Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 13 juni 2005, 14:02   #1
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard Geen splitsing op 2007, de gevolgen ?

Het ziet er dus naar uit dat de splitsing in 2007 opnieuw op de agenda komt.
Na de verkiezingen, dus tijdens de regeringsonderhandelingen ?

2007, heb ik dit goed ?

Anyway
Stel dat Vlaanderen geen akkoord kan forceren met Brussel en Walonië.
(forceren zal geen verkeerde uitdrukking zijn vrees ik)
Grondwettelijk gezien moet de splitsing er dan wel komen,
de uiterste datum voor een splitsing is dan dichtbij.

Wat zijn de gevolgen ?
Heel simpele logica (vergeef het mij ) zou dicteren dat de splitsing
dan hoe dan ook moet doorgaan, en de franstaligen gigantisch op hun bek
gaan, want dan word geen "losgeld" betaald voor onze vlaamse grond.
Hebben Brussel en Walonië dan nog een poot om op te staan ?
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline  
Oud 13 juni 2005, 14:59   #2
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Gevolgen:
Er gaan nog meer mensen voor Racist worden uitgemaakt,
aangezien het VB weer aan stemmers wint.

Geen excuses meer zoeken, tijd is er genoeg geweest,
De klotenboel laten barsten, alles stilleggen, lamleggen,...

Het staat al langer vast dat er nog op til staat te gebeuren,
zoveelste langer het duurt, zoveelste zwaarder de gevolgen,
het is te hopen dat ze dat in Wallonië al snappen,
maar ik twijfel eraan...

Kijk naar Marshall-plan, LOOOOOL, Wallonië bestaat uit nix anders dan Marshall-plans,
vooral dan ZONDER ooit iets terug te betalen

BOOOEEEEEEMMMMMMMMM...
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline  
Oud 13 juni 2005, 15:01   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Heel simpel gezegd: de huidige toestand voldoet niet, aldus het arbitragehof.

Dus ofwel moet men echte provinciale kieskringen invoeren en wordt BHV gesplitst, ofwel moet men terugkeren naar de oude kiesarrondissementen. Alle Vlaamse partijen hebben zich geengageerd om te splitsen, alle Franstaligen zullen kiezen voor de arrondissementen. Back to the past dus...

En bovendien: de ideale test, de gedroomde chicken run... Verhofstadt zal die chicken run niet overleven, want hij heeft al bij de eerste poging kakelend de kant ingereden. Elke partij die toegeeft, verspeelt zijn krediet bij zijn kiezers, zowel in Vlaanderen als in Wallonie. Hoogstwaarschijnlijk komt de oplossing er niet in 2007, tenzij de Vlaamse vertegenwoordigers enorme quislings zijn (en die kans zit er dik in).

Geen oplossing? Geen wettige verkiezingen... Zo simpel staan de zaken... Onwettige verkiezingen betekent institutionele chaos, met als mogelijk gevolg de splitsing van het land... Maar naar goede Belgische gewoonte zal men de rule of law niet toepassen. Hier lachen we met de grondwet en alle wettelijkheid. Ofwel houdt Belgie dus op te bestaan, ofwel wordt het een illegale staat (als het dat al niet is)...

Dus vingers kruisen dat ze BHV niet kunnen oplossen!!!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 13 juni 2005, 15:11   #4
Sergei
Burgemeester
 
Sergei's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Berichten: 581
Standaard

Tantist, uw logo voorspelt niks goeds.
Vlaanderen bij Nederland : Nooit.

Terug on-topic.
Afwachten gewoon wat er gebeurt, het is duidelijk dat 2007 een interessant jaar kan worden.
Sergei is offline  
Oud 13 juni 2005, 16:35   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Tantist, uw logo voorspelt niks goeds.
Vlaanderen bij Nederland : Nooit.
Jaja, ik ben onder de indruk...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 13 juni 2005, 17:22   #6
Betweter
Parlementslid
 
Betweter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2003
Locatie: Halle-Vilvoorde
Berichten: 1.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Tantist, uw logo voorspelt niks goeds.
Vlaanderen bij Nederland : Nooit.
En waarom niet? Lijkt me anders zeer logisch, hoor.
België was/is een vergissing, laten we de bladizjde omdraaien en terug gaan nara hoe het goed was.
__________________
Voorts ben ik van mening dat belgië dient op te houden te bestaan.
Betweter is offline  
Oud 13 juni 2005, 19:45   #7
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Een vergissing houdt geen 175 jaar stand. Het federalisme daarentegen...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 13-06-2005 at 20:46
Reason:
--------------------------------

