Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2004, 20:40   #1
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Graag had ik jullie attentie gehad over "bouwkampen." De organisatie "Bouworde" organiseerd dit al meer dan 50 jaar. Ik zelf ben al in een aantal landen geweest. Hieronder geef ik wat uitleg en wat foto's om jullie een idee te geven hoe leuk het is.

Zsambèk - Hongarije (2001)
Hier moesten we kamers maken in een shool - annex - klooster. Een aantal kinderen leerden er een paar beroepen, zoals kok en kasseilegger.

Wij moesten de zolder proper maken, het daar gelegen afval naar beneden smijten, isolatie steken, ... zodanig dat er op zolder verschillende kamers - lokalen konden gemaakt worden.

Hier heb ik enkel foto's van het dorpje zelf:






Mielnica - Polen (2002)
Hier werkten we met een aantal Vlamingen + Nederlanders te samen om een woning te maken - het gebouw stond er al, maar er moest nog vanalles gebeuren, zoals beton kappen op het terras, hout schuren, schildere, isolatie steken, ....

Ook moesten we in de tuin werken, aangezien er nog kleine stronkjes stonden die er uit moesten. Dit gebouw ging gebruikt worden als huis voor gehandicapte kinderen die eens 3 weken van huis wilden voor wat ontspanning. In de tuin zou een kinderboerderij - met geiten, ... - komen.

Hieronder wat sfeerfoto's van dit bouwkamp:













Hier is ook het bouwkampverhaal dat we schreven en dat ook terug te vinden is op de bouworde site:
Polen, Mielnica

4 tot 24 augustus 2002

Een 20 uren durende busreis naar Polen met Pools gedubde films? niet bepaald een opwindende ervaring. Maar ons kamp met 8 Nederlanders, 5 Vlamingen en onze Poolse kampbegeleider Bartek kon alleen maar beter worden. Naast Pierdolotik (dog driven by gaz) hadden we nog enkele andere tentgenoten : slangen, muizen, kikkers, spinnen en hopen muggen. Op de eerste avond hadden we al prijs : 't was disco en we moesten rolstoeldansen met de bewoners (misschien een tip voor bouworde : las volgend jaar in het voorbereidingsweekend een cursus rolstoeldansen in). Later op het kamp zouden wij de gehandicapten de kabouter plop-dans leren? met succes.

En op ons bouwkamp hebben we natuurlijk ook gewerkt. In het huis hebben we geschuurd, geschilderd, isolatiemateriaal gelegd (jeuk!), vernist en zoveel meer. En dan de tuin, een onderwerp op zich? Week 1: Bartek beloofde ons een Poolse bulldozer, maar hij liet wel uitschijnen dat we daar niet al te veel van moesten verwachten. Dus onze opdracht luidde : 'grote boomstronken uitgraven met 'gesofistikeerd materiaal' (lees : enkele kleine takjes) om deze zandvrij te maken voor de chainsaw'. Week 2: De beloofde bulldozer blijft uit (jutro jutro? altijd maar morgen, morgen) en we beginnen ons te ergeren. We besluiten de kleinere boompjes volledig handmatig te verwijderen. Daarbij zijn meerdere bijlen uit de 5-euro-bak gesneuveld, allen door één persoon : Wouter Nederland. Week 3: We hadden al lang de hoop laten varen, maar daar waren ze : 2 graafmachines (waaronder één Duitse, dus beter dan verwacht) en 2 camions. Ons werk uit week 1 leek eerder nutteloos en in een mum van tijd werd de tuin omgetoverd in een waar slagveld. Alweer een nieuw werk : alle takken en bomen verbranden?.

Wat na het werk? Eten natuurlijk : we zullen de legendarische augurken en koolsalade (waar we als maar minder van aten) niet gauw vergeten? We gingen dan maar na het eten naar dé bar voor een ijsje. In die bar kwamen we trouwens niet alleen voor de ijsjes : We hebben de hele voorraad Redds en Tyskie achterover geslagen. De lege flesjes brachten we netjes naar het winkeltje voor het statiegeld (jaja, met 8 Nederlanders?). Als je ons 's avonds niet in de bar kon vinden, dan waren we aan het kampvuur verwoede pogingen aan het doen om de Poolse keuken te overstijgen : broodjes bakken, aardappelen poffen?

