Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

 
 
Discussietools
Oud 16 februari 2004, 14:34   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Uw partij streeft naar een zelfstandige Republiek Vlaanderen en roept al 25 jaar lang "België Barst" en U kant zich daarbij ook fel tegen de monarchie.

Waar situeert U het huidige Hoofdstedelijk Gewest Brussel in dat onafhankelijke Vlaanderen?

Behoort Brussel bij Vlaanderen of moet Brussel terug naar Vlaanderen gaan en eventueel terug 'Vervlaamst' worden of mag Brussel een tweetalig gewest (of Vlaamse provincie) blijven?

Kan U zich eventueel verzoenen met een Onafhankelijk Vlaanderen ZONDER Brussel of is dat onmogelijk voor Uw partij?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:20   #2
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Kort samengevat:

Brussel is het ultieme chantagemiddel om de Vlamingen in de Belgische pas te laten lopen. Als Vlaanderen kiest voor onafhankelijkheid verliezen we Brussel, heet het dan.

Maar de realiteit is dat Brussel juist binnen het Belgische staatsverband onherroepelijk dreigt verloren te gaan. De taaltoestanden in de Brusselse ziekenhuizen - Vlamingen kunnen zich niet in het Nederlands verstaanbaar maken - zijn ronduit wraakroepend en het Franstalige imperialisme wurgt in ijltempo het Vlaamse karakter van de faciliteitengemeenten. Ook daarom moeten we nù voor onafhankelijkheid kiezen.

In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel onze hoofdstad. Het Nederlands moet er opnieuw een volwaardige rol krijgen. De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten.

De taalfaciliteiten in de Vlaamse Rand en in de taalgrensgemeenten – ingevoerd om de Franstalige inwijkelingen de kans te geven om zich in te burgeren - moeten uiteraard onmiddellijk verdwijnen. Wie zich blijvend in Vlaanderen wil vestigen moet de Nederlandse taal leren.
De Knut is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:38   #3
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel onze hoofdstad. Het Nederlands moet er opnieuw een volwaardige rol krijgen. De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten.

De taalfaciliteiten in de Vlaamse Rand en in de taalgrensgemeenten – ingevoerd om de Franstalige inwijkelingen de kans te geven om zich in te burgeren - moeten uiteraard onmiddellijk verdwijnen. Wie zich blijvend in Vlaanderen wil vestigen moet de Nederlandse taal leren.
Ik weet (nog) niet of dit een officieël partijstandpunt is van het Vlaams Blok, en het benieuwd me of Filip Dewinter dit zal bevestigen. Als dit inderdaad zo is zou ik het standpunt van het Vlaams Blok aldus kunnen samenvatten:

De Vlaamse Republiek is nooit compleet zolang Brussel daar geen integraal onderdeel van uitmaakt, er de enige en officiële voertaal het Nederlands is, en zij de hoofdstad van Vlaanderen wordt en de monarchie plaats maakt voor een president of minister-president. Heb ik het goed?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:42   #4
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

De tekst komt van de webstek van het Vlaams Blok, dus is vermoed ik wel het partijstandpunt terzake.
wat betreft uw opmerking over de eentaligheid van Brussel, daar zit ge verkeerd. Lees nog eens goed:

De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten.

Tweetaligheid in Brussel dus.
De Knut is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:54   #5
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
De tekst komt van de webstek van het Vlaams Blok, dus is vermoed ik wel het partijstandpunt terzake.
wat betreft uw opmerking over de eentaligheid van Brussel, daar zit ge verkeerd. Lees nog eens goed:

De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten.

Tweetaligheid in Brussel dus.
Die waarborgen zijn die voorwaardelijk en is er voorzien in het programma van het Vlaams Blok dat die 'mettertijd' afgebouwd zullen worden?

Wat met de taal- en/of culturele rechten van de burgers van vreemde origine?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:56   #6
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
De tekst komt van de webstek van het Vlaams Blok, dus is vermoed ik wel het partijstandpunt terzake.
wat betreft uw opmerking over de eentaligheid van Brussel, daar zit ge verkeerd. Lees nog eens goed:

De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten.

Tweetaligheid in Brussel dus.
Die waarborgen zijn die voorwaardelijk en is er voorzien in het programma van het Vlaams Blok dat die 'mettertijd' afgebouwd zullen worden?
Neen
Citaat:
Wat met de taal- en/of culturele rechten van de burgers van vreemde origine?
Het Fins, Swahili en Oezbeeks worden geen bestuurstalen neen.
Kortom, geen taalfaciliteiten behalve in 't Frans.
De Knut is offline  
Oud 16 februari 2004, 16:03   #7
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Die waarborgen zijn die voorwaardelijk en is er voorzien in het programma van het Vlaams Blok dat die 'mettertijd' afgebouwd zullen worden?
Neen
Citaat:
Wat met de taal- en/of culturele rechten van de burgers van vreemde origine?
Het Fins, Swahili en Oezbeeks worden geen bestuurstalen neen.
Kortom, geen taalfaciliteiten behalve in 't Frans.
En de culturele rechten van Finnen, Swahili en Oesbeken, worden die gewaarborgd of moeten die kiezen tussen Franstalige of Nederlandstalige (Vlaamse)?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 16 februari 2004, 16:06   #8
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Wat bedoel je met culturele rechten?

Ik heb het enkel over de taal in bestuurszaken en openbare diensten.
De Knut is offline  
Oud 16 februari 2004, 16:12   #9
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Wat bedoel je met culturele rechten?

Ik heb het enkel over de taal in bestuurszaken en openbare diensten.
Je citeert uit het VB-programma: "De Franstaligen in Brussel – overwegend verfranste Vlamingen - krijgen waarborgen voor hun taal- en culturele rechten."

Je citeert overwegend verfranste vlamingen, je weet ook wel dat een groot aantal burgers van allochtone origine is, en die in bepaalde gemeenten zelfs meer dan de helft van de bevolking uitmaken. Het Brussel anno 2004 is dat niet meer van het Broecksele van tijdens de middeleeuwen (Vlaanderen trouwens ook al niet).

Vandaar ook mijn vraag: culturele rechten voor de burgers van allochtone origine, of nee: zij zullen moeten kiezen tussen de culturele waarden van de Franstalige of de Nederlandstalige gemeenschap?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
Oud 16 februari 2004, 16:19   #10
De Knut
Minister
 
De Knut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 3.637
Standaard

Hoe iemand zijn eigen cultuur in zijn woonkamer beleeft is mijn zorg niet.
Maar idd kunnen Culturele centra of aparte bibliotheken, ... voor iedere cultuurgroep NIET.
De Knut is offline  
Oud 16 februari 2004, 16:42   #11
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Hoe iemand zijn eigen cultuur in zijn woonkamer beleeft is mijn zorg niet.
Maar idd kunnen Culturele centra of aparte bibliotheken, ... voor iedere cultuurgroep NIET.
Voor welke cultuurgroep mogen er wel en voor welke cultuurgroep mogen er geen culturele centra komen?

(bvb de landen van de Europese Unie wel en daarbuiten niet, of bvb moslimlanden niet enz..)
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be