Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2020, 11:31   #21
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Heb jij daar cijfers rond wat ik vind er geen...?
Eerlijk gezegd: neen. Het is puur aanvoelen, dat moet ik toegeven.

Mijn vermoedens zijn gebaseerd op het feit dat ik omwille van mijn studies en mijn job, vooral omga met hoger opgeleiden. De meesten kunnen wel een mondje Frans maar kunnen geen gesprek voeren over een willekeurig onderwerp.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 5 februari 2020 om 11:31.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 11:59   #22
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Zit iets van waarheid in.

De Britten zijn nu (bijna) weg en de 2 andere grote spelers zijn nu Duitsland & Frankrijk.
Die zouden daar natuurlijk ook wel (mis)bruik van kunnen maken. Kans is groot.
Dat staat als een pijl boven water, vooral wat de grote francofonie betreft...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:02   #23
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Duits is bizar in een zekere zin, want de Duitstaligen hebben blijkbaar geen enkele zin om hun taal gebruikt te zien in het internationaal gebeuren, in tegenstelling van de Fransen die hun taal wel promoten en verdedigen.

Zelfs wanneer Duits officiële taal is, zullen ze liefst in het Engels (soms in het Frans) blijven praten. Twee totaal verschillende realiteiten. Is dat cultureel, of een gevolg van hun geschiedenis, weet ik niet.

De Fransen, daarentegen, beschouwen taal als een politieke, culturele en economische wapen, en gaan dus voor het Frans als wereldtaal.
hewel hun taal als godsdienst... even dwaas, beklemmend, rechten van de anderen ontkennend en met de voeten tredend, dus totaal anti-democratisch...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:03   #24
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vooral dat "Belgique 75%" is een toppunt van belachelijke arrogantie. Het ergerlijke is dat ze met dergelijke bedriegelijke cijfers naar het buitenland trekken.
Oh, maar iedereen die "oui" kan zeggen wordt meegeteld als franstalige...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 5 februari 2020 om 12:03.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:08   #25
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zouden 75% van de Belgen geen minimale kennis hebben van het Frans? Ik ben zelfs verbaasd dat het zo weinig is...

Maar misschien is het goed om eerst te kijken waar die cijfers net naar verwijzen, en dat is "(on) entend par « francophone » une personne capable de s’exprimer en français, quel que soit son niveau ou sa maitrise d’autres compétences comme l’écriture ou la lecture." Wat het cijfer misschien dan ook vertaald. Ook Vlamingen die min of meer Frans spreken, worden als "Franstaligen" meegerekend, volgens de gebruikte definitie van het woord "Franstalig".
http://observatoire.francophonie.org...phone-site.pdf

Dit staat heel duidelijk in een document op de startpagina, en er is dus geen reden om daar iets achter te zoeken.
http://observatoire.francophonie.org...dans-le-monde/
Bij de francofonie er iets achter zoeken??? Het staat zelfs op het voorplan...

Het was gewoon belachelijk om Louis Michel op de franstalige TV te horen pleiten voor het frans..; Hoe kon het dat in Europa men alleen maar Engels sprak... Vertalingen waren er maar die kwamen dikwijls te laat... In dialoog werden de franssprekende benadeeld... enz., enz...
En dat terwijl in la Belgique ten opzichte van de taal van het volk, het Vlaamse volk dat gewoon schering en inslag is en was... Maar ja, als het om de franse taal gaat op boven Belgisch niveau is dat erg; maar als het om het Nederlands gaat op het niveau van het volk... Wie baalt daar om...

Hypocrieten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:11   #26
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Behalve dat alles zeer transparant beschreven wordt. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken of hij akkoord is met de definitie van "Franstalige" en met de gebruikte cijfers, en er de nodige conclusies uit trekken (en uiteraard niet het omgekeerde) .

Het doet mij eigenlijk denken, op een kleinere schaal uiteraard, aan de discussie hier: wat is een Vlaming?
Vreemd he, dat wat men altijd als belachelijk uitgeroepen heeft als een Vlaming het vroeg, dat zou nu ineens van het hoogste belang zijn want het gaat om de franse taal...
Valser, belachelijker, anti-democratischer, facistischer kan niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 13:03   #27
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zelfs wanneer Duits officiële taal is, zullen ze liefst in het Engels (soms in het Frans) blijven praten. Twee totaal verschillende realiteiten. Is dat cultureel, of een gevolg van hun geschiedenis, weet ik niet.
Ze doen dat uit, om het in het Frans te zeggen, politesse. Iets waar het de francofonie blijkbaar schromelijk aan ontbreekt. Bovendien hebben ze in Duitsland in de laatste 20 jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt (daarvoor was het zelfs onder hoogopgeleide jongeren niet abnormaal dat je alleen Duits kende), en dat laten ze nu ook graag zien.

Ik spreek Nederlands met mijn echtgenote, Engels met mijn collega's en Frans met de kuisvrouw. (vrij naar Karel V )
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 5 februari 2020 om 13:04.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 18:52   #28
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ze doen dat uit, om het in het Frans te zeggen, politesse. Iets waar het de francofonie blijkbaar schromelijk aan ontbreekt. Bovendien hebben ze in Duitsland in de laatste 20 jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt (daarvoor was het zelfs onder hoogopgeleide jongeren niet abnormaal dat je alleen Duits kende), en dat laten ze nu ook graag zien.

