Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2020, 15:59   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De ene duidelijk meer dan de andere gezien de grote prijsverschillen tussen de landen van de EG.
Ook omdat andere (directe) taxaties verschillen, soms heel grote verschillen.

Enkel de brandstofprijs is zeker geen referentie, kijk naar Nederland veel goedkopere diesel - *28 cent minder dan super 95- of veel duurdere benzine, en toch een van de minste aantal dieselwagens in Europa.
Citaat:
* http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4
Nr. E Land Euro95 Diesel Opname datum

1 E Nederland € 1,804 € 1,524* 1 januari 2020
2 E Italië € 1,630 € 1,524 1 januari 2020
3 E Griekenland € 1,618 € 1,459 1 januari 2020
4 E Portugal € 1,569 € 1,474 1 januari 2020
5 E België € 1,558 € 1,590 1 januari 2020
6 E Frankrijk € 1,540 € 1,485 1 januari 2020
7 E Finland € 1,517 € 1,413 1 januari 2020
8 E Duitsland € 1,429 € 1,299 1 januari 2020
9 E Ierland € 1,417 € 1,314 1 januari 2020
10 E Malta € 1,410 € 1,280 1 januari 2020
...
16 E Luxemburg € 1,226 € 1,134 1 januari 2020
17 E Slowakije € 1,183 € 1,056 1 januari 2020
18 E Oostenrijk € 1,169 € 1,155 1 januari 2020
...

Laatst gewijzigd door Micele : 1 januari 2020 om 16:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 16:41   #22
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191231_...per-liter-meer

Tanken wordt woensdag flink duurder door Europese richtlijn: betaal tot 6 cent per liter meer

Vandaag om 10:58 | Bron: BELGA

Tanken wordt woensdag een stuk duurder. Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs met 3,8 eurocent per liter tot 1,514 euro per liter. Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot 1,59 euro per liter. Een tank van 65 liter volgooien wordt daarmee bijna 2,5 euro duurder voor benzinewagens en bijna 2 euro voor dieselwagens. De dieselprijs komt hiermee uit op het hoogste niveau sinds november 2018, die van benzine op het hoogste peil in drie maanden.

Voor benzine 98 (E5) loopt de stijging op tot 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van 1,602 euro per liter. Dat tanken vanaf 1 januari duurder zou worden werd eerder al gemeld. Het aandeel van biobrandstoffen in diesel en benzine stijgt dan immers licht, waardoor de prijs aan de pomp ook toeneemt.

Een Europese richtlijn verplichtte de lidstaten om het aandeel biobrandstof in diesel en benzine te verhogen tot 8,5 procent. België gaat nog een stap verder: in ons land zullen diesel en benzine voor 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Daarnaast speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020.
(...)
Eén en ander is me niet duidelijk.

Iets meer dan een jaar geleden werden de benamingen van de motorbrandstoffen aangepast.
Euro95 werd E10 om aan te geven dat er maximum 10% ethanol in zit, Euro98 naar E5, met maximaal 5% ethanol en diesel naar B7, met maximum 7% biodiesel.
Daar zat logica in.

De richtlijn legt voor 2020 8,5% op als aandeel biobrandstoffen en België gaat naar 9,6%.

Het aandeel van E5 in de verkoop van motorbrandstoffen (in liter) bij ons bedraagt een 5%, dat van E10 een 20% en diesel is een 75%. Het gemiddelde aandeel aan biobrandstoffen komt daarbij neer op een 7,5%
Als het gemiddelde aandeel biobrandstoffen naar 9,6% gaat dan zullen de huidige percentages van 5, 10 en 7% moeten stijgen. Gemiddeld met een 28%.
E5 zou dan gaan naar 6,5%
E10 naar 13%
B7 naar 9%

Gaan de benamingen van de brandstoffen dan weer wijzigen? Of is straks alle logica in de benamingen van de brandstoffen weer zoek?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2020, 16:55   #23
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook omdat andere (directe) taxaties verschillen, soms heel grote verschillen.

Enkel de brandstofprijs is zeker geen referentie, kijk naar Nederland veel goedkopere diesel - *28 cent minder dan super 95- of veel duurdere benzine, en toch een van de minste aantal dieselwagens in Europa.
Nederland is niet direct het goede voorbeeld. Het heft een extreem hoge verkeersbelasting op auto's met een dieselmotor waardoor de aanschaf ervan vrijwel nooit rendabel is, en heeft de prijs van benzine tot recordhoogte belast. Als Nederlander zit je in de tang: wat je ook kiest afdokken zal je.