Een vergissing houdt geen 175 jaar stand. Het federalisme daarentegen...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Een vergissing houdt geen 175 jaar stand.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 13 juni 2005 om 19:46.
Hans1 is offline  
Oud 13 juni 2005, 20:23   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
Tantist, uw logo voorspelt niks goeds.
Vlaanderen bij Nederland : Nooit.
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 14 juni 2005, 05:12   #9
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders. Dat 'fulmineren' is niks meer dan zich daartegen verzetten.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Erw on 14-06-2005 at 06:40
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders. Dat 'fulmineren' is niks meer dan zich daartegen verzetten.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Erw on 14-06-2005 at 06:39
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Erw on 14-06-2005 at 06:33
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan ten gevolge van het confederale/unitaire en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Erw on 14-06-2005 at 06:15
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een unitaire staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan ten gevolge van het unitaire en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'. De Walen leven net zoals de Vlamingen in een unitaire staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen. Je kunt gezamenlijk vooruitgaan ten gevolge van het unitaire en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.
Dit is zo evident dat uw kritiek me eerder gezocht lijkt.[/size]
[/edit]
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 14 juni 2005 om 05:40.
Erw is offline  
Oud 14 juni 2005, 07:10   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'.


Citaat:
De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen.
Acht je het onmogelijk dat de Nederlanders op identieke wijze zullen oordelen over bepaalde 'armlastige' Vlaamse provincies?

Citaat:
Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.
Mits invoeren van de democratie in België zouden veel frustraties aan weerszijden van de taalgrens opgelost raken (niet direct bij de 'bestierders'!)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 14-06-2005 at 08:12
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'.


Citaat:
De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen.
Acht je het onmogelijk dat de Nederlanders op identieke wijze zullen oordelen over bepaalde 'armlastige' Vlaamse provincies?

Citaat:
Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.
Mits invoeren van de democratie in België zouden veel frustraties aan weerszijden van de taalgrens opgelost raken (niet direct bij de 'bestierders'!)[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Het begrip 'unitaire staat' staat dan ook niet per definitie voor 'iets slecht'.
[img]file:///C:/DOCUME%7E1/STAAF/LOCALS%7E1/TEMP/moz-screenshot.jpg[/img]


Citaat:
De Walen leven net zoals de Vlamingen in een confederale staat, alleen: ze winnen erbij op de kap van de Vlamingen.
Acht je het onmogelijk dat de Nederlanders op identieke wijze zullen oordelen over bepaalde 'armlastige' Vlaamse provincies?

Citaat:
Je kunt gezamenlijk vooruitgaan en dan is dat goed maar de Belgische situatie is wel even anders.
Mits invoeren van de democratie in België zouden veel frustraties aan weerszijden van de taalgrens opgelost raken (niet direct bij de 'bestierders'!)[/size]
[/edit]
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 juni 2005 om 07:12.
Supe®Staaf is offline  
Oud 14 juni 2005, 08:30   #11
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Principes zijn ook voor niets nodig, zeker niet in staatszaken. Het doel moet bereikt worden. De Nederlanden zullen hoe dan ook een (con-) federale staat zijn. Maar zelfs als het een unitaire staat zou zijn, zal die niet de Belgische ideologie huldigen dat de Nederlandse cultuur moet verdwijnen. In die zin zou ik er voor pleiten om pakweg Voeren nu al af te staan aan Nederland. Het grenst er aan, en het zou eindelijk een rustig bestuur (faciliteiten zijn ondenkbaar in Nederland) krijgen.
Ook op milieuvlak of wat de ruimtelijke ordening betreft kan het alleen maar een verbetering zijn. Het volstaat de grens tussen het Meetjesland en Zeeuwsch-Vlaanderen, of tussen Turnhout en Tilburg over te steken, om de gunstige effecten van Nederlands bestuur over regio's van Vlaamse afkomst de visu vast te stellen. Leterme kan alvast beginnen met Baarle-Hertog ook op papier (in de feiten is het dat al lang) aan te sluiten bij Nederland. De rest volgt dan later.

