Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 november 2019, 14:31   #321
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gwylan smijt even een bom binnen waardoor de rest een beetje irrelvant wordt.

.
Inderdaad en dan liggen wij ''ruzie'' te maken over vergeleken met dat de onnozelste dingen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 14:39   #322
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik ook niet, ik sprak Oilsjters, dat was toen gebruikelijk.
Toen ik naar het eerste leerjaar ging vroeg mijn ma de eerste dag "en hoe was het op school? was het een leuke leraar?"
Mijn antwoord, in 't Oilsjters": ik versta hem niet, 't is nen Duitser"....
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 14:42   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik ook niet, ik sprak Oilsjters, dat was toen gebruikelijk.
Toen ik naar het eerste leerjaar ging vroeg mijn ma de eerste dag "en hoe was het op school? was het een leuke leraar?"
Mijn antwoord, in 't Oilsjters": ik versta hem niet, 't is nen Duitser"....
Heerlijk. Er wordt hier afgegeven op de anderstalige thuissituatie, maar eigenlijk was de dialectische gegevenheid in heel veel Vlaamse gezinnen ook een duidelijk voorbeeld van meertalige gelaagdheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 14:57   #324
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoiets :

https://repository.upenn.edu/cgi/vie...cnair_scholars

Men stelt vast dat het thuis vreemd spreken, alhoewel aanvankelijk gedacht zijnde de meest belangrijke bron van school achterstand, dit wel waar blijft, maar moet genuanceerd worden: het is vooral het opleidingsniveau van de ouders (of eerder het gebrek daaraan) dat zorgt voor schoolachterstand bij kinderen.

