Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2019, 13:14   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard Is met de trein rijden echt wel zo milieuvriendelijk?

Ik vond cijfers van 2014.

De NMBS heeft dat jaar 10 974 000 000 reizigers-km gepresteerd. 10,9 miljard rkm dus! Hiervoor hadden de treinen 12 255 TJ energie voor nodig, meer dan 95% hiervan was elektriciteit. Men is zo correct geweest om te rekenen met primaire energie, of well-to-wheel. De factor die men gebruikt voor elektriciteit is 2,9. M.a.w. voor 1 kW elektriciteit is er uiteindelijk 2,9 kW verbruikt om deze op te wekken.

Dit levert een verbruik van 1117 kJ/km.

Een gemiddelde elektrische wagen verbruikt 16 kWh/100 km. Als we dezelfde factor gebruiken als de NMBS geeft dit 16 x 2,9 = 46,4 kWh/100 km. In een gemiddelde wagen zitten in België 1,4 personen. Het verbruik per reizigers-km is dan (1 kWh = 3600 kJ):

(46,4 x 3600) / (100 x 1,4) = 1193,1429 kJ/km

Dat is dan vrijwel hetzelfde als de trein!

Nog een ander voorbeeld, met mijn Model X 90D op langere afstand op de snelweg verbruik ik 25 kWh/100 km, met 3 kinderen en mijn vrouw zitten we met 5 in de auto.

(25 x 2,9 x 3600)/(100 x 5) = 522 kJ/km

Dat is ongeveer de helft van het verbruik met de trein. Zelfs al moet ik wat extra km doen omdat de treinen vrijwel in vogelvlucht kunnen rijden, het blijft nog altijd efficiënter! Het plaatje wordt nog rooskleuriger wanneer je de elektrische wagen met stroom uit je zonnepanelen kan laden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2019, 22:40   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Een prachtige redenering
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2019, 23:50   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

De trein dekt zich al in en gaat quasi op groene stroom rijden.

vb Nederland:
Citaat:
https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamhe...ne-stroom.html

Over NS Duurzaamheid bij NS Energie

Groene stroom

Sinds 2017 rijden al onze treinen op nieuwe windstroom. Hiermee wordt het voor reizigers mogelijk klimaatneutraal te reizen over langere afstand.

Inkoop van groene stroom
De stroom is afkomstig van nieuwe windparken van onze energieleverancier Eneco. Zo krijgt de energiemarkt een impuls en groeit het aanbod aan groene stroom.

De groene stroom die we gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik zijn genomen. De helft van deze stroom komt uit Nederland, de andere helft uit Zweden, Finland en België. Zie tabel voor de actuele situatie. Deze energie is direct herleidbaar naar deze windparken doordat we werken met het Europese Certificatensysteem van GVO’s. Wil je meer weten? Klik hier.

Land en windpark
Aandeel van totale windstroom 2018
Nederland:
Westermeerwind, Luchterduinen 50%
Zweden:
Mörttjärnberget, Ögonfägnaden 33%
Finland
Tohkojan, Jokela 15%
Belgie:
Arlon, Berloz 2%
Uiteraard geldt dat ook voor EV die een 100% groene leverancier hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 augustus 2019 om 23:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 08:09   #4
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Meer nog, leg wat zonnepanelen op je dak en laadt je auto op met de stroom van deze panelen. Geen energie-leverancier nodig! Een gruwel-scenario voor de overheid, dat snap ik wel! Hoe ga je die elektronen in de toekomst belasten wanneer de inkomsten uit dino-juice beginnen af te nemen!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 09:18   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De trein is een ramp, maar ik moet binnenkort in hartje brussel zijn (omgeving wetstraat) om 9h sochtends.

Ik vrees dat ik de trein nog maar eens moet proberen, want met de auto gaat me dat niet lukken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 09:46   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De trein is een ramp, maar ik moet binnenkort in hartje brussel zijn (omgeving wetstraat) om 9h sochtends.

Ik vrees dat ik de trein nog maar eens moet proberen, want met de auto gaat me dat niet lukken.
Met wat chance moet dat lukken.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 09:52   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Meer nog, leg wat zonnepanelen op je dak en laadt je auto op met de stroom van deze panelen. Geen energie-leverancier nodig! Een gruwel-scenario voor de overheid, dat snap ik wel! Hoe ga je die elektronen in de toekomst belasten wanneer de inkomsten uit dino-juice beginnen af te nemen!
Km heffing door middel van nummerplaatscanners. Het hele land staat nu al vol met nummerplaatscanners, u zal er niet aan ontsnappen als het zo ver komt.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:21   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Km heffing door middel van nummerplaatscanners. Het hele land staat nu al vol met nummerplaatscanners, u zal er niet aan ontsnappen als het zo ver komt.
Dat geldt toch voor alle wagens.

