Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2020, 21:57   #141
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wijziging uit te voeren in Wiki !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap alleen de naam Dietsland niet. Walen spreken niet eens een Germaanse taal en in het Frans is thiois het woord die Walen historisch gebruikten voor hun Nederlandstalige buren en ook bewoners van de Plattdietsche streek.
Ha, maar Wallonië behoort dan natuurlijk ook niet tot Dietsland.
(Dietsland is simpelweg waar men Diets spreekt.)
Er is dus niets dat ge niet snapt !

Maar ik veronderstel waar uw misverstand kan vandaan komen.
In het Wikistuk over Heel-Nederland staat: "enkele veel gebruikte namen zijn de (verenigde/herenigde) Nederlanden en Dietsland."
Die twee laatste woorden moeten daarin natuurlijk worden geschrapt !

Vraag is waarom dat dan zo in Wikistaat. Ik "vermoed" dat men dat vond bij Van Severen in de periode van zijn "Nieuwe Marchrichting." Ik meen dat hij de Walen etnisch beschouwde als Dietsers. Liet hij niet eens het woord Groot-Dietsland vallen ? (Belachelijk !!)
Zo een beetje als Degrelle die de Walen beschouwde als "volbloed Germanen" zij het dan Franssprekende Germanen.
Maar dat zijn natuurlijk wel in sé racistische theorieën.

Ik vind dat zo een uitschuiver van een enkeling niet een Wikistuk moet bepalen. Voorheen werden "Diets" en "Dietsland" immers nooit of nimmer gebruikt om iets anders aan de duiden dan de Dietse/Nederlandstalige gemeenschap.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 22:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 22:04   #142
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ha, maar Wallonië behoort dan natuurlijk ook niet tot Dietsland.
(Dietsland is simpelweg waar men Diets spreekt.)
Er is dus niets dat ge niet snapt !

Maar ik veronderstel waar uw misverstand kan vandaan komen.
In het Wikistuk over Heel-Nederland staat: "enkele veel gebruikte namen zijn de (verenigde/herenigde) Nederlanden en Dietsland."
Die twee laatste woorden moeten daarin natuurlijk worden geschrapt !
Deze Belgisch-nationalistische kaart vind ik ook mooi.



Als je die nog eens zou uitbreiden met de Nederlandse provincies heb je Heel Nederland. Helaas zullen de Fransen er nooit mee akkoord gaan. Te trots op hun zonnekoning en diens veroveringem.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2020 om 22:05.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 22:25   #143
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Nederladen gaan tot de Somme, verdomme....!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Deze Belgisch-nationalistische kaart vind ik ook mooi.
Ach, een Spielerei in het niet op, als ik effe "meespeel" ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als je die nog eens zou uitbreiden met de Nederlandse provincies heb je Heel Nederland.
Welneen, mijn beste Weyland, ge mist het graafschap Artesië, dat ook tot de 17 Provinciën en de Staten-Generaal behoorde ! Het noorden van Artesië behoorde bovendien zelfs net zoals Frans-Vlaanderen tot het historische Dietsland.
Dat zien we nu nog aan de plaatsnamen aldaar.

En dan heb ik het nog niet eens over a) het prinsbisdom Kamerijk, en hetgeen men met een verzamelnaam Picardië noemt (de graafschappen Vermandois, Boulogne Amiénois en Ponthieu (welke laatste twee ook bekendstonden als het gebied van de Somme-steden) ) en over b) de Pruisische Nederlanden/Pruisisch Vlaanderen.

Citaat:
Helaas zullen de Fransen er nooit mee akkoord gaan. Te trots op hun zonnekoning en diens veroveringen.
Uiteraard, en daarom dat ik in een post hierboven stelde dat we (realistischerwijze) slechts kunnen terugvallen op de Benelux. Maar zelfs dat zal natuurlijk veel te hoog gegrepen zijn. Tweewerf helaas.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 22:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 22:57   #144
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Erratum

Ach, een Spielerei in het kwadraat...
Waarom staat Zeeuws-Vlaanderen daar niet op, als ik effe "meespeel" ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 23:02   #145
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, niet helemaal, mijn beste Edwin, bekijk en vergelijk toch effe de Wikistukken ter zake....

Om u te dienen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heel-N...nd_(staatkunde)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grootneerlandisme

Dietsland = Groot-Nederland = de Nederlandstalige Nederlanden, die slechts 1 komponent vormen van Heel-Nederland.

