Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2010, 11:25   #41
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Het zogenaamde la belgique van nu is een zeer kunstmatig gedrocht. het zou niet eens bestaan moest Vlaanderen niet blijven tonnen geld erin pompen.
Vlaanderen zou al lang op zijn gat gelegen hebben, moesten de Vlamingen niet massaal zijn kunnen gaan werken in Wallonië , Brussel of in Frankrijk tot in het begin van de jaren '50.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 11:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 11:51   #42
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U had het toch over de Engelse oorlogen? Zoek de Engelse oorlogen en Michiel de Ruyter eens op....
Ik ken de zeeslagen van Michiel de Ruyter. En als u wil weten hoe het echt is gegaan, dan raad ik u het boek aan van Luc Panhuysen: Rampjaar 1672, Atlas, 2009.

Daar krijgt u een wat genuanceerder beeld van die fameuze zeeslagen.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 11:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:01   #43
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het koninkrijk België bestaat sedert 1830. Zeggen dat België niet ouder is, is als zeggen dat Frankrijk niet ouder is dan zijn jongste staatsvorm - de Vde republiek (1958).
U speelt met termen en begrippen naar gelang het u uitkomt.

Het "België" waarvan u hier beweert dat het al bestond in 1790 is gewoon het zuidelijke deel van de Nederlanden, terwijl het "België" dat u verdedigt een racistisch separatistisch project uit 1830 is dat vandaag aan zijn eind aan het komen is.

Vandernoot en consoorten streden niet voor een separatistische latijnse staat, zoals de samenzweerders van 1830.

Die twee betekenissen door elkaar mengen getuigt niet van veel intellectuele hygiëne. Het is gewoon een variant op de nationalistische geschiedvervalsing �* la Pirenne die moest dienen om een welbepaald nationalistisch project aanvaardbaar te maken en te propageren.

Het blijft me steeds weer verbazen hoe iemand als u ervan overtuigd blijft dat hij met dat soort truuken van de foor anno 2010 (lang nadat het separatistisch project zijn faillliet bewezen heeft dus), ook maar iemand zou kunnen overtuigen.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 december 2010 om 12:02.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:07   #44
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Belgen van Caesar, hebben niet zo veel te maken met de Belgen van nu. Bovendien zijn het de kaartenmakers uit de 16de eeuw die naar de term Belgica en Belgium refereerden (Leo Belgica) en uit de vergeetkast haalden. Maar dat was dus volledig fout. Meer nog, het sloeg nergens op.
Belgicus, wijsneus.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:10   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U speelt met termen en begrippen naar gelang het u uitkomt.

Het "België" waarvan u hier beweert dat het al bestond in 1790 is gewoon het zuidelijke deel van de Nederlanden, terwijl het "België" dat u verdedigt een racistisch separatistisch project uit 1830 is dat vandaag aan zijn eind aan het komen is.

Vandernoot en consoorten streden niet voor een separatistische latijnse staat, zoals de samenzweerders van 1830.

Die twee betekenissen door elkaar mengen getuigt niet van veel intellectuele hygiëne. Het is gewoon een variant op de nationalistische geschiedvervalsing �* la Pirenne die moest dienen om een welbepaald nationalistisch project aanvaardbaar te maken en te propageren.

Het blijft me steeds weer verbazen hoe iemand als u ervan overtuigd blijft dat hij met dat soort truuken van de foor anno 2010 (lang nadat het separatistisch project zijn faillliet bewezen heeft dus), ook maar iemand zou kunnen overtuigen.
U doet precies of de mensen uit de Zuidelijke Nederlanden naar Willem I snakten. Niets van. De mensen hier beschouwden de Hollanders als bezetters, als vreemden, met een vreemde taal en met een vreemde godsdienst en die men de halve tijd niet verstond. Vaak dus als arrogante hufters die ons even kwamen vertellen hoe het allemaal moest. Een karaktertrek die soms nog wel eens komt bovendrijven bij onze noorderburen.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 12:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:10   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vlaanderen zou al lang op zijn gat gelegen hebben, moesten de Vlamingen niet massaal zijn kunnen gaan werken in Wallonië , Brussel of in Frankrijk tot in het begin van de jaren '50.
het feit dat zovelen Vlamingen (waaronder mijn grootvader trouwens) ook naar Frankrijk zijn gaan werken, bewijst dat België hier niets mee te maken heeft.