Terzijde: wat mij betreft maken ook Wallonië én Luxemburg deel uit van het toekomstige Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 14-06-2005 at 09:32
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Principes zijn ook voor niets nodig, zeker niet in staatszaken. Het doel moet bereikt worden. De Nederlanden zullen hoe dan ook een (con-) federale staat zijn. Maar zelfs als het een unitaire staat zou zijn, zal die niet de Belgische ideologie huldigen dat de Nederlandse cultuur moet verdwijnen. In die zin zou ik er voor pleiten om pakweg Voeren nu al af te staan aan Nederland. Het grenst er aan, en het zou eindelijk een rustig bestuur (faciliteiten zijn ondenkbaar in Nederland) krijgen.
Ook op milieuvlak of wat de ruimtelijke ordening betreft kan het alleen maar een verbetering zijn. Het volstaat de grens tussen het Meetjesland en Zeeuwsch-Vlaanderen, of tussen Turnhout en Tilburg over te steken, om de gunstige effecten van Nederlands bestuur over regio's van Vlaamse afkomst de visu vast te stellen. Leterme kan alvast beginnen met Baarle-Hertog ook op papier (in de feiten is het dat al lang) aan te sluiten bij Nederland. De rest volgt dan later.

Terzijde: wat mij betreft maken ook Wallonië én Luxemburg deel uit van het toekomstige Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Egidius[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Principes zijn ook voor niets nodig, zeker niet in staatszaken. Het doel moet bereikt worden. De Nederlanden zullen hoe dan ook een (con-) federale staat zijn. Maar zelfs als het een unitaire staat zou zijn, zal die niet de Belgische ideologie huldigen dat de Nederlandse cultuur moet verdwijnen. In die zin zou ik er voor pleiten om pakweg Voeren nu al af te staan aan Nederland. Het grenst er aan, en het zou eindelijk een rustig bestuur (faciliteiten zijn ondenkbaar in Nederland) krijgen.
Ook op milieuvlak of wat de ruimtelijke ordening betreft kan het alleen maar een verbetering zijn. Het volstaat de grens tussen het Meetjesland en Zeeuwsch-Vlaanderen, of tussen Turnhout en Tilburg over te steken, om de gunstige effecten van Nederlands bestuur over regio's van Vlaamse afkomst de visu vast te stellen. Leterme kan alvast beginnen met Baarle-Hertog ook op papier (in de feiten is het dat al lang) aan te sluiten bij Nederland. De rest volgt dan later.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 14 juni 2005 om 08:32.
Egidius is offline  
Oud 14 juni 2005, 10:57   #12
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik begrijp die Groot-Nederlanders ook niet al te best.
Enerzijds fulmineren tegen de unitaire Belgische staat, wringen en trekken om eronderuit te raken, om dan direct in de kont van een andere unitaire natie te kruipen, mochten ze in hun secessionistische opzet slagen.
Niet erg principieel, nietwaar?
Misschien omdat jij er niets van begrepen hebt... Zou dat ook niet kunnen? Ten eerste beoogt niemand een unitair Groot-Nederland, iets dat jij wel impliceert (of uw tekst moest helemaal een teken van verwardheid zijn).

Persoonlijk beoog ik een confederaal Groot-Nederland, maar bon, het is natuurlijk makkelijker om vooroordelen te blijven cultiveren. Op dat punt begrijp ik de unitaristen niet... Zij verdedigen de eenheid van twee volkeren die niets met elkaar te maken hebben en fulmineren dan weer tegen mensen als ik die de eenheid willen, zij het in confederale zin, van twee gebieden met een gelijkaardig karakter (zowel politiek als economisch als cultureel als linguistiek als sociaal). Dat vind ik veel vreemder dan uw verkeerde schets van de ene unitaire natie naar de andere. Ik zou zelfs liever geen unitair Vlaanderen zien moest dat Groot-Nederland er niet komen. Een federaal of confederaal Vlaanderen is voor mij het beste.

Wat houdt die confederatie voor mijn part in? Een supranationale regering bevoegd voor transport, havenbeleid, taalaangelegenheden, onderwijs, landsverdediging (samen in Europa), telecom, cultuur, sport, toerisme, buitenlandse zaken, politie,... Dus vooral op gebieden die samenwerking beogen en waar er duidelijke schaalvoordelen zijn.