Tenzij je dicht bij de Duitse of Belgische grens woont. Dan kan je goedkoop benzine tanken over de grens, wat de locals dan ook massaal doen.
Al mijn Nederlandse collega's tanken uitsluitend in België.
Hebben ze meer dan 1 auto dan komen ze eens om de zoveel tijd met die andere wagen naar het werk om die hier te komen voltanken.

Ik heb daar niets op tegen, overigens, het is hun goed recht om binnen de economische ruimte die de EU biedt hier hun voordeel te doen en bovendien nog een extra centje te storten in de Belgische staatskas.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 18:24   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Nederland is niet direct het goede voorbeeld. Het heft een extreem hoge verkeersbelasting op auto's met een dieselmotor waardoor de aanschaf ervan vrijwel nooit rendabel is, en heeft de prijs van benzine tot recordhoogte belast. Als Nederlander zit je in de tang: wat je ook kiest afdokken zal je.

Tenzij je dicht bij de Duitse of Belgische grens woont. Dan kan je goedkoop benzine tanken over de grens, wat de locals dan ook massaal doen.
Al mijn Nederlandse collega's tanken uitsluitend in België.
Hebben ze meer dan 1 auto dan komen ze eens om de zoveel tijd met die andere wagen naar het werk om die hier te komen voltanken.

Ik heb daar niets op tegen, overigens, het is hun goed recht om binnen de economische ruimte die de EU biedt hier hun voordeel te doen en bovendien nog een extra centje te storten in de Belgische staatskas.
Enkele jaren geleden tankten de Nederlanders en de Duitsers hier Diesel en benzine. Nu enkel nog benzine.

Volgens mij een ferme verliespost voor de schatkist, een verliespost die wij dan maar moeten toedekken door nog hogere lasten op benzine en diesel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 18:56   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Enkele jaren geleden tankten de Nederlanders en de Duitsers hier Diesel en benzine. Nu enkel nog benzine.
En LPG: http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=8

Citaat:
Volgens mij een ferme verliespost voor de schatkist, een verliespost die wij dan maar moeten toedekken door nog hogere lasten op benzine en diesel.
Hoeveel is die ferm? Bron?

En buiten tanken geven buitenlandse toeristen hier niets uit?

vb: Limburg kende in 2019 alweer een nieuw recordjaar aan toeristen, aantal Nederlanders steeg 11% tov het jaar voordien:
Citaat:
https://www.hln.be/in-de-buurt/hasse...burg~a3dba8e0/
2019 op weg naar nieuw toeristisch record voor Limburg

Dirk Selis 03 december 2019

Herkomst en seizoensspreiding

De sterkste stijging wordt gerealiseerd door de Belgen zelf (+6,5%) en door onze noorderburen, de Nederlanders, (+11%). Dat zijn de voornaamste doelgebieden waarop Toerisme Limburg in samenwerking met de toeristische sector actief is en promotie voert. Limburg kende in 2019 niet alleen de beste zomervakantie ooit, ook de lente zat duidelijk in de lift als vakantieperiode. “Een positieve evolutie”, zegt Igor Philtjens: “Het bevestigt dat onze strategie waarmee we meer toeristen verspreid over het hele jaar willen aantrekken, werkt.”

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2020 om 19:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2020, 19:27   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Nederland is niet direct het goede voorbeeld. Het heft een extreem hoge verkeersbelasting op auto's met een dieselmotor waardoor de aanschaf ervan vrijwel nooit rendabel is, en heeft de prijs van benzine tot recordhoogte belast. Als Nederlander zit je in de tang: wat je ook kiest afdokken zal je.
Niet als je een electrische wagen kiest, of een zuinige benzine. En met een minder zware voet rijdt.

Wat noem jij een goed voorbeeld? Een land die meer vuile ademlucht wil door diesels jarenlang te bevoordelen en in de watten te leggen?

Bovendien is NL nog niet zo een slecht voorbeeld, als een van de weinige hebben ze een significante CO2-daling van hun wagenpark, tweede na Noorwegen, en dat reeds in 2018 tov 2017.