Ook zonder België zou de Vlaming gaan werken zijn waar er werk was, of dat nu in Wallonië, Frankrijk of de VS was. Velen zijn trouwens daar blijven wonen en hebben dus letterlijk niets aan de Vlaamse welvaart toegedragen (wat hun goed recht was hé).

dat heeft maw niets met solidariteit te maken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:14   #47
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het feit dat zovelen Vlamingen (waaronder mijn grootvader trouwens) ook naar Frankrijk zijn gaan werken, bewijst dat België hier niets mee te maken heeft.

Ook zonder België zou de Vlaming gaan werken zijn waar er werk was, of dat nu in Wallonië, Frankrijk of de VS was. Velen zijn trouwens daar blijven wonen en hebben dus letterlijk niets aan de Vlaamse welvaart toegedragen (wat hun goed recht was hé).

dat heeft maw niets met solidariteit te maken.
De industrie lag nu eenmaal in Wallonië. Dat was toen zo .In Vlaanderen was vaak het armoede troef wanneer de oogst mislukte. Normaal dat Vlamingen daar gingen werken. Er moest brood op de plank komen. Maar het economisch overwicht verplaatste zich naar Vlaanderen na WO II. En wie weet waar het zich zal bevinden binnen 50 jaar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:20   #48
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De industrie lag nu eenmaal in Wallonië. Dat was toen zo .In Vlaanderen was vaak het armoede troef wanneer de oogst mislukte. Normaal dat Vlamingen daar gingen werken. Er moest brood op de plank komen. Maar het economisch overwicht verplaatste zich naar Vlaanderen na WO II. En wie weet waar het zich zal bevinden binnen 50 jaar.
dat is allemaal waar. maar hier heeft België toch niets mee te maken? ook zonder België zouden de Vlamingen daar gaan werken zijn waar er werk was, net zoals alle andere Europeanen. Hoeveel Italianen zijn er niet in Luik komen werken toenertijd?

maw, de roep om nu solidair te zijn met Wallonië omdat de Vlamingen vroeger naar Wallonië (voor een hongerloon trouwens, net zoals alle anderen) zijn gaan werken, is gewoon intellectueel oneerlijk. Dan zouden we nu ook moeten geld transfereren naar Frankrijk of de VS.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:22   #49
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U doet precies of de mensen uit de Zuidelijke Nederlanden naar Willem I snakten.
Doe ik dat? Bewijzen graag.

Citaat:
Niets van. De mensen hier beschouwden de Hollanders als bezetters, als vreemden, met een vreemde taal en met een vreemde godsdienst en die men de halve tijd niet verstond. Vaak dus als arrogante hufters die ons even kwamen vertellen hoe het allemaal moest.
Ik heb daar geen aanwijzingen voor. Jij wel?
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:29   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Belgicus, wijsneus.
Niets zegt ons dat het geen leeuwin kan zijn. Maar uw mannelijk chauvinisme heeft daar waarschijnlijk nooit aan gedacht.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:31   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Doe ik dat? Bewijzen graag.



Ik heb daar geen aanwijzingen voor. Jij wel?
We hebben daar al uitvoerig over gediscussieerd in een andere draad. In meerdere draden zelfs. Ik heb daar ook voorbeelden van aangehaald, afkomstig uit Vlaamse brieven uit die tijd. Zoek het allemaal maar eens op. Dat zal uw intellectuele bagage wat minder licht maken. Bovendien is zoeken naar de waarheid onnoemelijk beter dan er zo maar wat op los te kletsen omdat het in uw politieke kraam past.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 12:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:36   #52
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niets zegt ons dat het geen leeuwin kan zijn.
Toch wel hoor, de volledige geschiedenis en alle mogelijke referenties zeggen dat het een Leo is. "Leo Belgica" is overigens grammaticaal onmogelijk, slechte verliezer!
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:36   #53
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Toch wel hoor, de volledige geschiedenis en alle mogelijke referenties zeggen dat het een Leo is. "Leo Belgica" is overigens grammaticaal onmogelijk, slechte verliezer!
U neemt alles veel te ernstig. U lacht niet genoeg. En dat voor iemand die anderen verwijt niet genoeg te lachen. Het kan verkeren.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 12:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:38   #54
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We hebben daar al uitvoerig over gediscussieerd in een andere draad. In meerdere draden zelfs. Ik heb daar ook voorbeelden van aangehaald, afkomstig uit Vlaamse brieven uit die tijd. Zoek het allemaal maar eens op. Dat zal uw intellectuele bagage wat minder licht maken. Bovendien is zoeken naar de waarheid onnoemelijk beter dan er zo maar wat op los te kletsen omdat het in uw politieke kraam past.
Jij beweert dat ik "precies" doe alsof de mensen hier naar de Hollanders smachten. Jij voert daar geen enkele aanwijzing voor aan, en als ik ernaar vraag ben je nog niet in staat ze te geven. Dat is wat men noemt er op los kletsen.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:39   #55
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U neemt alles veel te ernstig. U lacht niet genoeg. En dat voor iemand die anderen verwijt niet genoeg te lachen. Het kan verkeren.
Jij hebt een foutje gemaakt en jij kan dat niet toegeven...

