Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2006, 08:25   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard Waarom is Belgique niet even gelukkig als Denemarken en Nederland?

Citaat:
donderdag 27 juli 2006 | Bron: afp
Denemarken gelukkigste land ter wereld

België pas 28ste

LONDEN - In Denemarken leven de mensen het gelukkigst. Op nummer twee en drie staan Zwitserland en Oostenrijk. België prijkt pas op nummer 28. Dat blijkt uit een studie van de Engelse universiteit van Leicester.

Drie van onze buurlanden doen slechter op de 'Wereldkaart van het geluk': Groot-Brittannië staat op 41, Duitsland op 35 en Frankrijk op 62. De Luxemburgers en de Nederlanders scoren met plaatsen 12 en 15 beter dan wij.

De Verenigde Staten staan op 23, Japan op 90, India op 125 en Rusland op 167. Hekkensluiters van de 178 bestudeerde landen zijn de Afrikaanse landen Zimbabwe en Burundi.

Gegevens

De basis voor de studie waren gegevens van in totaal meer dan honderd andere onderzoeken. Zij komen onder meer van de Verenigde Naties, de Amerikaanse geheime dienst CIA en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Psycholoog Adrian White gebruikte ook enquêtes waarin wereldwijd meer dan 80.000 mensen bevraagd werden over geluk en tevredenheid. De antwoorden werden vervolgens vergeleken met gegevens inzake welstand, onderwijs- en gezondheidssysteem.

White kwam tot de bevinding dat bij het inschatten van de eigen tevredenheid de gezondheid wereldwijd een grotere rol speelt dan welstand of onderwijs. De drie factoren waren echter nauw met elkaar verbonden, aldus de psycholoog. In landen met een goede medische verzorging, hoge groeipercentages en een goede toegang tot het onderwijs, zijn de mensen gelukkiger dan elders.

De top tien ziet er als volgt uit:
1. Denemarken
2. Zwitserland
3. Oostenrijk
4. IJsland
5. Bahama's
6. Finland
7. Zweden
8. Bhutan
9. Brunei
10. Canada



Wat opvalt:
Het best scorende land heeft een monarchie.
Belgique heeft die ook, net zoals Nederland, maar scoort veel slechter dan Denemarken én als Nederland.

Op vlak van medische verzorging en goede toegang tot het onderwijs, de factoren die een belangrijke rol spelen bij de tevredenheidsgraad van hun burgers, doen alle drie de landen het goed, en toch scoort Belgique zoveel lager dan Denemarken en Nederland.
Wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn?
Het ondemocratische politieke systeem waarbij de kleinste bevolkingsgroep de grootste kan beletten de democratie te laten spelen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 08:59   #2
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Wat opvalt:
Het best scorende land heeft een monarchie.
Belgique heeft die ook, net zoals Nederland, maar scoort veel slechter dan Denemarken én als Nederland.

Op vlak van medische verzorging en goede toegang tot het onderwijs, de factoren die een belangrijke rol spelen bij de tevredenheidsgraad van hun burgers, doen alle drie de landen het goed, en toch scoort Belgique zoveel lager dan Denemarken en Nederland.
Wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn?
Het ondemocratische politieke systeem waarbij de kleinste bevolkingsgroep de grootste kan beletten de democratie te laten spelen?
Verzuring?

Ik vind het eigenlijk veel interessanter op te merken dat het weer eens alle Scandinavische landen zijn die de kroon spannen.

Wat ook opvalt is dat Buthan (Buthan????) op acht staat: een ondemocratisch, niet-zo-rijk-land.
En dat Brunei, ook nu niet bepaald bekend als een democratisch land, op 9 staat.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 28 juli 2006 om 09:02.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:01   #3
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

De prestaties van Onkelinx. o.a.
Ondanks alles voel ik me toch een GB.
Ge kunt er zelfs u boodschappen doen bij de Gelukige Belg

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 28 juli 2006 om 09:01.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:02   #4
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Misschien hebben de mensen in die andere landen niet het gevoel dat ze een melkkoe zijn?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:07   #5
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Misschien omdat veel Belgen doemdenkers, zwartkijkers en pessimistischer zijn?
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.

Laatst gewijzigd door Apocalyps : 28 juli 2006 om 09:17.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:10   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Belgie is een staat maar geen natie. Er is nauwelijks een samenhorigheidsgevoel te bekennen. Het politieke systeem draait vierkant, Franstaligen irriteren Vlamingen en Vlamingen irriteren Franstaligen. Rij eens naar Luik of Charleroi en je wordt gewoon vanzelf depressief... Het verwondert me niks dat "Belgique" slecht scoort.

Belgie is een slecht huwelijk dat al j�*ren op de klippen is gelopen maar waarbij de partners nog nooit de moed hebben gehad om uit elkaar te gaan. En zolang we nog officieel bij elkaar blijven (op papier bedoel ik dan, in feite zijn we nooit 'samen' geweest) zal aan dat gevoel niks veranderen.