2019-2018 gaat wslk nog beter worden, want 13,5 % van de nieuw ingeschreven wagens waren pure EV, en 7,4% plug-in-hybride.
https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2019


In Noorwegen zijn dat ondertussen >42% pure EV, en in die tabel zullen ze naar 60 g/km CO2 zakken, of 12,4 g/km minder:
Citaat:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-2019
Bilsalget i 2019

I 2019 ble det registrert 142 381 nye personbiler, 5548 færre (- 3,8 %) enn i 2018. Nullutslippsbilene hadde i 2019 en markedsandel på 42,4 prosent. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i 2019 var 60 g/km, 11 g/km lavere enn i 2018.
Citaat:
https://ww.electrek.co/2020/01/03/56...-best-overall/

Electric cars continue to dominate in Norway, as 2019 saw EV sales rise to 42.4%, up from 31.2% in 2018, according to OFV. This represents almost a 1/3 increase in EV sales from year to year.

Adding in plug-in hybrid sales, about 56% of Norway’s new car sales in 2019 had a plug.
Tot spijt van wie het benijdt.
Wie vuilere ademlucht wil zal ervoor betalen. Is met roken ook zo.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2020 om 19:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 21:56   #27
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Eén en ander is me niet duidelijk.

Iets meer dan een jaar geleden werden de benamingen van de motorbrandstoffen aangepast.
Euro95 werd E10 om aan te geven dat er maximum 10% ethanol in zit, Euro98 naar E5, met maximaal 5% ethanol en diesel naar B7, met maximum 7% biodiesel.
Daar zat logica in.

De richtlijn legt voor 2020 8,5% op als aandeel biobrandstoffen en België gaat naar 9,6%.

Het aandeel van E5 in de verkoop van motorbrandstoffen (in liter) bij ons bedraagt een 5%, dat van E10 een 20% en diesel is een 75%. Het gemiddelde aandeel aan biobrandstoffen komt daarbij neer op een 7,5%
Als het gemiddelde aandeel biobrandstoffen naar 9,6% gaat dan zullen de huidige percentages van 5, 10 en 7% moeten stijgen. Gemiddeld met een 28%.
E5 zou dan gaan naar 6,5%
E10 naar 13%
B7 naar 9%

Gaan de benamingen van de brandstoffen dan weer wijzigen? Of is straks alle logica in de benamingen van de brandstoffen weer zoek?
Blijkbaar was het voor niemand hier duidelijk. Tenminste, niemand hier heeft een antwoord geformuleerd.

Dus heb ik het aan de fgov economie gevraagd, en die hebben mijn vraag snel beantwoord, toch erg netjes van de overheidsdienst. Alhoewel enigszins cryptisch. (het is trouwens al elke keer zo geweest dat ik antwoord kreeg van een overheidsdienst als ik hen een vraag stelde, dat mag ook gezegd worden)

Ik wil het jullie meegeven.

Ten eerste:

De normen voor de verschillende brandstoffen wijzigen niet, en de benaming ook niet.
Dat wil zeggen:
- diesel B7 moet nog steeds de norm NBN EN 590 (max. 7 % vol FAME biodiesel) respecteren;
- benzine E5 moet nog steeds de norm NBN EN 228 (max. 5 % vol ethanol) respecteren;
- benzine E10 moet nog steeds de norm NBN EN 228 (max. 10 % vol ethanol) respecteren.

Dan kom je niet aan dat gemiddelde van 9,6%, maar:

Ten tweede:

De norm handelt enkel over het aandeel aan bio-ethanol in benzine en FAME bio-diesel in diesel (FAME staat voor Fatty Acid Methyl Ester of veresterde vetzuren), maar er zijn nog andere duurzame bio-brandstoffen die erkend kunnen worden.

Voorbeelden zijn: bio-ETBE en HVO biodiesel.

Ben ik eens gaan opzoeken:

bio-ETBE: dat is Ethyl Tert ButylEther. Dat maak je van ethanol via een chemische reactie met isobuteen. Het voordeel van ETBE is dat het geen water opneemt, een probleem dat ethanol wel heeft en vooral tot problemen kan leiden als je de brandstof lang bewaart vóór gebruik.

HVO biodiesel: dat staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Zoals ik het begrijp wordt het gemaakt van plantaardige afvalolie uit de voedselketen. Klassieke FAME kan dat ook maar voor FAME gebruik je methanol + een katalysator, een loog: KOH of NaOH, en bij HVO gebruik je waterstof. Het is me niet direct duidelijk wat daar nu het voordeel van is, maar misschien wordt me dat nog wel duidelijk.