Dat is de reden waarom mensen als jij de strijd zullen verliezen.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 december 2010 om 12:39.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:45   #56
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Jij beweert dat ik "precies" doe alsof de mensen hier naar de Hollanders smachten. Jij voert daar geen enkele aanwijzing voor aan, en als ik ernaar vraag ben je nog niet in staat ze te geven. Dat is wat men noemt er op los kletsen.
Ik ga voor uw schoon Lumumba-gezicht niet alle werk opnieuw overdoen. Wat ik kan vinden, kunt u ook. Indien u wilt natuurlijk, maar daar ligt het schoentje bij u gewrongen vrees ik. En dus, zoek het zelf maar op. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een Vlaams brief uit die tijd dat de 'Hollanders' (zo werden ze genoemd), een taal spraken die veel leek op het Hoog-Duits, maar dat de mensen uit de streek het Hoog-Duits toch beter konden verstaan dan het 'Hollands'. En die klacht vindt men regelmatig terug. U zult dit zeker in uw opzoekingswerk tegenkomen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 12:47   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Jij hebt een foutje gemaakt en jij kan dat niet toegeven...

Dat is de reden waarom mensen als jij de strijd zullen verliezen.
Ik vrees dat u alles veel te ernstig neemt. En daarom windt u zich ook herhaaldelijk op. U doet me denken aan Quercus. U bent toevallig toch geen nickname van Quercus.

Wanneer iemand 'Leo Belgica' of 'Leo Belgicum' schrijft, zal ik deze persoon nooit verbeteren. En dit omdat dit niets met de discussie te maken heeft. Mensen die dat doen, willen meestal iemand pakken op een foutje omdat ze het niet kunnen halen op een ander vlak. Maw, hun pseudo-intellectueel gedrag uit zich dan in een revanchistisch schoolmeestersgedrag.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2010 om 12:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 13:16   #58
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Doe ik dat? Bewijzen graag.



Ik heb daar geen aanwijzingen voor. Jij wel?
Het feit dat ze Maastricht moesten bezetten tot 1839 zou daar een aanwijzing voor kunnen zijn. Het feit dat na 1839 iets meer Limburgers voor de Belgische nationaliteit kozen dan voor de Nederlandse ook.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 13:26   #59
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga voor uw schoon Lumumba-gezicht niet alle werk opnieuw overdoen. Wat ik kan vinden, kunt u ook. Indien u wilt natuurlijk, maar daar ligt het schoentje bij u gewrongen vrees ik. En dus, zoek het zelf maar op. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een Vlaams brief uit die tijd dat de 'Hollanders' (zo werden ze genoemd), een taal spraken die veel leek op het Hoog-Duits, maar dat de mensen uit de streek het Hoog-Duits toch beter konden verstaan dan het 'Hollands'. En die klacht vindt men regelmatig terug. U zult dit zeker in uw opzoekingswerk tegenkomen.
Nog steeds geen enkel bewijs/aanwijzing voor uw bewering dat ik "precies doe alsof de mensen hier naar de Hollanders smachten"? Tsssss.... een mens zou nog gaan denken dat u er maar wat op los kletst.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2010, 13:27   #60
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zo blijkt bijvoorbeeld uit een Vlaams brief uit die tijd dat de 'Hollanders' (zo werden ze genoemd), een taal spraken die veel leek op het Hoog-Duits, maar dat de mensen uit de streek het Hoog-Duits toch beter konden verstaan dan het 'Hollands'. .
Hollanders spraken iets dat op Hoog Duits leek? Daar geloof ik dus niks van.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be