Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2019, 22:42   #1341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga je iets moeten uitleggen dat ik vermoed dat je niet door hebt.
Wat in het recht staat, is nooit wetenschap.
Het recht op zich (of studies in de rechten ... bla bla ...) is geen wetenschap.

Recht is een onderdeel van de sociologie.

Het is een sociologische stellingname of het recht van een vrouw over een embryo dat zij draagt, absoluut is, of niet.
Het is de toepassing van het recht, (concreet in een democratie beslist via een parlementaire meerderheid) of die stellingname geldig is in de beschouwde samenleving.

Er zijn nog weinig samenlevingen waar de godsdienst het recht bepaalt.
En die samenlevingen zijn niet bepaald de meest humanitaire volgens onze hedendaagse westerse opvattingen.
Veel woorden om maar niet te moeten antwoorden op de vraag waar het principe van het absoluut recht van een vrouw over haar ongeboren kind nu eigenlijk gebaseerd.

Mogen we nog vernemen waar die stelling vandaan komt?

En als die volgens u het principe is waarop de wetgeving werd uitgewerkt, waarom legt dan allerlei beperkingen op?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 01:49   #1342
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het schoolreglement van SIMABU is geen sprake van het serveren van een warme maaltijd. Wel over het van huis meenemen van een broodtrommel.
Ik heb het niet over een warme maaltijd maar wel over soep.
Een aantal ouders maken thuis beurtelings elke dag warme soep voor de klas waarin hun kinderen zitten.

Voor de school geen probleem als er maar geen vlees in zit omdat ze dan niet zeker weten dat het halal vlees is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 11:14   #1343
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel woorden om maar niet te moeten antwoorden op de vraag waar het principe van het absoluut recht van een vrouw over haar ongeboren kind nu eigenlijk gebaseerd.

Mogen we nog vernemen waar die stelling vandaan komt?

En als die volgens u het principe is waarop de wetgeving werd uitgewerkt, waarom legt dan allerlei beperkingen op?
Als je nu nog niet door hebt dat de stelling "baas in eigen buik" gebaseerd is op onze Vlaamse cultuur, dan zal je het nooit door hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 13:04   #1344
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik mag 't hopen, want door dit soort progressieve strapatsen zal de slinger vroeg of laat terug de hele andere kant op slaan.
Steeds meer mensen die teruggrijpen naar vroegere, conservatieve waarden & normen.
Die kentering is al zichtbaar in grote delen van de vrije, westerse wereld.
Hoe groter de progressieve waanzin & imoraliteit, hoe groter de weerstand.
Feministische 'baas in eigen buik'-ers willen toch zeker niet de strijd op 't recht op afdrijving helemaal overnieuw doen...ooit?

Iets wat er dik inzit als ze dat soort waanzin gaan blijven opdrijven.
Nee, emancipatie moeten we niet overnieuw doen. Aan dat absurde voorstel in die Amerikaanse staat zie ik niets progressief, maar dat maakt me niet " meer conservatief".
Ik zie mensen ook niet teruggrijpen naar "vroegere conservatieve waarden".
Waarom denk je dit?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 13:07   #1345
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom niet?

Wat is het verschil tussen een kind van acht maanden in de moederschoot en een van vijf maanden?
Wanneer het onderwerp hier abortus zou zijn, wil ik hier met u wel verder op ingaan, maar het onderwerp is kinderen op de knieen in moskee.
Heeft u een bijdrage aan dat onderwerp?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 13:42   #1346
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, emancipatie moeten we niet overnieuw doen. Aan dat absurde voorstel in die Amerikaanse staat zie ik niets progressief, maar dat maakt me niet " meer conservatief".
Ik zie mensen ook niet teruggrijpen naar "vroegere conservatieve waarden".
Waarom denk je dit?
Nogmaals, dit is geen voorstel.

Steeds meer landen waar conservatieve partijen aan de macht komen, steeds meer mensen die op conservatieve partijen stemmen.
De politieke aardverschuiving in de EU, weg van 't midden, ook wel 'Conservatief Reveil' genoemd.
In Politiek Correcte taal rechts-populisme genoemd.

Laatst gewijzigd door SDX : 6 februari 2019 om 13:43.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 13:58   #1347
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom niet?

Wat is het verschil tussen een kind van acht maanden in de moederschoot en een van vijf maanden?
Het verschil tussen een embryo van vijf of van acht maanden is op zich verwaarloosbaar.
De perceptie evenwel om tot abortus over te gaan, ligt bij de Vlaming toch anders voor beide gevallen.
En dat is wat telt: de perceptie bij de Vlaming. En niet de perceptie van een onbestaand wezen dat sommigen god noemen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 14:14   #1348
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Nogmaals, dit is geen voorstel.