Een EV betaalt in de regel veel minder aan stroomkosten dan een ICE aan brandstofkosten, bovendien is er nog de extra CO2-fiscaliteit.

(die verhoogd wordt in 2020: https://forum.politics.be/showthread.php?t=249808 )

Het enige waar Belziek (en de meeste andere landen) de CO2 nog niet kon verminderen is het transport, daar steeg ze verder significant. Het CO2-akkoord van Parijs...
Citaat:
https://www.hln.be/wetenschap-planee...ropa~a9ca5bfe/
Enkel in de transportsector stijgt de CO2-uitstoot nog in Europa

TVC 09 april 2019 15u01 Bron: Belga

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:36   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik vond cijfers van 2014.

De NMBS heeft dat jaar 10 974 000 000 reizigers-km gepresteerd. 10,9 miljard rkm dus! Hiervoor hadden de treinen 12 255 TJ energie voor nodig, meer dan 95% hiervan was elektriciteit. Men is zo correct geweest om te rekenen met primaire energie, of well-to-wheel. De factor die men gebruikt voor elektriciteit is 2,9. M.a.w. voor 1 kW elektriciteit is er uiteindelijk 2,9 kW verbruikt om deze op te wekken.

Dit levert een verbruik van 1117 kJ/km.

Een gemiddelde elektrische wagen verbruikt 16 kWh/100 km. Als we dezelfde factor gebruiken als de NMBS geeft dit 16 x 2,9 = 46,4 kWh/100 km. In een gemiddelde wagen zitten in België 1,4 personen. Het verbruik per reizigers-km is dan (1 kWh = 3600 kJ):

(46,4 x 3600) / (100 x 1,4) = 1193,1429 kJ/km

Dat is dan vrijwel hetzelfde als de trein!

Nog een ander voorbeeld, met mijn Model X 90D op langere afstand op de snelweg verbruik ik 25 kWh/100 km, met 3 kinderen en mijn vrouw zitten we met 5 in de auto.

(25 x 2,9 x 3600)/(100 x 5) = 522 kJ/km

Dat is ongeveer de helft van het verbruik met de trein. Zelfs al moet ik wat extra km doen omdat de treinen vrijwel in vogelvlucht kunnen rijden, het blijft nog altijd efficiënter! Het plaatje wordt nog rooskleuriger wanneer je de elektrische wagen met stroom uit je zonnepanelen kan laden.
Of met de trein rijden milieuvriendelijk is hangt er gewoon vanaf hoe je de zaken bekijkt.

Als je enkel rekening houd met de uitstoot dan is een elektrische trein zeer milieuvriendelijk.
Kijk je naar fauna en flora, dan is de trein een even grote ramp als een auto.
Daarnaast heeft de trein het grote nadeel dat hij zelfs onder de beste omstandigheden zelden als enige gebruikte voertuig kan dienen.

Kijk je naar de verstoring van de waterhuishouding door de trein, is het al een even grote ramp als de auto.

Productie en onderhoud laten we hier dan nog buiten, want daar is de trein een grotere ramp dan een ICE voor het milieu.

Breng je echter alles in rekening, dan moet je aanvaarden dat de trein gewoon een extra belasting is voor het klimaat. daar wegen voor auto's noodzakelijke zijn om de stations van de trein te kunnen bereiken.


Trouwens ook de EV's zijn minder milieuvriendelijk dan men verkondigd.


Citaat:
Het Britse consumentenplatform WhatCar? testte twee varianten van de nieuwste Tesla Model 3 in de praktijk. De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu’s, strandt al na 384 kilometer.
https://www.hln.be/auto/zo-ver-komt-...tijk~a38c169b/
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 10:49   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Trouwens ook de EV's zijn minder milieuvriendelijk dan men verkondigd.

https://www.hln.be/auto/zo-ver-komt-...tijk~a38c169b/
Daar staat niets in van milieuvriendelijkheid, zelfs integendeel de Jaguar I Pace geraakt plots veel verder dan in vorige testen.

