Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 10 juli 2009, 07:11   #1
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard De legitimiteit van de nieuwe Vlaamse regering

In hoeverre beschikt de nieuwe Vlaamse regering over legitimiteit? Een vraag die ik me stel na het raadplegen van info mbt het aantal ingeschreven kiezers, het aantal geldige stemmen en het aantal door de regeringspartijen behaalde stemmen. Een eenvoudige rekensom met daaraan gekoppelde procentberekening leert volgende ...

Aantal stemgerechtigden: 4.676.488 / 100%
Aantal geldige stemmen: 4.122.325 / 87,94%
(6,56% ging niet stemmen; 5,50% ongeldig of blanco)

Stemmen CD&V: 939.873
Stemmen SP.A: 627.852
Stemmen NV-A: 537.040
Aantal stemmen voor regeringscoalitie: 2.104.765 / 45,07%

Bron

Dit betekent bijgevolg dat 54,93% van de stemgerechtigden niet voor deze regeringscoalitie stemde. In hoeverre hebben we het over democratie en wat is de democratische legitimiteit van een regering die niet de meerderheid van de kiezers vertegenwoordigt?

Zelf ging ik op 7 juni niet stemmen en hoef ik geen 'vervolging' te vrezen, ook al had ik geen 'geldige' (vrije wil is in deze niet geldig) reden om weg te blijven.
Ware het niet mooi mocht tegen de volgende - weliswaar federale - verkiezingen, elke niet-opdager iemand kunnen overtuigen om evenmin te gaan stemmen om aldus de politieke wereld te dwingen tot ernstige vraagstelling omtrent zichzelf?


EDIT:
Bovendien vergat ik te melden dat 160.961 geldige stemmen (3,44%) naar de prullenbak werden verwezen als gevolg van de kiesdrempel.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain

Laatst gewijzigd door La Chunga : 10 juli 2009 om 07:30.
La Chunga is offline  
Oud 10 juli 2009, 09:14   #2
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

De Vlaamse Regering beschikt over legitimiteit. Ze heeft na democratische verkiezingen een meerderheid der zetels in het Vlaams Parlement en dat is volgens de regels van de democratie voldoende.

Ik vind het vreemd dat men nu met dergelijke argumenten afkomt terwijl er juist zo veel mensen op dit BBS voor een afschaffing van de stemplicht pleiten... Een dergelijke afschaffing zou juist de claims van democratische legitimiteit nog verder ondergraven...
Wiley E Coyote is offline  
Oud 10 juli 2009, 09:44   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
In hoeverre beschikt de nieuwe Vlaamse regering over legitimiteit? Een vraag die ik me stel na het raadplegen van info mbt het aantal ingeschreven kiezers, het aantal geldige stemmen en het aantal door de regeringspartijen behaalde stemmen. Een eenvoudige rekensom met daaraan gekoppelde procentberekening leert volgende ...

Aantal stemgerechtigden: 4.676.488 / 100%
Aantal geldige stemmen: 4.122.325 / 87,94%
(6,56% ging niet stemmen; 5,50% ongeldig of blanco)

Stemmen CD&V: 939.873
Stemmen SP.A: 627.852
Stemmen NV-A: 537.040
Aantal stemmen voor regeringscoalitie: 2.104.765 / 45,07%

Bron

Dit betekent bijgevolg dat 54,93% van de stemgerechtigden niet voor deze regeringscoalitie stemde. In hoeverre hebben we het over democratie en wat is de democratische legitimiteit van een regering die niet de meerderheid van de kiezers vertegenwoordigt?

Zelf ging ik op 7 juni niet stemmen en hoef ik geen 'vervolging' te vrezen, ook al had ik geen 'geldige' (vrije wil is in deze niet geldig) reden om weg te blijven.
Ware het niet mooi mocht tegen de volgende - weliswaar federale - verkiezingen, elke niet-opdager iemand kunnen overtuigen om evenmin te gaan stemmen om aldus de politieke wereld te dwingen tot ernstige vraagstelling omtrent zichzelf?


EDIT:
Bovendien vergat ik te melden dat 160.961 geldige stemmen (3,44%) naar de prullenbak werden verwezen als gevolg van de kiesdrempel.
4122325 of 87.94% geldige stemmen - 160961 of 3.44%stemmen naar partijen waarvan men op voorhand wist dat ze niet zouden meetellen, betekend nog 84.50% tellende stemmen, daarvan heeft de regeringscoalitie er 45.07% gekregen. Wereldwijd is dit nog steeds het hoogte % aan kiezers die hebben gestemd en die hun stem aan deze coalitie hebben gegeven.