Ik ben dus voor de realisatie van beiden, die mekaar helemaal niet hoeven uit te sluiten; de oprichting van een Dietse eenheidsstaat als konfederale komponent binnen de Herenigde Nederlanden met als andere komponenten de Franstaligen en de Duitstaligen, en wat mij betreft de Friezen als vierde komponent.
Ik begrijp u nu wat beter, het effect is opnieuw om de Franstaligen en de Duits sprekenden als een aanhangsel er bij te houden, buiten de Nederlandstige gebieden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 23:03   #146
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ach, een Spielerei in het kwadraat...
Waarom staat Zeeuws-Vlaanderen daar niet op, als ik effe "meespeel" ?
Inderdaad. En voor een Belgisch-nationalist (wat de auteur duidelijk is) zou dat zelfs een fout zijn. Maar de opmaak van de kaart is wel dik in orde. Nu ja, hij is niet van de slechtsten, je hebt er die doen alsof Brabant alleen Vlaams- en Waals-Brabant zijn en er een technocratisch Frankrijk bis van willen maken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2020 om 23:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 23:10   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik begrijp u nu wat beter, het effect is opnieuw om de Franstaligen en de Duits sprekenden als een aanhangsel er bij te houden, buiten de Nederlandstige gebieden.
Inderdaad, als "een aanhangsel" zodat we geopolitiek sterker staan ten nadele van onze aarts- en erfvijand, en ook in Europa.
Maar zo moeten we hen dat natuurlijk niet verkopen.
Want, als we er niet in slagen van ze er aan te hangen, worden ze misschien aan Frankrijk gehangen. En dat moet ten allen prijze vermeden worden.
Niet Frankrijk maar wij moeten een geopolitieke bonus opstrijken.

En inderdaad, lekker "buiten" Dietsland, dat een hechte eenheid moet worden ipv van een halfbakken federatie tussen NL en VL.
En buiten Dietsland mogen ze dan lekker hun eigen potje koken.
Een zeer losse konfederatie dus, met uiteindelijk als ultiem doel van Frankrijk niet nog eens een zoveelste terreinwinst te bezorgen.
Begrijp nu misschien ook beter:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=131
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2020 om 23:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 04:53   #148
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Voor een groot-Nederland behoort op z'n minst ook grenscorrecties m.b.t Duitsland, gebieden die tot aan de Tweede wereldoorlog vaak nog (gedeeltelijk)Nederlandstalig waren. We denken hierbij aan o.a Oostfriesland, het oude graafschap Lingen, maar natuurlijk ook het aan Nederland grenzende graafschap Bentheim, het land van Kleef, Julik (Gülich), de Zelfkant, het eiland Helgoland en de stad Friedrichstadt in Sleeswijk-Holstein natuurlijk.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 11:55   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Voor een groot-Nederland behoort op z'n minst ook grenscorrecties m.b.t Duitsland, gebieden die tot aan de Tweede wereldoorlog vaak nog (gedeeltelijk)Nederlandstalig waren. We denken hierbij aan o.a Oostfriesland, het oude graafschap Lingen, maar natuurlijk ook het aan Nederland grenzende graafschap Bentheim, het land van Kleef, Julik (Gülich), de Zelfkant, het eiland Helgoland en de stad Friedrichstadt in Sleeswijk-Holstein natuurlijk.
Siegfried, ge had - niet hebt - gelijk, want waar we niet omheen kunnen is het woordje "waren" in uw post.
Nederland maakte na WO II dan ook niet ten onrechte aanspraak op die gebieden, maar het is er helaas niet van gekomen, misschien wel omdat ze te gulzig waren (?)
Toen had het nog net gekund, maar nu is het Nederlands daar verleden tijd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland

Als dusdanig zouden die gebieden "moeten" ondergebracht worden niet bij Dietsland = Groot-Nederland, maar bij Heel-Nederland.
Heel-Nederland = de zelfstandige gebieden die zijn overgebleven van de (historische) Nederlanden. Dus de Benelux.
Plus, de Franse Nederlanden : https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland
Plus, de Pruisische Nederlanden= Pruisisch Vlaanderen. Dat zijn dan zo ongeveer de gebieden die ge hier opnoemde en die nooit bestuurlijk tot de Nederlanden behoorden, maar waar men wel Nederlands sprak. En de gebieden die Pruisen annexeerde van de Nederlanden (Kronenburg, Schleiden, het oosten van Luxemburg enz..) die er integendeel bestuurlijk wel bij hoorden maar waar men geen Nederlands sprak.
Pruisen annexeerde die tijdens het Weense Kongres samen met de Oostkantons. De Oostkantons kreeg België na WO I terug maar Schleiden en Kronenburg merkwaardig genoeg niet. (Wellicht omdat de grens er dan te grillig zou uitzien, en men een meer gestroomlijnde grens verkoos (?)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2020 om 11:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 13:19   #150
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Voor een groot-Nederland behoort op z'n minst ook grenscorrecties m.b.t Duitsland, gebieden die tot aan de Tweede wereldoorlog vaak nog (gedeeltelijk)Nederlandstalig waren. We denken hierbij aan o.a Oostfriesland, het oude graafschap Lingen, maar natuurlijk ook het aan Nederland grenzende graafschap Bentheim, het land van Kleef, Julik (Gülich), de Zelfkant, het eiland Helgoland en de stad Friedrichstadt in Sleeswijk-Holstein natuurlijk.
Mee eens.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2020, 04:39   #151
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Lektuurlijst

In 1738 schreef Jan Wagenaar een werk over de Tegenwoordige staat der Oostenrijksche, Fransche en Pruissische Nederlanden.

In 1792 schreef Mattheus Broue?rius van Nidek zijn Kabinet van Nederlandsche en Kleefsche oudheden.
Het zou interessant zijn van in dat werk een verantwoording te vinden waarom Kleve daarbij werd betrokken.
https://www.delpher.nl/nl/boeken/vie...sortfield=date
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 november 2020 om 04:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 09:53   #152
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Kleefs is een Nederlands dialect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleverlands
Van de 17e tot ver in de 19e eeuw werd het Nederlands in dit gebied als ambtstaal gebruikt, en tot aan de Tweede Wereldoorlog werd het Nederlands zelfs nog in enkele kerken als kerktaal gebruikt. Adolf Hitler verbood het Nederlands nog langer te gebruiken vanaf 1936.

Rij maar eens rond in het gebied; de veelvoud aan plaatsnamen met Nederlandse namen (bv Schaephuysen, Vluyn, Saelhuysen,etc) en Duitsers met Nederlandse familienamen komen er veelvoudig voor, (ondanks de komst van vele Duitse heimatvetriebenen na de Tweede Wereldoorlog uit de voormalige Ostgebiete zoals bv Silezië, Oostpruisen en Sudetenland).

En Borghees bv was gewoon Nederlands grondgebied tot aan het Congres van Wenen dat het toen aan Pruisen toe wees:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Borghees

Evenzo ook Klein-Netterden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klein-Netterden
Terwijl aan de overzijde van de grens het Nederlandse Netterden ligt.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 14:53   #153
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Kleefs is een Nederlands dialect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleverlands
Van de 17e tot ver in de 19e eeuw werd het Nederlands in dit gebied als ambtstaal gebruikt, en tot aan de Tweede Wereldoorlog werd het Nederlands zelfs nog in enkele kerken als kerktaal gebruikt. Adolf Hitler verbood het Nederlands nog langer te gebruiken vanaf 1936.

Rij maar eens rond in het gebied; de veelvoud aan plaatsnamen met Nederlandse namen (bv Schaephuysen, Vluyn, Saelhuysen,etc) en Duitsers met Nederlandse familienamen komen er veelvoudig voor, (ondanks de komst van vele Duitse heimatvetriebenen na de Tweede Wereldoorlog uit de voormalige Ostgebiete zoals bv Silezië, Oostpruisen en Sudetenland).

En Borghees bv was gewoon Nederlands grondgebied tot aan het Congres van Wenen dat het toen aan Pruisen toe wees:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Borghees

Evenzo ook Klein-Netterden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klein-Netterden
Terwijl aan de overzijde van de grens het Nederlandse Netterden ligt.
https://www.graafschap-middeleeuwen....redevoort.html


https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschi...van_Gelderland

Laatst gewijzigd door cato : 3 november 2020 om 14:56.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 20:57   #154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Rij maar eens rond in het gebied; de veelvoud aan plaatsnamen met Nederlandse namen (bv Schaephuysen, Vluyn, Saelhuysen,etc) en Duitsers met Nederlandse familienamen komen er veelvoudig voor, (ondanks de komst van vele Duitse heimatvetriebenen na de Tweede Wereldoorlog uit de voormalige Ostgebiete zoals bv Silezië, Oostpruisen en Sudetenland).
Ik heb dat eens gedaan naar aanleiding van mijn tweejaarlijks bezoek aan Kerken waar dan steeds een toneelstuk wordt opgevoerd in het plaatselijke dialekt.
Voor de voorstelling begon heb ik daar speciaal een uurtje rondgelopen om de familienamen te bekijken op de deurbellen. Ik heb daar bitter weinig namen gezien die begonnen met Von maar des te meer beginnend met Van. Dat kunnen natuurlijk niet allemaal ingeweken Nederlanders zijn.
Dat men in hun dialekt van zegt ipv van von zegt natuurlijk al genoeg. Ik zou graag eens een oud telefoonboek inkijken uit die streek.

