Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2018, 18:48   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Electrische bestelwagen niet duurder dan dieselversie

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180218_03364891
MAANDAG 19 FEBRUARI 2018

HOGERE AANSCHAF, LAGERE GEBRUIKSKOSTEN

‘Elektrische bestelwagen niet duurder dan diesel’

In 2025 zullen elektrische auto’s nog maar evenveel kosten als diesels en benzinewagens, voorspelt een topman van Nissan. Voor kleine bestelwagentjes is elektrisch rijden nu al niet duurder dan dieselen, leert een Belgische studie. Als je tenminste de kosten van de totale levensduur in rekening brengt.

Elektrische wagens zijn in aanschaf een stuk duurder dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar ermee rijden is dan weer een stuk goedkoper. En je moet minder belasting betalen. Afhankelijk van het gebruiksprofiel wegen die voordelen op tegen de nadelen.

Studiebureau Transport & Environment (T&E) liet uitrekenen waar het omslagpunt ligt voor bestelwagens. Als ze niet te groot zijn en minstens 25.000 kilometer per jaar afleggen, zou elektrisch rijden in de loop van dit jaar het prijsniveau van diesel bereiken. Voor de grotere bestelwagens zou dat binnen enkele jaren het geval zijn. Zij zullen prijsconcurrentieel worden doordat de prijs van batterijen zakt – vorig jaar met 24 procent. Middelgrote bestelwagens zouden in 2025 concurrentieel worden, grote nog een jaar later. Als er minder mee gereden wordt, verschuift het break-evenpunt ook naar achteren.

In de studie wordt gekeken naar de kosten tijdens de hele levensduur, de zogenaamde total cost of ownership. Een elektrische bestelwagen, zelfs een kleintje, is in aankoop veel duurder dan eentje op diesel. Ter illustratie, de Citroën Berlingo Electric heeft een catalogusprijs van 24.224 euro (met btw), de gewone dieselversie heb je vanaf 16.510 euro. Maar uitgaande van een levensduur van zes jaar is de totaalprijs toch niet hoger, doordat de kosten voor onderhoud, energie en belastingen lager zijn.

Toch zijn elektrische bestelwagens verre van populair. Hun marktaandeel is nu lager dan dat van elektrische personenwagens. Eind 2016 reden er in België 690 elektrische bedrijfswagens rond, minder dan een tiende procent van het totaal. T&E denkt dat dat komt door een gebrek aan keuze. Er zijn ongeveer tien elektrische bestelwagens te koop, terwijl er wel tweehonderd verschillende dieselmodellen op de markt zijn.

De potentiële milieuvoordelen van een snelle elektrificatie van het bestelwagenpark zijn groot. Bestelwagens mogen vanaf 2020 nog 147 gram per kilometer CO2 uitstoten, terwijl personenwagens onder 95 gram moeten blijven. Doordat bestelwagens gemiddeld meer kilometers afleggen dan personenwagens, zijn de milieuvoordelen van elektrificatie onevenredig groot. Strengere normen zouden die ontwikkeling kunnen versnellen.

Bestelwagens winnen bovendien aan populariteit doordat ze minder streng gereguleerd worden dan vrachtwagens. De kilometerheffing geldt bijvoorbeeld niet voor bestelwagens. De rij- en rusttijdenregeling is evenmin van toepassing, evenmin als een speciaal rijbewijs en een aangepaste maximumsnelheid.

Geen subsidies meer

Wanneer het omslagpunt voor personenwagens wordt bereikt? Daniele Schillaci, een van de topmanagers bij het Japanse automerk Nissan, maakt zich sterk dat in 2025 een elektrisch exemplaar nog maar evenveel zal kosten als eentje met een diesel- of benzinemotor. Er zullen dus geen subsidies meer nodig zijn. Dat zei hij in een gesprek met The Financial Times. Schillaci staat aan de leiding van de verkoop- en marketingafdeling van Nissan.
Hij steunt zijn pronostiek op de voortdurende prijsdaling van almaar meer performante herlaadbare batterijen. Hij verwacht de komende jaren nog enkele technologische sprongen bij de batterijen.(rmg, pse)
En vooral minder vervuiling en lawaai in de steden:
(dieselvtg laten bovendien dikwijls hun motor draaien tijdens de levering)


Een dieselbestelwagen van PostNL naast een elektrisch voertuig van DHL
...

