Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2021, 08:56   #41
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Brussel geldt sinds 1 januari een snelheidsbeperking van 30km/u, uitgezonderd op hoofdwegen. Op die kleine stadswegen is het voor mij geen probleem om dat aan te houden. In tegendeel zelfs. dat is een verademing als ik vergelijk met de jaren '70). Maar 30km/u rijden (op bepaalde tijdstippen per dag) op een vierbaansweg met middenberm omdat daar een school ligt (waar de leerlingen op een kleine zijweg kunnen in- en uitrijden) dat lukt mij maar moeilijk..
Het is gewoon afhankelijk van wat soort weg je hebt hé. Kleine smalle dorpswegels aan de kerk, dat is geen probleem, dan rij je vanzelf trager, maar gewestwegen met een school langs waar het eerst 50 en dan 30 wordt, tjah dat is problematisch hé. Maar goed, ik begrijp het daar op zich wel, die punten kunnen vrij druk zijn net voor of net na schooltijd. Maar de oplossing ligt daar niet om gewoon een bord te zetten, de oplossing ligt er in dat je de weginfrastructuur aanpast...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 09:01   #42
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet alleen dat.

De verplichte gordeldracht werd wel ingevoerd halfweg 70ies, toen al die rare snelheidsbeperkingen in Belgie niet bestonden, de Nederlanders hadden al lang hun algemene 80 kmh, en eens in Vlaanderen konden ze 90 en 120 kmh rijden op gewone wegen. (Nederland had toen zelfs nog 100 kmh op de snelweg)

Dat de Belg nog achterstand heeft qua gordeldrachtpercentage ligt alleen maar aan de zeer lakse handhaving op de gordeldracht in het verleden. Sinds een vijftal jaren is dat percentage pas echt gestegen.

Er was toen in het verleden gewoon een gedoogbeleid in ons landje (boetes gordeldracht watisda?) terwijl in het buitenland (Duitsland toen) er wel gehandhaafd werd op gordeldracht met serieuze boetes.

Men leest trouwens nog het verschil in de buitenlandse media waar dodelijke ongevallen wegens geen gordeldracht vet in de krant staan.
In Belgenland heel zelden of meestal helemaal niet.
Is die gordeldracht niet gewoon gestegen omdat je anders horendol wordt van dat gepiep? Je kan het gewoon niet meer vergeten om die aan te doen. Vroeger deed ik eigenlijk ook nooit een gordel aan, maar sinds een jaar of 15 piept mijn wagen als ik die niet aanheb...Ondertussen is dat gewoon een automatisme.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 10:12   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Is die gordeldracht niet gewoon gestegen omdat je anders horendol wordt van dat gepiep? Je kan het gewoon niet meer vergeten om die aan te doen. Vroeger deed ik eigenlijk ook nooit een gordel aan, maar sinds een jaar of 15 piept mijn wagen als ik die niet aanheb...Ondertussen is dat gewoon een automatisme.
Idd, ook daarom natuurlijk.

Ik deed ook altijd de gordel aan zonder piepsysteem. Van beginafaan toen het verplicht werd in 1975. Dan is het heel snel een automatisme.

Ik vond het maar heel raar dat mensen dat niet deden, want gordels en kopsteunen en berekende kreukelzones tesamen is een veiligheidssysteem en op mekaar afgestemd.
Bovendien betaal je ervoor die veiligheid in je auto te hebben.

Waarschijnlijk werd er in de beginjaren van de gordelverplichting veel toogpraat verteld over de gordel. Ik kan me dat wel voorstellen hoe het vroeger in België zo was.

Ik was in die 70-jaren maar heel zelden in België, soms maar enkele dagen.
Maar ik heb, ook van horen zeggen, dat er toen helemaal geen handhaving was op de gordelplicht en dat duurde heel lang.

In Duitsland was het andersom... zeker toen er dikke boetes uitgedeeld werden, in die tijd (80ies) was 40 DM (of 800 BEF) veel geld voor onveilig te willen rijden.

(men ziet het overigens ook aan het verloop van de verkeersdoden...)