Vlaanderen zou een prachtig, welvarend, eenvoudig en verdraagzaam land kunnen zijn. Een land dat goed wordt bestuurd is de BESTE remedie tegen extreem-rechtse verzuringen en irritaties. In een onafhankelijk Vlaanderen is dus veel meer mogelijk dan in de vierkant-draaiende, belachelijke nepstaat Belziek.


ps: Wel leuk om te zien dat Denemarken, een kleiner land dan Vlaanderen (minder inwoners) gelukkiger is. Small is beautiful, nog maar eens bewezen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:10   #7
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Overbevolking lijkt me een goeie oorzaak (waarschijnlijk niet de enige)
Onze ruimtelijke ordening met zijn lintbebouwing en gebrek aan open ruimtes zorgt ervoor dat we nergens echt meer tot rust kunnen komen.
En echt tot rust komen is belangrijk voor je geestelijk evenwicht.

Dit gecombineerd met onze excessieve welvaart (met niks meer tevreden, altijd maar meer willen)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:16   #8
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Misschien omdat de veel Belgen doemdenkers, zwartkijkers en pessimistischer zijn?
Ik vrees dat dit een juist antwoord is.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:27   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Belgie is een staat maar geen natie. Er is nauwelijks een samenhorigheidsgevoel te bekennen. Het politieke systeem draait vierkant, Franstaligen irriteren Vlamingen en Vlamingen irriteren Franstaligen. Rij eens naar Luik of Charleroi en je wordt gewoon vanzelf depressief... Het verwondert me niks dat "Belgique" slecht scoort.

Belgie is een slecht huwelijk dat al j�*ren op de klippen is gelopen maar waarbij de partners nog nooit de moed hebben gehad om uit elkaar te gaan. En zolang we nog officieel bij elkaar blijven (op papier bedoel ik dan, in feite zijn we nooit 'samen' geweest) zal aan dat gevoel niks veranderen.

Vlaanderen zou een prachtig, welvarend, eenvoudig en verdraagzaam land kunnen zijn. Een land dat goed wordt bestuurd is de BESTE remedie tegen extreem-rechtse verzuringen en irritaties. In een onafhankelijk Vlaanderen is dus veel meer mogelijk dan in de vierkant-draaiende, belachelijke nepstaat Belziek.


ps: Wel leuk om te zien dat Denemarken, een kleiner land dan Vlaanderen (minder inwoners) gelukkiger is. Small is beautiful, nog maar eens bewezen.
Wat is de realiteit toch simpel, hé ...
Een klikske, België laten verdwijnen, Vlaanderen onafhankelijk en *POF* mirakel, alle problemen opgelost, Vlaanderen het beste bestuur ter wereld, geen onverdraagzaamheid meer, iedereen dolgelukkig.
Want dat is algemeen geweten: als er iets fout loopt (of niet volledig goed loopt, we immers "maar" 28ste op de lijst), is het omdat België bestaat.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:30   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Misschien omdat veel Belgen doemdenkers, zwartkijkers en pessimistischer zijn?
Vooral dit inderdaad, plus het feit dat we in een apenland leven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:32   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat is de realiteit toch simpel, hé ...
Een klikske, België laten verdwijnen, Vlaanderen onafhankelijk en *POF* mirakel, alle problemen opgelost, Vlaanderen het beste bestuur ter wereld, geen onverdraagzaamheid meer, iedereen dolgelukkig.
Want dat is algemeen geweten: als er iets fout loopt (of niet volledig goed loopt, we immers "maar" 28ste op de lijst), is het omdat België bestaat.


Ik zeg niet dat in Vlaanderen alle problemen plots opgelost gaan zijn. Leer eens lezen. Ik zeg dat in Vlaanderen de kans vele malen groter is -omwille van het betere, efficiente bestuur- om een betere ('gelukkigere') samenleving uit te bouwen. Hoe beter een land bestuurd wordt, hoe kleiner de kans op verzuring.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:34   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat is de realiteit toch simpel, hé ...
Een klikske, België laten verdwijnen, Vlaanderen onafhankelijk en *POF* mirakel, alle problemen opgelost, Vlaanderen het beste bestuur ter wereld, geen onverdraagzaamheid meer, iedereen dolgelukkig.
Want dat is algemeen geweten: als er iets fout loopt (of niet volledig goed loopt, we immers "maar" 28ste op de lijst), is het omdat België bestaat.
Dat is natuurlijk helemaal niet zo. In Vlaanderen zeveren de Vlaams-Nationalisten graag over de communautaire problemen in dit land; dat is een deel van hun hobby. Op de Franstalige kant is het niet zo. Mensen zijn er meer levensgenieters en hebben er misschien meer interessante hobbys.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:36   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is natuurlijk helemaal niet zo. In Vlaanderen zeveren de Vlaams-Nationalisten graag over de communautaire problemen in dit land; dat is een deel van hun hobby. Op de Franstalige kant is het niet zo. Mensen zijn er meer levensgenieters en hebben er misschien meer interessante hobbys.
Jij zevert toch ook constant? "Ik ben fransman, belgie is belachelijk..."

beetje hypocriet, non?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:45   #14
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Ik heb toch enkele bedenkingen bij dit soort van onderzoeken en vooral bij de top 10 lijstjes die men er steeds meent te moeten bij afdrukken.

