Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2017, 21:04   #40441
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dikwijls slecht bier in Nederland. En ik kan het weten want ik woon dicht bij de Nederlandse grens. Bovendien schenken ze in de doorsnee café de pilsjes daar in in glazen van ... 20 cl.
Uw liefde voor de Nederlands-Limburgers is schijnbaar voltooid verleden tijd. Waar is de tijd dat u hier nog pleitte voor één grote Limburgse provincie? Maar blijkbaar zijn de Nederlands-Limburgers volgens u al "Hollanders" en maken ze "daar aan de overkant van de grens" "dikwijls slecht bier"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:10   #40442
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Overheid en ordening in Nederland? U weet echt niet wat hier gaande is. Was maar waar dat ambtenaren de regeltjes goed zouden volgen... Verder hebben wij hier 350 brouwerijen....

Regelneverij tot en met in Nederland. Zelfs de Nederlandse zorg lijdt er onder!

http://nos.nl/artikel/2161617-te-wei...nederland.html
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:17   #40443
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Regelneverij tot en met in Nederland. Zelfs de Nederlandse zorg lijdt er onder!

http://nos.nl/artikel/2161617-te-wei...nederland.html
HO begint wild om zich heen te slaan... Van brouwerijen naar de zorg. Het moet hem hoog zitten.

Hoe zit het trouwens met uw liefde voor uw mede-Limburgers aan de andere kant van de grens, HO? Schijnbaar is de grote liefdesverklaring van weleer verleden tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:26   #40444
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw liefde voor de Nederlands-Limburgers is schijnbaar voltooid verleden tijd. Waar is de tijd dat u hier nog pleitte voor één grote Limburgse provincie? Maar blijkbaar zijn de Nederlands-Limburgers volgens u al "Hollanders" en maken ze "daar aan de overkant van de grens" "dikwijls slecht bier"...
Ik zeg maar wat is. Het bier dat ze 'over de grens' verkopen is Nederlands bier. En dat is geen goed bier. Of anders gezegd: het trekt op niet veel.
Net als Duits bier overigens. Duitsland waar ik ook regelmatig kom omdat het eveneens niet zo ver ligt van de plaats waar ik woon.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 21:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:28   #40445
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO begint wild om zich heen te slaan... Van brouwerijen naar de zorg. Het moet hem hoog zitten.

Hoe zit het trouwens met uw liefde voor uw mede-Limburgers aan de andere kant van de grens, HO? Schijnbaar is de grote liefdesverklaring van weleer verleden tijd.

Niets te wild om zich heen slaan. Als er iemand wild om zich heen slaat, dan bent u het wel. Met de regelmaat van een goede klok.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:35   #40446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. Het bier dat ze 'over de grens' verkopen is Nederlands bier. En dat is geen goed bier. Of anders gezegd: het trekt op niet veel. Net als Duits bier overigens.
Wat de boer niet kent...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:37   #40447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets te wild om zich heen slaan. Als er iemand wild om zich heen slaat, dan bent u het wel. Met de regelmaat van een goede klok.
In welk bericht zou dat wel gebeurd zijn?

Trouwens, om welke reden wenst u niet in te gaan op mijn opeenvolgende vragen?

Bijvoorbeeld, schrijft u hier op dit forum nu in het Hollands of niet? En als dat niet het geval is, hoe zouden die berichten er dan uitzien in het "noorders Nederlands"?

Of: hoe zit het nu met uw liefde voor Nederlands-Limburg? Vroeger deed u daar lyrisch over en brak u een lans voor één groot Limburg. Allemaal katholiek, weet u wel. Maar nu klinkt het dat "ze" daar aan de overkant van de grens allemaal "Hollanders" zijn geworden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:39   #40448
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In welk bericht zou dat wel gebeurd zijn?

Trouwens, om welke reden wenst u niet in te gaan op mijn opeenvolgende vragen?

Bijvoorbeeld, schrijft u hier op dit forum nu in het Hollands of niet? En als dat niet het geval is, hoe zouden die berichten er dan uitzien in het "noorders Nederlands"?

