Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2016, 09:27   #1
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard Wat je niet wilde weten over de zalm op je bord

Enkele misselijk makende feiten over gekweekte zalm (zo goed als alle zalm die we consumeren is gekweekt):

Citaat:
Zalm zit vol Omega-3. En je kan 'm op een miljoen manieren klaarmaken. Dit is wat je niet wil weten:
1. De zalm op je bord wordt gekweekt in kooien

Denk 27 zalmen in een badkuip. Zo dicht zitten die zalmen op elkaar in die kooien. Gemiddeld.


2. Een visfarm met 200.000 zalmen produceert evenveel uitwerpselen als een stad met 65.000 mensen


Die uitwerpselen worden niet verwijderd en zinken gewoon naar de bodem. Ze zijn een broeihaard van ziektes voor de zalmen die erboven zwemmen, maar ook voor andere zeedieren. Bron: puresalmon.org.

3. Omdat de vissen zwemmen in hun eigen uitwerpselen zijn ze ziek


Fish farmers gebruiken ondermeer grote hoeveelheden antibiotica. Tussen 100 gram (Europa), 175 gram (Canada) en een kilo (Chili) om 1.000 kilo zalm groot te brengen. Die antibiotica blijft in de vis zitten en belandt in je lijf. Bron: lenfestocean.org

4. De uitwerpselen trekken ook parasieten en wormen aan


Om die te weren worden pesticiden gebruikt. In april 2013 kreeg Noorwegen het gedaan van Europa dat er nu 10 keer meer Endosulfan gebruikt mag worden dan voorheen. Endosulfan stapelt zich op in de zalmen. Het is een zenuwgif. De symptomen van een acute vergiftiging zijn hyperactiviteit, rillen, kramp, verlies van coördinatie, ademnood, misselijkheid en braken. Bij zware gevallen kan bewusteloosheid en dood volgen. Het leidt tot genetische aandoeningen bij baby’s. Het is overal verboden tegenwoordig, behalve in de aquacultuur. Bron: undercurrentnews.com

5. Cypermethrin, deltamethrin, emamectin, teflubenzuron en azamethiphos: klinkt appetijtelijk?


Nog wat pesticiden die in je zalm gaan. Stoffen die irriterend zijn voor de ogen, de huid en de luchtwegen, gevaarlijk voor het zenuwstelsel. Bij sommigen kan inslikken de dood veroorzaken. Bron: The Guardian.

6. Zelfs als ze verboden zijn, blijven ze opduiken


In zalm worden erg verhoogde en gevaarlijke waarden van Arseen, PCB’s, dioxines, dieldrin en toxaphene gevonden. Doordat zalm gif in z’n vet opslaat, worden dikwijls residuen tot 9 miljoen keer meer in hun vlees gevonden dan in het water waarin ze zwemmen. Bron: Albany University

7. De zalm moet ook een kleurtje krijgen

Daarvoor wordt Carophyll of Astaxanthin gebruikt. Anders zou je gerookte zalm gewoon grijs zien. Bron: natural news

8. Er zit misschien een varken in je zalm


Sinds 1 juni mag slachtafval opnieuw in het eten van zalm gedraaid worden door Europa. Dat was verboden sinds de dollekoeienziekte (BSE). Bron: Render Magazine

9. Gerookt met een flesje?

De kans is groot dat je zalm niet boven een vuurtje is gerookt, maar met liquid smoke. Daarin zitten FF-B en AM 1, die bij dierentesten hebben aangetoond dat ze DNA beschadigen.
http://newsmonkey.be/article/2439

Zalm= regelrecht vergif. Wie dit nog eet is goed gek.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2016, 10:42   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
http://www.vice.com/be/read/this-guy...for-five-years

Okay, en je eet bedorven vlees. Waarom eet je bedorven vlees?

Het is pro-biotisch. Een deel van mijn spijsverteringsproblemen kwam door een gebrek aan enzymen. Mijn lichaam maakt onvoldoende enzymen aan om zetmeelrijke producten te verteren. De pro-biotische bacteriën helpen me dus bij het verteren van voedsel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2016, 12:37   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Over zalm gesproken, kan iemand een verklaring geven voor de stupiede uitspraak in een radio-reclameboodschapje op VRT (natuurlijk, of wat dacht je...). Het was een boodschap die eindigde met "De Morgen, meer nieuws, meer zalm."?

