aantal doden? Dat je niet kan vermijden dat er doden zullen vallen, klopt. Maar elke verkeersdode die kon voorkomen worden, is er een te veel. En er zijn er veel die kunnen voorkomen worden door niet geïntoxiceerd of niet te snel te rijden.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 03:02   #18
Figy
Schepen
 
Figy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2004
Berichten: 433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Mijn man is enkele weken geflitst geweest voor enkele kilometers te snel te rijden: 50 euro boete! Het is een schande dat mensen geflitst kunnen worden in eigen straat!!!!!
Het is een schande dat een boete "maar" 50 euro bedraagt. Geen wonder dat veel autobestuurders hardleers zijn.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 03:11   #19
Ganzenbordfan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2007
Locatie: Braunau am Inn
Berichten: 1.012
Standaard

Zeuren over flitspalen is zoiets typisch voor gefrustreerde automobielverslaafden die zich niet aan de verkeersregels kunnen houden.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 07:43   #20
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Het is een schande dat een boete "maar" 50 euro bedraagt. Geen wonder dat veel autobestuurders hardleers zijn.
How how, je kunt wel degelijk iemand pluimen door hogere boetes te geven.
Je kan altijd eens een boete krijgen door de weg niet goed te kennen...borden niet gezien.

Heel simpel op te lossen...je mag bv 1 of 2 boetes per jaar krijgen...lage boetes bedoel ik dan. Maar elke keer hier binnen bv een termijn van 1 jaar nog boetes bijkomen...elke keer de boete met een factor 2 de hoogte in. Mensen die dus geld genoeg hebben en er niet naar kijken zullen toch snel aan een bedrag zitten dat ook zij niet graag meer afgeven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be