Geluk is zo een abstract begrip dat je het niet op dezelfde manier kan meten als bv rijkdom (optelsom van je materiele en financiel middelen).

Daarom gebruiken de onderzoekers meestal indirecte parameters als indicatie van het geluk en aan die parameters wordt dan een weging toegekend die het soortelijk belang van elke parameter zal bepalen.

Zowel het definieren van de parameters als het bepalen van het soortelijk gewicht zijn subjectieve zaken die door de onderzoeker worden bepaald.

Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld het aantal zelfmoorden per jaar.
Dit is een typische parameter voor het meten van het welzijn in een samenleving.

Ik meen me te herinneren dat Belgie daarin hoog scoorde net als de Scandinavische landen.
Maar laat het nu net die Scandinavische landen zijn die hoog scoren in deze geluksrangschikking.

Dus ik zou toch enkele nuances willen aanbrengen aan dit plaatje (zonder daarmee te willen stellen dat er geen probleem is van zelfdoding, verzuring en eenzaamheid in dit land)

Laatst gewijzigd door Sneta : 28 juli 2006 om 09:46.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:51   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht


Ik zeg niet dat in Vlaanderen alle problemen plots opgelost gaan zijn. Leer eens lezen. Ik zeg dat in Vlaanderen de kans vele malen groter is -omwille van het betere, efficiente bestuur- om een betere ('gelukkigere') samenleving uit te bouwen.
Je neemt als een dogma aan dat Vlaanderen sowieso beter bestuurd zou worden dan België nu, wat nooit echt aangetoond is (het zou moeilijk zijn ook gezien Vlaanderen niet onafhankelijk is).

Want de politici die de lakens nu uitdelen zouden dezelfde zijn als degenen die een onafhankelijk Vlaanderen zouden besturen. Ge weet wel, diegenen die zopas een paar topambtenaren hebben benoemd, of diegenen die nu bij de VRT zitten, of diegenen die nu in Antwerpen zonder visa-kaart moeten werken, of diegenen die Belgische Eerste Minister of Minister van Budget zijn, enz.

Enig voordeel, en dat geef ik gerust toe, is dat men eindelijk van de PS af zou geraken (behalve in Brussel). Maar nu denken dat de PS de enige oorzaak is van het slecht bestuur, zou de PS teveel eer geven.

Citaat:
Hoe beter een land bestuurd wordt, hoe kleiner de kans op verzuring.
Daar ben ik het volledig mee eens. Helaas is verzuring ook soms gewoon een kwestie van mentaliteit.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:54   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is natuurlijk helemaal niet zo. In Vlaanderen zeveren de Vlaams-Nationalisten graag over de communautaire problemen in dit land; dat is een deel van hun hobby. Op de Franstalige kant is het niet zo. Mensen zijn er meer levensgenieters en hebben er misschien meer interessante hobbys.

plus het feit dat zij niet in een Fransvijandig apenland leven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:57   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Jij zevert toch ook constant? "Ik ben fransman, belgie is belachelijk..."

beetje hypocriet, non?
Dat is geen zever. Dat is de realiteit. U vindt ook ergens dat België belachelijk is en daarmee heb ik geen probleem. U bent wel naïef te denken dat de splitsing van het land de oplossing is en dat terwijl de emigratie nog steeds de beste oplossing is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:57   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Enig voordeel, en dat geef ik gerust toe, is dat men eindelijk van de PS af zou geraken (behalve in Brussel). Maar nu denken dat de PS de enige oorzaak is van het slecht bestuur, zou de PS teveel eer geven.
De duidelijke (over) macht van de PS is wel de voornaamste oorzaak.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:58   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is geen zever. Dat is de realiteit. U vindt ook ergens dat België belachelijk is en daarmee heb ik geen probleem. U bent wel naïef te denken dat de splitsing van het land de oplossing is en dat terwijl de emigratie nog steeds de beste oplossing is.

LOL!!!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:59   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Daar ben ik het volledig mee eens. Helaas is verzuring ook soms gewoon een kwestie van mentaliteit.
En nog veel vaker het logische gevolg van welbepaalde oorzaken.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be