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2018 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 23:26   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

2025, dat is nog even de tijd om de kat uit de boom te kijken.

Ikzelf ben hoopvol.

Voor zover ik weet, ben ik de enige forummer die al overwogen heeft om een stekkerhybride te kopen.
(maar ze gaven echt niet genoeg voor mijn nog degelijke suv diesel, en ik ben ook maar een ambtenaar met pensioen ..)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 23:58   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

In 2020 en zeker in 2025 zullen in veel landen de premies of subsidies wegvallen... andere voordelen zullen wel nog wat langer duren, denk ik zo.

Citaat:
Studie: elektrische wagens zijn nu al goedkoper dan benzine- en dieselwagens

01-12-17

Rekening houdend met alle kosten en subsidies, zijn elektrische wagens in verschillende landen nu al goedkoper dan diesel- of benzinewagens. Dat is onder andere het geval in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Japan, blijkt uit een nieuwe studie.

De lagere kost is volgens de Britse onderzoekers een van de voornaamste redenen voor de spectaculaire toename van elektrische wagens op de wegen.

Nu is dat nog deels toe te schrijven aan overheidssteun, maar elektrische wagens zullen binnen enkele jaren de goedkoopste optie zijn, luidt het - zelfs zonder subsidies.

De onderzoekers analyseerden de totale kosten over vier jaar: de aankoopprijs, de waardevermindering, verzekeringskosten, belastingen, brandstof en onderhoud. In alle markten die ze onderzochten - het Verenigd Koninkrijk, Japan, Texas en Californië - kwamen elektrische wagens als goedkoopste uit de bus.

Citaat:
Wie kiest voor een tussenoplossing en zich een hybride wagen aanschaft, komt bedrogen uit
Puur elektrische auto's hebben veel lagere brandstofkosten, omdat elektriciteit goedkoper is dan diesel en benzine. Ook de onderhoudskosten liggen lager aangezien de motoren veel eenvoudiger zijn. In het Verenigd Koninkrijk lag de jaarlijkse kost in 2015, het laatste jaar dat geanalyseerd werd, voor elektrische auto's tien procent lager dan voor andere wagens.

Wie kiest voor een tussenoplossing en zich een hybride wagen aanschaft, komt bedrogen uit, zo blijkt nog uit de studie. Hybrides die niet aan het elektriciteitsnet gehangen kunnen worden, zijn meestal een beetje duurder dan diesel- of benzinewagens. Kan de stekker wel ingestoken worden, dan is de wagen aanzienlijk duurder omdat kopers voor twee motoren in één wagen betalen. Een uitzondering is er wel in Japan, waar hybrides hogere subsidies krijgen.

Premie

De onderzoekers van de universiteit van Leeds spreken van bemoedigende resultaten. "Als de productie opgedreven wordt, worden elektrische voertuigen goedkoper en verwachten we dat de batterijkosten zullen dalen", klinkt het. "Dit is heel goed nieuws."

Wie in het Verenigd Koninkrijk, de VS of Japan een volledig elektrische wagen koopt, krijgt een subsidie van omgerekend ongeveer 5.500 euro. Ter vergelijking: in België is er sinds vorig jaar een premie van maximaal 3.000 euro. Dat bedrag daalt naargelang de auto duurder is.

