Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2008, 22:02   #1
Gezond Vlaanderen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2008
Berichten: 317
Standaard Vdab Opleiding Leidt Tot... Niets !

Onlangs heeft een familielid een verkoopster opleiding gevolgd via de VDAB.Na 6 weken "les" volgen,mocht zij een stage gaan doen gedurende 2 weken.Helaas...na haar stage werd zij NIET aangeworven.

Nu blijkt het nog erger te zijn: NIEMAND die ooit les heeft gevolgd via de VDAB als verkoopster heeft werk gevonden na haar/zijn stage!!

Wat zegt de VDAB hier van? dit is allesbehalve reclame: ten eerste laat de VDAB mensen "gratis" werken, en ten tweede krijgen de werknemers nooit een job na hun stage.

Dit is puur bezigheidstherapie,waarbij de werkgever zich een breuk lacht door het aanweven van gratis stagiairs, van de VDAB
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 23:32   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dat zal over het algemeen wel kloppen als een bus allemaal.
Enkele weken geleden ging ik zelf eens navragen bij de vdab omdat ik een bijkomend diploma voor dakwerken zou nodig hebben.
Wel ik geef u eens de raad om in België, vdab inclusief, eens binnen een aanvaardbare termijn een diploma dakwerken te proberen te versieren zonder vertrokken te zijn voor een jaar of 7. (voor zelfstandig dakwerk dus)
Niet te vinden.
En als je al geen diploma vind om eens een rol roofing te mogen leggen, dan is al de rest nog verder van ons bedje.
En zonder diploma's mag je gewoon niks doen op een dak.


Maar wat zeggen onze ministers?
Herscholen, bijscholen...dat is de toekomst.
Het scheelt dat ze er zelf niet moeten aan beginnen natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 11:32   #3
Gezond Vlaanderen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2008
Berichten: 317
Standaard

De VDAB zegt dat 70% een job vindt na het volgen van een opleiding...in de realititeit is dat minder dan 5% !

Een werkgever vroeg ooit: "heeft de VDAB u naar hier gestuurd voor deze job"? zo ja... daar staat de deur!

Je kan beter een opleiding volgen via sevora of syntra, het is niet gratis maar het einderesultaat is wel dat je een job hebt!
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 11:36   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
De VDAB zegt dat 70% een job vindt na het volgen van een opleiding...in de realititeit is dat minder dan 5% !

Een werkgever vroeg ooit: "heeft de VDAB u naar hier gestuurd voor deze job"? zo ja... daar staat de deur!

Je kan beter een opleiding volgen via sevora of syntra, het is niet gratis maar het einderesultaat is wel dat je een job hebt!
wat is je bron van die 5%?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 11:38   #5
Gezond Vlaanderen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2008
Berichten: 317
Standaard

Die 5% kan ik bewijzen omdat ik ooit zelf een opleiding er gevolgd heb.Onlangs ook een familielid en volgens haar heeft inderdaad ook maar 2 personen van de 30 een job gevonden NA de opleiding.
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 17:16   #6
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Staatsonderwijs is toch tof eh.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 18:40   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.833
Standaard

De VDAB-opleidingen "ontvangen" en "behandelen" de "gestuurden" en de "hopeloze gevallen"....
Mogelijk komen die bij potentiele werkgevers niet al te best over

Ik meen ook te mogen stellen dat werkgevers,mogelijk door schade en schande wijs geworden,geen tijd en geld meer willen maken voor "experimenten"....

Aan de andere kant,een onderneming die niet meer DURFT experimenteren met het soort werknemers die instromen (maw die uitsluitend blanke jonge mannen met minimaal een hoger middelbaar diploma aanvaardt),sluit zichzelf,gezien de demografische ontwikkelen,af van de arbeidsmarkt ....We kunnen dan het geweeklaag aanhoren over "moeilijk invulbare knelpuntberoepen" en zo...

Laatst gewijzigd door kelt : 19 december 2008 om 18:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 21:15   #8
Ramuntxo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 november 2008
Berichten: 58
Standaard

De VDAB bestaat om duizenden politiek-correcte mensen werk te geven .... bij de VDAB.
Ramuntxo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 21:52   #9
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De VDAB-opleidingen "ontvangen" en "behandelen" de "gestuurden" en de "hopeloze gevallen"....
Mogelijk komen die bij potentiele werkgevers niet al te best over
Niet echt. Ik heb jaren geleden een herscholing gevolgd bij de VDAB. Vrijwel onmiddellijk nadien werk gevonden - bediendencontract van onbepaalde duur - én ik doe het nog steeds. Niks gestuurd, niks hopeloos geval.