Stel je dus voor dat je met je Go-Pass nu een tripje kan doen naar Amsterdam. Stel je voor dat de haven van Antwerpen nooit meer moet bedelen voor het uitdiepen van de Schelde. Stel je voor dat we samen een korps vormen in het Europese leger (nu is dat al het geval met de Belgisch-Nederlandse marine, niet in de EU natuurlijk). Stel dat je met je GSM aan hetzelfde tarief kan bellen in Nijmegen, Leeuwarden, Rotterdam, Antwerpen, Gent of Brussel. Stel je voor dat filmmakers niet meer moeten op hunne kop gaan staan om een Vlaams-Nederlandse coproductie (schaalvoordelen!) te kunnen starten. Stel je voor dat we samen een voetbalploeg hebben, die voor een keer wel ver raakt in het Wereldkampioenschap en dan zwijgen we nog over de vele medailles op de Olympische spelen, nog meer dan de som van de beide delen dankzij een efficienter sportbeleid. Stel je voor dat we samen met de stem van 22 miljoen Groot-Nederlanders spreken ipv 6 miljoen Vlamingen die op Europees vlak een andere mening hebben dan die 4 miljoen franstaligen. Stel je voor dat we een eenheidscorps hebbem in de strijd tegen de drugs.

Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te zeggen:

Vlaanderen bij Nederland? Dat NOOIT!

of:

Kruip maar in de kont van die Hollanders.

Afin, ja... 't Is te hopen dat jullie ooit de schellen van de ogen vallen. Op naar Damascus.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2005, 10:59   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Terzijde: wat mij betreft maken ook Wallonië én Luxemburg deel uit van het toekomstige Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Egidius
Dan mag er toch wel een serieuze mentaliteitsverandering komen, want anders is het weer gegarandeerd sores.

Maar in principe kan Wallonie er ook wel bij...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2005, 11:15   #14
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan mag er toch wel een serieuze mentaliteitsverandering komen, want anders is het weer gegarandeerd sores.

Maar in principe kan Wallonie er ook wel bij...
Bah, gewoon de regels van de democratie toepassen.
Mits een degelijke culturele autonomie voor de Franstaligen in de hele Nederlanden, en ditmaal een echt Marshall-plan (dat vooral door Vlamingen wordt uitgevoerd), moet dat aantrekkelijker zijn voor de Walen dan voorgoed in de vergeetpunt te verdwijnen als het 96ste departement van Frankrijk.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 14-06-2005 at 12:18
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan mag er toch wel een serieuze mentaliteitsverandering komen, want anders is het weer gegarandeerd sores.

Maar in principe kan Wallonie er ook wel bij...
Bah, gewoon de regels van de democratie toepassen.
Mits een degelijke culturele autonomie voor de Franstaligen in de hele Nederlanden, en ditmaal een echt Marshall-plan (dat vooral door Vlamingen wordt uitgevoerd), moet dat aantrekkelijker zijn voor de Walen dan voorgoed in de vergeetpunt te verdwijnen als het 96ste departement van Frankrijk.

Egidius[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan mag er toch wel een serieuze mentaliteitsverandering komen, want anders is het weer gegarandeerd sores.

Maar in principe kan Wallonie er ook wel bij...
Bah, gewoon de regels van de democratie toepassen.
Mits een degelijke culturele autonomie voor de Franstaligen in de hele Nederlanden, moet dat aantrekkelijker zijn voor de Walen dan voorgoed in de vergeetpunt te verdwijnen als het 96ste departement van Frankrijk.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 14 juni 2005 om 11:18.
Egidius is offline  
Oud 14 juni 2005, 11:17   #15
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Stel je dus voor dat je met je Go-Pass nu een tripje kan doen naar Amsterdam. Stel je voor dat de haven van Antwerpen nooit meer moet bedelen voor het uitdiepen van de Schelde. Stel je voor dat we samen een korps vormen in het Europese leger (nu is dat al het geval met de Belgisch-Nederlandse marine, niet in de EU natuurlijk). Stel dat je met je GSM aan hetzelfde tarief kan bellen in Nijmegen, Leeuwarden, Rotterdam, Antwerpen, Gent of Brussel. Stel je voor dat filmmakers niet meer moeten op hunne kop gaan staan om een Vlaams-Nederlandse coproductie (schaalvoordelen!) te kunnen starten. Stel je voor dat we samen een voetbalploeg hebben, die voor een keer wel ver raakt in het Wereldkampioenschap en dan zwijgen we nog over de vele medailles op de Olympische spelen, nog meer dan de som van de beide delen dankzij een efficienter sportbeleid. Stel je voor dat we samen met de stem van 22 miljoen Groot-Nederlanders spreken ipv 6 miljoen Vlamingen die op Europees vlak een andere mening hebben dan die 4 miljoen franstaligen. Stel je voor dat we een eenheidscorps hebbem in de strijd tegen de drugs.
Mooi, Tantist!