In de toekomst zullen de premies stelselmatig afnemen. De onderzoekers verwachten dat een wagen als een Nissan Leaf tegen 2025 zonder premie even goedkoop zal zijn als een benzinewagen.

https://www.demorgen.be/economie/stu...gens-b657c031/
Niets nieuws.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2018 om 23:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 09:28   #4
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

2025? Als je nu al ziet hoe snel alles aan het veranderen is. Wat ik raar vind is dat ze zeggen dat een E-wagen duurder in aankoop is? Terwijl er veel minder in zit dan in een fossiele wagen. Of veel meer winstmarge om zo het minder onderhoud en bijhorende kosten te compenseren? Nu het idee van een E-wagen heb ik al even terug opgeborgen. Het zal een benzine wagen worden.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:03   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

De E-wagen is duurder in aankoop omdat er nog geen echte massaproductie is, en dus kan de electrische drivetrain incl vooral batterijpack (de flessehals) en management vandaag nooit zo goedkoop kan zijn dan die fossiele drivetrain - die al decennia in massaproductie gemaakt en regelmatig wat terug opgewarmd wordt - of ze halveren de motor gewoon voor dezelfde prijs. Maar ze halen er wel evenveel vermogen uit (via turbodruk of betere cilindervulling (f) toerental)

In de tekst staat wel duidelijk dat de E-wagen totaalkost niet duurder uitvalt dan een vergelijkbare fossiele wagen. In bepaalde landen is de E-wagen zelfs goedkoper wegens de premies en andere voordelen.

Men moet het wel willen lezen hé.

Bron totaalkost bvb ADAC:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf blz 6 van 9
20.000 km/jaar
Opel Ampera e 150 kW 42,8 cent/km., catalogusprijs 39330 €
Opel Astra 1,6 di benzine 147 kW 45,4 cent/km, catalogusprijs 28870 €

Ook bij 10.000 km (5,9 cent) en 15.000 km (3,3 cent) is de electrische wagen 3 a 6 cent per km goedkoper, ook bij 30.000 km per jaar nog 1,8 cent per km goedkoper. Hoe de ADAC de TCO berekeningen doet staat op p 1 en 2. De premie in D is gekend.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2018 om 10:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 12:02   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor zover ik weet, ben ik de enige forummer die al overwogen heeft om een stekkerhybride te kopen.
Neen hoor, je bent echt niet de enige die overweegt om een hybride aan te schaffen. Ondanks het feit dat het wagens zijn die geen (te) lang leven zijn beschoren, ( een eigenschap trouwens van alle moderne wagens - ook benzines en diesels ) past een hybride wel perfect in mijn toekomstbeeld.
Ik geloof namelijk wel dat mensen die zich over pakweg 10 jaar nog persoonlijk vervoer kunnen permitteren ook eigenaars zijn van 'zonneoppervlak' en zich ook zonnepanelen kunnen aanschaffen.

Dat totaalpakket is voor de betere klasse een geweldig vooruitzicht en het 'overschot' moet maar met de fiets/trein/tram/bus rijden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 12:04   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen hoor, je bent echt niet de enige die overweegt om een hybride aan te schaffen. Ondanks het feit dat het wagens zijn die geen (te) lang leven zijn beschoren, ( een eigenschap trouwens van alle moderne wagens - ook benzines en diesels ) past een hybride wel perfect in mijn toekomstbeeld.
Ik geloof namelijk wel dat mensen die zich over pakweg 10 jaar nog persoonlijk vervoer kunnen permitteren ook eigenaars zijn van 'zonneoppervlak' en zich ook zonnepanelen kunnen aanschaffen.

Dat totaalpakket is voor de betere klasse een geweldig vooruitzicht en het 'overschot' moet maar met de fiets/trein/tram/bus rijden.
Zo duur zijn zonnepanelen nu ook weer niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 12:33   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Wie kiest voor een tussenoplossing en zich een hybride wagen aanschaft, komt bedrogen uit, zo blijkt nog uit de studie.

Hybrides die niet aan het elektriciteitsnet gehangen kunnen worden, zijn meestal een beetje duurder dan diesel- of benzinewagens. Kan de stekker wel ingestoken worden, dan is de wagen aanzienlijk duurder omdat kopers voor twee motoren in één wagen betalen. Een uitzondering is er wel in Japan, waar hybrides hogere subsidies krijgen.
Dom zijn doet geen pijn.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 14:13   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo duur zijn zonnepanelen nu ook weer niet.
Neen, zonnepanelen worden beter en goedkoper. De plaats hebben om ze te plaatsen gaat de bottleneck zijn.
In steden zal het quasi onmogelijk zijn om via die goedkope/hernieuwbare energie de wagen op te laden en het overschot binnenhuis te verbruiken.

