Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2008, 17:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard CD&V: Berg zwerfafval langs Vlaamse gewestwegen stijgt op een jaar met 45,7%

In 2007 nam de berg zwerfafval langs Vlaamse gewestwegen met 1.365 ton toe ten opzichte van 2006. Dat is een stijging met 45,7%, zo blijkt uit de cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Joke Schauvliege ontving als antwoord op een schriftelijke vraag aan minister Crevits.
Volgende tabel geeft per provincie aan hoeveel ton zwerfafval er werd opgeruimd langs de Vlaamse gewestwegen. Het gaat voornamelijk om huishoudelijk en verpakkingsafval (verpakking van etenswaren, glas tot wielschijven en stukken autoband). Koploper is de provincie Antwerpen maar de stijging was het opmerkelijkst in Limburg met +146%




Afdeling

2007 (ton)


2006 (ton)




Wegen Antwerpen


1.708


1.326




Wegen Vlaams-Brabant


949


686




Wegen West-Vlaanderen


411


372




Wegen Oost-Vlaanderen


324


212




Wegen Limburg


958


389





In schril contrast met de stijging van het zwerfvuil staat de daling van het aantal processen-verbaal voor zwerfvuil in 2007, met uitzondering van West-Vlaanderen (zie onderstaande tabel):





Afdeling


2007 (aantal pv's)


Geïnd


Geseponeerd


2006



Wegen Antwerpen

30


15


parket


83



Wegen Vlaams-Brabant

8


*


parket


11



Wegen West-Vlaanderen

7


4


*


2



Wegen Oost-Vlaanderen

10


*


6 (2006+2007)


12



Wegen Limburg

4


4


0


2





* = niet gekend.
Vuilnisbakken langs de Vlaamse gewestwegen zijn meestal eigendom van de gemeente of de stad. Zij staan ook in voor de lediging van die vuilnisbakken. Voor het ledigen van vaste vuilnisbakken langs autosnelwegen is dan weer het gewest bevoegd, voor zover de lediging niet in concessie is gegeven. Ook in de vuilnisbakken nam de opgehaalde hoeveelheid afval toe met bijna 40%. Deze tabel geeft een overzicht per provincie:




Afdeling

2007 (ton)


2006 (ton)




Wegen Antwerpen


48


27




Wegen Vlaams-Brabant


1.878


1.222




Wegen West-Vlaanderen


193


175




Wegen Oost-Vlaanderen


via consessie


via consessie




Wegen Limburg


429


401





“De cijfers zijn ontnuchterend”, stelt Joke Schauvliege. “We mogen de strijd tegen zwerfvuil nooit opgeven. Campagnes moeten mensen tot inzicht brengen dat het effect van zwerfvuil ook nefast is voor hun eigen leefomgeving. Maar als sensibilisering niet effectief* blijkt, moet ernstig ingezet worden op de pakkans.”*

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 07:51   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.093
Standaard

Nu is de berg zwerfvuil met 20 % gedaald.

Met zulke cijfers ben je dus absoluut niets. Is het niet aan de politieker die de vraag stelt om zijn vraag zodanig te stellen dat we er iets wijzer van worden of aan de journalist die het artikel schreef om verder te zoeken naar het waarom van de stijging of daling ? Zijn er meer of minder manuren gepresteerd bij het ophalen bvb of is er iets veranderd aan de manier en efficiëntie van het weghalen van het zwerfvuil ?
In mijn leefomgeving is het zwerfvuil zichtbaar vermeerderd. De halve stad verloedert aan sneltempo maar de cijfers gaan over gewest en snelwegen dus wie weet ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 09:37   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hier in't straat is het sluikstorten sterk gestegen.
Alle dagen vinden we wel een plastieken zakje met huishoudelijk afval in het stukje berm.

Het antwoord van de gemeente. Hier hebt u een speciale vuilzak voor zwerfvuil, als die vol is, zet u die bij een publiek vuilbakje.

1 keer per maand komt er een straatveegwagen voorbij. En als we geluk hebben een straatveger met karretje die alles wat rond dat publiek vuilbakje komt ophalen.
Want ook dat is een puinhoop die kan tellen. Van afgedankte kinderwagens vol pampers tot bankstellen staan daarbij. Hier stuurt de gemeente wel eens een pickup voor, als het de spuigaten uitloopt en er iemand over gaat klagen bij de juiste kennis binnen het stadsbestuur.

En de brave burger maar sorteren. Maar O Wee als de veel te slappe vuilzak hersteld is met een stukje tape. Die blijft gewoon staan met een dikke sticker "niet conform".


