Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2017, 22:45   #941
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Irma Bekijk bericht
Vlamingen en Nederlanders hebben historische en taalkundige banden met elkaar !!! Ze behoren allebei tot de Germaanse taalfamilie. En vandaar ook horen ze thuis in een groot staatsverband dat van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Zaten in het Verenigd Koninkrijk de Nederlanden dan geen Walen en Duitstaligen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 augustus 2017 om 22:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2017, 22:58   #942
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zo, ik was weer eens in de buurt. Ik zie dat de discussie nog steeds voortraast, en dat dit voornamelijk nog steeds dezelfde mensen zijn. Is er in Belgie of Vlaanderen wel eens een representatieve opiniepeiling gehouden over de mogelijkheden van onafhankelijkheid, of aansluiting bij Nederland?
Dat woordgebruik ontgoochelt mij van U. Aansluiting stinkt naar Anschluss. De Zuidelijke Nederlanden zijn OOK Nederlanden. Hoe kunnen Nederlanden nu aansluiten bij Nederlanden ?
De Grootnederlandse politiek korrekte term heet hereniging.
Sorry, want ik weet dat ge het goed meent, maar ik wou gewoon maar even de
i zetten.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 augustus 2017 om 23:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 10:12   #943
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat woordgebruik ontgoochelt mij van U. Aansluiting stinkt naar Anschluss. De Zuidelijke Nederlanden zijn OOK Nederlanden. Hoe kunnen Nederlanden nu aansluiten bij Nederlanden ?
De Grootnederlandse politiek korrekte term heet hereniging.
Sorry, want ik weet dat ge het goed meent, maar ik wou gewoon maar even de
i zetten.
Dat is correct, wij zijn de Nederlanden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 15:50   #944
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zaten in het Verenigd Koninkrijk de Nederlanden dan geen Walen en Duitstaligen ?
Wat de Duitstaligen betreft, dat is doodeenvoudig het resultaat van het wraak-verdrag van Versailles. Die mensen hadden er niet om gevraagd in 1919 bij België gevoegd te worden.
Wallonië was inderdaad van oudsher een deel van de vroegere Nederlanden. Ik ben er evenwel van overtuigd dat in 1830 het toenmalige "Hollandse" leger het er zeer slecht van af gebracht heeft. Het stond om te beginnen onder het bevel van de zéér francofiele kroonprins (de latere Willem II). De franstalige Brusselse herrieschoppers zouden in hun opzet nooit zijn gelukt als ze geen steun hadden gekregen vanuit Luik. Het Hollandse leger had beter ervoor gezorgd dat de as Luik-Brusselse franstaligen werd doorbroken. Uiteindelijk zou het beter geweest zijn alleen maar Wallonië te verliezen dan gans België.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 16:09   #945
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat woordgebruik ontgoochelt mij van U. Aansluiting stinkt naar Anschluss. De Zuidelijke Nederlanden zijn OOK Nederlanden. Hoe kunnen Nederlanden nu aansluiten bij Nederlanden ?
De Grootnederlandse politiek korrekte term heet hereniging.
Sorry, want ik weet dat ge het goed meent, maar ik wou gewoon maar even de
i zetten.
Ge kunt die stank inderdaad grotendeels vermijden door aangepast woordgebruik maar dat gaat de alertheid van de Vlamingen niet verminderen.
Onze grote Vlaams-nationale partij heeft resoluut voor de grote rol van Vlaanderen in het Belgisch bestel gekozen en heeft het federale bestuursniveau opgewaardeerd.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 18:45   #946
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat de Duitstaligen betreft, dat is doodeenvoudig het resultaat van het wraak-verdrag van Versailles. Die mensen hadden er niet om gevraagd in 1919 bij België gevoegd te worden.
Net zomin als dat ze een eeuw eerder, in 1815, ervoor hadden gevraagd om Pruisen te worden ipv Nederlanders te blijven. Taalkundig behoorden die (Eupen en Sankt Vith, tenminste) tot de Platdietse Streek en na 1815 werden ze verhoogduitst. Maar goed, op die manier ontsnapten ze tenminste aan de verfransing die de Limburgse gebieden in Wallonië ten deel is gevallen.
Citaat:
Wallonië was inderdaad van oudsher een deel van de vroegere Nederlanden
Ge vergeet Luxemburg in uw ganse reaktie.
Citaat:
Ik ben er evenwel van overtuigd dat in 1830 het toenmalige "Hollandse" leger het er zeer slecht van af gebracht heeft. Het stond om te beginnen onder het bevel van de zéér francofiele kroonprins (de latere Willem II). De franstalige Brusselse herrieschoppers zouden in hun opzet nooit zijn gelukt als ze geen steun hadden gekregen vanuit Luik. Het Hollandse leger had beter ervoor gezorgd dat de as Luik-Brusselse franstaligen werd doorbroken. Uiteindelijk zou het beter geweest zijn alleen maar Wallonië te verliezen dan gans België.
Inderdaad, want dan was Brussel nu een stad die dapper oprukt naar anderhalf miljoen......Nederlandstaligen.
Het meest ideale scenario zou echter zijn geweest dat men kwam tot een konfederale staat bestaande uit Dietsland, Wallonië en de Duitstalige Nederlanden. Maar tja, de frankofiele heersers die het toen voor het zeggen hadden, hadden daar allerminst behoefte aan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2017 om 18:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2017, 19:43   #947
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De nationale navelstaarderij der verkeerswegenbouwers.