Een VDAB-opleiding leidt tot niets? Onzin.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 december 2008 om 21:56.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 20:06   #10
Gezond Vlaanderen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2008
Berichten: 317
Standaard

Dan ben jij bij die 10% die wel een job vindt na een VDAB opleiding.

De VDAB verwijst ook vacatures naar werkzoekenden toe waarop zij verplicht moeten gaan solliciteren bij werkgevers...na het gesprek moet echter de werkloze een bewijs vragen dat de werkzoekende een gesprek heeft gehad met de werkgever...

daar wingt nu net het schoentje: zo een bewijs vragen aan de werkgever geeft een negatief beeld van de werkzoekende.Gevolg: de werkgever zal deze werkzoekende NIET aanwerven.reden: niet gemotiveerd.
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 20:33   #11
gomer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2008
Berichten: 312
Standaard

Ik heb jaren lesgegeven binnen de vdab. De mensen worden niet goed uitgekozen. Huismoeders de beginselen van programmeren aanleren is nu niet direct een grote hulp voor de economie. De werklozen zaten daar omdat ze anders van den dop werden gestuurd. De policy was duidelijk als ze niet slagen dan moeten er maatregelen komen. Na lang aandringen heb ik de cursussen voor deze werklozen kunnen aanpassen aan hun noden. Daarna werden de werklozen beter gescreend. Uit de programmeercursussen vonden velen werk. Over de toestand nu heb ik geen informatie. Ik vermoed dat een arbeider omscholen naar java, niet echt meer aanvaardbaar is voor de werkgevers.
gomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 21:39   #12
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Onlangs heeft een familielid een verkoopster opleiding gevolgd via de VDAB.Na 6 weken "les" volgen,mocht zij een stage gaan doen gedurende 2 weken.Helaas...na haar stage werd zij NIET aangeworven.

Nu blijkt het nog erger te zijn: NIEMAND die ooit les heeft gevolgd via de VDAB als verkoopster heeft werk gevonden na haar/zijn stage!!

Wat zegt de VDAB hier van? dit is allesbehalve reclame: ten eerste laat de VDAB mensen "gratis" werken, en ten tweede krijgen de werknemers nooit een job na hun stage.

Dit is puur bezigheidstherapie,waarbij de werkgever zich een breuk lacht door het aanweven van gratis stagiairs, van de VDAB
Hoe? Wat we zelf doen, doen we toch beter?
Of niet soms?
En waar blijven de migranten en de walen in dit verhaal?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 21:41   #13
Koerd
Burger
 
Koerd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 197
Standaard

ik heb ook een tijdje sollicitatietrainingen gegeven bij de vdab. Er zijn idd weinig mensen bij die een job vinden naargelang de vdab opleiding die ze hebben gevolgd.. Jammer is dat..
__________________
"Geen enkel volk kan vrij zijn als het andere volkeren onderdrukt"

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 21:52   #14
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Da's teleurstellend...

Kunnen we de fondsen die aan de VDAB toevertrouwd worden dan niet beter besteden aan een meer efficiente manier om werklozen terug aan werk te helpen ?

Ik denk dan aan overheidsgesubsidieerde stages in bedrijven voor de werklozen ?
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 22:13   #15
Gezond Vlaanderen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2008
Berichten: 317
Standaard

Er moeten bedrijven opgericht worden die tegen BETALING een vaste job zoeken voor de werkzoekenden.Enkel op deze manier heb je succes!

Misschien een voorstel voor de kersverse regering
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 22:51   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Er moeten bedrijven opgericht worden die tegen BETALING een vaste job zoeken voor de werkzoekenden.Enkel op deze manier heb je succes!

Misschien een voorstel voor de kersverse regering
Wel, vervang bedrijf door overheidsdienst, en je hebt de VDAB...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 01:42   #17
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Op basis van dertig mensen waarvan de één 'weven' en de ander 'bloemschikken' als opleiding heeft gevolgd conclusies gaan trekken is weinig wetenschappelijk.
Om hier al enkele vernoemde redenen zullen deze opleidingen niet altijd een denderend succes zijn, maar het percentage zal afhankelijk van de opleiding varieren en hier en daar zeker hoger zijn dan 5%. Indien dat voor een bepaalde opleiding niet geldt, is het misschien een goed idee om die opleiding stop te zetten of grondig te herzien.

