Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2019, 10:12   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Traditioneel scoort Groen sterk bij leerkrachten en ambtenaren - met 0% firmawagens.

In het algemeen heeft ongeveer 10% van de werknemers een firmawagen. Dat betekent dat ongeveer 90% van de werknemers met het voorstel van Groen er op vooruitgaat. Een meer dan behoorlijke visvijver voor de verkiezingen...
We have a winner.

Er bestaat een perceptie dat "iedereen" een firmawagen heeft, maar dat is bijlage niet zo.

Het overgrote gros van de werknemers heeft er dus geen en kan dus niet genieten van het fiscale cadeautje dat de firmawagen is (zijn cash loon wordt veel zwaarder belast dan de wagen).

Dit wordt gepercipieerd als een onrechtvaardigheid door velen (verschil in fiscale behandeling van loon) dus dat zal zich ook voelen in de kiezing. Groen mikt op dat publiek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:13   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Leerkrachten en ambtenaren ?

Waarom hoor ik dan steeds dat hun kiespubliek bestaat uit hogeropgeleiden ?
Wat zijn leerkrachten en ambtenaren ?

Ambtenaren zijn steeds meer A en B klasse ambtenaren, nl. hoogopgeleiden. De "ongeschoolden" vind je buitenproportioneel terug in de private industrie hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:14   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
ze rekenen er blijkbaar op dat de werknemers met salariswagen, of hun verworven inkomen gaan laten vallen, of niet bij de vakbond zijn of zo ...

allemaal nogal belachelijk onrealistisch die voorstellen van Groen... laat het Rekenhof de kost van die voorstellen maar eens berekenen.
Je kan zagen wat je wilt, maar Groen komt wel met een duidelijk voorstel over hoe ze het probleem wilt aanpakken.

Dat dit voorstel niet naar uw goesting is, kan ik begrijpen, maar u bent geen Groen kiezer he....

Uw partij zal uw belangen wel verdedigen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:15   #24
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Salariswagen versnelt vergroening wagenpark

Bedrijfswagens vergroenen sneller het wagenspark dan de vloot privéauto’s. Dat leert de derde enquête van de TrendWatchers’ Club bij meer dan 300 fleetmanagers en 700 gebruikers van een salariswagen. De komende maanden en jaren vergroent de vloot firmawagens: het aantal diesels daalt, terwijl benzinewagens, hybride wagens, elektrische wagens en auto’s aangedreven op aardgas terrein winnen.
https://indiville.be/salariswagen-ve...ing-wagenpark/

ieder mens met 2 hersencellen weet dat al. En zou, naar het voorstel van O-VLD, meehelpen aan het behalen van een aantal klimaatdoelstellingen.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:16   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
euhm, ik zie echt niet in wat uw reply met mijn post te maken heeft, echt niet.

een salariswagen is een deel van je loon
en een groene wagen kan je niet kopen in het segment van 90% van de salariswagens
dat was wat ik antwoordde op uw statement "Je kunt perfect een firmawagen hebben én groen zijn op het vlak van mobiliteit."

dat klopt dus niet.
Het probleem is dat we een sociaal onwenselijke (files) & milieu onwenselijke (CO2 uitstoot) vorm van verloning fiscaal "zeer vriendelijk" behandelen.

Ik spreek niet over mensen die een dienstwagen nodig hebben. Ik spreek over salariswagens.

Groen is trouwens niet de enigste partij die schiet op de salariswagen hoor. Vanuit alle hoeken is er kritiek op het systeem. In het buitenland snapt men simpelweg niet dat men werknemers in autos betaalt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:17   #26
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We have a winner.

Er bestaat een perceptie dat "iedereen" een firmawagen heeft, maar dat is bijlage niet zo.

Het overgrote gros van de werknemers heeft er dus geen en kan dus niet genieten van het fiscale cadeautje dat de firmawagen is (zijn cash loon wordt veel zwaarder belast dan de wagen).

