Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2014, 20:15   #1
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard Bart De Wever (bij uitbreiding N-VA) en Edmund Burke

Ik kan me nog vaagjes een column van Bart De Wever uit de Standaard herinneren, waarin hij Burke prees, en hij laat die naam nog regelmatig vallen. Maar weet iemand of die schijnbare voorliefde voor Burke zich ook in de praktijk vertaalt? N-VA wordt door de linkerzijde ook wel vaak conservatief genoemd, maar is dit ook echt zo? Ik zie zulks niet meteen terug in hun standpunten.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 20:43   #2
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

die zijn helemaal niet conservatief.... volgens internationale normen zelfs heel progressief. Dentsjever doet dat enkel om rechtse stemmen te lokken.

Perceptie is belangrijker dan realiteit en zo eten ze van alle walletjes mee.

Euthanasie( of is het euthanazi?) voor kinderen.... dat zegt genoeg me dunkt. Dat is zo progressief als maar zijn kan.

Ik ben geen A. Colen maar het hellend vlak waar we ons nu op bevinden is totaal krankzinnig. Wat is het volgende " strijdpunt"? Ik ken het en het begint met een P. Er zijn in Ned en ook hier al linkse stemmen die dat bespreekbaar willen maken.

Het grootste probleem met euthanasie is dat het onomkeerbaar is en je de ruimte ontneemt tot geluk in de vorm van een wetenschappelijke ontdekking of gewoon een door de wetenschap niet te verklaren genezing. Ok voor mensen op het einde van hun levenscyclus.... Maar niet bij kinderen.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 21:10   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Ik kan me nog vaagjes een column van Bart De Wever uit de Standaard herinneren, waarin hij Burke prees, en hij laat die naam nog regelmatig vallen. Maar weet iemand of die schijnbare voorliefde voor Burke zich ook in de praktijk vertaalt? N-VA wordt door de linkerzijde ook wel vaak conservatief genoemd, maar is dit ook echt zo? Ik zie zulks niet meteen terug in hun standpunten.
Wie is die linkerzijde?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:16   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ik ben geen A. Colen maar het hellend vlak waar we ons nu op bevinden is totaal krankzinnig. Wat is het volgende " strijdpunt"? Ik ken het en het begint met een P. Er zijn in Ned en ook hier al linkse stemmen die dat bespreekbaar willen maken.
Volgende strijdpunt zal ongetwijfeld euthanasie op dementerenden zijn. Eerder dan P.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:21   #5
OMGClayAiken
Partijlid
 
OMGClayAiken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2010
Berichten: 236
Standaard

https://vine.co/v/MbY3Hv1AaE7
OMGClayAiken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2014, 23:38   #6
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Ik kan me nog vaagjes een column van Bart De Wever uit de Standaard herinneren, waarin hij Burke prees, en hij laat die naam nog regelmatig vallen. Maar weet iemand of die schijnbare voorliefde voor Burke zich ook in de praktijk vertaalt? N-VA wordt door de linkerzijde ook wel vaak conservatief genoemd, maar is dit ook echt zo? Ik zie zulks niet meteen terug in hun standpunten.
Ik zie weinig elementen van conservatisme bij N-VA. Wat betreft de ethische thema's (abortus, homohuwelijk, euthanasie), waartoe conservatisme door de meeste mensen wordt gereduceerd, is de partij extreem progressief.
Dat bepaalde mensen N-VA 'conservatief' noemen is tactiek. Zo schuiven ze het spectrum naar links.

Laatst gewijzigd door mvd : 15 maart 2014 om 23:46.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 02:15   #7
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Het contradictorische is uiteraard dat al diegenen die nu progressivisme prediken een totalitaire oerconservatieve ideologie willen installeren ( zie oa uitbouw islamzuil bourgeois meer subsidies voor moskeeën Dewever) die de slinger zover gaat doen terugslaan dat ze niet meer gaan weten in welk tijdperk ze leven.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 11:20   #8
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie is die linkerzijde?
Ik denk bijvoorbeeld aan vermeende kwaliteitsbladen zoals Knack.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 11:23   #9
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Dentsjever doet dat enkel om rechtse stemmen te lokken.
En weg van een partij als Vlaams Belang?
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 12:18   #10
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

tuurlijk mocht men schrik hebben van Dewever dan zwegen ze hem gewoon dood. Het moet toch voor het kleinste kind duidelijk zijn dat eerst Dedecker daar voor diende. Maar die blies zichzelf op en was minder berekenbaar en werd dan afgemaakt.