Het komt ook zeker uit die Engelse media waar Jaguar gul maar hopeloos adverteert, want zelfs de Audi e tron verkoopt de laatste maanden veel beter dan de I Pace. En die e tron heeft zelfs 92 km minder rijbereik, lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 12:45   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik was er al heel lang van overtuigd dat een treinrit waar per wagon maar 1 passagier zit, dommer, onnozeler, duurder, vervuilender is, dan het alternatieve reizen met een auto.

Maar ja, de Waaltjes willen zelfs hun kleinste stationnetjes die met enorme verliezen hun service aanbieden aan een handjevol mensen, niet afschaffen.
La Flandere, le cochon payant.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 13:03   #12
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

De trein is alleen interessant voor de zeer drukke lijnen tussen de grote steden. Ideaal om pendelaars tot in de stad te brengen. Maar die treinen zitten alleen maar tijdens de spits vol, van pakweg 7 tot 9 en van 16 tot 18u. Alle andere treinen zijn voor nog geen kwart vol!
Vervang die kleine lijntjes door batterij elektrische bussen en je bent veel beter bezig.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 14:05   #13
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De trein is een ramp, maar ik moet binnenkort in hartje brussel zijn (omgeving wetstraat) om 9h sochtends.

Ik vrees dat ik de trein nog maar eens moet proberen, want met de auto gaat me dat niet lukken.
De dag ervoor 's avonds met de auto gaan en ter plekke op hotel overnachten...

Als men ergens een belangrijke vergadering heeft in de Wetstraat of in het Europees kwartier, kunt ge beter fris voor de dag komen...

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 21 augustus 2019 om 14:07.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 14:47   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar staat niets in van milieuvriendelijkheid, zelfs integendeel de Jaguar I Pace geraakt plots veel verder dan in vorige testen.

Het komt ook zeker uit die Engelse media waar Jaguar gul maar hopeloos adverteert, want zelfs de Audi e tron verkoopt de laatste maanden veel beter dan de I Pace. En die e tron heeft zelfs 92 km minder rijbereik, lol.
Een hoger verbruik van energie maakt een voertuig minder milieuvriendelijk.
Bij een EV wil dit zeggen, of meer ruimte nodig om stroom op te wekken via een alternatief opwekkigssysteem of meer delfstofverbranding.
En het transsport van elektriciteit, veroorzaakt magnetische vervuiling.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 15:58   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een hoger verbruik van energie maakt een voertuig minder milieuvriendelijk.
De EVs zijn met de jaren al zuiniger geworden, geef ze nog wat tijd en ze geraken onder 15 kWh/100 km (ook de laadverliezen door betere laadpunten)

En de EVs stoten geen direct schadelijke uitlaatgassen uit, dat is de grootste winst voor het milieu. Ook het geluid behoort bij milieu. Vooral in de steden kunnen nu zelfs 's nachts zware leveringen met E-vrachtwagens gebeuren die de camions in de spitsuren van de weg haalt. Volvo E-Trucks had onlangs een leuk filmpje daarvan getoond: https://www.youtube.com/watch?v=_n-aPqeRDqw

Citaat:
Bij een EV wil dit zeggen, of meer ruimte nodig om stroom op te wekken via een alternatief opwekkigssysteem of meer delfstofverbranding.
En het transsport van elektriciteit, veroorzaakt magnetische vervuiling.
En daar gaan EV niets of amper iets aan veranderen.

Er wordt trouwens steeds minder electriciteit verbruikt als ik de cijfers mag geloven.

Citaat:
Elektriciteitsverbruik in België

Verbruik in 2018

In 2018 bedroeg het elektriciteitsverbruik in België 81,35 TWh en liep hiermee terug ten opzichte van 2017. Energie efficientie inspanningen lijden tot structurele daling van de consumptie. Het berekende verbruik is als volgt gedefinieerd: netto-productie - elektriciteitsverbruik van pompaccumulatiecentrales – netverliezen + import - export. Het verbruik van de energiesector (raffinaderijen etc.) is in deze indicator opgenomen.



De onderstaande grafiek toont de verdeling van het elektriciteitsverbruik, in TWh, per marktsegment. Opgepast dit gaat over 2017 cijfers. Data voor 2018 zijn nog niet beschikbaar.