Steeds meer landen waar conservatieve partijen aan de macht komen, steeds meer mensen die op conservatieve partijen stemmen.
De politieke aardverschuiving in de EU, weg van 't midden, ook wel 'Conservatief Reveil' genoemd.
In Politiek Correcte taal rechts-populisme genoemd.
Goed, beslissing dan ergens in Amerika
In Europa heeft de toename van rechts beleid meer met de migrantenkwestie te maken, denk niet dat het zozeer over abortusrechten gaat? En dan nog, is dat reden om hier de keuze tot abortus te beperken? Nee.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 14:37   #1349
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Goed, beslissing dan ergens in Amerika
In Europa heeft de toename van rechts beleid meer met de migrantenkwestie te maken, denk niet dat het zozeer over abortusrechten gaat? En dan nog, is dat reden om hier de keuze tot abortus te beperken? Nee.
Dat is ook nergens gesteld.

Er is gesteld dat; als de slinger teveel naar de ene kant doorslaat (zoals met de vluchtelingencrisis bvb), er altijd 'n tegengewicht komt waardoor de slinger naar de andere kant doorslaat.

Niet enkel met immigratie of vluchtelingencrisis ed, maar ook andere zaken, zoals daar zijn; oa (onderandere is niet enkel) de abortus-kwestie, als daar de slinger - zoals in 't voorbeeld dat ik aangaf van de termijn verlengen naar 't einde vd 3de termijn, einde 40ste week, de dag van geboorte of zelfs na geboorte 'aborteren' - te ver doorslaat, dit weleens 'n averechts effect zou kunnen hebben.

Ik dacht toch dat dat wel duidelijk was, dat mensen, en niet enkel de nu-tegenstanders, zich daartegen (zouden kunnen) gaan verzetten, en misschien wel drastisch.
Niets is eeuwig, zelfs verkregen rechten niet.

Laatst gewijzigd door SDX : 6 februari 2019 om 14:38.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 15:24   #1350
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Want het is niet meer enkel de hoofddoek, ook de holebi gemeenschap ondervindt meer dreiging en ja, vaker van mensen met kleur dan van anderen. Moslims hebben een rare opvatting over homoseksualiteit en wanneer je homo bent. Wie passief is dat is geen homo wel de actieve partij.
Het is dus de hele lijn, wie door het handelen van anderen ongevraagd en ongewenst met de gevolgen van religie te maken krijgt, je die " voelt" de gevolgen van die religie. en dat hangt samen" hoe meer integratie bij iemand hoe minder dat gebeurd"
Natuurlijk zijn die mensen er ook onder moslims maar het is een zwijgende minderheid.

Daar gaat het over, niet over bekeren, tja dat doen die mensen ook, kun je beleefd weigeren.
Allez, eindelijk.
Wanneer we op straat een hoofddoek tegenkomen worden we dus geconfronteerd met de islam zonder die islam opgedrongen te krijgen.

Blij dat die tientallen pagina's hierover uiteindelijk toch nog tot ergens geleid hebben.

Mensen die dus stellen dat ze de islam 'opgedrongen' krijgen wanneer ze een hoofddoek tegenkomen hebben dus wel degelijk geen punt. Ze worden er mee geconfronteerd and that's it.

Blij dat er uiteindelijk toch iemand mijn standpunt volgt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 17:24   #1351
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Allez, eindelijk.
Wanneer we op straat een hoofddoek tegenkomen worden we dus geconfronteerd met de islam zonder die islam opgedrongen te krijgen.

Blij dat die tientallen pagina's hierover uiteindelijk toch nog tot ergens geleid hebben.

Mensen die dus stellen dat ze de islam 'opgedrongen' krijgen wanneer ze een hoofddoek tegenkomen hebben dus wel degelijk geen punt. Ze worden er mee geconfronteerd and that's it.

Blij dat er uiteindelijk toch iemand mijn standpunt volgt.
Ieder kan voor zich spreken,
maar als ik een wijf met een godsdienstige hoofddoek tegen kom, dan mijmer ik toch even over wat er allemaal op ons kan afkomen, te beginnen met vrouwenonderdrukking.
Zuhal formuleerde het als volgt:

Citaat:
Het is het concept dat een vagina hebben en menstrueren geen basis is om onderdrukt en bedekt te moeten worden. Dat is wat piepjonge moslima’s vandaag overkomt en dat is niet normaal. Als u een pamper zou moeten dragen na uw eerste ejaculatie, zou ik ook protesteren.
en dan beschouw ik dat als één speldenprik in de richting van iets waar ik niet wil uitgaan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 19:02   #1352
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Allez, eindelijk.
Wanneer we op straat een hoofddoek tegenkomen worden we dus geconfronteerd met de islam zonder die islam opgedrongen te krijgen.

Blij dat die tientallen pagina's hierover uiteindelijk toch nog tot ergens geleid hebben.

Mensen die dus stellen dat ze de islam 'opgedrongen' krijgen wanneer ze een hoofddoek tegenkomen hebben dus wel degelijk geen punt. Ze worden er mee geconfronteerd and that's it.

Blij dat er uiteindelijk toch iemand mijn standpunt volgt.
't Is dat wereldwijd, dagdagelijks mensen nogal hardhandig 'geconfronteerd' worden met/door de vredelievende.

Door 'n hoofddoek, hoor ik je vragen.
Nee, niet door 'n hoofddoek, wel door de volgers vd ideologie waar dat hoofddoek voor staat.