Een link van 2006, cijfers 2004 van Europese landen:

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf26042006_027

Belgen bij slechtste gordeldragers van Europa

26/04/2006

BRUSSEL - In 2004 droeg 66 procent van de Belgen vooraan in de auto een veiligheidsgordel. Daarmee is België de op twee na slechtste van de 25 Europese lidstaten. Dat blijkt uit gegevens van de European Transport Safety Council (ETSC).
En bij de verkeersdoden bengelden we toen ook helemaal onderaan in West-Europa...

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juni 2021 om 10:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 22:09   #44
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
En bij de verkeersdoden bengelden we toen ook helemaal onderaan in West-Europa...
Dat is nog altijd het geval.
Check er het 2020 IRTAD rapport maar op na.
Van de ex-west-europese landen doen enkel Luxemburg, Portugal en Griekenland het slechter. Dezelfde die al jaren de slechtste zijn. In de loop van de voorbije 40 jaar is er weinig in de rangschikking veranderd.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 22:46   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

België is heel braaf.
Ik ken Belgen die meestal in spanje zitten en daar de één straatrace na de andere doen. Doorgaans loodzware bmw 6 serie. Dus dat gaat vooruit.

Hier zie je dat niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 22:57   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is nog altijd het geval.
Check er het 2020 IRTAD rapport maar op na.
Van de ex-west-europese landen doen enkel Luxemburg, Portugal en Griekenland het slechter. Dezelfde die al jaren de slechtste zijn. In de loop van de voorbije 40 jaar is er weinig in de rangschikking veranderd.
klopt ongeveer, maar waar je ook naar moet kijken is het verschil met het "West-EU-gemiddelde"

Zo zag het er in 2005 uit (EU-15 landen).

EU-15: 82 doden per miljoen inwoners.
BE : 112 doden per miljoen inwoners.

Of BE heeft 37 % meer...



Probleempje is wel dat het EU-gemiddelde nu wel meer landen bevat, maar daar vind ik wel iets zoals deze evolutie 2010-2017 van dezelfde landen tov EU-gemiddelde:



In 2010 was BE duidelijk slechter dan het EU-28-gemiddelde, in 2017 (blauw) was het maar ietsje erboven.

https://ec.europa.eu/commission/pres...e/MEMO_18_2762

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juni 2021 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2021, 23:08   #47
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
België heeft met het Vlaams Gewest ook algemene 70 kmh op alle wegen buiten de bebouwde kom, dit ook op 2+2 wegen gescheiden door wegmarkeringen.

Het gemiddelde van de Europese landen heeft daar 90 kmh. (eilandjes en mini-landen tel ik niet)

Maar ook aan het draagvlak van die algemene 70 kmh zal het niet alleen liggen.

België heeft ook een slechte reputatie qua gordeldracht en rijden onder invloed.
Nederland is 80, nuja vaak ook helaas 60, en autowegen 100 en snelwegen 100/120/130, helaas overdag veel te vaak slechts 100... Maar ik dacht dat Belgie buiten te bebouwde kom 90 de norm was ipv 80 in Nederland, uiteraard mits anders aangegeven.....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2021, 05:57   #48
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
België is heel braaf.
Ik ken Belgen die meestal in spanje zitten en daar de één straatrace na de andere doen. Doorgaans loodzware bmw 6 serie. Dus dat gaat vooruit.

Hier zie je dat niet.
Vergeleken met landen als italie, spanje of portugal of het hele oostblok zijn belgen zeer brave chauffeurs.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederland is 80, nuja vaak ook helaas 60, en autowegen 100 en snelwegen 100/120/130, helaas overdag veel te vaak slechts 100... Maar ik dacht dat Belgie buiten te bebouwde kom 90 de norm was ipv 80 in Nederland, uiteraard mits anders aangegeven.....
Vlaanderen is 70, Brussel is 80 en Wallonië is 90. Welkom in belgie, waar zelfs zoiets simpel moet verneukt worden.

Sedert men de snelheid heeft terug gebracht van 90 naar 70 is de jarenlange daling van het aantal verkeersdoden trouwens gestopt en zelfs terug beginnen stijgen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be