Of: hoe zit het nu met uw liefde voor Nederlands-Limburg? Vroeger deed u daar lyrisch over en brak u een lans voor één groot Limburg. Allemaal katholiek, weet u wel. Maar nu klinkt het dat "ze" daar aan de overkant van de grens allemaal "Hollanders" zijn geworden.
U slaat nu weer eens wild om u heen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juli 2017 om 21:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:42   #40449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U slaat nu weer eens wild om u heen.
Blijkbaar zijn het bijzonder vervelende vragen. Of ontkent u dat u ooit lyrisch deed over een eenheid tussen Nederlands- en Belgisch-Limburg?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 21:46   #40450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. Het bier dat ze 'over de grens' verkopen is Nederlands bier. En dat is geen goed bier. Of anders gezegd: het trekt op niet veel.
Ook hier tapt u weer eens uit hetzelfde vaatje. Van jaren ver. Enkele jaren geleden kwam u daar ook mee af. Ook anderen deden dat al eens.

Dat was indertijd mijn reactie:

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=29684
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 22:08   #40451
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, wanneer begint u eens op dit forum in het Zuid-Nederlands te schrijven, opdat we het verschil zien met het Noord-Nederlands?
In feite heeft system/Het Oosten een typische Guido Gezelle reflex. Die lag ook dwars t.a.v. het Algemeen Nederlands en wou per se "de Vlaemsche Taele" promoten. Net zoals H.O. had hij een diep gewortelde afkeer van alles wat met Nederland te maken had. Voor hem was Nederland "den duivel uit het Noorden". Zijn visie heeft het, gelukkig, nooit gehaald. Nochtans, op literair vlak werd zijn poëtisch vakmanschap in Nederland altijd erg gewaardeerd. De afkeer was dus niet wederkerig...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 22:11   #40452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In feite heeft system/Het Oosten een typische Guido Gezelle reflex. Die lag ook dwars t.a.v. het Algemeen Nederlands en wou per se "de Vlaemsche Taele" promoten. Net zoals H.O. had hij een diep gewortelde afkeer van alles wat met Nederland te maken had. Voor hem was Nederland "den duivel uit het Noorden". Zijn visie heeft het, gelukkig, nooit gehaald. Nochtans, op literair vlak werd zijn poëtisch vakmanschap in Nederland altijd erg gewaardeerd. De afkeer was dus niet wederkerig...
Ik heb het trouwens altijd merkwaardig gevonden dat GG dat Vlaams grotendeels gebruikte voor zijn gedichten en enkele artikelen in het tijdschrift De Biekorf, maar voor hogere artikelen zijn toevlucht nam tot het Frans. Dat laatste is immers een vergeten element van GG. Hij heeft immers heel wat polemische stukken geschreven, gericht tegen de liberalen. En dan deed hij dat in het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 22:15   #40453
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb het trouwens altijd merkwaardig gevonden dat GG dat Vlaams grotendeels gebruikte voor zijn gedichten en enkele artikelen in het tijdschrift De Biekorf, maar voor hogere artikelen zijn toevlucht nam tot het Frans. Dat laatste is immers een vergeten element van GG. Hij heeft immers heel wat polemische stukken geschreven, gericht tegen de liberalen. En dan deed hij dat in het Frans.
Ik vermoed dat zijn overste, de bisschop van Brugge, in die tijd ook wel eerder Frans als voertaal zal gebruikt hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2017, 22:29   #40454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vermoed dat zijn overste, de bisschop van Brugge, in die tijd ook wel eerder Frans als voertaal zal gebruikt hebben.
In de eerste plaats omdat GG meende dat het Frans de taal hoorde te zijn van de wetenschap, van de filosofie, van de hogere studies. Ook dat wordt vaak over GG weggemoffeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 04:52   #40455
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Regelneverij tot en met in Nederland. Zelfs de Nederlandse zorg lijdt er onder!