45.07% van de stemgerechtigden willen dus deze regering, in de meeste andere landen is men al blij als er 45.07% van de stemgerechtigden hun stem uitbrengen en moet men daarvan slechts 50.01% halen om een regering te kunnen vormen.

Of zullen we het Amerikaanse systeem hier gaan toepassen, waar men slechts 0.01% stemmen meer moet behalen in bepaalde kieskringen om aan de macht te geraken en de andere zelfs met meer stemmen in het totaal over heel het land, aan de zijlijn mogen gaan staan kijken?
Bush was verkozen door minder dan 28% van de stemgerechtigden.

Of het Franse systeem, waar je tweemaal moet gaan stemmen, eerst om te zeggen wie tegen wie mag opkomen en om daarna te zeggen welke van die twee je het minst erge vindt?
De huidige Franse regering en President zijn beide verkozen door minder dan 30% van de stemgerechtigden.
In sommige landen is de Europese vertegenwoordiging zelfs verkozen door minder dan 10% van de stemgerechtigden, ja; je leest goed, minder dan 10%.
Jantje is offline  
Oud 10 juli 2009, 09:58   #4
warpozio
Burger
 
Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Aantal stemgerechtigden: 4.676.488 / 100%
Aantal geldige stemmen: 4.122.325 / 87,94%
(6,56% ging niet stemmen; 5,50% ongeldig of blanco)

Stemmen CD&V: 939.873
Stemmen SP.A: 627.852
Stemmen NV-A: 537.040
Aantal stemmen voor regeringscoalitie: 2.104.765 / 45,07%
Dus:
Aantal stemmen voor regeringscoalitie: 2.104.765
Aantal geldige stemmen: 4.122.325

Gevolg:
Meer dan 50% van het aantal geldige stemmen gaat naar de regeringscoalitie.

Ik zie het probleem niet...
warpozio is offline  
Oud 10 juli 2009, 17:38   #5
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
In hoeverre beschikt de nieuwe Vlaamse regering over legitimiteit?
Aantal stemgerechtigden: 4.676.488 / 100%
Aantal geldige stemmen: 4.122.325 / 87,94%
(6,56% ging niet stemmen; 5,50% ongeldig of blanco)
De 12% niet/ingeldig/blanco-stemmers hebben met hun stemgedrag aangegeven dat ze geen invloed willen nemen en niet geintresseerd zijn. Dat zezelf niet in staat zijn een beslissing te nemen en deze graag aan anderen overlaten.
Als de niet/ingeldig/blanco-stemmers wel invloed willen nemen, dan kunnen ze heel simpel gaan stemmen. Je kunt nieuwe Vlaamse regering de legitimiteit toch niet ontzeggen omdat sommige stemmers geen zin of interesse hadden om te komen? Of omdat zwaar geestelijk gehandicapten niet zijn komen stemmen, om maar een voorbeeld te geven?
schaker is offline  
Oud 10 juli 2009, 18:02   #6
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
De Vlaamse Regering beschikt over legitimiteit. Ze heeft na democratische verkiezingen een meerderheid der zetels in het Vlaams Parlement en dat is volgens de regels van de democratie voldoende.

Ik vind het vreemd dat men nu met dergelijke argumenten afkomt terwijl er juist zo veel mensen op dit BBS voor een afschaffing van de stemplicht pleiten... Een dergelijke afschaffing zou juist de claims van democratische legitimiteit nog verder ondergraven...
Laat ons de nieuwe Vlaamse regering in ieder geval het voordeel gunnen van de twijfel. En liefst geen Vandenbroucke meer. Is eigelijk toch maar een klein meneertje. Denkt dat hij de SPa zelve is.

Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2009 om 18:03.
system is offline  
Oud 10 juli 2009, 18:17   #7
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
De 12% niet/ingeldig/blanco-stemmers hebben met hun stemgedrag aangegeven dat ze geen invloed willen nemen en niet geintresseerd zijn. Dat zezelf niet in staat zijn een beslissing te nemen en deze graag aan anderen overlaten.
"geen invloed" op de regeringsvorming kan met wat goede wil inderdaad het resultaat van hun acties genoemd worden. Maar er zijn geen gegevens voorhanden om aan te tonen dat dat ook hun intentie was, noch dat ze niet geïnteresseerd zouden zijn in politiek.