Dit wordt gepercipieerd als een onrechtvaardigheid door velen (verschil in fiscale behandeling van loon) dus dat zal zich ook voelen in de kiezing. Groen mikt op dat publiek.
symptoombehandeling

misschien eens iets voorstellen dat de oorzaak van dat symptoom aanpakt
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:17   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
https://indiville.be/salariswagen-ve...ing-wagenpark/

ieder mens met 2 hersencellen weet dat al. En zou, naar het voorstel van O-VLD, meehelpen aan het behalen van een aantal klimaatdoelstellingen.
Waarom blijft de hoeveelheid diesels dan buitenproportioneel hoog bij salariswagens ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:17   #28
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Haha iedereen met de bakfiets; goed zo Groen! I like that
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:18   #29
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom blijft de hoeveelheid diesels dan buitenproportioneel hoog bij salariswagens ?
de gemiddelde turnover is 4 ?* 5 jaar. Ten laatste in 2025 zouden we de effecten van een dergelijke maatregel zien.
Ik was verplicht 2 jaar geleden om nog een diesel te kiezen.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 15 maart 2019 om 10:18.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:21   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de gemiddelde turnover is 4 ?* 5 jaar. Ten laatste in 2025 zouden we de effecten van een dergelijke maatregel zien.
Ik was verplicht 2 jaar geleden om nog een diesel te kiezen.
Tja, zo vergroent de vloot uiteraard niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:27   #31
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Groen! is de énige partij die met een klimaatplan voor de dag komt; "toevallig" daags voor de klimaatactiviteiten in 106 landen, verspreid over de GANSE WERELD ...
______________
Greta is great !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:36   #32
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom blijft de hoeveelheid diesels dan buitenproportioneel hoog bij salariswagens ?
Over een week krijgt een collega zijn e-golf. Ondanks een catalogusprijs die 15 k hoger ligt dan mijn dieselwagen, kost hij de werkgever minder per maand. En met over enkele jaren veel meer modellen en vermoedelijk lagere prijzen verwacht ik een snelle vergroening.

Maar toen ik twee jaar geleden mijn wagen mocht/moest kiezen, was diesel nog verplicht volgens het bedrijfsreglement - wat gezien het toenmalige aanbod ook logisch was. Die wagen zal waarschijnlijk nog een jaar of 3 rond rijden, net zoals een hoop auto's van collega's.

Ander element is dat veel bedrijven historisch vooral Duitse merken verplichten voor hun werknemers - en net die merken bieden nog maar weinig elektrische modellen. Maar ook dat zal de komende jaren wel veranderen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 10:37   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat zijn leerkrachten en ambtenaren ?

Ambtenaren zijn steeds meer A en B klasse ambtenaren, nl. hoogopgeleiden. De "ongeschoolden" vind je buitenproportioneel terug in de private industrie hoor.
Begrijpelijk. 38 jaar dienst, en €1700 per maand.... Da's dan een C.


En die moeten niet blijven "plakken" voor het pensioen, want zelfs met het ambtenarenvoordeel daar is dat het sop van de kool niet waard.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:25   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het probleem is dat we een sociaal onwenselijke (files) & milieu onwenselijke (CO2 uitstoot) vorm van verloning fiscaal "zeer vriendelijk" behandelen.

Ik spreek niet over mensen die een dienstwagen nodig hebben. Ik spreek over salariswagens.

Groen is trouwens niet de enigste partij die schiet op de salariswagen hoor. Vanuit alle hoeken is er kritiek op het systeem. In het buitenland snapt men simpelweg niet dat men werknemers in autos betaalt.
Die worden niet fiscaal anders behandeld.
Het zijn enkel de sociale lasten die anders behandeld worden.
De volgende stap van de beschrijving van het probleem is: waarom is dat zo? Waar begint het mis te lopen.

Stap voor stap naar de juiste oplossing.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:32   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je kan zagen wat je wilt, maar Groen komt wel met een duidelijk voorstel over hoe ze het probleem wilt aanpakken.