http://nos.nl/artikel/2161617-te-wei...nederland.html
Juist het ontbreken van de juiste regels zorgt er voor dat de verzekeraars kunnen eisen wat ze willen, dus extra regeldruk en extra management. Dat is ontstaan nadat men moest concurreren in de zorg. U snapt dus weer niets van de problemen die er spelen hier.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 04:58   #40456
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. Het bier dat ze 'over de grens' verkopen is Nederlands bier. En dat is geen goed bier. Of anders gezegd: het trekt op niet veel.
Net als Duits bier overigens. Duitsland waar ik ook regelmatig kom omdat het eveneens niet zo ver ligt van de plaats waar ik woon.
De Vlamingen konden in de 16e eeuw het bier uit Gouda erg waarderen. In tegenstelling tot het bier uit Antwerpen bevatte het hop en bovendien was het water zuiverder.
Er is niets verandert sinds dien in Nederland, echter wel in België. Ze hebben dus wel wat overgenomen van ons.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 09:07   #40457
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dikwijls slecht bier in Nederland. En ik kan het weten want ik woon dicht bij de Nederlandse grens. Bovendien schenken ze in de doorsnee café, ja zo goed als in alle café's, de pilsjes daar in in glazen van ... 20 cl.
Dat is heel aardig van ze, vanwege politecontrole. U bent zeker goed bevriend met de locale politie, dan kun u ook uit grotere glazen drinken.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 09:12   #40458
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is dus allemaal maar hoe ge het bekijkt...
Zo kan ik ook beweren dat mijn Brabants een andere taal is dan het Antwerps. Maar voor hetzelfde geld kan ik stellen dat er amper verschillen zijn.
Zulke uitspraken zeggen dan vooral iets over de perceptie van wie iets zegt.

Maar als ik die Hollandse dialekten beluister hoor ik bijna puur AN:
http://www.meertens.knaw.nl/projecte...nde_kaart/svg/
Er is een groot verschil tussen spreken en schrijven. Dezelfde woorden, met vaak dezelfde schrijfwijze, kunnen door andere klanken soms moeilijk verstaanbaar zijn. Vooral Limburgs als Gronings zijn uitersten, Limburgs versta ik dan nog redelijk, maar naar Gronings moet ik extreem goed luisteren.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 10:09   #40459
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zuid-Nederlands schrijftaal is Vlaamse schrijftaal. Die zo goed als niet meer bestaat (of af en toe nog in enkele woorden en uitdrukkingen en in de spreektaal.) In de tijd van Jan Frans Willems bestond die nog, maar nu is ze zo goed als volledig weggedrukt door de Hollandse schrijftaal. De Nederlanders lachen ons goed uit. Ze zeggen: zo wordt ons Nederlands geschreven in Holland en zo moeten de Vlamingen het maar ook schrijven!

En feite komt het neer op het vroegere Franse 'et pour les Flamands la même chose', maar nu dan in het Hollands.
Het Vlaamse zelfmedelijden, het steeds met krokodillentranen de eigen slachtofferrol bewenen en het bewijzen van de culturele superioriteit door middel van de nationale keuken, de kwaliteit van het gele nat en de omvang van een bierglas, is ronduit pathetisch. Als het zo zou zijn, dat de Hollander de Vlaming zou uitlachen -en daar hebben we echt geen tijd voor, want er moet geld verdiend worden-, waarom laat men zich dan zo willoos naar de slachtbank voeren?

De waarde van taal wordt mede gedefinieerd door de hoeveelheid mensen, die deze taal beheerst. In de grote wereld speelt het Nederlands maar een hele marginale rol. Om het Nederlands niet weg te laten drukken moeten "Vlamingen" en "Hollanders" blijven samenwerken en niet wegduiken in de lokale periferie.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 3 juli 2017 om 10:13.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 10:57   #40460
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Het Vlaamse zelfmedelijden, het steeds met krokodillentranen de eigen slachtofferrol bewenen en het bewijzen van de culturele superioriteit door middel van de nationale keuken, de kwaliteit van het gele nat en de omvang van een bierglas, is ronduit pathetisch. Als het zo zou zijn, dat de Hollander de Vlaming zou uitlachen -en daar hebben we echt geen tijd voor, want er moet geld verdiend worden-, waarom laat men zich dan zo willoos naar de slachtbank voeren?

De waarde van taal wordt mede gedefinieerd door de hoeveelheid mensen, die deze taal beheerst. In de grote wereld speelt het Nederlands maar een hele marginale rol. Om het Nederlands niet weg te laten drukken moeten "Vlamingen" en "Hollanders" blijven samenwerken en niet wegduiken in de lokale periferie.
U zult toch wel reeds gemerkt hebben dat Het Oosten hier volstrekt niet representatief is voor de mening van de modale Vlaming in deze kwestie. Het Algemeen Nederlands is reeds lang zowel een wettelijk geconfirmeerd als sociologisch een algemeen aanvaard feit. Daar wordt niet meer op terug gekomen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be