Citaat:
Als de niet/ingeldig/blanco-stemmers wel invloed willen nemen, dan kunnen ze heel simpel gaan stemmen. Je kunt nieuwe Vlaamse regering de legitimiteit toch niet ontzeggen omdat sommige stemmers geen zin of interesse hadden om te komen? Of omdat zwaar geestelijk gehandicapten niet zijn komen stemmen, om maar een voorbeeld te geven?
Kijk, in wezen zijn verkiezingen een heel simpel fenomeen. Er is enerzijds een dominante groep, de politici: Zij die de dwingende vraag stellen en door hun monopolie op de vraagstelling de door hun voorgestelde antwoorden beperken tot een subset van alle mogelijke antwoorden.

Anderzijds is er de submissieve groep, de kiezers. Zij hebben zelf geen echt eigen keuze te maken maar kunnen slechts verplicht kiezen tussen de keuzes aangeboden door de dominante groep. Ze kunnen natuurlijk ook kiezen om geen antwoord te verstrekken en quasi steeds wordt deze minderheid meewarig bekeken door de rest van de submissieve groep.

Dat komt omdat het leeuwendeel van de submissieve groep hun positie niet bekijkt als submissief, maar als deugdzaam.

Om dit eventjes in een historisch perspectief te schetsen: Volgens de Romeinse slaven-eigenaars was Spartacus geen held en waren de submissieve slaven geen lafaards. Spartacus was voor hen de vijand en de gehoorzame slaven waren eerzaam. De gehoorzame slaven deelden dezelfde mening over Spartacus en over zichzelf met de dominante groep, de slaven-eigenaars.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 10 juli 2009 om 18:22.
netslet is offline  
Oud 10 juli 2009, 18:56   #8
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
De 12% niet/ingeldig/blanco-stemmers hebben met hun stemgedrag aangegeven dat ze geen invloed willen nemen en niet geintresseerd zijn. Dat zezelf niet in staat zijn een beslissing te nemen en deze graag aan anderen overlaten.
Als de niet/ingeldig/blanco-stemmers wel invloed willen nemen, dan kunnen ze heel simpel gaan stemmen. Je kunt nieuwe Vlaamse regering de legitimiteit toch niet ontzeggen omdat sommige stemmers geen zin of interesse hadden om te komen? Of omdat zwaar geestelijk gehandicapten niet zijn komen stemmen, om maar een voorbeeld te geven?
Een regering heeft altijd legitimiteit. Diegenen die niet stemmen, die hebben geen ligitimiteit.
system is offline  
Oud 10 juli 2009, 21:00   #9
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een regering heeft altijd legitimiteit. Diegenen die niet stemmen, die hebben geen ligitimiteit.
Zoals negers en vrouwen in de goeie ouwe tijd...

Bedankt trouwens om mijn punt te bevestigen.
__________________
auction your future!
netslet is offline  
Oud 10 juli 2009, 21:27   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
"geen invloed" op de regeringsvorming kan met wat goede wil inderdaad het resultaat van hun acties genoemd worden. Maar er zijn geen gegevens voorhanden om aan te tonen dat dat ook hun intentie was, noch dat ze niet geïnteresseerd zouden zijn in politiek.



Kijk, in wezen zijn verkiezingen een heel simpel fenomeen. Er is enerzijds een dominante groep, de politici: Zij die de dwingende vraag stellen en door hun monopolie op de vraagstelling de door hun voorgestelde antwoorden beperken tot een subset van alle mogelijke antwoorden.

Anderzijds is er de submissieve groep, de kiezers. Zij hebben zelf geen echt eigen keuze te maken maar kunnen slechts verplicht kiezen tussen de keuzes aangeboden door de dominante groep. Ze kunnen natuurlijk ook kiezen om geen antwoord te verstrekken en quasi steeds wordt deze minderheid meewarig bekeken door de rest van de submissieve groep.

Dat komt omdat het leeuwendeel van de submissieve groep hun positie niet bekijkt als submissief, maar als deugdzaam.

Om dit eventjes in een historisch perspectief te schetsen: Volgens de Romeinse slaven-eigenaars was Spartacus geen held en waren de submissieve slaven geen lafaards. Spartacus was voor hen de vijand en de gehoorzame slaven waren eerzaam. De gehoorzame slaven deelden dezelfde mening over Spartacus en over zichzelf met de dominante groep, de slaven-eigenaars.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 10 juli 2009, 21:47   #11
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Zoals negers en vrouwen in de goeie ouwe tijd...

Bedankt trouwens om mijn punt te bevestigen.
Neen, in België is er een opkomstplicht. En terecht! Men moet iets over hebben voor ons zogezegd democratisch systeem.