Staan we dan terug voor een rush naar het platteland, den boerenbuiten?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 14:15   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dom zijn doet geen pijn.
Straf, ik moet je eens gelijk geven. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 14:28   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen, zonnepanelen worden beter en goedkoper. De plaats hebben om ze te plaatsen gaat de bottleneck zijn.
In steden zal het quasi onmogelijk zijn om via die goedkope/hernieuwbare energie de wagen op te laden en het overschot binnenhuis te verbruiken.

Staan we dan terug voor een rush naar het platteland, den boerenbuiten?
Daarom dat men nu ook initiatieven van zonnedelen promoot: samen bvb een dak volleggen met panelen.

Je kan met de syndicus van uw gebouw afspreken dat je met alle andere bewoners samen het dak vollegt en dat iedereen 1/x'te van de opbrengst krijgt.

Enz enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 16:54   #12
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo duur zijn zonnepanelen nu ook weer niet.
Misschien niet zo duur meer maa ik wil nog steeds zwart op wit zien of ze rendabel zijn. En dat er de belofte is dat ze binnen bepaalde tijd weer niet met een extra verdoken belasting komen. En als je met berekeningen af komt van een rendement van 1 of 2% dan hoeft het ook niet. Dan mag Tommelein zijn zonnepanelen steken waar de zon toch nooit zal schijnen.

Over stekkerhybrides kan men antwoorden : worden voornamelijk uit fiscale voordelen gekocht. Weinigen zullen deze effectief elke nacht in de stekker steken. Maar momenteel is dat volgens mij wel de beste oplossing. Voor een E-wagen is het nog veel te vroeg. Binnen 10 jaar misschien? Maar de regering gaat de stekkerhybrides weer eens fiscaal beboeten door de aftrek te verminderen. Daar stond onlangs een mooi artikel in de autogids over. Kortzichtigheid en jaloezie van de politici. Ze verkloten zelf een deel van hun eigen economie.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 17:06   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Misschien niet zo duur meer maa ik wil nog steeds zwart op wit zien of ze rendabel zijn. En dat er de belofte is dat ze binnen bepaalde tijd weer niet met een extra verdoken belasting komen. En als je met berekeningen af komt van een rendement van 1 of 2% dan hoeft het ook niet. Dan mag Tommelein zijn zonnepanelen steken waar de zon toch nooit zal schijnen.
Reken het uit, je bent ingenieur.


Citaat:
Over stekkerhybrides kan men antwoorden : worden voornamelijk uit fiscale voordelen gekocht. Weinigen zullen deze effectief elke nacht in de stekker steken. Maar momenteel is dat volgens mij wel de beste oplossing. Voor een E-wagen is het nog veel te vroeg. Binnen 10 jaar misschien? Maar de regering gaat de stekkerhybrides weer eens fiscaal beboeten door de aftrek te verminderen. Daar stond onlangs een mooi artikel in de autogids over. Kortzichtigheid en jaloezie van de politici. Ze verkloten zelf een deel van hun eigen economie.
Stekkerhybrides zijn onzin. Duur, en helemaal niet milieuvriendelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 17:12   #14
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik hoef niet te rekenen. Niet rendabel volgens mij. Ik ben er zeker van dat ze die op termijn gaan belasten. En dan hang je.

En ik ben akkoord met wat je zegt over stekkerhybrides. maar als overgangsperiode wel een goede oplossing. Maar er gaat niets boven een benzinewagen met atmosferische motor.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 18:03   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik hoef niet te rekenen. Niet rendabel volgens mij. Ik ben er zeker van dat ze die op termijn gaan belasten. En dan hang je.