Maar zwerfvuil langs de snelweg*... Ik vind het zeker geen toonbeeld van beschaving het zo te zien liggen. Maar ik heb al een paar keer eerder voorgesteld om dit op te lossen door chaingangs van veroordeelden hier laten op te ruimen. Veel vliegen in 1 klap. We moeten toch betalen voor die kwispels in't gevang te houden. Die kwispels vervelen zich in hun cellen.
Awel berm en dijkopruiming is geen slechte bezigheid. Of moeten we dat eens gaan doen met artikel 60'ers? Niet moeilijk om te regelen.

*(In Dubai is het bijna hilarisch. In't stad een papiertje laten wegwaaien is een paar 1000 dinar boete, maar eenmaal buiten de stadsgrens zijn de snelwegbermen voor kilometer, publieke stortplaatsen, dat begint dik, pietert dan uit, om aan de andere kant terug aan te zwellen tot aan de volgende stadsgrens.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 maart 2018 om 09:44.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 09:47   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Ik heb ook al gemerkt dat dat toeneemt. Ik zie (vooral na de weekend) weer veel lege drankblikjes en flessen liggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 18:25   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb ook al gemerkt dat dat toeneemt. Ik zie (vooral na de weekend) weer veel lege drankblikjes en flessen liggen.
Bij ons is het probleem vooral erg rond de glasbollen. Er is saucissenvolk die daar regelmatig huisvuil gaat dumpen, in plastic zakken. Soms oude televisie's, gebroken aquaria. Kapotte tuinstoelen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 07:25   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Bij ons is het probleem vooral erg rond de glasbollen. Er is saucissenvolk die daar regelmatig huisvuil gaat dumpen, in plastic zakken. Soms oude televisie's, gebroken aquaria. Kapotte tuinstoelen...
Hier opgelost met camera's rond deze bakken.

Zwerfvuil tegengaan is een kwestie van heropvoeden.

Wij deden ooit mee met zo'n opruimactie.
Kilometers wegen worden dan (de bermen dan toch) verlost van vuil.

Een punt afgesproken waar we om 10 uur samenkwamen om iets te eten en te drinken.

Kinderen kregen zo'n voorverpakt koekje. Ze deden het open en wierpen het papiertje gewoon op de grond.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 09:18   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb ook al gemerkt dat dat toeneemt. Ik zie (vooral na de weekend) weer veel lege drankblikjes en flessen liggen.
Vandaar dat men statiegeld zou moeten invoeren. Bijna de helft van al het zwerfvuil zijn drankblikjes en flesjes. In Duitsland reeds ingevoerd in 2003 ... 15 jaar later in België ...
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2018, 22:30   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vandaar dat men statiegeld zou moeten invoeren. Bijna de helft van al het zwerfvuil zijn drankblikjes en flesjes. In Duitsland reeds ingevoerd in 2003 ... 15 jaar later in België ...
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit écht veel gaat uithalen.
Ze zijn het zo gewoon dat ze hun voeten gaan vegen aan het statiegeld.
Het is een mentaliteitsprobleem en dat ga je volgens mij niet oplossen met een paar cent op een blikje.
Bovendien een pak meer werk voor de winkels.
Mijn gedacht....

Vroeger, voor de tijd van de blikjes, vond je ook hopen kleine glazen flesjes mét statiegeld in de bermen.
In mijn jeugdjaren gingen wij die dan bijeenhalen, afspoelen in de beek, en binnendoen bij de kruidenier.
50 jaar geleden.... Wat extra zakgeld.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 07:49   #9
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit écht veel gaat uithalen.
Ze zijn het zo gewoon dat ze hun voeten gaan vegen aan het statiegeld.
Het is een mentaliteitsprobleem en dat ga je volgens mij niet oplossen met een paar cent op een blikje.
Bovendien een pak meer werk voor de winkels.
Mijn gedacht....

Vroeger, voor de tijd van de blikjes, vond je ook hopen kleine glazen flesjes mét statiegeld in de bermen.
In mijn jeugdjaren gingen wij die dan bijeenhalen, afspoelen in de beek, en binnendoen bij de kruidenier.
50 jaar geleden.... Wat extra zakgeld.
Die paar cent zijn 15 tot 25 cent het stuk in Duitsland.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2018, 06:34   #10
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.093
Standaard

Citaat:
Sluikstorten in Antwerpen: meer meldingen, toch minder pv’s

ANTWERPEN - Het aantal processen-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) voor sluikstorten zakte van 4.907 pv’s in 2012 naar 1.575 in 2016, of een daling met 67%. Opmerkelijk, want het aantal meldingen steeg met 28%.
...