Typisch voor Limburg komen daar ook veel familienamen voor eindigend op -EN.

Kleverlands is eigenlijk een vorm van Brabants. Als we op taalbasis op iets zouden kunnen aanspraak maken - of eerder aanspraak gemaakt hebben - dan was het zeker die Nederrijnstreek.

https://de.wikipedia.org/wiki/Nieder...3%A4nkisch.png

(IK kan hier warempel die kaart zetten omdat "Figuur invoegen" niet werkt. ?!)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2020 om 21:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:02   #155
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Deze Belgisch-nationalistische kaart vind ik ook mooi.



Als je die nog eens zou uitbreiden met de Nederlandse provincies heb je Heel Nederland. Helaas zullen de Fransen er nooit mee akkoord gaan. Te trots op hun zonnekoning en diens veroveringem.
Mooie kaart, maar Groot-België is het gebied tussen Rijn en Seine tot aan de Zwitserse grens.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:02   #156
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Het vroegere Middenrijk na de splitsing in ongeveer 900 n. Chr.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:03   #157
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Vlaanderen zat toen wel bij Frankrijk. Vlamingen zijn altijd franskiljons geweest.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:15   #158
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Koningrijk der Nederlanden of Royaume des Belgiques.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Mooie kaart, maar Groot-België is het gebied tussen Rijn en Seine tot aan de Zwitserse grens.
Belgica, (in het Latijn !) ten tijde van de Romeinen.....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het vroegere Middenrijk na de splitsing in ongeveer 900 n. Chr.
Wat al helemaal met België niets te maken heeft...

Neen, neen, het Franse Belgique was oorspronkelijk de benaming voor de Nederlanden ttz het VKN met als officiële benamingen: Koningrijk der Nederlanden
of Royaume des Belgiques.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:21   #159
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Belgica, (in het Latijn !) ten tijde van de Romeinen.....

Wat al helemaal met België niets te maken heeft...

Neen, neen, het Franse Belgique was oorspronkelijk de benaming voor de Nederlanden ttz het VKN met als officiële benamingen: Koningrijk der Nederlanden
of Royaume des Belgiques.
Ja, Belgica, Belgique, België. De naam is 2.000 jaar oud.

De Leo Belgicus was inderdaad een benaming voor de hele Nederlanden in de 16de eeuw. En dan gebeurde er een splitsing met een noordelijk Belgica en een zuidelijk Belgica. Het zuidelijk deel heette Belgica Regia en het noorderlijk Belgica Foederatia (de Verenigde Provinciën).

Zo ben je weer wat slimmer geworden.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:31   #160
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Twee in te stellen Dietse Rouwdagen: 23 augustus en 10 april 1677

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vlaanderen zat toen wel bij Frankrijk. Vlamingen zijn altijd franskiljons geweest.
Heel schoon dat Frankrijk van het Dietse Vlaanderen toch maar een klein stukje heeft kunnen oppeuzelen en dat ondanks de eeuwenlange strijd van Bouvines tot Wateroo.

Maar wel een stuk dat voor Dietsers dezelfde betekenis heeft als het Merelveld voor de Serviërs.
Want daar in Steenvoorde begon de Opstand.
Want daar in Kassel werden drie veldslagen geleverd.
Vooral de tragische veldslag van 23 augustus 1328 toen der Kerels verslagen werden, en waar Nikolaas Zannekin sneuvelde, voor mijn part de grootste held uit de Nederlandse geschiedenis. Zij waren eigenlijk een soort Franse revolutionairen avant-la-lettre. Zij droegen reeds de Verlichting uit voordat de Verlichting het licht zag....
En bovenal natuurlijk de meest noodlottige derde Slag bij Kassel van 10 april 1677 toen het lot van Frans-Vlaanderen werd beslecht.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2020 om 21:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be