Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2009, 12:11   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gilette Bekijk bericht
Dat kan best zijn, maar dit geval was een duidelijk geval van francofoon taalfascisme. Wat stel jij als Belgicistisch nationalist voor om zo'n mistoestanden te vermijden? Zou jij je franstalige medestanders daarop durven aanspreken?
Ja natuurlijk.
Waarom wel niet ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 13:34   #22
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik heb daar ook regelmatig problemen mee. Mijn identiteitskaart is in het Nederlands maar sommige diensten lijken te hebben beslist dat Brussel dessalniettemin niet meer tweetalig is en niet meer de hoofdstad is van het ganse land. Als wakkere geëmancipeerde burger probeer ik altijd te reageren wanneer de overheid er een potje van maakt. Ik belde onlangs het Ministerie van Justitie op om mij te beklagen over het feit dat ik een uitnodiging kreeg om te gaan zetelen in een assisenjury en dat die uitnodiging eentalig opgesteld was in een soort van hermetisch juridisch Frans. Ik kreeg een Nederlandstalig(!) iemand aan de lijn die het probleem gewoon omdraaide! Niet de federale overheid moest tweetalig zijn maar ik moest Frans kennen want ik woonde in een tweetalige regio! Nou, nou, ... Er bestaat merkwaardig genoeg nog altijd anno 2009 een soort van anacronistische Belgische mentaliteit waarbij je als Nederlandstalige burger niet hetzelfde respect vragen en krijgen mag van de Belgsiche overheid of samenleving. En die mentaliteit vertoeft niet alleen nog in Franstalige kringen maar ook bij sommige Nederlandstalige Belgen. Het Belgicisme op z'n smalst. Het is een probleem dat gezellig voortwoekert in verschillende federale instellingen waaronder ook de Muntschouwburg (de nationale opera) en het KBIN (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen). Tweetaligheid blijkt er regelmatig als een soort van facadisme te worden beleden en bladert er op vele plaatsen af.


[/list]
Ook als Nederlander kreeg ik een dergelijke reactie in een cutureel instituut in Brussel
" Nederland moet er voor zorgen dat iedereen Frans leert op school" en niet Van Belgen kun je verwachten dat ze Nederlands spreken."

Laatst gewijzigd door JP Coen : 15 februari 2009 om 13:35.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 13:46   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ook als Nederlander kreeg ik een dergelijke reactie in een cutureel instituut in Brussel
" Nederland moet er voor zorgen dat iedereen Frans leert op school" en niet Van Belgen kun je verwachten dat ze Nederlands spreken."
in het vervolg Brussel links laten liggen en in Vlaanderen naar een cultureel instituut gaan.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 16:49   #24
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Het mes snijd wel langs beide kanten. Een paar jaren geleden kreeg ik een parkingboete in Oostende. Een paar weken later viel het nederlandstalig PV in mijn bus met aanmaning tot minnelijke schikking via een inningskantoor van de post. Heb de zaak gewoon teruggestuurd met de vraag de taalwet te respecteren. Dit laatste willen ze waarschijnlijk ook niet doen want ik wacht nog altijd ...
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 17:08   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Het mes snijd wel langs beide kanten. Een paar jaren geleden kreeg ik een parkingboete in Oostende. Een paar weken later viel het nederlandstalig PV in mijn bus met aanmaning tot minnelijke schikking via een inningskantoor van de post. Heb de zaak gewoon teruggestuurd met de vraag de taalwet te respecteren. Dit laatste willen ze waarschijnlijk ook niet doen want ik wacht nog altijd ...
nederlands is nederlands schaveiger.
een nederlandstalige boete voor een waal dus.
dat is ook de wet toepassen.

op het gemeentehuis van Tienen moeten onze brieven naar Wallonië ook in het Nederlands zijn.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 februari 2009 om 17:09.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 17:23   #26
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nederlands is nederlands schaveiger.
een nederlandstalige boete voor een waal dus.
dat is ook de wet toepassen.

op het gemeentehuis van Tienen moeten onze brieven naar Wallonië ook in het Nederlands zijn.
Wel dan kunnen ze in Tienen er wel naar fluiten !
Doe julie dat ook met brieven naar Frankrijk ?
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:37   #27
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roekie Bekijk bericht
Hendrik,
heel erg bedankt voor dit overzicht van welke stappen ik kan ondernemen!
ik ga inderdaad klacht indienen bij de Vaste commissie.
Heb je enig idee naar welke wetteksten ik daar moet refereren? Erzonder heeft ze blijkbaar weinig kans om aanvaard te worden.
Roekie.
Daar vraag je met wat.
Hier kan je gratis eerstelijns juridisch advies inwinnen : http://www.advocaat.be/page.aspx?pId...&mIdc=0&mIdd=0

Laat weten hoe het afloopt.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:38   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als dat zo is en er is sprake van taaffacisme, dan veroordeel ik dat.

