Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

 
 
Discussietools
Oud 16 februari 2004, 11:16   #1
den broeder
Partijlid
 
den broeder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2003
Berichten: 269
Standaard

Het Vlaams blok wordt nog altijd te pas en te onpas door een aantal tegenstanders in verband gebracht met neo-nazisme. Gelukkig weet de verstandige VB kiezer wel beter.

Mijn vraag: mocht er plots een extreem rechtse partij opstaan die al datgene waarvan het blok ten onrechte wordt beschuldigd WEL hoog in het vaandel voert, zou dat dan niet eerder het blok ten goede komen ?

Dan hebben de mensen met die overtuiging hun eigen stekje en wordt het voor het blok makkelijker om zich hier van te distantiëren. Verder zou dit ook de twijfelende kiezer over de streep kunnen trekken richting Vlaams Blok.
den broeder is offline  
Oud 16 februari 2004, 11:35   #2
joppe
Burger
 
Geregistreerd: 16 december 2003
Berichten: 134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den broeder
Het Vlaams blok wordt nog altijd te pas en te onpas door een aantal tegenstanders in verband gebracht met neo-nazisme. Gelukkig weet de verstandige VB kiezer wel beter.

Mijn vraag: mocht er plots een extreem rechtse partij opstaan die al datgene waarvan het blok ten onrechte wordt beschuldigd WEL hoog in het vaandel voert, zou dat dan niet eerder het blok ten goede komen ?

Dan hebben de mensen met die overtuiging hun eigen stekje en wordt het voor het blok makkelijker om zich hier van te distantiëren. Verder zou dit ook de twijfelende kiezer over de streep kunnen trekken richting Vlaams Blok.
Dat is iets waar ik ook sinds enkele jaren over filosofeer.
Mijn huidige mening is dat het niet zo goed zou zijn.
Elke partij heeft een drang om groter te worden.
Zo'n partij (als die al niet vanaf dag 1 verboden zou worden door de racismewetgeving) zou de bewegingsvrijheid van het blok op de rechterflank teveel beperken.
Naarmate het blok naar het centrum opschuift om nieuw potentieel aan te boren zouden zij aan de rechterzijde kiezers kunnen verliezen.
En vermits we allemaal weten dat de vijandigheid tegenover het blok andere redenen heeft dan vermeende xenofobie zouden ze volgens mij door het bestaan van zo'n partij niet anders benaderd worden door media en andere partijen.
Onderschat bovendein de groeiende haat van vele vlamingen tegenover de islam niet. Zo'n extreem rechtse partij zou wel eens meer stemmen kunnen halen dan verwacht met als gevolg een stemmenverlies voor het blok en een smet op onze internationale reputatie.
__________________
Je hoeft niet hypocriet te zijn om politiek correct te kunnen denken, maar het helpt wel.
joppe is offline  
Oud 16 februari 2004, 18:24   #3
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Citaat:
Onderschat bovendein de groeiende haat van vele vlamingen tegenover de islam niet. Zo'n extreem rechtse partij zou wel eens meer stemmen kunnen halen dan verwacht met als gevolg een stemmenverlies voor het blok en een smet op onze internationale reputatie.
Griezelig dat je het feit dat het VB stemmen zou verliezen wel erg vindt, en het feit dat er een nog xenofobere partij dan het VB (bestaat dat?) zou ontstaan niet... Geeft dit niet aan dat jullie toch xenofoben zijn, maar dit liever niet uitspelen tenzij het electoraal voordeel kan opleveren?
Gentenaar is offline  
Oud 16 februari 2004, 21:31   #4
flemish_lion_86
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 42
Standaard

tuurlijk kunnen er nog (?) xenofobere partijen als het blok ontstaan. het blok is immers niet eens xenofoob, hoe kom je daar nu bij. een facistische partij is xenofoob, en met facistisch bedoel ik écht facistisch, dus met de idealen van weleer (hoe nostalgisch ) maar dat is toch niet toegelaten door de wet.
flemish_lion_86 is offline  
Oud 16 februari 2004, 22:04   #5
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Een nieuwe partij in belgië nog van de grond krijgen? Met het belgisch kiessysteem?? Ik vrees dat dat niet meer voor de dag van vandaag is en dat we het wel eens voor héél lang met degenen van nu zullen moeten stellen ...

Een écht extreem-rechtse partij zou in belgië niet zo heel veel meer stemmen halen dan bvb de PVDA denk ik. Ik denk dat zoiets eerder in het voordeel van het VB zou uitdraaien, ie cordon (nog) moeilijker te handhaven.

Maar zoals gezegd denk ik niet dat we nog zo heel veel nieuwe partijen zullen zien de komende jaren. De AEL, lol, dat is de enige kleine partij waar ik nu op termijn nog een partij uit kan zien groeien die bestendig meer dan 5% haalt. Het is imo heel triestig gesteld op dat vlak :/
Rr00ttt is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be