En ik ben akkoord met wat je zegt over stekkerhybrides. maar als overgangsperiode wel een goede oplossing. Maar er gaat niets boven een benzinewagen met atmosferische motor.
Bedoel je zonder turbo?
Is het gebruik van een turbo niet positief voor het verbruik?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 18:32   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is het gebruik van een turbo niet positief voor het verbruik?
In de regel niet, je moet het hoger verbuik compenseren door minder cilinderinhoud en minder wrijving, dus minder vermogenverlies.

Het is de directe injectie die de winst maakt niet de turbo.

Mazda heeft motoren met directe injectie zonder turbo. De skyactief motoren.
Met 14:1 compressieverhouding of een nieuw record voor een benzine seriemotor.
https://nl.mazda.be/mazda-spirit/tec...iv-technology/

Die concurreren in verbruik gemakkelijk met de downsizing TSitjes van VAG, Ford en andere, die Turbo wel hebben.

Met de turbo kun je natuurlijk meer vermogen en koppel halen waardoor je de overbrengverhoudingen zeer lang kunt maken. Wat ook een zekere compensatie geeft. Maar de versnellingsbakken moeten dat hoger koppel wel aankunnen, dus x-zwaarder.
Mazda maakt kijkt vooral naar het gewicht van zijn motor en aandrijving, en compleetpakket.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2018 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 18:34   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik hoef niet te rekenen. Niet rendabel volgens mij. Ik ben er zeker van dat ze die op termijn gaan belasten. En dan hang je.

En ik ben akkoord met wat je zegt over stekkerhybrides. maar als overgangsperiode wel een goede oplossing. Maar er gaat niets boven een benzinewagen met atmosferische motor.
Rare ingenieur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 19:40   #18
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de regel niet, je moet het hoger verbuik compenseren door minder cilinderinhoud en minder wrijving, dus minder vermogenverlies.
In regel wel.
Een turbo laat toe om met een zeer kleine motor veel vermogen te creëren als je dat vermogen nodig hebt. Als je het vermogen niet nodig hebt dan heb je het voordeel dat de kleine motor weinig pompverliezen creëert en ook door zijn omvang kleinere wrijvingsverliezen laat optekenen.

Ford doet dit schitterend met zijn ECO-boost motoren.
1000cc met 100/125/150 pk en de 180 pk versie zat er aan te komen;
Gedurende een 'ecorun' doorheen onze Ardennen had ik een gemiddeld verbruik van 4,2 liter benzine met de 150pk versie in een Focus gemonteerd.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 19:52   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Over stekkerhybrides kan men antwoorden : worden voornamelijk uit fiscale voordelen gekocht. Weinigen zullen deze effectief elke nacht in de stekker steken. Maar momenteel is dat volgens mij wel de beste oplossing. Voor een E-wagen is het nog veel te vroeg. Binnen 10 jaar misschien? Maar de regering gaat de stekkerhybrides weer eens fiscaal beboeten door de aftrek te verminderen. Daar stond onlangs een mooi artikel in de autogids over. Kortzichtigheid en jaloezie van de politici. Ze verkloten zelf een deel van hun eigen economie.
Stekkerhybrides vielen in NL al sinds 2017 uit de premieboot, het zijn geen zero emissions hé.

Op langere termijn gaan de BEV wagens zich doorzetten.
PHEV zullen ook lang blijven bestaan, maar gaan enkel nog voordelen krijgen als de batterij groot genoeg is. In bepaalde landen is het nu al minimum batterijgrootte XX of electrisch bereik minimum 50 km. Wat de hybride weer duurder maakt, bovendien blijft het fossiel extra-onderhoud bestaan, ook het tanken. (want de benzinetank wordt meestal minstens gehalveerd)

voorspellingen:

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2018, 00:50   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En vooral minder vervuiling en lawaai in de steden:
(dieselvtg laten bovendien dikwijls hun motor draaien tijdens de levering)


Een dieselbestelwagen van PostNL naast een elektrisch voertuig van DHL
...
Maar het hypocriet Antwerps stadsbestuur ( ban de diesel) koopt wel nieuwe combi's voor de politie mét dieselmotoren !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be