Opmerkingen voor alle bovenstaande grafieken:

- De cijfers waarop bovenstaande grafieken zijn gebaseerd, zijn te goeder trouw opgesteld door FEBEG op basis van verschillende bronnen (Eurostat, FOD economie, Eurelectric, Elia, Synergrid, etc.). FEBEG kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de correctheid van deze cijfers.
- * voorlopige cijfers

Meer informatie, statistieken en cijfers zijn online beschikbaar via ons jaarverslag 2018

https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Het electriciteitsverbruik van al de electrische vervoermiddelen (vooral trein) ligt bij amper 2%, of even hoog als de 2% van de energietransformatie (olieraffinaderijen en cokes ovens)

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 16:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 16:53   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij een EV wil dit zeggen, of meer ruimte nodig om stroom op te wekken via een alternatief opwekkigssysteem of meer delfstofverbranding.
Hoezo? Zonnepanelen op een groot dak hebben die ruimte nodig?
bvb het dak van een een stationsparking heeft plaats voor 1700 zonnepanelen: https://www.belgiantrain.be/nl/about...019/29-04-2019
Windmolens op zandbanken in de Noordzee. enz...

Toch ook eens luisteren naar de CREG Jantje:

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...rische-auto-s/

België heeft stroom voor ruim 1 miljoen elektrische auto's

Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de federale energiewaakhond CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen.

Luc Pauwels

wo 04 okt 2017 19:18

Met 4 procent stroom komen we er

Amper 4% meer stroom hebben we nodig, om 1 miljoen elektrische auto’s te laten rijden, zo rekende de CREG uit. En die 4% halen we moeiteloos. En onze elektrische voertuigen zullen er geen kilometer minder moeten door rijden dan de traditionele auto’s op benzine of diesel. De CREG berekende dat een gemiddelde Belgische bestuurder zowat 15.000 kilometer per jaar rijdt. Met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer en een totale vloot van 1 miljoen elektrische auto’s betekent dat er #3 TWh (TeraWattuur) extra stroom zou verbruikt worden. Dat is dus amper 4% meer dan de 80 TWh die we vandaag al verbruiken, stelt de CREG. En die 4% kunnen we aan: door op de juiste momenten zelf stroom te maken. Extra importeren is zelfs niet nodig, als we het slim spelen.

We moeten die stroom wel 's nachts laden

Elektriciteit kan je namelijk (nog) niet (genoeg) opslaan. Als je massale hoeveelheden stroom nodig hebt, moet je ze ook massaal maken. Dat gebeurt meestal op koude, donkere winteravonden, wanneer we met z’n allen het licht aanknippen, onze elektrische/keramische kookplaten en tv’s aanzetten en de fabrieken nog draaien. Dan hebben we enorm veel stroomcentrales nodig: ruim 2 keer ons totale kernenergiepark. Maar dat is dus alleen maar op die koude winteravonden. Het grootste gedeelte van het jaar hebben we die capaciteit niet nodig. En staan een aantal centrales gewoon uit, of doelloos te draaien. Of valt de import van goedkope stroom uit het buitenland stil. Zeker tussen 12 en 5 uur ’s nachts is dat zo, als de overgrote meerderheid van de Belgen slapen en ons stroomverbruik spectaculair in mekaar zakt. Dan verbruiken we een kwart stroom minder. En met dat kwart kunnen we probleemloos 1 miljoen elektrische auto’s opladen. Een heel jaar lang.

We krijgen er een gigantische opslagbatterij bij

Die vloot van een miljoen auto’s heeft nog een ander voordeel: ze kan gebruikt worden als een gigantische opslagbatterij. Waar je niet alleen stroom kan op opslaan (tussen 12 en 5 uur ’s nachts dus). Maar van elke elektrische auto die je aan het stopcontact hangt, kan je met slimme, flexibele netten ook stroom afhalen. Op momenten van stroomtekort kunnen de batterijen van onze elektrische auto’s dan zelf hun extra opgeslagen elektriciteit leveren aan de bedrijven of gezinnen die ze nodig hebben. En dat zou veel elektriciteit zijn: de huidige opslagcapaciteit zou bijna verdubbelen ....
In Noorwegen laden 6 op de 10 hun EV altijd thuis op, in de regel altijd 's nachts. Dat is dus relatief zeer traag laden 2 - 3 - 7 - 11 kW naargelang behoefte en grootte en laadtoestand van de batterij.

Slechts 6% laad hun EV nooit thuis op. Via Wiki een studie van 2016:

Citaat:
According to the survey results, plug-in vehicles are mainly charged at home, whether in their garage or at an outdoor parking on the owner property, with 59% of BEV owners and 74% of PHEV owners charging this way. Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home.