De verandering in Antwerpen. Iedereen die niet gebrainwasht is kan elke dag met eigen ogen vast stellen hoe Antwerpen verandert ...
Volgens De Wever zijn de PV's er kwalitatief op vooruit gegaan, zijn de sluikstorters leper en zit de generatiewissel bij het personeel er voor iets tussen ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 14 maart 2018 om 06:37.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2018, 11:56   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit écht veel gaat uithalen.
Ze zijn het zo gewoon dat ze hun voeten gaan vegen aan het statiegeld.
Het is een mentaliteitsprobleem en dat ga je volgens mij niet oplossen met een paar cent op een blikje.
Bovendien een pak meer werk voor de winkels.
Mijn gedacht....

Vroeger, voor de tijd van de blikjes, vond je ook hopen kleine glazen flesjes mét statiegeld in de bermen.
In mijn jeugdjaren gingen wij die dan bijeenhalen, afspoelen in de beek, en binnendoen bij de kruidenier.
50 jaar geleden....
Wat extra zakgeld.
Waarmee u zelf meteen aangeeft dat het systeem wel werkt.

Natuurlijk werkt dat systeem wel, net zoals het reeds in andere landen waar het in voege is werkt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2018, 00:26   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit écht veel gaat uithalen.
Ze zijn het zo gewoon dat ze hun voeten gaan vegen aan het statiegeld.
Het is een mentaliteitsprobleem en dat ga je volgens mij niet oplossen met een paar cent op een blikje.
Bovendien een pak meer werk voor de winkels.
Mijn gedacht....

Vroeger, voor de tijd van de blikjes, vond je ook hopen kleine glazen flesjes mét statiegeld in de bermen.
In mijn jeugdjaren gingen wij die dan bijeenhalen, afspoelen in de beek, en binnendoen bij de kruidenier.
50 jaar geleden.... Wat extra zakgeld.
Jaja. Achteraan de bakken lege flesjes halen en ze vooraan de winkel binnen dragen zeker ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 00:58   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.133
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Jaja. Achteraan de bakken lege flesjes halen en ze vooraan de winkel binnen dragen zeker ...
Ik kende ook zo'n winkel.

Hij betaalde me het statiegeld uit en zei, zet hem vanachter maar bij die ander.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 17:48   #14
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.255
Standaard

Dat is waarschijnlijk door al die rommel die de Staatsbende in recente jaren op de gewestwegen dumpte om de mobiliteit weer wat verder te verkloten.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 07:45   #15
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Vroeger, voor de tijd van de blikjes, vond je ook hopen kleine glazen flesjes mét statiegeld in de bermen.
In mijn jeugdjaren gingen wij die dan bijeenhalen, afspoelen in de beek, en binnendoen bij de kruidenier.
50 jaar geleden.... Wat extra zakgeld.
In mijn studententijd gingen we ook lege flesjes bijeenhalen. Op de campus in Heverlee vond je die met bak erbij, naast de drankautomaten...
Waterglas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:09   #16
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

De "vlaamsche witmens" heeft zich weer goed laten gaan tijdens "de ronde van den Vlaam"

Citaat:
De supporters die een feestje bouwden op de Kwaremont, dumpten daar ook weer een hoop afval. Daarbij werden volgens VRT NWS zelfs frigoboxen achtergelaten. De gidsen van Sint-Lutgardis uit Gent kwamen vanochtend de boel opruimen, om zo hun buitenlandse reis te financieren. Ook burgemeester Willequet stak een handje toe. Vorig jaar werd zo 8.000 kilogram afval opgehaald.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 23:27   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Carnaval is ook van die miserie.

Dat zijn geen witmensen dpg, dat zijn plebejers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 00:52   #18
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterglas Bekijk bericht
In mijn studententijd gingen we ook lege flesjes bijeenhalen. Op de campus in Heverlee vond je die met bak erbij, naast de drankautomaten...
Grapjas.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 00:56   #19
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Waarmee u zelf meteen aangeeft dat het systeem wel werkt.

Natuurlijk werkt dat systeem wel, net zoals het reeds in andere landen waar het in voege is werkt.
Het systeem kan idd werken, maar het gaat wel een meerkost zijn voor de handelaars, en die meerkost, die gaan wij dan nog eens extra mogen ophoesten.
Moest iedereen doen wat hij/zij zou horen te doen, dan zou het een pak eenvoudiger zijn.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 01:01   #20
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Jaja. Achteraan de bakken lege flesjes halen en ze vooraan de winkel binnen dragen zeker ...
Zou je soms zo vriendelijk willen zijn om aan de moderator van dienst te willen vragen om jou posting te wissen ?
Niet iedereen moet dat weten.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be