Wat komt die zalm daar doen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2016, 13:44   #4
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Dat heeft niets met de VRT te doen he. Dat is gewoonweg de slogan van De Morgen. Heeft er mee te maken dat De Morgen zichzelf blijkbaar beschouwd als één van de weinige mediaspelers die "tegen de stroom ingaat". Bij de haren getrokken en bovendien ook nog es onwaar dus.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2016, 15:56   #5
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Was een jaar geleden al succesvol uit de doeken gedaan op Telefacts hoor

De NVA gaat dat veranderen
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 00:59   #6
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

Dat van dat kleurtje, daar is niks speciaals of schokkend aan. In het wild krijgen die vissen net dezelfde kleurstoffen binnen via hetgeen ze binnenspelen, vooral van garnalen.
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 10:08   #7
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yog Sothoth Bekijk bericht
Dat van dat kleurtje, daar is niks speciaals of schokkend aan. In het wild krijgen die vissen net dezelfde kleurstoffen binnen via hetgeen ze binnenspelen, vooral van garnalen.
Dat klopt. En het is niet het vlees dat men kleurt, het is een caroteenachtige stof die de kwekers aan de voeding toevoegen.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 15:38   #8
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Ach ja is zoals ganzenlever en zelfs een gewone steak. Het is lekker dus waarom zou je het laten staan? Je kan moeilijk op de graskant gaan staan. Sommigen -en dan vooral de getrouwde vrouwen- zien er wel als een koe uit maar toch ... Mij stoort het niet dat dieren af zien om dan geslacht te worden. Het blijft even lekker

Laatst gewijzigd door PORSCHE : 12 februari 2016 om 15:39.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 16:33   #9
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Enkele misselijk makende feiten over gekweekte zalm (zo goed als alle zalm die we consumeren is gekweekt):



http://newsmonkey.be/article/2439

Zalm= regelrecht vergif. Wie dit nog eet is goed gek.
Frankenfish.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 16:45   #10
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

@Micele,

Bedorven vlees eten is helemaal niet zo ongezond noch een rotte ervaring, integendeel. Het vlees wordt zeer zacht en droogt niet uit indien men het correct doet. Het heeft wel een sterkere smaak. Zo'n conservepotjes met kleine stukjes rot vlees stinkt wel ongelofelijk. Smakelijker is een stuk van enkele kilo's te laten rotten en de buitenkant er af te snijden, vanbinnen is dat vlees dan mooi donkerrood en hebben de enzymen en bacterieen reeds hun werk gedaan. Ideaal voor BBQ, enkel de buitenkant aan laten bakken en binnenin rauw. Het vlees krijgt door de bacterien wel een kaassmaakje, eens men daaraan gewoon is eet men zoiets met plezier. Het is uiteraard een kostelijke methode, wegens het wegsnijden en wegwerpen van de buitenkant van het stuk vlees. Als regel geldt hoe groter het stuk vlees, des te minder verlies. Idealiter stukken vlees van een vijftal kg.

Wie ooit de kans heeft om dry aged meat te eten, zeker niet laten varen.





Zo ziet het er dan uit:



De max!

Weetje:

Het waterverlies dat het stuk vlees tijdens het proces oploopt beinvloed het gewicht en omvang van de steak na bakken niet. In verhouding zal het na bereiding evenveel wegen en van dezelfde omvang zijn als een stuk vlees van datzelfde vlees dat het proces niet doorging.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 15 februari 2016 om 16:59.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 09:03   #11
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Zalm is toch een superfood? Ge moet geen gekweekte kopen maar wilde zalm he?
Of is dat al even ongezond? Ik moet zeggen, I am not impressed. Ik zal nog wekelijks zalm en andere viskes eten. Ik eet zalm sowieso doorbakken dus parasieten zijn dood.
Sedert ik dat las van de superbacteriën laat ik mijn steak ook doorbakken. Ik eet zo goed als geen rauw vlees. Ben er een beetje vies van, blijft een kadaver van een dood dier.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 15:35   #12
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Wat ik begrijp van de inleidende tekst is dat zalm uit Chili bomvol met antibiotica zit. Om die reden eet ik liever ook geen kip uit Brazilie, daar zullen ze het denk ik ook niet zo nauw nemen met de dosering van antibiotica.