Ik spreek Nederlands met mijn echtgenote, Engels met mijn collega's en Frans met de kuisvrouw. (vrij naar Karel V )
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 18:58   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ze doen dat uit, om het in het Frans te zeggen, politesse. Iets waar het de francofonie blijkbaar schromelijk aan ontbreekt. Bovendien hebben ze in Duitsland in de laatste 20 jaar een enorme inhaalbeweging gemaakt (daarvoor was het zelfs onder hoogopgeleide jongeren niet abnormaal dat je alleen Duits kende), en dat laten ze nu ook graag zien.

Ik spreek Nederlands met mijn echtgenote, Engels met mijn collega's en Frans met de kuisvrouw. (vrij naar Karel V )
Zo mag het ook eens!!!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 19:23   #30
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vooral dat "Belgique 75%" is een toppunt van belachelijke arrogantie. Het ergerlijke is dat ze met dergelijke bedriegelijke cijfers naar het buitenland trekken.
Is het u opgevallen dat "Fédération Wallonie-Bruxelles" met 98% franstaligheid als 1ste "land" op die lijst prijkt ??, zelfs VOOR Frankrijk !
Palmarès des Pays francophones... bij mijn weten is Wallonie-Bxl géén land.
Barstende pretentie.
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 21:08   #31
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Vive le français !!!
Folie de grandeur !


Doet me ook wat terugdenken aan mijn studententijd in Antwerpen.
Op den tram, waar rasechte Antwerpse madammekes tegen elkaar in het frans bezig waren.
Dat klonk toen 'chiquer' dan dat 'Vlaams'....
Een frans, waar ze meer fouten, maakten in één zin dan dat er woorden in voorkwamen.
En af en toe, slecht vel dat ik ben, replikeerde ik dan wel eens iets terug in het Frans: 'Ne parleriez-vous pas mieux le Néerlandais pour que tout le monde puisse vous comprendre ?'
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 10:13   #32
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Is het u opgevallen dat "Fédération Wallonie-Bruxelles" met 98% franstaligheid als 1ste "land" op die lijst prijkt ??, zelfs VOOR Frankrijk !
Palmarès des Pays francophones... bij mijn weten is Wallonie-Bxl géén land.
Barstende pretentie.
En wat wil je daarmee aantonen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 13:00   #33
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En wat wil je daarmee aantonen?
Barstende pretentie... Is dat niet duidelijk en geeft dat ook niet aan hoe onbetrouwbaar die grote francofone facistische wereld wel is???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 13:50   #34
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Bij de francofonie er iets achter zoeken??? Het staat zelfs op het voorplan...

Het was gewoon belachelijk om Louis Michel op de franstalige TV te horen pleiten voor het frans..; Hoe kon het dat in Europa men alleen maar Engels sprak... Vertalingen waren er maar die kwamen dikwijls te laat... In dialoog werden de franssprekende benadeeld... enz., enz...
En dat terwijl in la Belgique ten opzichte van de taal van het volk, het Vlaamse volk dat gewoon schering en inslag is en was... Maar ja, als het om de franse taal gaat op boven Belgisch niveau is dat erg; maar als het om het Nederlands gaat op het niveau van het volk... Wie baalt daar om...

Hypocrieten...
2
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 13:54   #35
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Is het u opgevallen dat "Fédération Wallonie-Bruxelles" met 98% franstaligheid als 1ste "land" op die lijst prijkt ??, zelfs VOOR Frankrijk !
Palmarès des Pays francophones... bij mijn weten is Wallonie-Bxl géén land.
Barstende pretentie.
Gewoon al het -per definitie- verbinden van tweetalig() Brussel met Waalstalig Waalonië is grof en uiterste pretentie.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 19:27   #36
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De Fransen, daarentegen, beschouwen taal als een politieke, culturele en economische wapen, en gaan dus voor het Frans als wereldtaal.
Fransen zijn dan ook collaborerende Kelten die graag de toenmalige Romeinse bezetter opvrijden. Ze hebben die assimilatie dan ook omarmd en willen er juist hun trots van maken. Omgekeerde psychologie. Frans had eigenlijk evengoed kunnen verworden tot een Germaanse taal na de periode vd Merovingers toen de Franken er de plak zwaaiden. Brittannie had ook verlatijnst kunnen worden maar daar heeft die evolutie zich niet doorgezet.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 6 februari 2020 om 19:30.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 20:08   #37
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En wat wil je daarmee aantonen?
Raad eens.
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 00:57   #38
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Franstaligen = pretentieuze chauvinisten. Op de uitzonderingen na die de regel bevestigen.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 12:04   #39
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Franstaligen = pretentieuze chauvinisten. Op de uitzonderingen na die de regel bevestigen.
chauvinist zijn is geen zonde; maar een regelrechte koloniale politiek voeren onder het mom van eigen grootheid waarbij ze zichzelf het recht toekennen om anderen uit te buiten want hun franstaligen grootheid geeft hen dat recht...
Dat is niet één brug maar veel meer bruggen te ver.
Een groot voorbeeld uit het verleden is nu juist het nazisme waar ze zogezegd niets van moeten hebben... Niet omdat het nazisme was, maar omdat het Duits was en geen al te hoge noten ophad met de francofonie...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 01:48   #40
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oh, maar iedereen die "oui" kan zeggen wordt meegeteld als franstalige...



Zoals men soms zegt... De uitzondering die de regel bevestigt.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 9 februari 2020 om 01:48.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be