Dat dit voorstel niet naar uw goesting is, kan ik begrijpen, maar u bent geen Groen kiezer he....

Uw partij zal uw belangen wel verdedigen ?
ik heb Calvo gisteren gehoord, hij doet zijn stinkende best om het afschaffen van de salariswagen voor te stellen als een opbrengst die hij kan gebruiken om klimaatregelen te financieren.

die salariswagen is een systeem om een werknemer te vergoeden zonder dat daar nog eens 2/3 SZkost bij komt voor de werkgever ... als je die dus wil schrappen zonder de werknemer te verarmen ... spreken we dus duidelijk over een extra kost...

echt ... ik begrijp niet goed wie daar een realistisch 'klimaatplan' in wil zien ... dat is je reinste politieke spin zonder inhoud.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:38   #36
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb Calvo gisteren gehoord, hij doet zijn stinkende best om het afschaffen van de salariswagen voor te stellen als een opbrengst die hij kan gebruiken om klimaatregelen te financieren.
Nu wordt er RSZ betaald op basis van een forfait die rekening houdt met de fiscale PK. Als die forfait gaat afgeschaft worden zullen bedrijven terug voorschrijven dat hun personeel die wagens terug moeten brengen naar de bedrijfsparking en enkel mogen gebruiken voor de diensturen zodat er geen voordeel in natura meer is.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:51   #37
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
symptoombehandeling

misschien eens iets voorstellen dat de oorzaak van dat symptoom aanpakt
2
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:54   #38
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We have a winner.

Er bestaat een perceptie dat "iedereen" een firmawagen heeft, maar dat is bijlage niet zo.

Het overgrote gros van de werknemers heeft er dus geen en kan dus niet genieten van het fiscale cadeautje dat de firmawagen is (zijn cash loon wordt veel zwaarder belast dan de wagen).

Dit wordt gepercipieerd als een onrechtvaardigheid door velen (verschil in fiscale behandeling van loon) dus dat zal zich ook voelen in de kiezing. Groen mikt op dat publiek.
in de bedrijven die ik ken die met salariswagens werken, kan je als werknemer bij intrede zelf kiezen hoor ... loon X of loon Y met salariswagen...

wat raad jij aan mss? toch voor het hogere loon gaan en een goedkoop oud dieseltje privé kopen ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 maart 2019 om 11:55.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 11:54   #39
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We have a winner.

Er bestaat een perceptie dat "iedereen" een firmawagen heeft, maar dat is bijlage niet zo.

Het overgrote gros van de werknemers heeft er dus geen en kan dus niet genieten van het fiscale cadeautje dat de firmawagen is (zijn cash loon wordt veel zwaarder belast dan de wagen).

Dit wordt gepercipieerd als een onrechtvaardigheid door velen (verschil in fiscale behandeling van loon) dus dat zal zich ook voelen in de kiezing. Groen mikt op dat publiek.
Kan allemaal zijn, maar wie een wagen nodig heeft om op zijn werk te geraken en zijn firmawagen moet afgeven, zal een eigen wagen kopen. Aan het fileprobleem en aan de uitstootvervuiling verandert dit juist niks.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 12:12   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Kan allemaal zijn, maar wie een wagen nodig heeft om op zijn werk te geraken en zijn firmawagen moet afgeven, zal een eigen wagen kopen. Aan het fileprobleem en aan de uitstootvervuiling verandert dit juist niks.
Jamaar, niemand in België heeft een wagen nodig om op zijn werk te geraken.
Dat kan allemaal met het openbaar vervoer (dat zondag laatstleden stil stond omdat er een frisse bries op zijn Florida's België streelde), of met de fiets(heerlijk toch, zo diep inademen in naar het zeggen, meest vervuilde stukje aarde), of zelfs te voet.
Want, uiteindelijk, België kan je op een week volledig door wandelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be