U bent dus verplicht u aan te bieden bij een stemopnemingsbureau. Wat u in het stemhokje doet, is uw zaak. Stemmen is geheim. Als u dus niet komt opdagen of u schrijft op uw stembriefje 'zot' (dus ongeldig), dan is dat ook uw zaak. Maar dan moet u later niet komen klagen dat ' de politiek niets doet voor de mensen'. En als u vindt dat er iets moet veranderen, dan kunt u zich nog altijd kandidaat stellen om verkozen te worden.

Dus voor de kritikasters onder ons: neem u lot in eigen handen.

Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2009 om 21:50.
system is offline  
Oud 10 juli 2009, 21:50   #12
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, in België is er een opkomstplicht. U bent verplicht u aan te bieden bij een stemopnemingsbureau. Wat u in het stemhokje doet, is uw zaak. Stemmen is geheim. Als u dus niet komt opdagen of u schrijft op uw stembriefje 'zot' (dus ongeldig), dan is dat ook uw zaak. Maar dan moet u later niet komen klagen dat ' de politiek niets doet voor de mensen'. En als u vindt dat er iets moet veranderen, dan kunt u zich nog altijd kandidaat stellen om verkozen te worden.

Dus voor de kritikasters onder ons: neem u lot in eigen handen.
Ik neem mijn lot dan ook in eigen handen. Enkel wens ik dat te doen op een egaal speelveld en niet op het politieke speelveld met z'n inherente dominantie-submissie structuur.
__________________
auction your future!
netslet is offline  
Oud 10 juli 2009, 21:50   #13
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, in België is er een opkomstplicht. En terecht! Men moet iets over hebben voor ons zogezegd democratisch systeem.

U bent dus verplicht u aan te bieden bij een stemopnemingsbureau. Wat u in het stemhokje doet, is uw zaak. Stemmen is geheim. Als u dus niet komt opdagen of u schrijft op uw stembriefje 'zot' (dus ongeldig), dan is dat ook uw zaak. Maar dan moet u later niet komen klagen dat ' de politiek niets doet voor de mensen'. En als u vindt dat er iets moet veranderen, dan kunt u zich nog altijd kandidaat stellen om verkozen te worden.

Dus voor de kritikasters onder ons: neem u lot in eigen handen.
voor de tragen onder ons
http://forum.politics.be/showpost.ph...27&postcount=7

Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 juli 2009 om 21:54.
born2bewild is offline  
Oud 10 juli 2009, 22:15   #14
nabat54
Minister-President
 
nabat54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Locatie: Gent
Berichten: 4.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
De 12% niet/ingeldig/blanco-stemmers hebben met hun stemgedrag aangegeven dat ze geen invloed willen nemen en niet geintresseerd zijn. Dat zezelf niet in staat zijn een beslissing te nemen en deze graag aan anderen overlaten.
Als de niet/ingeldig/blanco-stemmers wel invloed willen nemen, dan kunnen ze heel simpel gaan stemmen. Je kunt nieuwe Vlaamse regering de legitimiteit toch niet ontzeggen omdat sommige stemmers geen zin of interesse hadden om te komen? Of omdat zwaar geestelijk gehandicapten niet zijn komen stemmen, om maar een voorbeeld te geven?

Of ze willen een signaal geven !
Namelijk zijnde, ik heb alle folders/programma/ beloften van de opkomende partijen onderzocht en ik vind geen enkel programma waar ik me kan bij aansluiten, volledig of gedeeltelijk. Dus stemmen ze blanco, of komen ze zelfs niet stemmen.

Dus de blanco/of niet gaan stemmen, deze kiesplichtigen worden vertegenwoordigd in het parlement door "LEGE" zetels. (Niet te verwarren met ,lege, zetels vn verkozenen die .......niet komen opdagen)

en met zo een zetelverdeling, mag je van mij eens een meerderheid vormen
__________________
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 11 juli 2009, 01:04   #15
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
"geen invloed" op de regeringsvorming kan met wat goede wil inderdaad het resultaat van hun acties genoemd worden. Maar er zijn geen gegevens voorhanden om aan te tonen dat dat ook hun intentie was, noch dat ze niet geïnteresseerd zouden zijn in politiek.
Als de niet-stemmers de stem-plicht omzeilen, dan zullen ze vast wel goede redenen hebben gehad om de wel-stemmers de regering te laten bepalen. Waarom zouden we de niet-stemmers vragen naar hun mening, terwijl ze te kennen hebben gegeven dat ze hun mening niet willen geven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Er is enerzijds een dominante groep, de politici .....
Anderzijds is er de submissieve groep, de kiezers. Zij hebben zelf geen echt eigen keuze te maken ......
Er zijn helemaal geen twee (dominante en submissieve) groepen: iedere persoon kan zich laten kiezen, zowel met een nieuwe en ook een oude partij, er zijn vele voorbeelden: J.P. van Rossem, Obama, J.M. DeDecker, Bart de Wever, Pim Fortuyn, Berlusconi, etc. etc.
schaker is offline  
Oud 11 juli 2009, 01:47   #16
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Of ze willen een signaal geven !
Namelijk zijnde, ik heb alle folders/programma/ beloften van de opkomende partijen onderzocht en ik vind geen enkel programma waar ik me kan bij aansluiten, volledig of gedeeltelijk. Dus stemmen ze blanco, of komen ze zelfs niet stemmen.

