Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2002, 14:28   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rector
De hadith zou je kunnen aanschouwen als de levenswijze. Dat is mijn opvatting hierover.
Ivb met die stelling over die hoofddoek, hierin geeft Mohammed raad. Zoals ik aan u een vraag stel en omgekeerd, Mohammed was een profeet maar ook een mens. Vergeet niet dat de hadith dan ook enorm uitgebreid is.
In de Koran staan richtlijnen en zijn vrij te interpreteren.

Schrijf er zelf een artikel over maar wees objectief beste Jan van den Berghe
Het spijt mij, beste vriend, maar u dwaalt. Misschien ontgaat het u, maar al vele jaren bestudeer ik de islam van dichtbij. Ondertussen heb ik al zo'n kleine boekenrijtje aan werken verzameld, voor het allergrootste deel werken door moslim geschreven.

De hadith is veel meer dan zomaar een vrijblijvende raad van Mohammed. Wanneer u dit stelt, beseft u niet goed de rol die Mohammed in de islam speelt. Mohammed is niet zomaar een man, niet zomaar een man tussen velen, hij is de Profeet. De Rassoel Allah. De laatste profeet van Allah. Toen hij dan ook raad gaf aan de mensen, was niet in hoedanigheid van mens, maar in hoedanigheid van profeet. Juist door zijn profeetschap is deze raad onfeilbaar en eeuwig. Dit hoort u misschien niet graag, maar dat is nu eenmaal de moslimtheologie die door alle islamitische rechtsscholen gedeeld wordt.

Als u zegt dat de hadith enorm is dan hebt u natuurlijk gelijk. Alleen is het zo dat er veel overleveringen over Mohammed circuleren die geen erkenning genieten. Daarvoor werden er verzamelingen van betrouwbare hadiths opgesteld. Een van de leidende verzamelingen is die van Boekhari.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 16:04   #22
Willy Degheldere
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 mei 2002
Berichten: 209
Standaard

Beter niet in discussie gaan over dat onderwerp met Jan - want hij haalt het altijd!

Is al dikwijls gebleken!
Willy Degheldere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 16:12   #23
Sven_DP
Partijlid
 
Sven_DP's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2002
Berichten: 219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willy Degheldere
Beter niet in discussie gaan over dat onderwerp met Jan - want hij haalt het altijd!

Is al dikwijls gebleken!
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 20:57   #24
chr.wouters
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door torvicx
Saudie Arabie heeft een hoge levensstandaard toch heb je daar geen "afvalligen". Zodus het verhogen van de consumptie-niveau zal de islam niet veranderen.
Saudi-Arabië is in veel opzichten een geval apart.
Over het algemeen ziet men toch juist de meest radicale vormen van Moslim sectarisme in de miserie-landen Afghanistan,Pakistan,Indonesië,Yemen,Nigeria...en niet bijv. in Tunesië,Syrië en ook Turkije.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 21:23   #25
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rector
De hadith zou je kunnen aanschouwen als de levenswijze. Dat is mijn opvatting hierover.
Ivb met die stelling over die hoofddoek, hierin geeft Mohammed raad. Zoals ik aan u een vraag stel en omgekeerd, Mohammed was een profeet maar ook een mens. Vergeet niet dat de hadith dan ook enorm uitgebreid is.
In de Koran staan richtlijnen en zijn vrij te interpreteren.

Schrijf er zelf een artikel over maar wees objectief beste Jan van den Berghe

Vriendelijke groeten

Rector

Jezus wat een eikel zeg "wees objectief....."
Dat hij dan maar zelf het voorbeeld geeft....
".....dat is mijn opvatting daarover " is toch niet objectief.....
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 22:21   #26
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

[quote="Jan van den Berghe"Het spijt mij, beste vriend, maar u dwaalt. Misschien ontgaat het u, maar al vele jaren bestudeer ik de islam van dichtbij. Ondertussen heb ik al zo'n kleine boekenrijtje aan werken verzameld, voor het allergrootste deel werken door moslim geschreven.
[/quote]