Op te merken valt echter dat er veel dingen onder deze noemer worden geklasseerd die er niet thuishoren.
ondertussen is de tweetaligheid in de Brusselse gemeentediensten verleden tijd, FDF heeft ervoor gezorgd.

toch plezant hé, die loyale medeburgers...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:45   #29
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gilette Bekijk bericht
Wat vind jij van het francofoon taalfascisme waarvan Hendrik het slachtoffer werd. Veroordeel jij dat of vind je het normaal?
Taalfascisme vind ik hiervoor niet het gepaste woord. Het gaat eerder om een zachtere maar zeer effectieve vorm van taalkolonialisme. Dit cultureel kolonialisme bestaat niet meer in het grootste deel van Vlaanderen maar dus nog wel in Brussel, de regio Halle-Vilvoorde en een aantal andere gemeenten met taalfaciliteiten (Ronse, ..). Het bestaat ook in andere delen van Europa. Praat er maar eens over met de 10.000 Catalaanse betogers die op 7 Maart in Brussel komen betogen. Dus eigenlijk zouden we dit moeten aankaarten op Europees niveau : kleinere taalgebieden zouden door de Europese wetgeving geruggesteund moeten worden om zich te kunnen beschermen tegen het taalkolonialisme van grotere taalgebieden en taalgroepen. Er is een Europese partij die dit zou kunnen aankaarten : de Europese Vrije Alliantie. Zij komen op voor de rechten van de kleinere regio's en culturen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 16 februari 2009 om 08:46.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 08:56   #30
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Het mes snijd wel langs beide kanten. Een paar jaren geleden kreeg ik een parkingboete in Oostende. Een paar weken later viel het nederlandstalig PV in mijn bus met aanmaning tot minnelijke schikking via een inningskantoor van de post. Heb de zaak gewoon teruggestuurd met de vraag de taalwet te respecteren. Dit laatste willen ze waarschijnlijk ook niet doen want ik wacht nog altijd ...
Dit lijkt mij niet hetzelfde probleem. Een parkeerboete in Oostende in het Nederlands opgesteld of een parkeerboete in Charleroi in het Frans opgesteld lijkt mij eerder vanzelfsprekend, niet? Bovendien worden parkeerboetes niet federaal uitgeschreven maar door lokale politie ambtenaren of diensten en dus in de taal van de regio. Dit lijkt mij in overeenkomst met de taalwet. Alleen Brussel is officieel een tweetalige regio. Wallonië en Vlaanderen zijn dat niet.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 16 februari 2009 om 09:08.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 09:07   #31
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ondertussen is de tweetaligheid in de Brusselse gemeentediensten verleden tijd, FDF heeft ervoor gezorgd.
Het probleem zit veel verder, dieper en breder. Het gaat niet alleen om het FDF. De verfransing van Brussel is de zaak van alle Franstalige partijen. Ze hebben allemaal boter op hun hoofd. Straffer nog : zelfs de Nederlandstalige partijen hebben boter op hun hoofd : door verder de hoofdstedelijke functie van Brussel te blijven meefinancieren (o.a. via het Beliris Fonds) maar daar geen resultaatsverbintenis aan te koppelen. Bijv. : heeft u al 1 Vlaamse partij duidelijk horen protesteren dat 7 Brusselse gemeenten alleen investeren in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs? Het is niet voldoende om hier in Brussel de zetel van de Vlaamse Gemeenschap te plaatsen en in de Vlaamse pers af en toe te leuteren dat de taalwet in Brussel beter moet toegepast worden. De taalproblematiek in Brussel los je niet op door wat meer regelnijverij. De politieke ambities van onze Nederlandstalige politici is op dat vlak bedroevend laag en hun politieke creativiteit idem. De Nederlandstalige Brusselse Minister Pascal Smet (sp.a) verklaarde onlangs in een interview in 'Brussel Deze Week' dat hij wel degelijk vond dat het Nederlands een plaats moest hebben in Brussel maar dat hij niet wist welke plaats. Wat moeten we met zo'n politici doen die aan een duidelijk gebrek aan inzicht, ambitie en creativiteit leiden op het gebied van de Brussel taalproblematiek?
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 09:17   #32
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Wel dan kunnen ze in Tienen er wel naar fluiten !
Doe julie dat ook met brieven naar Frankrijk ?
Je mag er donder op zeggen dat Frankrijk wel degelijk al haar brieven (bedoelen we niet 'PV's' ?) die ze naar buiten haar grenzen stuurt alleen in het Frans opstelt. Wat mij betreft moeten de kleinere taalgebieden van Europa zich op dat vlak niet onderdanerig opstellen. 'Common sense' zou zijn : alle talen van Europa op gelijke voet met 1 taal als lingua franca. De lingua franca is op dit moment de facto het Engels maar mag wat mij betreft op termijn ook het Esperanto zijn.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 16 februari 2009 om 09:19.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 13:39   #33
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dit lijkt mij niet hetzelfde probleem. Een parkeerboete in Oostende in het Nederlands opgesteld of een parkeerboete in Charleroi in het Frans opgesteld lijkt mij eerder vanzelfsprekend, niet? Bovendien worden parkeerboetes niet federaal uitgeschreven maar door lokale politie ambtenaren of diensten en dus in de taal van de regio. Dit lijkt mij in overeenkomst met de taalwet. Alleen Brussel is officieel een tweetalige regio. Wallonië en Vlaanderen zijn dat niet.
Maar die boete komt toch in de federale kas terecht, zodus.
Indien de taalwet dit allemaal toelaat is het hoog tijd er iets aan te veranderen want ik zie geen fransman reageren op een nederlandstalige PV.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 13:43   #34
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Je mag er donder op zeggen dat Frankrijk wel degelijk al haar brieven (bedoelen we niet 'PV's' ?) die ze naar buiten haar grenzen stuurt alleen in het Frans opstelt. Wat mij betreft moeten de kleinere taalgebieden van Europa zich op dat vlak niet onderdanerig opstellen. 'Common sense' zou zijn : alle talen van Europa op gelijke voet met 1 taal als lingua franca. De lingua franca is op dit moment de facto het Engels maar mag wat mij betreft op termijn ook het Esperanto zijn.
En je mag er ook donder op zeggen dat een niet franstalige buitenlander die PV's aan hun broek lappen.