Wat ook: er zijn blijkbaar nog "kandidaten" die extra kunnen worden toegevoegd aan de motorbrandstoffen zonder in conflict te komen met de huidige brandstofnormen.

En dan is er ten derde:

Biobrandstoffen, indien ze geproduceerd worden uit grondstoffen die geclassificeerd worden als afval of residu, worden dubbel geteld.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 10:14   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

wel kijk eens hier hoe grappig ons belgisch belastingssysteem op auto's overkomt in VS

https://www.fleet.be/amerikanen-lach...parodie-video/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 10:22   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel kijk eens hier hoe grappig ons belgisch belastingssysteem op auto's overkomt in VS

https://www.fleet.be/amerikanen-lach...parodie-video/
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 11:13   #30
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Brandstofprijs 3 tot 6 cent duurder door Europese richtlijn.

Met zen allen onderweg naar morgen of naar BelExit?
U weet dat de Vlaamse regering een groot deel van zijn klimaatplan ophangt aan een verdere verhoging van het aandeel biobrandstoffen, ver boven de Europese richtlijn?
Tanken gaat dus nog duurder worden, en niet door Europa.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 11:20   #31
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ach so dat biogedoe, dat vind ik sowieso maar niets. Zeker die palmolie.
Eén van de weinige punten waar linkse én rechtse experts het over eens zijn in het klimaatdebat, is dat biobrandstof een slecht idee is. Daardoor concurreert brandstof met voeding - en per saldo betekent dat vrijwel zeker dat er meer regenwoud gekapt wordt.

Tenzij je enkel afval gebruikt om je brandstof mee te maken - maar daarmee kom je onmogelijk aan dit percentage. En zelfs dan kun je je afvragen of je dat afval niet beter composteert, of in een biomassa-centrale verbrandt, in plaats van de dure omvorming naar biodiesel.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 12:01   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Biobrandstoffen zijn bullshit. Om de eerder genoemde redenen in deze draad. Dank daarvoor.

Ze lijken mij overigens enkel geschikt en noodzakelijk om naar een klimaatneutrale luchtvaart te gaan. Als je bioafval wereldwijd daarvoor gebruikt, lijkt het me al voldoende.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:05   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
U weet dat de Vlaamse regering een groot deel van zijn klimaatplan ophangt aan een verdere verhoging van het aandeel biobrandstoffen, ver boven de Europese richtlijn?
Tanken gaat dus nog duurder worden, en niet door Europa.
Tanken niet alleen.
Ook de E norm van woningen gaat zo laag worden dat zelfs huidige nieuwbouw niet meer verder kan geïsoleerd worden.
Indien wel nog zal het minstens 31000€ kosten.
En indien het niet kan moeten alle huizen afgebroken worden.

Dus men weet nu waar men staat binnen een paar jaar.

Nieuwe electrische auto kopen
Nieuw huis bouwen.

Begin maar te sparen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:07   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tanken niet alleen.
Ook de E norm van woningen gaat zo laag worden dat zelfs huidige nieuwbouw niet meer verder kan geïsoleerd worden.
Indien wel nog zal het minstens 31000€ kosten.
En indien het niet kan moeten alle huizen afgebroken worden.

Dus men weet nu waar men staat binnen een paar jaar.

Nieuwe electrische auto kopen
Nieuw huis bouwen.

Begin maar te sparen.
sparen terwijl men per jaar 2% van je spaargeld confisceert, begin maar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:11   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
sparen terwijl men per jaar 2% van je spaargeld confisceert, begin maar.
Veel tijd heb je niet meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:13   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Veel tijd heb je niet meer.




sta ik op de lijst?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:15   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht




sta ik op de lijst?
Iedereen.

Enkel waterstof kan ons hiervan redden.
Niks anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:23   #38
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan maar 5€ de liter? lol.
Dan valt het al eens te overwegen te gaan tanken aan een frituur
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:24   #39
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedereen.

Enkel waterstof kan ons hiervan redden.
Niks anders.
Via Cummins (CMI) kunt ge in Hydrogenics investeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 13:26   #40
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Via Cummins (CMI) kunt ge in Hydrogenics investeren.
zou je dat aanraden?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be