Weldra moet ik met de trein van Leuven naar Roermond. Maar Genk is een Belgisch eindstation en daar houdt de spoorwegwereld op.
Waren echter de Nederlanden 1 gebleven, dan zou ik ongetwijfeld in Genk hebben kunnen doorrijden via Maasmechelen naar Geleen en dan zo naar Roermond.
Nu moet ik een gigantische omweg maken via Luik en Maastricht om in Roermond te geraken.

Een gelijkaardige kloterij overkwam iemand uit Tilburg die mij bezocht. Die gaf waarschijnlijk in de GPS de "snelste route" in, maar mentaal en fysiek geradbraakt, kwam die sukkelaar na een meer dan vijf uren durende "helse" rit bij mij toe, nadat hij eerst stilstond op de Antwerpse en nadien op de Brusselse ring....
In een herenigde Nederlanden hadden we misschien een snelwegverbinding tussen Diest, Geel, Turnhout en Tilburg.

Het is niet om deze niet bestaande verbindingen dat ik een herenging voorsta, maar deze praktische kloterij is wel een rechtstreeks een gevolg der scheiding.

Een ander aspekt is dat treinkaartjes buitenproportioneel duurder worden als men een bestemming kiest naar de "andere Nederlanden". In de plaats van in Leuven een kaartje naar Rotterdam te kopen, koopt men best een kaartje naar Roosendaal en vervolgens koopt men daar dan een kaartje naar Rotterdam.
Een rit naar het buitenland wordt best gesplitst in het eerstvolgende buitenlands station om daar een ticket te kopen naar de eindbestemming.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2017 om 19:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 02:12   #948
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel Bekijk bericht
Ik ken deze kaart nog uit de lessen geschiedenis. Daarover is tussen mij en de docent dikwijls een hartig woordje gewisseld (boeiende discussies trouwens).
Ik sluit me volledig aan bij de visie van Otto, maar helaas een hereniging der nederlanden zal wel nooit een feit zijn; de Walen zullen dit met klem proberen te verhinderen want dan zijn ze de geldstroom uit Vlaanderen kwijt.
Zowel historisch als taalkundig gezien is Wallonië geen deel van de Nederlanden.
Dat is niet juist het hertogdom Brabant (ook het erfgoed van nu Nederlandse Brabanders zoals ik) en het graafschap Vlaanderen, hebben historisch al Romaanse (ik ben nu beleefd, een goed Germaanstalige had ze Waals genoemd) gebieden, die waren niet minder Brabants of grafelijk Vlaams.
Een volledige hereniging zal er wel niet meer in zitten, ik geloof niet dat Frankrijk Frans-Vlaanderen laat herenigen met (Belgisch) Vlaanderen. Echter de Nederlandstalige gebieden kunnen herenigen, zie Italië, het kan eeuwen duren, maar uiteindelijk gebeurt het ook.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 18:52   #949
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat is niet juist het hertogdom Brabant (ook het erfgoed van nu Nederlandse Brabanders zoals ik) en het graafschap Vlaanderen, hebben historisch al Romaanse (ik ben nu beleefd, een goed Germaanstalige had ze Waals genoemd) gebieden, die waren niet minder Brabants of grafelijk Vlaams.
Een volledige hereniging zal er wel niet meer in zitten, ik geloof niet dat Frankrijk Frans-Vlaanderen laat herenigen met (Belgisch) Vlaanderen. Echter de Nederlandstalige gebieden kunnen herenigen, zie Italië, het kan eeuwen duren, maar uiteindelijk gebeurt het ook.
Wanneer je kijkt naar de vorming en ontstaan van Brabant zie je dat Brabant niet altijd dezelfde omvang heeft gehad en ook niet altijd een Hertogdom is geweest. Eigenlijk ook analoog aan het latere graafschap Holland dat voorheen een Fries koninkrijk was onder koning Radbaud.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2017, 01:27   #950
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer je kijkt naar de vorming en ontstaan van Brabant zie je dat Brabant niet altijd dezelfde omvang heeft gehad en ook niet altijd een Hertogdom is geweest. Eigenlijk ook analoog aan het latere graafschap Holland dat voorheen een Fries koninkrijk was onder koning Radbaud.
Het hertogdom Brabant was feitelijk de dynastieke voortzetting van het oude 'Stam hertogdom'* Nederlotharingen. (*= die term werkt beter voor Saksen, Beieren en Swaben, omdat Opperlotharingen, Nederlotharingen en Franken, allemaal Frankisch waren).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be