Dewever is zo efficiënt( ook al omdat de VB respons gewoon uitnodiging was om n-va te stemmen domste strategie ooit) en ongevaarlijk dat men hem nog wat laat opdraven als panda enzo.

Oh ja De block fungeert ook als rattenvangster. in de meest anti-vlaamse partij. Maar een perceptie creeeren rond De Block dat ze streng is qua migratie en hopla. De kiezer is echt oerdom in dit land. Gewoon stuk voor stuk tools van de media.

Die maken en kraken politici.

Maar zelfs al is een reconquista stilaan demografisch onmogelijk toch is de geschiedenis geen rechte lijn. Progressieven geloven in het naar utopische denkbeelden kneden van de maatschappij en dat bepaalde zaken onomkeerbaar zijn.


Niks blijft duren.

ik heb op zich geen probleem ( meer) met migratie los van het feit dat er bezwaren qua overbevolking en draagkracht zijn. Maar import van een totalitaire ideologie verpakt als religie die elke dag wereldwijd voor bloedige headlines zorgt neen bedankt.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 12:20   #11
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Overigens ten tijde van Spirit en Bourgeois werd kamp Bourgeois ook het conservatieve kamp genoemd. nu ja.... zeer progressief dus in werkelijkheid. Ik heb daar op zich geen probleem mee zo lang de kiezer dat ook duidelijk weet en de media dat ook zo duidt.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 12:21   #12
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat bepaalde mensen N-VA 'conservatief' noemen is tactiek. Zo schuiven ze het spectrum naar links.
De Wever zelf profileert zich nochtans zelf uitentreuren als conservatief.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 12:48   #13
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Ik kan me nog vaagjes een column van Bart De Wever uit de Standaard herinneren, waarin hij Burke prees, en hij laat die naam nog regelmatig vallen. Maar weet iemand of die schijnbare voorliefde voor Burke zich ook in de praktijk vertaalt? N-VA wordt door de linkerzijde ook wel vaak conservatief genoemd, maar is dit ook echt zo? Ik zie zulks niet meteen terug in hun standpunten.
Je vindt een zeker conservatisme bij De Wever terug in zijn kritiek op het individualisme en zijn pleidooien voor het primaat van de gemeenschap, maar het is inderdaad allemaal heel dubbelzinnig, zoals o.m. blijkt op de nadruk die zijn partij legt op individuele verantwoordelijkheid (wat uiteindelijk toch een 'liberaal' mensbeeld vooronderstelt) en zijn avances naar Jean-Marie De Decker toe, die toch bepaald geen communautarist kan worden genoemd.

Interessant is ook zijn visie op vrijheid: hij lijkt zeer goed te beseffen dat sommige mensen minder goed in staat zijn om met bepaalde vrijheden om te gaan dan anderen. Dat onvermogen leidt in desbetreffende gezinnen tot sociale rampen (bijv. drug- of alcoholmisbruik), zodat het voor De Wever opportuun is om voor iedereen de vrijheden te beperken: de vrijheid van zij die verantwoord omgaan met die vrijheid weegt voor hem niet op tegen de bescherming die de inperking van die vrijheid biedt aan mensen die er niet verantwoord mee kunnen omspringen. Daartegenover staat de progressief-liberale visie dat we beter het andere pad bewandelen: vrijheid voor iedereen in combinatie met het vooruitgangsgeloof dat we iedereen ook kunnen leren met die vrijheid om te gaan.

