Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2014, 12:42   #1
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard Kinderen krijgen: een absoluut recht?

Omdat het niet altijd over allochtonen of de NV-A moet gaan:

Stelselmatig zie ik in de media berichten verschijnen over problematieken met kinderen en jongeren. Armoede, mishandeling, drugmisbruik, jeugdwerkloosheid enz. ... Op bijna al deze domeinen zien we slechte resultaten en vaak zelfs negatieve evoluties (zie o.a. kinderarmoede).

Naar aanleiding van deze zaken maak ik mij de bedenking of kinderen krijgen nog steeds beschouwd moet worden als een absoluut recht. Hierover discussiëren is nog vaak taboe, maar er zijn toch een aantal pertinente vragen die ik mij stel.


Waarom grijpen we pas in wanneer het al misgelopen is terwijl in zeer veel gevallen duidelijk is dat mensen niet in staat zijn om kinderen degelijk op te voeden? Onze kinderbescherming is 100% reactief en grijpt pas in als er klachten komen. M.a.w. de schade is reeds aangericht.

Waarom worden mensen die kinderen willen adopteren aan talloze controles onderworpen (hetgeen ik op zich een uitstekend principe vind) maar kunnen mensen die natuurlijk kinderen kunnen krijgen eigenlijk doen wat ze willen?

Waarom is preventief steriliseren zo'n taboe? Het recht op kinderen krijgen blijkt vaak nog iets 'heilig' te zijn, maar waarom? Wat met de rechten van het kind? Zouden deze niet voor moeten gaan op het recht om kinderen te krijgen?


geef gerust jullie meningen en bedenkingen!
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 13:04   #2
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om preventieve sterilisatie als mogelijkheid te overwegen? Kan je daar iets concreter over zijn?
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 13:24   #3
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om preventieve sterilisatie als mogelijkheid te overwegen? Kan je daar iets concreter over zijn?

Wel dat is natuurlijk een heel moeilijke vraag. Het zou hoogmoedig en onnozel zijn om heel concreet dat hier al op te lijsten (wie ben ik om dat alleen te bepalen) al denk ik dat er een paar zaken zijn die voor de hand liggend zijn

-Reeds kinderen hebben die onder toezicht staan van de kinderbescherming
-Veroordelingen hebben voor zaken als verwaarlozing, misbruik e.d.
-Drugproblemen hebben (inclusief alcohol)

Dit zijn er 3 waarover ik al niet twijfel. Daarnaast zijn er volgens mij ook gevallen waar er andere factoren (huiselijke hygiene, financien, andere) kunnen meespelen, maar dat ligt allemaal moeilijker. Toch worden deze zaken bijv. bij adoptie wel gecheckt en dan stel ik me de vraag waarom het ene kind recht heeft op proactieve controle en een ander kind niet?

Verder wil ik vooral ook eens de discussie aanwakkeren en zien hoe anderen hier over denken. Moet kinderen krijgen iets 'zonder beperkingen' zijn? Of niet?
Uw vraag gaat dus ook op voor anderen en voor uzelf, hoe ziet u dit?


Volgens mij liggen bepaalde oplossingen van problemen die we meer en meer zien opduiken (bijvoorbeeld kinderen die zonder eten, schoolgerij e.d. op school verschijnen) toch in het gegeven dat bepaalde mensen beter geen of minder linderen zouden hebben. Al de rest is symptoombestrijding.
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 13:34   #4
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

al heel wat meningen en bedenkingen

Voorts vind ik dat recht op kinderen niet absoluut... maar zoals je zelf zegt: heilige huisjes zijn nogal delicaat om aan te pakken.
Dat aanpakken zou moeten gebeuren aan de basis hé (de ouders), eens ze 'gekweekt' zijn, begin er dan nog maar eens aan. "Heropvoeden" is niet makkelijk. Gedwongen sterelisatie lijkt dan de makkelijkste manier om een halt toe te roepen aan scheefgepoepte kweekvijvers, maar daarmee schaaf je het gedrag/opvoeding niet bij (denk ik).
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 13:47   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Gedwongen sterilisatie is tegen gelijk welke opvatting van fysieke integriteit.

Financiële stimuli beperken of afnemen is dat niet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 14:07   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Gedwongen sterilisatie is tegen gelijk welke opvatting van fysieke integriteit.