Ik werdt ook eens beboet voor slecht parkeren in Breda. Een paar weken later kreeg ik een tweetalige aanmaning tot betalen in de bus. Dat heet men gebruikersvriendelijk zijn, iets wat bij ons als landsverraad afgeschilderd word.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:06   #35
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Maar die boete komt toch in de federale kas terecht, zodus.
Indien de taalwet dit allemaal toelaat is het hoog tijd er iets aan te veranderen want ik zie geen fransman reageren op een nederlandstalige PV.
Behalve Dave!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:17   #36
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Behalve Dave!
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:33   #37
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ook als Nederlander kreeg ik een dergelijke reactie in een cutureel instituut in Brussel
" Nederland moet er voor zorgen dat iedereen Frans leert op school" en niet Van Belgen kun je verwachten dat ze Nederlands spreken."
Aha, willen de Bruxellois nu al uitbreiden tot aan Breda?
Dat ze België eerst samenhouden...
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:34   #38
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja natuurlijk.
Waarom wel niet ?
oink?!
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:35   #39
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Onbegrijpelijk dat er nog Nederlandstaligen zijn in dat land, die zich er nog steeds goed bij voelen. Is de rol van underdog dan toch in de genen opgenomen?
zelfs niet.
De meeste medevlamingen leven onbewust op een eiland.
Vlaanderen heeft geen revolutie nodig, maar een bril.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 14:47   #40
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Maar die boete komt toch in de federale kas terecht, zodus.
Ja maar uw belastingen komen ook in de federale kas. Toch zijn de belastingsaangiften zowel in Vlaanderen als Wallonië altijd eentalig in overeenkomst met de taal van de regio.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Indien de taalwet dit allemaal toelaat is het hoog tijd er iets aan te veranderen want ik zie geen fransman reageren op een nederlandstalige PV.
Dat probleem stelt zich ook met alle andere talen van Europa. Als een Fransman buiten zijn staatsgrenzen komt wordt hij/zij geconfronteerd met een heleboel andere talen. Welkom in het meertaliige Europa zou ik zeggen. Je kan dat oplossen door dan ook alles nog eens in de Europese 'lingua franca' te vertalen maar hoeveel Fransen begrijpen Engels?
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be