Zijn visie op het nationalisme lijkt me dan weer niet uitgesproken conservatief. Het romantisch nationalisme is hem grotendeels vreemd. Zijn benadering is juist uitgesproken 'rationeel' en praktisch, al ligt aan de basis natuurlijk wel de idee van de mens als organisch deeltje van de natie i.p.v. de abstracte burgerschapsidee die je bij veel tijdgenoten van Burke aantreft. Vaak wordt dat organische idee als conservatief gebrandmerkt, vanwege de romantische connotaties die het kreeg bij filosofen als Herder, maar dat lijkt me toch wat te kort door de bocht: ook dit soort natiedenken heeft zich immers goed kunnen verzoenen met zowel conservatieve als progressieve denkbeelden.

Kortom, dat De Wever zo enthousiast met Burke staat te zwaaien lijkt me wat misleidend. Ik denk dat hij, als hij wat meer tijd had, filosofen z�*t zou vinden die meer bij zijn eigen denken aansluiten dan Burke.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 16 maart 2014 om 12:50.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 13:21   #14
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Citaat:
Zijn visie op het nationalisme lijkt me dan weer niet uitgesproken conservatief. Het romantisch nationalisme is hem grotendeels vreemd
Jij gaat uit van het beeld dat Dewever van zichzelf verkoopt ....Ik ga niet zeggen dat hij een etnische nationalist ik ben dat evenmin.

Maar hij is wat hij moet zijn om salonfähig te zijn....

ik ga er wel van uit dat hij echt conservatief is niet op het niveau van Colen ofzo maar naar west-europese normen conservatief.

Hij zei ook eerder in De standaard dat er geen publiek bestaat in VL voor de ideeen van Burke. Zoals ik al zei net als Eddy Wally geeft hij de kiezers wat ze willen en op een voorzichtige manier. Op zich vind ik daar niets mis mee.( behalve dan excessen zoals euthanasie op kinderen waar de publieke opinie nooit voor was.) Ware het niet dat de problematiek hier zo extreem is dat er radicale oplossingen nodig zijn. Evolutie zorgt nu voor het verdwijnen van de vlaamse identiteit.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 13:25   #15
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Citaat:
De Wever zelf profileert zich nochtans zelf uitentreuren als conservatief.
Tja zeggen dat je conservatief bent en je partij ( in dit geval letterlijk n-va is Dewever)...is extreem progressief. tja dan vis je in 2 vijvers.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 13:42   #16
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De Wever zelf profileert zich nochtans zelf uitentreuren als conservatief.
Ja, en er was ook een tijd dat De Wever zijn beklag deed over politici die in amusementsprogramma's optraden. Tegenwoordig valt de man in een pandapak van een podium.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 13:58   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.934
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ja, en er was ook een tijd dat De Wever zijn beklag deed over politici die in amusementsprogramma's optraden. Tegenwoordig valt de man in een pandapak van een podium.
Beschamend.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 14:12   #18
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Beschamend.
In principe vind ik dat niet zo erg. Het toogvolk moet op een of andere manier aangesproken worden, anders blijven die nog 200 jaar op hun zuil stemmen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 14:14   #19
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Citaat:
Ja, en er was ook een tijd dat De Wever zijn beklag deed over politici die in amusementsprogramma's optraden. Tegenwoordig valt de man in een pandapak van een podium
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 15:10   #20
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
in de meest anti-vlaamse partij.
Dat kan best zijn, maar de Vlaamse zaak en het conservatisme zijn uiteraard verschillende dingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Niks blijft duren.
Ik hoop van wel, eigenlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Maar import van een totalitaire ideologie verpakt als religie die elke dag wereldwijd voor bloedige headlines zorgt neen bedankt.
En dat is dan weer Islamkritiek... Een beetje naast de kwestie, niet? Gek dat in dit land linkse zaken zoals republicanisme en kritiek op religies hier als 'rechtse' zaken gezien worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De Wever zelf profileert zich nochtans zelf uitentreuren als conservatief.
Ja, die indruk heb ik, en ik vind het weinig begrijpelijk. Ik zie het niet terug in zijn sociale politiek, noch in zijn economische politiek.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be