Ben je er ondertussen al achter of 't de ideologie is, of de huidskleur van de bende 'vluchtelingen' die de Denderstreek teistert?

Volgens jou was 't niet de ideologie...

Laatst gewijzigd door SDX : 6 februari 2019 om 19:04.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 19:52   #1353
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ieder kan voor zich spreken,
maar als ik een wijf met een godsdienstige hoofddoek tegen kom, dan mijmer ik toch even over wat er allemaal op ons kan afkomen, te beginnen met vrouwenonderdrukking.
Ja, ik ook. Maar ik voel nooit dat die godsdienst me dan opgedrongen wordt.
Aanzetten tot nadenken doet het wel, maar dat gebeurt ook als ik iemand tegenkom met een t-shirt met één of andere politieke slogan ofzo op.
Citaat:
Zuhal formuleerde het als volgt:
...
en dan beschouw ik dat als één speldenprik in de richting van iets waar ik niet wil uitgaan.
Ik wil die richting ook niet uitgaan. Heb ik ook nooit gezegd.
Maar ik ga niet overdrijven door te stellen dat een hoofddoek mij de islam opdringt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 19:57   #1354
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
't Is dat wereldwijd, dagdagelijks mensen nogal hardhandig 'geconfronteerd' worden met/door de vredelievende.
Heb ik ooit het tegendeel beweerd?

Citaat:
Door 'n hoofddoek, hoor ik je vragen.
Nee, niet door 'n hoofddoek, wel door de volgers vd ideologie waar dat hoofddoek voor staat.
Best mogelijk. En dus denk ik ook wel eens willekeurig aan terrorisme als ik een hoofddoek tegenkom. Niets menselijk is mij vreemd.
Maar ik kan dan wel nuanceren dat niet elke hoofddoek daar voor staat en nergens voel ik door die hoofddoek de drang om mij ook tot de islam te bekeren.

Citaat:
Ben je er ondertussen al achter of 't de ideologie is, of de huidskleur van de bende 'vluchtelingen' die de Denderstreek teistert?
Nee, ik ben nog niet op onderzoek gegaan.
Om eerlijk te zijn kan ik me zelfs niet herinneren waar dit over gaat...

Citaat:
Volgens jou was 't niet de ideologie...
Is dat zo? Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets over gezegd heb maar ik kan me vergissen.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 6 februari 2019 om 19:57.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 20:49   #1355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik heb het niet over een warme maaltijd maar wel over soep.
Een aantal ouders maken thuis beurtelings elke dag warme soep voor de klas waarin hun kinderen zitten.

Voor de school geen probleem als er maar geen vlees in zit omdat ze dan niet zeker weten dat het halal vlees is.
Ik betwijfel wat u hier stelt, omdat voedsel dat in scholen wordt aangeboden, moet voldoen aan een aantal standaarden. Thuisbereide zaken kunnen daarbij niet. De reden is heel eenvoudig: er kan nooit met zekerheid nagegaan worden of de bereiding bij private personen voldoet aan de hygiënische eisen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 20:50   #1356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je nu nog niet door hebt dat de stelling "baas in eigen buik" gebaseerd is op onze Vlaamse cultuur, dan zal je het nooit door hebben.
Dan is de wet in tegenspraak met dat zogezegd "absoluut recht". Merkwaardig dat ik maar weinig mensen hoor pleiten voor een totale verruiming van de bestaande wetgeving...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 20:51   #1357
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het verschil tussen een embryo van vijf of van acht maanden is op zich verwaarloosbaar.
De perceptie evenwel om tot abortus over te gaan, ligt bij de Vlaming toch anders voor beide gevallen.
En dat is wat telt: de perceptie bij de Vlaming. En niet de perceptie van een onbestaand wezen dat sommigen god noemen.
Perceptie is niet de leidraad van de wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 21:34   #1358
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik betwijfel wat u hier stelt, omdat voedsel dat in scholen wordt aangeboden, moet voldoen aan een aantal standaarden. Thuisbereide zaken kunnen daarbij niet. De reden is heel eenvoudig: er kan nooit met zekerheid nagegaan worden of de bereiding bij private personen voldoet aan de hygiënische eisen.
Ik twijfel daar helemaal niet aan. Waarom zou mijn buurvrouw en de poetsvrouw van mijn zus daar over liegen?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 21:44   #1359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik twijfel daar helemaal niet aan. Waarom zou mijn buurvrouw en de poetsvrouw van mijn zus daar over liegen?
Omdat het wettelijk niet mag, beste vriend. Een school mag geen huisbereid voedsel serveren, en al zeker niet als die soep door wisselende ouders wordt bereid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2019, 22:23   #1360
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is de wet in tegenspraak met dat zogezegd "absoluut recht". Merkwaardig dat ik maar weinig mensen hoor pleiten voor een totale verruiming van de bestaande wetgeving...
Er pleiten inderdaad slechts weinig mensen voor "totale verruiming".
Dat begrip wordt dan ook alleen maar gebruikt door pro vita extremisten die de hel propageren.
En door hooguit enkele forummers.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be