Jij bent bij deze aangenomen als propagandist!

Egidius
Egidius is offline  
Oud 14 juni 2005, 11:18   #16
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Wat schuift dat?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 juni 2005, 16:33   #17
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Misschien omdat jij er niets van begrepen hebt... Zou dat ook niet kunnen? Ten eerste beoogt niemand een unitair Groot-Nederland, iets dat jij wel impliceert (of uw tekst moest helemaal een teken van verwardheid zijn).

Persoonlijk beoog ik een confederaal Groot-Nederland, maar bon, het is natuurlijk makkelijker om vooroordelen te blijven cultiveren. Op dat punt begrijp ik de unitaristen niet... Zij verdedigen de eenheid van twee volkeren die niets met elkaar te maken hebben en fulmineren dan weer tegen mensen als ik die de eenheid willen, zij het in confederale zin, van twee gebieden met een gelijkaardig karakter (zowel politiek als economisch als cultureel als linguistiek als sociaal). Dat vind ik veel vreemder dan uw verkeerde schets van de ene unitaire natie naar de andere. Ik zou zelfs liever geen unitair Vlaanderen zien moest dat Groot-Nederland er niet komen. Een federaal of confederaal Vlaanderen is voor mij het beste.

Wat houdt die confederatie voor mijn part in? Een supranationale regering bevoegd voor transport, havenbeleid, taalaangelegenheden, onderwijs, landsverdediging (samen in Europa), telecom, cultuur, sport, toerisme, buitenlandse zaken, politie,... Dus vooral op gebieden die samenwerking beogen en waar er duidelijke schaalvoordelen zijn.

Stel je dus voor dat je met je Go-Pass nu een tripje kan doen naar Amsterdam. Stel je voor dat de haven van Antwerpen nooit meer moet bedelen voor het uitdiepen van de Schelde. Stel je voor dat we samen een korps vormen in het Europese leger (nu is dat al het geval met de Belgisch-Nederlandse marine, niet in de EU natuurlijk). Stel dat je met je GSM aan hetzelfde tarief kan bellen in Nijmegen, Leeuwarden, Rotterdam, Antwerpen, Gent of Brussel. Stel je voor dat filmmakers niet meer moeten op hunne kop gaan staan om een Vlaams-Nederlandse coproductie (schaalvoordelen!) te kunnen starten. Stel je voor dat we samen een voetbalploeg hebben, die voor een keer wel ver raakt in het Wereldkampioenschap en dan zwijgen we nog over de vele medailles op de Olympische spelen, nog meer dan de som van de beide delen dankzij een efficienter sportbeleid. Stel je voor dat we samen met de stem van 22 miljoen Groot-Nederlanders spreken ipv 6 miljoen Vlamingen die op Europees vlak een andere mening hebben dan die 4 miljoen franstaligen. Stel je voor dat we een eenheidscorps hebbem in de strijd tegen de drugs.

Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te zeggen:

Vlaanderen bij Nederland? Dat NOOIT!

of:

Kruip maar in de kont van die Hollanders.

Afin, ja... 't Is te hopen dat jullie ooit de schellen van de ogen vallen. Op naar Damascus.
Stel je voor dat Europa één natie wordt. Stel je voor dat de wereld één natie wordt.

Precies alsof Nederlandstalige Belgen en Nederlanders het over alles eens zijn. Precies alsof Nederlandstalige Belgen onderling het over alles eens zijn.
Hans1 is offline  
Oud 14 juni 2005, 16:34   #18
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat schuift dat?
Schuift??

Egidius
Egidius is offline  
Oud 14 juni 2005, 23:44   #19
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Waarom moet belgië uiteen vallen omdat een paar waalse politici niet weten waar mee ze bezig zijn.
Laten we gewoon deze politici buitenwerken ipv dit land in 2 te splitsen.