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161
Opgelet... sidder en beef... we zullen nu ruim boven de 10.000 BEV hebben in België, en wslk evenveel PHEV, maar of die wel regelmatig bijladen weet men niet zo.
https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/

#toevallig verbruikt BE bijna #4 TWh minder tov 2007, het net is te weinig belast lol.


Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 17:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:18   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoezo? Zonnepanelen op een groot dak hebben die ruimte nodig?
bvb het dak van een een stationsparking heeft plaats voor 1700 zonnepanelen: https://www.belgiantrain.be/nl/about...019/29-04-2019
Windmolens op zandbanken in de Noordzee. enz...

Toch ook eens luisteren naar de CREG Jantje:



In Noorwegen laden 6 op de 10 hun EV altijd thuis op, in de regel altijd 's nachts. Dat is dus relatief zeer traag laden 2 - 3 - 7 - 11 kW naargelang behoefte en grootte en laadtoestand van de batterij.

Slechts 6% laad hun EV nooit thuis op. Via Wiki een studie van 2016:



Opgelet... sidder en beef... we zullen nu ruim boven de 10.000 BEV hebben in België, en wslk evenveel PHEV, maar of die wel regelmatig bijladen weet men niet zo.
https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/

#toevallig verbruikt BE bijna #4 TWh minder tov 2007, het net is te weinig belast lol.

't Ja, maar de oplaadpunten beginnen op omgevingsvervuiling te lijken.
Net terug uit Nederland.
Was even de kluts kwijt toen in de parking opreed, struiken en boompjes verdwenen en nu groeien daar oplaadpunten met zonnepanelen voor EV's
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:40   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't Ja, maar de oplaadpunten beginnen op omgevingsvervuiling te lijken.
Net terug uit Nederland.
Was even de kluts kwijt toen in de parking opreed, struiken en boompjes verdwenen en nu groeien daar oplaadpunten met zonnepanelen voor EV's
En hoeveel vuile tankstations zijn daar inmiddels verdwenen?

Waart je de kluts kwijt dat daar plots een bosje of groen pleintje ligt?

Heb je nog wat voor te lachen?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 19:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:44   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En hoeveel vuile tankstations zijn daar inmiddels verdwenen?

Waart je de kluts kwijt dat daar plots een bosje groen staat?
Nee, bosje groen verdwenen om milieuvriendelijke voertuigen te kunnen opladen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:47   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, bosje groen verdwenen om milieuvriendelijke voertuigen te kunnen opladen.
Tja stinkende tankstations die enorme ruimtes innemen en die plaats maken voor groen.
Tankstations die voortdurend moeten bevoorraad worden door dieseltrucks.

De dampen van de tankstations die zelfs gezondheidsschade kunnen berokkenen indien in bebouwde kom:
https://www.bouwenwonen.net/artikel/...ongezond/39307

Citaat:
https://www.hln.be/in-de-buurt/weste...gerd~a1724f68/
Vergunning tankstation Olenseweg opnieuw geweigerd
30 juni 2017

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het ook ongezond om in een straal van 100m naast een tankstation te wonen door de dampen. We willen ook schepen van Milieu Iris De Wever bedanken, want zij heeft dit dossier verdedigd bij de Raad.” (WDH)
Jij waart toch in Nederland?

Citaat:
https://www.tankpro.nl/specials/2017...t/?gdpr=accept

Gepubliceerd op 05-10-2017 om 10:26

De vijf grote merken hebben dit jaar allemaal minder tankstations dan vorig jaar. In totaal hebben BP, Esso, Shell, Texaco en Total nu samen 35 vestigingen minder dan in 2016.

In de afgelopen vijf jaar is dat aantal zelfs met ruim 150 afgenomen.

Als gevolg daarvan is in dezelfde periode het geschatte marktaandeel ook gedaald, met ongeveer 1 procent. Dat blijkt uit het recent gepubliceerde brancherapport Mobiliteit in Cijfers, dat door Bovag en Rai Vereniging is opgesteld.
Bij de zelfstandige pomphouders is het verval nog groter.
Citaat:
https://www.ad.nl/binnenland/helft-v...ww.google.com/

'Helft van tankstations in Nederland zal verdwijnen'

De helft van de 4500 tankstations in Nederland zal verdwijnen, voorspelt de organisatie van zelfstandige pomphouders. Zuinige auto's vragen minder benzine, op de shop kan de zaak niet draaien en de grens van besparingen is allang bereikt.
Test van tankstations en hun controlesysteem in BE, 1/3 tot de helft was slecht:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl...ezondheid.html

Laatst gewijzigd door Micele : 21 augustus 2019 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be