Ik heb wat cijfers gevonden over de sector waarin de laatste jaren het grootste tekort was en daaruit blijkt:
Citaat:
Wie een cursus voor de zorgsector volgt bij de VDAB, heeft tot 96 procent kans binnn de zes maanden een job te vinden. In 2005 zijn bijna 7.000 Vlamingen met zo'n cursus gestart. Dat blijkt uit cijfers die minister van Onderwijs en Werk Frank Vandenbroucke aan Vera Jans (CD&V) heeft meegedeeld
Als een opleiding niet direct leidt tot werk heeft ze misschien wel het voordeel dat er weer wat meer structuur, sociale contacten, 'braintraining', ... in het leven van de werkloze komt.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 08:43   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Er moeten bedrijven opgericht worden die tegen BETALING een vaste job zoeken voor de werkzoekenden.Enkel op deze manier heb je succes!

Misschien een voorstel voor de kersverse regering
Die bestaan al lang......"headhunters" en "Selectiebureaus"....Hun vertegenwoordigers zijn al vele jaren binnengedrongen in de grotere bedrijven om "100 leuke proefjes" af te nemen van sollicitanten zodat de personeelsafdeling van het bedrijf zich daar niet mee bezig moet houden....


Volgens mijn bescheiden mening is dit een van de oorzaken van het onstaan van de "knelpuntberoepen".Als bedrijven zich zelf niet meer verwaardigen om te spreken met alle uitgenodigde kandidaten,die nota bene in situ verschijnen,en dat overlaten aan anderen ,die de mensen eerst beoordelen op eigenschappen die niks met de bedrijfsbezigheden te maken hebben krijg je een groot probleem.....


Ik ben net oud genoeg om nog de oude methode gekend te hebben,je werd voorgeleid voor een "oude strijder" van het bedrijf,die jouw niet teveel lastigviel met beoordelingsgezever,maar voor zichzelf uitmaakte of hij het met "da joenk" eens ging proberen....Na de wettelijke 6 maanden was alles duidelijk.....simpel.... Eigenlijk waren die "ouderwetse" methoden efficienter dan al die "nieuwlichterij"


Men zoekt de "perfecte kandidaat",in een snel veranderende maatschappij,de "ouden" zochten gewoon iemand waarmee ze "het gingen proberen".....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 09:07   #19
Chrisis
Provinciaal Statenlid
 
Chrisis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 september 2005
Berichten: 761
Standaard

Cijfers lezen, dan pas dergelijke uitspraken doen.

Niemand, 5 procent, 10 procent... allemaal afkomstig uit een duim met veel vuil onder de vingernagel!

Ik ga er geen percentages opkleven voor ik de meest recente statistieken van de uitstroom heb gelezen. VDAB heeft een beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid waarin de meetbare doelstellingen staan neergeschreven. Een element daarin is het aantal personen dat na een traject bij VDAB effectief terug aan het werk kan gaan. Dus alleen die cijfers geven je daar een beeld over, niet dat buikgevoel dat door een duim naar buiten komt gestroomd.

VDAB geeft alvast geen cursussen "clown spelen" zoals Waals tegenhanger FOREM dat doet om "het zelfvertrouwen van de werkzoekende te stimuleren".

Vanzelfsprekend is niet iedereen bij VDAB even gemotiveerd, zowel bij trajectbegeleiders, instructeurs en cursisten. Maar vergeet niet dat er een pak cursisten zijn die veel willen maar niks kunnen, die denken dat ze na een opleiding zomaar direct een job zullen hebben, die eerder een opleiding attitude nodig hebben dan een vakopleiding,... divers pluimage bij VDAB. En na zelf 4 jaar opleiding te hebben gegeven bij en voor VDAB kan ik het weten...
__________________
The only thing for free is the cheese in a mousetrap...
Chrisis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 10:24   #20
doubled
Burgemeester
 
doubled's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2004
Locatie: andromeda
Berichten: 552
Standaard

Ik ben eindelijk blij dat er eens iemand kritiek geeft op hoe dat de vdab werkt.
Iets dat ik niet snap is waarom staat heel de site van de vdab vol met interim jobs of om anders te zeggen jobs van interim kantoren?
Alle dat is toch niet logisch in mijn ogen ze willen u aan het werk maar je weet interim kantoren zijn gewoon bedrijven en bedrijven willen winst maken,
en dan maar te zwijgen over de werkgever.
dus na + - 4 maand lig je buiten, en ik kan er van meespreken helaas.
en dan weer naar de vdab enzo een visceuze cirkel.
ik snap dat echt niet de staat verliest daar toch aan juist omdat de werkgever met u voeten speelt of niet?
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be