Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2015, 08:21   #121
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat hebben we nu geleerd in deze draad, buiten het feit dat er zijn die menen dat zonder notenleer alle cultuur kapot zal gaan in Vlaanderen; en dat er sommigen wel kunnen musiceren en zich amuseren mèt notenleer, en anderen zonder notenleer.

Ik blijf op mijn honger zitten: hoeveel kost dat spelleke (muziekschool en tekenacademie), voor hoeveel procent van de Vlaamse kindjes die er aan deelnemen.

En dan bedoel ik dat zelfs niet negatief. Evengoed wil ik weten hoeveel het kost aan de gemeenschap (gemeente/...) om het zwembad in gang te houden. En nog zoveel andere dingen, waar men nu in een flou artistique blijft.

.
Je hebt enerzijds de kost aan de gemeenschap voor opleiding. Dat is hetgeen gij in gedachten hebt. En dat zou je eventueel met veel moeite kunnen meten. Maar er is anderzijds de opbrengst voor de gemeenschap van die investering in opleiding. De vraag zou moeten zijn: 'is de opbrengst de investering waard'. Maar dat is al veel moeilijker te meten.

Het is moeilijk te bewijzen. Ik ken persoonlijk verschillende jongeren die het in het beroeps en maatschappelijk leven veel verder gebracht hebben dan je zou verwachten, dank zij de gemeenschap die geïnvesteerd heeft in buitenschoolse sport, kunst en cultuur.

Wat betreft muziek: elke gemeente heeft toch wel muziekgroepen die de bevolking (bijna) gratis (kwaliteits-)amusement geven bij allerlei gelegenheden. Iets wat voor een groot deel te danken is aan buitenschools kunstonderwijs.

PS wat betreft het eigenlijk onderwerp van deze draad lees ik in het reclameblaadje van een plaatselijke kunstacademie dat kinderen die met AMV (notenleer) beginnen al vanaf de krokusvakantie met instrument of zang mogen beginnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 17:39   #122
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Je bedoeld eigenlijk dat je in school een notenbalk hebt leren tekenen en noten op de juiste plaats hebt leren zetten, en die lessen werden dan waarschijnlijk gegeven door een leraar met de bijnaam "pampam".
Tja dat is nu niet echt waar het hier over gaat hoor.
Ik heb het over notenleer.
Leren hoe je de noten die je leest op je muziek speelt.
En wat de dirigent precies doet.
Lijkt me notenleer dus.

Onze generatie kreeg nog echte les.
Geen kleurprentjes zoals jullie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 05:12   #123
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb het over notenleer.
Leren hoe je de noten die je leest op je muziek speelt.
En wat de dirigent precies doet.
Lijkt me notenleer dus.

Onze generatie kreeg nog echte les.
Geen kleurprentjes zoals jullie.
U heeft dus muziekschool gevolgd, anders spreekt u over muziekles krijgen in een gewone school door de pampam.
Uw generatie, zal wel jonger zijn dan mijn generatie vermoed ik.
Dus je kreeg wat bollekes tekenen op vijf lijntjes en verklaard uzelf nu dus tot muzikant.
Pampampadam
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 06:16   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je hebt enerzijds de kost aan de gemeenschap voor opleiding. Dat is hetgeen gij in gedachten hebt. En dat zou je eventueel met veel moeite kunnen meten. Maar er is anderzijds de opbrengst voor de gemeenschap van die investering in opleiding. De vraag zou moeten zijn: 'is de opbrengst de investering waard'. Maar dat is al veel moeilijker te meten.

Het is moeilijk te bewijzen. Ik ken persoonlijk verschillende jongeren die het in het beroeps en maatschappelijk leven veel verder gebracht hebben dan je zou verwachten, dank zij de gemeenschap die geïnvesteerd heeft in buitenschoolse sport, kunst en cultuur.

Wat betreft muziek: elke gemeente heeft toch wel muziekgroepen die de bevolking (bijna) gratis (kwaliteits-)amusement geven bij allerlei gelegenheden. Iets wat voor een groot deel te danken is aan buitenschools kunstonderwijs.

PS wat betreft het eigenlijk onderwerp van deze draad lees ik in het reclameblaadje van een plaatselijke kunstacademie dat kinderen die met AMV (notenleer) beginnen al vanaf de krokusvakantie met instrument of zang mogen beginnen.
Niemand, maar dan ook niemand betwist dat een muziekschool in een gemeente een maatschappelijk rendement heeft.
Dat rendement meten is simpelweg onmogelijk.
De kostprijs is duidelijk (als de overheid er transparant over wilt communiceren), de opbrengst is altijd een afmeting van waarden ...

Het enige wat ik nodig vind bij elk overheidsbeleid, is dat de mensen weten hoeveel het kost, voor hoeveel genieters.

En dan denk ik aan al die zaken die hier al opgesomd zijn inzake sport en cultuur, jeugdbeleid ...
en wat me meest zou doen glimlachen, is de kostprijs van de opera. Tegenover de kostprijs van een kaartje; tegenover het aantal bezoekers.
Simpelweg weten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2015, 07:08   #125
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand, maar dan ook niemand betwist dat een muziekschool in een gemeente een maatschappelijk rendement heeft.
Dat rendement meten is simpelweg onmogelijk.
De kostprijs is duidelijk (als de overheid er transparant over wilt communiceren), de opbrengst is altijd een afmeting van waarden ...

Het enige wat ik nodig vind bij elk overheidsbeleid, is dat de mensen weten hoeveel het kost, voor hoeveel genieters.

En dan denk ik aan al die zaken die hier al opgesomd zijn inzake sport en cultuur, jeugdbeleid ...
en wat me meest zou doen glimlachen, is de kostprijs van de opera. Tegenover de kostprijs van een kaartje; tegenover het aantal bezoekers.
Simpelweg weten.

.
Dat is heel goed van u dat u dat wenst te weten, maar waarom opent u geen draadje over hoeveel alle subside aan de verschillende culturele en sportieve instellingen bedragen en hoeveel personen er plezier aan beleven.
Deze draad gaar over Crevits die totaal vol van zichzelf en totaal onkundig gaat beslissen wat er te gebeuren staat en hoe professionelen moeten lesgeven.
Hoomer heeft het weeral gezegd.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be