Dus de blanco/of niet gaan stemmen, deze kiesplichtigen worden vertegenwoordigd in het parlement door "LEGE" zetels. (Niet te verwarren met ,lege, zetels vn verkozenen die .......niet komen opdagen)
en met zo een zetelverdeling, mag je van mij eens een meerderheid vormen
Als men wil vermijden dat er een vlaamse regering gevormd wordt, kan/kon men:
  1. op een anarchistische partij stemmen,
  2. op de BUB stemmen: deze partij wil de gewesten opheffen,
  3. of op een partij als "NEE" stemmen. Deze zetels blijven dan echt leeg.
Al deze partijen kregen verkiezingsresultaten van minder dan 0,2%.
Citaat:
NEE wil mensen, die ontevreden zijn met de visies en realisaties van alle bestaande politieke partijen, de mogelijkheid geven om een signaal over te brengen aan de politiekers door NEE te stemmen. Op die manier kan men actief stemmen van de echte politieke partijen ontnemen. De partij vertrekt vanuit het standpunt dat veel mensen het vertrouwen in de politiekers en hun altruïstische intenties verloren zijn. Deze mensen kunnen hun opinie niet kwijt door niet te stemmen, aangezien ze vanwege de stemplicht dan het risico lopen beboet te worden. Blanco stemmen geeft ook niet hun ontevredenheid weer, want die stemmen worden uiteindelijk verdeeld onder de bestaande partijen. Het percentage NEE-stemmers zou in het desbetreffende politieke orgaan vertegenwoordigd worden met lege zetels,[2] en de ontevredenheid dus wel fysiek tonen.
Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Nee_(politiek)

Ik ken nauwelijks mensen die een vlaamse regering willen verhinderen, ook het VB is niet tegen een regering in Vlaanderen.
Het is algemeen bekend dat men geen regering kan verhinderen door een blanco stem of niet gaan stemmen.
schaker is offline  
Oud 11 juli 2009, 02:12   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik vind het vreemd dat men nu met dergelijke argumenten afkomt terwijl er juist zo veel mensen op dit BBS voor een afschaffing van de stemplicht pleiten... Een dergelijke afschaffing zou juist de claims van democratische legitimiteit nog verder ondergraven...
Als er minder mensen gaan stemmen omdat ze niet meer verplicht worden is dat daarom nog geen vermindering van de legitimiteit van een verkiezing. In tegendeel zelfs. Het aantal mensen dat vrijwillig gaat stemmen is een graadmeter voor de gezondheid van de democratie (ervan uitgaande dat iedereen evenveel kans heeft om te gaan stemmen), een graadmeter die België niet eens heeft op dit moment.
Johan Bollen is offline  
Oud 11 juli 2009, 02:21   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Bovendien vergat ik te melden dat 160.961 geldige stemmen (3,44%) naar de prullenbak werden verwezen als gevolg van de kiesdrempel.
Hoe minder partijen er te controleren zijn hoe gemakkelijker voor niet democratische krachten zoals lobbygroepen. Van mij mag elke parlementariër zijn eigen partij hebben. Het zou de democratie ten goede komen. Weg met de ondemocratische 'partijdiscipline'. Met een kiesdrempel wordt die mogelijke evolutie naar meer democratie tegengewerkt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 juli 2009 om 02:22.
Johan Bollen is offline  
Oud 11 juli 2009, 07:50   #19
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.913
Standaard

De Vlaamse regering heeft helemaal geen legitimiteit voor mij. Er zitten twee ministers in die helemaal niet verkozen zijn. En sommigen maar afgeven op Iran, ze zouden beter eens kijken in Vlaanderen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline  
Oud 11 juli 2009, 09:45   #20
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

een mooie coalitie van socialen en nationalen.
mijn stem was weer zeer wijs en nuttig.
Mitgard is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be