Maar het gaat eigenlijk daar helemaal niet om.
In het concrete voorbeeld dat ik beschreef is de man (Vlaming) hoogopgeleid, de vrouw (Spaanstalig) geschiedkundige in haar land van oorsprong.
Blijft de vraag waarom het overschakelen naar eentalig Nederlands dan plots een invloed heeft op de taalverwerving van het kind.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 14:58   #325
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heerlijk. Er wordt hier afgegeven op de anderstalige thuissituatie, maar eigenlijk was de dialectische gegevenheid in heel veel Vlaamse gezinnen ook een duidelijk voorbeeld van meertalige gelaagdheid.
En plots is een wetenschappelijk model niet meer nodig, als het voorbeeld maar in het kraam past...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:00   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
In het concrete voorbeeld dat ik beschreef is de man (Vlaming) hoogopgeleid, de vrouw (Spaanstalig) geschiedkundige in haar land van oorsprong.
Blijft de vraag waarom het overschakelen naar eentalig Nederlands dan plots een invloed heeft op de taalverwerving van het kind.
Vooreerst hebben we niet het totaalplaatje. Daarnaast lijkt het er sterk op dat het slechts gaat om de uitzondering die de regel bevestigt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:00   #327
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Ik heb daarstraks Villa Politica gezien, zoals zo vaak was de teneur van links hetzelfde.
Het voorstel wordt afgeschoten, want "er zijn alternatieven", alleen hoor je geen enkel alternatief vernoemen.
De taalevaluatie zijn ze tegen, want "de leraar weet toch zelf ook wel hoe het zit met de taalkennis van de kleuters."
Een taalbad zijn ze ook tegen, want "er zijn andere middelen".
Alleen doen ze geen enkel voorstel terzake.
Bovendien blijkt, zoals uit een vorige post hier al eens wergegeven, dat Frank Vandenbroucke zelf indertijd al een voorstel deed voor een taalbad;
Of anders gezegd, het taalbad is 'fout' omdat het niet van een linkse komt...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:01   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
En plots is een wetenschappelijk model niet meer nodig, als het voorbeeld maar in het kraam past...
Juist wel, want hier werd bij herhaling gesteld dat de anderstaligheid (en dus ook bij de Vlamingen: de plaats van het dialect) geen rol speelt bij taalachterstand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:02   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik heb daarstraks Villa Politica gezien, zoals zo vaak was de teneur van links hetzelfde.
Het voorstel wordt afgeschoten, want "er zijn alternatieven", alleen hoor je geen enkel alternatief vernoemen.
De taalevaluatie zijn ze tegen, want "de leraar weet toch zelf ook wel hoe het zit met de taalkennis van de kleuters."
Een taalbad zijn ze ook tegen, want "er zijn andere middelen".
Alleen doen ze geen enkel voorstel terzake.
Bovendien blijkt, zoals uit een vorige post hier al eens wergegeven, dat Frank Vandenbroucke zelf indertijd al een voorstel deed voor een taalbad;
Of anders gezegd, het taalbad is 'fout' omdat het niet van een linkse komt...
Het taalbad is niet fout. Wel wordt het in schoolverband gegeven als het om een instroom gaat van leerlingen die reeds de taalverwervingsfase doorlopen hebben. Lagere schoolkinderen bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:04   #330
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vooreerst hebben we niet het totaalplaatje. Daarnaast lijkt het er sterk op dat het slechts gaat om de uitzondering die de regel bevestigt.
Dat kun jij niet weten.
Als je in de pers alleen maar hoera-verhalen leest over meertaligheid, dan is het makkelijk die indruk te krijgen.
Nog eens, ik heb niets tegen wetenschappelijke modellen, maar blijf erbij dat je in de praktijk moet zien hoe ze in de eigen situatie uitdraaien.
En zeker bij zaken die minder wetenschappelijk zijn, zoals opvoeding, psychologie, ... denk ik dat ouders hun kind het beste kennen, en dat dat betrouwbaarder is dan een algemeen model.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:06   #331
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ten eerste meen ik een zekere humoristische ondertoon te bespeuren in het voorbeeld van Skobelev, ten tweede denk ik dat hij wel stripverhalen of kinderboeken had die niet in het Oilsters, maar het "Vlaams" waren. (Suske en Wiske en Nero waren niet altijd ABN, maar voldoende algemeen nette spreektaal die ook in de klas gebruikt kon worden) Hij zal ook wel naar NL-talige radio geluisterd hebben of TV gekeken, als die al bestond in zijn kindertijd. Maar dat is niet noodzakelijk het geval in een Berbergezin.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:07   #332
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het taalbad is niet fout. Wel wordt het in schoolverband gegeven als het om een instroom gaat van leerlingen die reeds de taalverwervingsfase doorlopen hebben. Lagere schoolkinderen bijvoorbeeld.
Ik vind dat je andere lagere schoolkinderen niet moet opzadelen met kinderen die een taalachterstand hebben, dus kun je dat taalbad best doen vlak voordat kinderen met een taalachterstand naar het 1e leerjaar gaan.
Sommigen zien dit als "discriminatie", maar de vraag is wat die kinderen gaan doen in het eerste leerjaar als ze dan al niet meekunnen.
Alles wat ze daar gaan krijgen zal in het Nederlands gegeven worden, hoe moeten ze meekunnen in die vakken als ze nog niet begrijpen wat er gezegd wordt...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:09   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vind dat je andere lagere schoolkinderen niet moet opzadelen met kinderen die een taalachterstand hebben, dus kun je dat taalbad best doen vlak voordat kinderen met een taalachterstand naar het 1e leerjaar gaan.
Sommigen zien dit als "discriminatie", maar de vraag is wat die kinderen gaan doen in het eerste leerjaar als ze dan al niet meekunnen.
Alles wat ze daar gaan krijgen zal in het Nederlands gegeven worden, hoe moeten ze meekunnen in die vakken als ze nog niet begrijpen wat er gezegd wordt...
Natuurlijk, dat probleem moet aangepakt worden. Daarom bestaat er bijvoorbeeld zoiets als OKAN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:09   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat kun jij niet weten.
Als je in de pers alleen maar hoera-verhalen leest over meertaligheid, dan is het makkelijk die indruk te krijgen.
Nog eens, ik heb niets tegen wetenschappelijke modellen, maar blijf erbij dat je in de praktijk moet zien hoe ze in de eigen situatie uitdraaien.
En zeker bij zaken die minder wetenschappelijk zijn, zoals opvoeding, psychologie, ... denk ik dat ouders hun kind het beste kennen, en dat dat betrouwbaarder is dan een algemeen model.
Ik verwijs niet naar de pers. Wel naar een instituut voor taalkunde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:19   #335
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, dat probleem moet aangepakt worden. Daarom bestaat er bijvoorbeeld zoiets als OKAN.
Maar het werkt blijkbaar onvoldoende, want er is taalachterstand, en er zijn teveel leerlingen die het onderwijs zonder diploma verlaten.
En dat is nu net het fenomeen, de criticasters van dat taalbad willen eigenlijk dat er helemaal niets gebeurt.
Men ontkent de problemen, of stelt bestaande oplossingen, die bewezen hebben onvoldoende te zijn als oplossing voor.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:20   #336
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik verwijs niet naar de pers. Wel naar een instituut voor taalkunde.
Een algemene theorie of model is nooit meer dan dat, een vereenvoudiging van de werkelijkheid.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:22   #337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Een algemene theorie of model is nooit meer dan dat, een vereenvoudiging van de werkelijkheid.
Schijnbaar nog niet door dat het niet gaat om "theorie" of "modellen", maar om resultaten van onderzoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:25   #338
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vind dat je andere lagere schoolkinderen niet moet opzadelen met kinderen die een taalachterstand hebben, dus kun je dat taalbad best doen vlak voordat kinderen met een taalachterstand naar het 1e leerjaar gaan.
Sommigen zien dit als "discriminatie", maar de vraag is wat die kinderen gaan doen in het eerste leerjaar als ze dan al niet meekunnen.
Alles wat ze daar gaan krijgen zal in het Nederlands gegeven worden, hoe moeten ze meekunnen in die vakken als ze nog niet begrijpen wat er gezegd wordt...
Ja, het is onbegrijpelijk dat vanuit linkse hoek zoveel tegenstand komt. Doe niets, en het resultaat is rijke ouders hun kinderen naar privéscholen sturen waar er les gegeven kan worden, en de armen vastzitten in een regime waar aan (meer dan ) de helft van de klas met handen en voeten uitgelegd moet worden waar het over gaat.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:30   #339
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vind dat je andere lagere schoolkinderen niet moet opzadelen met kinderen die een taalachterstand hebben, dus kun je dat taalbad best doen vlak voordat kinderen met een taalachterstand naar het 1e leerjaar gaan.
DIT is het belangrijkste. Dat men die onbekwamen nog wat probeert bij te werken in een apart taalbad is mooi, maar de essentie is dat men de storende elementen verwijdert. Meer moet dat niet zijn. Dat men die storende elementen nog probeert te repareren, is nobel, meer niet. Zolang ze maar verwijderd worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2019, 15:31   #340
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, het is onbegrijpelijk dat vanuit linkse hoek zoveel tegenstand komt. Doe niets, en het resultaat is rijke ouders hun kinderen naar privéscholen sturen waar er les gegeven kan worden, en de armen vastzitten in een regime waar aan (meer dan ) de helft van de klas met handen en voeten uitgelegd moet worden waar het over gaat.
Min of meer de situatie in Frankrijk dus.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be