Wallonië is een meerwaarde voor vlaanderen indien het goed word beheerd.
De grootste troef van wallonië word niet goed benut en dat is namelijk het toerisme.
Wallonië met zijn prachtige natuur en vele oude gebouwen,kastelen en burchten en steden vormen een sterke troef maar helaas word dit niet ten volle benut.
Een ecologisch verantwoord toeristisch beleid is een noodzaak.
Vervang de oude staalfabrieken door mooie hotels,musea's en leuke woonbuurten en breng in deze oude industriegebieden terug groen en je hebt werk voor duizenden mensen.en verfris de waalse steden en verlos hen van de criminaliteit door een harde aanpak van deze criminaliteit.

ipv van die oude nationalistische gevoelens terug boven te halen zouden we beter kijken naar onze gelijkenissen en niet naar de verschillen.
1 groot europa en daarna 1 grote wereld dat moet het streefdoel zijn van alle mensen in europa en later de wereld.
Maar de europese grondwet heeft aangetoond dat dit nog een utopie.
ipv naar mekander toe te groeien grijpen we terug naar oude nationalistische gevoelens en dat is jammer, het kan mss zijn dat voro sommige die grondwet niet goed was maar ze beseffen niet dat ze hiermee mss een einde maken aan de verwezenlijking van 1 groot europa met 1 stem.
blijkbaar denken sommige landen nog steeds dat ze de grootmachten van welleer zijn.
Frankrijk en engeland alsook nederland en italie denken nog steeds dat ze een keizerrijk bezitten maar de realiteit is helaas heel anders maar toch voelen ze zich nog te goed om gewoon 1 stem te zijn net zoals iedereen maar 1 stem is in dat 1 groot europa
blijkbaar voelen ze zich meer als anderen landen.
het is die ideologie dat heeft geleid naar WO 1 en de reden waarom we niet in staat zijn om onze stem in de wereld te laten horen en dat ondanks dat we samen evensterk zoniet sterker zouden zijn dan amerika of rusland of china
slegie is offline  
Oud 15 juni 2005, 07:52   #20
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan mag er toch wel een serieuze mentaliteitsverandering komen, want anders is het weer gegarandeerd sores.

Maar in principe kan Wallonie er ook wel bij...
Waarom van mentaliteit veranderen? Je mentaliteit is een stuk van je eigenheid, je kultuur, je waardenschaal, en ga zo maar door...

Het Verenigd Koninkrijk viel uiteen omdat de "Nederlandse" Fransen eruit wilden.
De Benelux-gedachte is ononderbroken geboycot door de "Belgische" Fransen: zo werd het beste business-plan dat Sabena ooit had, dat van Carlos van Rafelgem, door de "Belgische" Fransen de grond ingeboord uit schrik dat de Nederlandse kultuur de overhand zou krijgen.
België draait vierkant (zeg maar: is onbestuurbaar) wegens de onverenigbaarheid van die Nederlandse en Franse mentaliteiten.

De fout van 1830 was n�*et de afscheiding op zich maar de manier waarop ze vorm kreeg: als die "Nederlandse" Fransen alleen Wallonië hadden meegenomen, was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Doordat ze echter Vlaanderen, Limburg (in 1839 voor de helft ingeruild voor de helft van Luxemburg) en de helft van Brabant meekregen, allemaal gebied waar ze niets te zoeken hadden, is de miserie pas goed begonnen. Die fout moeten we niet opnieuw willen maken.

Daarom: laat beide volkeren hun mentaliteit behouden en hun eigen weg gaan.

In mijn apejaren was ik ook kritiekloos volgeling van de Union fait la force-sekte. Tot ik er achter kwam dat die Union niet tot macht, maar integendeel tot machteloosheid en verlamming leidde. Niettemin bleef ik eraan gehecht omdat België samen met een paar andere rari nantes het menselijk leven bleef verdedigen. Totdat Boudewijn zijn goocheltruuk bovenhaalde om dat in te ruilen voor zijn baantje. Toen had ik geen poot meer om op te staan, en werd ik pur sang Groot-Nederlander.

Ik ben ook daar ietwat op teruggekomen. Niet omdat ik het afzweer. Wel om pragmatische redenen: ik zie meer zitten in een "proefhuwelijk", een konfederatie. Daarbij blijven beide landen soeverein en hevelen ze alleen wat ze samen willen doen over naar de konfederatie. In grote trekken komt dat er op neer dat wat het Nederlandse volk naar buiten toe te verdedigen heeft kan gebeuren met één stem die 22 miljoen vertegenwoordigt en ekonomisch kan aansluiten bij de club van de G8. Naar binnen toe blijven we soevereine deellanden, die dan rustig kunnen uitmaken of ze al dan niet de stap naar een huwelijk zetten.

Het doorschieten naar de - in mijn ogen - nonsens van één wereldstaat versus duizend ministaatjes laat ik over aan de liefhebbers van zwart/wit beeldvorming.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be