Het hoeft trouwens niet op deze artificiele manier gekweekt te worden. Tannines, een natuurlijke stof in de natuur -zit in bladeren- geeft een cola kleur aan kreken en moerassen, doden larven en bacterien.

Uitstekend geschikt om zonder antibiotica een viskweek te beginnen. Mits de viskweken voldoende afstand van elkaar bewaren. Er kan zo ecologisch verantwoord geteeld worden. Mondjesmaat begint deze teelt in Suriname op gang te komen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 23 februari 2016 om 15:53.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 01:06   #13
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zalm is toch een superfood? Ge moet geen gekweekte kopen maar wilde zalm he?
Of is dat al even ongezond? Ik moet zeggen, I am not impressed. Ik zal nog wekelijks zalm en andere viskes eten. Ik eet zalm sowieso doorbakken dus parasieten zijn dood.
Sedert ik dat las van de superbacteriën laat ik mijn steak ook doorbakken. Ik eet zo goed als geen rauw vlees. Ben er een beetje vies van, blijft een kadaver van een dood dier.
Doorgebakken schoenzolen eten...

In het binnenland van Suriname is er niet overal en altijd elektra aanwezig. Gebruikelijk daar is om alvorens vlees te bakken het te wassen met azijn. De rauwe lucht en slijmerige brei haalt de azijn weg. Doodt de bacterieen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 24 februari 2016 om 01:08.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 08:01   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Zalm doorbakken is nog sappig hoor. Ge moet hem geen uur bakken he
Steak kan je ook doorbakken dat hij nog mals en sappig is.
Gewoon geen rauw vlees meer, liever dat dan ziek zijn.
Azijn mag dan wel de buitenste laag cleanen, die parasieten zijn daar niet mee dood.
Het zit tot op de kern van dat vlees he, en dan liever een schoenzool dan gepekelde steak.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 10:26   #15
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Plots relevant
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2016, 22:35   #16
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Vroeger (voor de industriële revolutie) zat er zalm in de schelde.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 16:01   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat heeft niets met de VRT te doen he. Dat is gewoonweg de slogan van De Morgen. Heeft er mee te maken dat De Morgen zichzelf blijkbaar beschouwd als één van de weinige mediaspelers die "tegen de stroom ingaat". Bij de haren getrokken en bovendien ook nog es onwaar dus.
Amaai! De Morgen die tegen de stroom in vaart?

Tegen welke stroom dan?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 16:33   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Waar komt jouw vis vandaan:

Noordwestelijk deel Stille Oceaan

http://www.iglo.be/nl-be/foreverfood...erkomst/61-02h

Welke zalm mogen we nog wel, of beter niet meer, eten?

http://www.spiritualia.be/blogs/ange...meer-eten.html

Wilde en gekweekte zalm – wat is het verschil?

http://academy.pittmanseafoods.com/2...-het-verschil/

Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaan

http://eten-en-drinken.infonu.nl/pro...m-vandaan.html
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2016, 18:56   #19
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zalm doorbakken is nog sappig hoor. Ge moet hem geen uur bakken he
Steak kan je ook doorbakken dat hij nog mals en sappig is.
Gewoon geen rauw vlees meer, liever dat dan ziek zijn.
Azijn mag dan wel de buitenste laag cleanen, die parasieten zijn daar niet mee dood.
Het zit tot op de kern van dat vlees he, en dan liever een schoenzool dan gepekelde steak.
Enfin zeg hoe kan je entrecôte of andere edele stukken doorbakken en dat hij nog mals en sappig is. Op het einde geef je het zelf toe en spreek je van een schoenzool wat het ook is. Ga dan liever een doorbakken Macdo eten in plaats van vlees te verkloten.

Trouwens zalm is het lekkerst rauw zolang het goede kwaliteit is en de zalm een paar minuten daarvoor gedood is.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 27 maart 2016 om 19:17.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2016, 09:52   #20
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Enfin zeg hoe kan je entrecôte of andere edele stukken doorbakken en dat hij nog mals en sappig is. Op het einde geef je het zelf toe en spreek je van een schoenzool wat het ook is. Ga dan liever een doorbakken Macdo eten in plaats van vlees te verkloten.

Trouwens zalm is het lekkerst rauw zolang het goede kwaliteit is en de zalm een paar minuten daarvoor gedood is.
+1
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be