Jan, heb je evenveel boeken over de islam als Piano over het Blok? Publiceer een een fotoke zoals Piano dat deed? Dat was heel indrukwekkend! En Piano leest die elke week helemaal uit! Maar Piano is een echte deskundige
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 22:41   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Saudi-Arabië is in veel opzichten een geval apart.
Over het algemeen ziet men toch juist de meest radicale vormen van Moslim sectarisme in de miserie-landen Afghanistan,Pakistan,Indonesië,Yemen,Nigeria...en niet bijv. in Tunesië,Syrië en ook Turkije.
Dit beeld zou ik eens te meer wat willen nuanceren.

Syrië is een lekenstaat. Geen enkele godsdienst of belijdenis is er staatsgodsdienst, officieel noch in de praktijk. Dat het moslimfundamentalisme daar niet zou bloeien, is echter niet waar; het is slechts schijn. U moet immers weten dat de leidende klasse van Syrië bijna allemaal tot de Alawieten behoort. Dit is een islamitische sekte die in de loop van haar geschiedenis zwaar vervolgd werd door de andere moslims. Nu zijn leden van die sekte erin geslaagd de macht naar zich toe te trekken in Syrië (doordat zij, samen met Arabische christenen, resoluut kozen voor de seculiere Baathpartij). De huidige Baathpartij kijkt bijzonder nauwlettend toe dat iedere vorm van fundamentalisme bij de moslims (de meerderheid in Syrië is soenitisch) genekt wordt. Natuurlijk betekent dit niet dat er geen moslimfundamentalisme leeft, maar alleen komt het niet echt tot uiting. De Syrische staatsveiligheid is immers overal; ze is daarvoor trouwens berucht. Van een Syrische christen hoorde ik trouwens dat er daarover grote onvrede heerst onder de gewone man. Als het regime ooit valt, verzekerde hij, zal de wraak van de soenitische moslims (de meerderheid dus) ongenadig zijn en zal er met de Alawieten bloedig afgerekend worden (trouwens ook met de Syrische christenen die het regime steunen daar het hen godsdienstvrijheid en bescherming heeft geschonken als één van de weinige landen in de Arabische wereld).

In Turkije bestaat iets gelijkaardigs. Daar waakt de Turkse staat - eigenlijk het Turks leger - met bijzonder nauwlettendheid op iedere opstoot van moslimfundamentalisme. Daarom werd Refah bijvoorbeeld veroordeeld, ondanks het feit dat er zoveel mensen voor die partij stemden. De huidige meerderheidspartij, die uit de Welvaartspartij voortspruit, heeft haar les geleerd en onthoudt zich angstvallig van iedere religieuze stellingname (want het Turkse leger waakt). Daarom probeert het tegenwoordig een tussenweg en uit zich vaak op een bijzonder dubbelzinnige wijze die door een goed toehoorder wel begrepen wordt maar die geen aanleiding kan geven tot een veroordeling.

Tunesië is dan weer een geval apart: het is het enige moslimland dat werkelijk verwesterd is. Niet zo verwonderlijk, daar Tunesië - net als Algerije- eigenlijk op weg was een stuk van Frankrijk te worden. Niet zomaar een kolonie, maar veel gestudeerden waren in geest al Fransen geworden. Er is dus een zeer diepe Franse invloed geweest, die tot op heden is blijven leven. Dat verklaart het bijna afwezig zijn van enig fundamentalisme in Tunesië.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 22:43   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Jan, heb je evenveel boeken over de islam als Piano over het Blok? Publiceer een een fotoke zoals Piano dat deed? Dat was heel indrukwekkend! En Piano leest die elke week helemaal uit! Maar Piano is een echte deskundige
Oei. Mijn bibliotheek is een echt rampgebied. En ondanks veel goeie wil en voortdurende aansporingen van mijn huisgenoten, slaag ik er maar niet in er orde in te stoppen. De omvang van de bibliotheek is niet belangrijk, dunkt me. Wel is het belangrijk dat men wat men heeft ook gelezen heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be