Financiële stimuli beperken of afnemen is dat niet.
En wat met de fysieke integriteit van de kinderen ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 14:22   #7
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Kinderen krijgen is geen absoluut recht. Het is bijna een absoluut recht. Bij mentaal gehandicapten probeert men te voorkomen dat ze zich voortplanten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 14:26   #8
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Wel dat is natuurlijk een heel moeilijke vraag. Het zou hoogmoedig en onnozel zijn om heel concreet dat hier al op te lijsten (wie ben ik om dat alleen te bepalen) al denk ik dat er een paar zaken zijn die voor de hand liggend zijn

-Reeds kinderen hebben die onder toezicht staan van de kinderbescherming
-Veroordelingen hebben voor zaken als verwaarlozing, misbruik e.d.
-Drugproblemen hebben (inclusief alcohol)

Dit zijn er 3 waarover ik al niet twijfel. Daarnaast zijn er volgens mij ook gevallen waar er andere factoren (huiselijke hygiene, financien, andere) kunnen meespelen, maar dat ligt allemaal moeilijker. Toch worden deze zaken bijv. bij adoptie wel gecheckt en dan stel ik me de vraag waarom het ene kind recht heeft op proactieve controle en een ander kind niet?

Verder wil ik vooral ook eens de discussie aanwakkeren en zien hoe anderen hier over denken. Moet kinderen krijgen iets 'zonder beperkingen' zijn? Of niet?
Uw vraag gaat dus ook op voor anderen en voor uzelf, hoe ziet u dit?


Volgens mij liggen bepaalde oplossingen van problemen die we meer en meer zien opduiken (bijvoorbeeld kinderen die zonder eten, schoolgerij e.d. op school verschijnen) toch in het gegeven dat bepaalde mensen beter geen of minder linderen zouden hebben. Al de rest is symptoombestrijding.
Ik besef dat het geen evidente vraag was. Toch bedankt om er op in te gaan.
Jouw drie certitudes, daar kan ik mij wel in vinden, maar de redenen waar je zelf al vraagtekens bij plaatst zou ik absoluut verwerpen als gegronde reden voor definitieve sterilisatie. Hygiëne kan men namelijk heel gemakkelijk aanpakken en financiën zijn ook geen definitieve waardemeter voor een geslaagde jeugd.

Verder is het een gevaarlijk precedent, want je straft mensen definitief (in het geval van onomkeerbare sterilisatie) voor een situatie waar ze op termijn kunnen aan werken.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 14:40   #9
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Verder is het een gevaarlijk precedent, want je straft mensen definitief (in het geval van onomkeerbare sterilisatie) voor een situatie waar ze op termijn kunnen aan werken.
De oplossing:

__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 15:35   #10
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De oplossing:
Hm, veel succes met dat aan uw vrouw verkocht te krijgen
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 18:43   #11
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Hm, veel succes met dat aan uw vrouw verkocht te krijgen
Gelijk bij katten
systematisch steriliseren/kastreren tot we op een aanvaardbaar bevolkingsaantal zitten
1 �* 1,5 miljard
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 19:09   #12
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Omdat het niet altijd over allochtonen of de NV-A moet gaan:

Stelselmatig zie ik in de media berichten verschijnen over problematieken met kinderen en jongeren. Armoede, mishandeling, drugmisbruik, jeugdwerkloosheid enz. ... Op bijna al deze domeinen zien we slechte resultaten en vaak zelfs negatieve evoluties (zie o.a. kinderarmoede).

Naar aanleiding van deze zaken maak ik mij de bedenking of kinderen krijgen nog steeds beschouwd moet worden als een absoluut recht. Hierover discussiëren is nog vaak taboe, maar er zijn toch een aantal pertinente vragen die ik mij stel.


Waarom grijpen we pas in wanneer het al misgelopen is terwijl in zeer veel gevallen duidelijk is dat mensen niet in staat zijn om kinderen degelijk op te voeden? Onze kinderbescherming is 100% reactief en grijpt pas in als er klachten komen. M.a.w. de schade is reeds aangericht.

Waarom worden mensen die kinderen willen adopteren aan talloze controles onderworpen (hetgeen ik op zich een uitstekend principe vind) maar kunnen mensen die natuurlijk kinderen kunnen krijgen eigenlijk doen wat ze willen?