En tenslotte nog enkele anekdotes:

Als nieuwkomers werden we (op smerige wijze) gedoopt. Neptunus had geen genade, maar we kregen in ruil wel een nieuwe waardige naam. Bartek (als niet-nieuwkomer) moest in principe niet gedoopt worden, maar daar dachten wij anders over?
Bij volle maan gingen 6 van ons de temperatuur van het water (van het goplo-meer) nog eens controleren : het was zalig warm?
Polen zijn licht gestoord als het op rijden aankomt : op de motor zonder helm, of met een pools fiatje tegen een hoogspanningspaal en door de omheining crashen?De chauffeur van dat fiatje zat nota bene de volgende ochtend nog steeds zijn verdriet te verdrinken in de bar.
In het land van de paus konden we drie dagen niets anders zien/horen op tv/radio als deze Krakow bezocht?
Griet, Hannelore, Mieke, Wouter en Bart


Petrowo - Bulgarije (2003)
Een aantal gebouwen waar gehandicapte kinderen - die door hun ouders daar gedropt waren - verbleven en waar een aantal zaken moesten gebeuren. Zoals het openbreeken van de houten vloeren en het kappen van beton en het leggen van tegels. Dit wegens hygiënische noodzaak.

Het werd zo warm rond 14.00 uur dat ze ons steeds zeiden "Outro outro", maar wij wisten de eerste 2 dagen niet wat het betekende. Tot ze ons zeiden dat het "Morgen" betekende. Ze bedoelden dat we rustig moesten werken en dat de rest gewoon morgen kon.

De foto's zijn niet van mij, maar juist het bouwkamp van vlak voor mij:

http://groups.msn.com/_Secure/0VgDVA...bwpWJjn5DeLyF!

http://groups.msn.com/_Secure/0WwDGA...83412609769459

http://groups.msn.com/_Secure/0VADlA...83415450683530

http://groups.msn.com/_Secure/0WQAPA...83415851774619


Ik hoop dat jullie door deze foto's + uitleg ook gemotiveerd zijn om aan zulke projecten mee te doen, maar voor meer informatie verwijs ik jullie graag naar de site: www.bouworde.be

P.S.: waarschijnlijk ga ik dit jaar in september voor 2 weken naar Bosnië-Herzegovina.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 09:05   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Even dit topic terug naar boven plaatsen!
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:25   #3
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ik plaats opnieuw dit topic bovenaan, hopelijk komt er nu reactie op.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:27   #4
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Amuseer u in Bosnië
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:28   #5
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Is dat geen linkse bedoening?

Spreekt me wel aan, maar ik heb geld nodig, en zal dus een vakantiejob nemen.
Dan zal ik geen zin meer hebben om op bouwkamp te gaan
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:30   #6
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Is dat geen linkse bedoening?

Spreekt me wel aan, maar ik heb geld nodig, en zal dus een vakantiejob nemen.
Dan zal ik geen zin meer hebben om op bouwkamp te gaan
Deze organisatie is oorspronkelijk een Katholieke organisatie - en nog steeds. En neen, we moeten niet elke dag op bouwkamp bidden.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:32   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Laat mij dan even de eerste zijn om te reageren!

Ik heb net de site en de foto's even bekeken en ik moet zeggen: proficiat!

Ik hoop dat via deze weg de interesse voor zo'n initiatief aangewakkerd wordt!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 18:32   #8
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Wel leuk, maar geen tijd...
__________________
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 19:48   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Bouworde... klinkt wel zoals Vrijmetselaars ofzo
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 20:52   #10
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Bouworde... klinkt wel zoals Vrijmetselaars ofzo
Misschien moet u maar eens meegaan!
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be