Waarom is preventief steriliseren zo'n taboe? Het recht op kinderen krijgen blijkt vaak nog iets 'heilig' te zijn, maar waarom? Wat met de rechten van het kind? Zouden deze niet voor moeten gaan op het recht om kinderen te krijgen?


geef gerust jullie meningen en bedenkingen!
Gelijk heb je, sommige mensen zouden geen kinderen mogen hebben en misschien moet dit taboe inderdaad ook eens doorbroken worden.

Hoe dit echter aan te pakken? Hoe te beslissen wie al dan niet kinderen kan krijgen? Hoe dit middel uit de handen houden van mensen of groepen met een bepaalde agenda?

En wat met mensen die hun leven beteren? Het process zou omkeerbaar moeten kunnen gemaakt worden, dan zou het misschien ook een incentieve zijn voor bepaalde doelgroepen om goed voor te bereiden op het ouderschap.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 21:18   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En wat met de fysieke integriteit van de kinderen ?
Wat bedoel je?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2014, 21:38   #14
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Omdat het niet altijd over allochtonen of de NV-A moet gaan:

Stelselmatig zie ik in de media berichten verschijnen over problematieken met kinderen en jongeren. Armoede, mishandeling, drugmisbruik, jeugdwerkloosheid enz. ... Op bijna al deze domeinen zien we slechte resultaten en vaak zelfs negatieve evoluties (zie o.a. kinderarmoede).

Naar aanleiding van deze zaken maak ik mij de bedenking of kinderen krijgen nog steeds beschouwd moet worden als een absoluut recht. Hierover discussiëren is nog vaak taboe, maar er zijn toch een aantal pertinente vragen die ik mij stel.


Waarom grijpen we pas in wanneer het al misgelopen is terwijl in zeer veel gevallen duidelijk is dat mensen niet in staat zijn om kinderen degelijk op te voeden? Onze kinderbescherming is 100% reactief en grijpt pas in als er klachten komen. M.a.w. de schade is reeds aangericht.

Waarom worden mensen die kinderen willen adopteren aan talloze controles onderworpen (hetgeen ik op zich een uitstekend principe vind) maar kunnen mensen die natuurlijk kinderen kunnen krijgen eigenlijk doen wat ze willen?

Waarom is preventief steriliseren zo'n taboe? Het recht op kinderen krijgen blijkt vaak nog iets 'heilig' te zijn, maar waarom? Wat met de rechten van het kind? Zouden deze niet voor moeten gaan op het recht om kinderen te krijgen?


geef gerust jullie meningen en bedenkingen!
enkel succesvolle mensen zouden zich mogen voortplanten? .. nou voeg daar maar aan toe: en intelligent (IQ >120), mooi én blank (tot in de 4de generatie terug), good luck!

</sarcasm off>
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 13:09   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Ik heb een heel slechte smaak in mijn mond gekregen, bij het lezen van de openingspost.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 13:12   #16
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Kinderen krijgen is een recht, echter een recht dat ondergeschikt is aan de rechten van het kind. Een kind heeft recht op deftige ouders.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 16:46   #17
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Kinderen krijgen is een recht, echter een recht dat ondergeschikt is aan de rechten van het kind. Een kind heeft recht op deftige ouders.
Definieer "deftige ouders"?
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 17:19   #18
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Definieer "deftige ouders"?
Mensen die hun kinderen een goede thuis kunnen bezorgen.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 18:12   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Kinderen krijgen: een absoluut recht?
Een absolute plicht, zou ik zeggen.

De doorgedreven kapitalistische consumptie-waan heeft voortplanting vervangen door seksuele consumptie.

Met catastrofale demografische gevolgen vandien.

Voor mij mag er een nieuwe wet komen: zij die zich niet hebben voortgeplant hebben geen recht op verzorging in hun oude dag.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2014, 18:22   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Een absolute plicht, zou ik zeggen.

De doorgedreven kapitalistische consumptie-waan heeft voortplanting vervangen door seksuele consumptie.

Met catastrofale demografische gevolgen vandien.

Voor mij mag er een nieuwe wet komen: zij die zich niet hebben voortgeplant hebben geen recht op verzorging in hun oude dag.
There you go, alvast enkele nuttige adressen;

http://www.zorg-en-gezondheid.be/upl...gsplaatsen.pdf
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be