Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2020, 15:28   #721
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Religie is/was wel belangrijk in ex-Joegoslavië. Het stond op je paspoort. Ik weet niet of het nu nog zo is. Misschien nog in Bosnië-Hercegowina.
Officieel is huidsleur geen parameter bij het bestuur van ons land. Toch speelt het een rol in positieve discriminatie van minderheden.
Ik weet van geen enkele vorm van "positieve discriminatie" in België op basis van huidskleur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:29   #722
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
niet begrijpen of niet WILLEN begrijpen, groot verschil
Ik heb Waalse vrienden, goede Waalse collega's, ik heb zaken gedaan met Waalse ondernemers, …..
Spreek ik feilloos frans en zij feilloos Nederlands, bijlange niet, maar de goede wil is er, daardoor verstaan we elkaar ondanks de fouten.
maar de meerderheid vd Walen vinden het doorgaans wel OK dat Nederlands geen verplicht vak is in het lager en secundair onderwijs.
Dus zal ik die kwaliteit van het Nederlands van de gemiddelde Waal maar met een ferme korrel zout nemen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:29   #723
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Mijn kleinkinderen gaan in Nederland naar school. Daar beginnen ze al met Engels in de lagere school. Onze jeugd is ook meer op het Engels georiënteerd. Is het goed of is het slecht? Belangrijkste is toch dat men iets zinnigs kan zeggen en voldoende zelfrespect heeft. In een hoekje lopen te mokken is voor niemand efficiënt.
Niemand betwist de noodzaak van een gedegen taalopleiding. U schijnt echter naar iets anders te streven. U vindt het blijkbaar onbelangrijk dat in Vlaanderen de ambtstaal het Nederlands is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 18:23   #724
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand betwist de noodzaak van een gedegen taalopleiding. U schijnt echter naar iets anders te streven. U vindt het blijkbaar onbelangrijk dat in Vlaanderen de ambtstaal het Nederlands is.
U schijnt echter naar iets anders te streven.

Het is haast ziekelijk.
Jij veronderstelt dat ik denk dat het verkeerd is dat Nederlands de ambtstaal in het Noorden va het land. Je veronderstelling is verkeerd.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 18:26   #725
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België hoort een minister zich op een deftig niveau te kunnen uitdrukken in toch minimaal twee talen. Liefst ook nog het Duits. Eigenlijk zou iedere federale minister na zijn eedaflegging onmiddellijk een taalproef moeten afleggen om van daaruit verder te werken aan een grondere kennis van de andere taal/talen.
Dat is uiteraard wederzijds. Toch vind ik dat mijn vrienden uit het Zuiden van het land Maggie de Block te hard aanpakken. Al zou dat niet alleen om haar taalkennis zijn.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 18:40   #726
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En daarom - aldus Valentinus - zullen we in Vlaanderen het Nederlands vervangen door Engels. Logisch, toch?!
Het is ziekelijk.
Jan van den Berghe veronderstelt dat Valentinus wil dat in Vlaanderen het Nederlands door het Engels vervangen wordt. Dat is niet zo.

Ik pleit er voor dat in familieverband ieder zijn taal kan spreken. Een administratieve taal is noodzakelijk voor grotere eenheden.
Internationaal, zeker in Handel en Universitaire Opleidingen is Engels noodzakelijk. Jongeren hiervan beroven is dom en schadelijk. Zelf ben ik voorstander en heb veel voordeel aan Esperanto. In deze Coronatijd heb ik haast dagelijks een Zoomconferentie met mensen uit de ganse wereld.
Het voordeel van Esperanto is niet alleen dat je contact hebt met mensen die willen communiceren. Esperanto heeft daarbij een grote propedeutische waarde. Door zijn structuur leert men niet alleen gemakkelijker andere talen maar begrijpt ook beter wat bedoeld wordt.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 20:56   #727
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Het is ziekelijk.
Jan van den Berghe veronderstelt dat Valentinus wil dat in Vlaanderen het Nederlands door het Engels vervangen wordt. Dat is niet zo.
Fijn. Dan is dat misverstand uit de wereld.

Althans, dat dacht ik tot ik de volgende alinea las.

Daaruit blijkt dat u weldegelijk het Nederlands wilt afschaffen als taal van ambtenarij, onderwijs, bedrijfswereld... Nederlands mag blijkbaar nog enkel de huis- en keukentaal worden.

Met Valentinus worden we recht in de 19e eeuw gekatapulteerd...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 20:58   #728
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Internationaal, zeker in Handel en Universitaire Opleidingen is Engels noodzakelijk. Jongeren hiervan beroven is dom en schadelijk. Zelf ben ik voorstander en heb veel voordeel aan Esperanto. In deze Coronatijd heb ik haast dagelijks een Zoomconferentie met mensen uit de ganse wereld.
Het voordeel van Esperanto is niet alleen dat je contact hebt met mensen die willen communiceren. Esperanto heeft daarbij een grote propedeutische waarde. Door zijn structuur leert men niet alleen gemakkelijker andere talen maar begrijpt ook beter wat bedoeld wordt.
Esperanto werd door de stichter niet bedacht als een taal die de andere talen moest vervangen. Integendeel, het werd ontworpen als een tegelijkertijd gemakkelijk te leren maar ook fijnzinnige taal waarmee men alle mogelijke nuances kon uitdrukken. Een taal die niet imperialistisch de andere talen aan de kant moest schuiven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 20:58   #729
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
U schijnt echter naar iets anders te streven.

Het is haast ziekelijk.
Jij veronderstelt dat ik denk dat het verkeerd is dat Nederlands de ambtstaal in het Noorden va het land. Je veronderstelling is verkeerd.
Schijnbaar denk ik juist, want u wil schijnbaar dat het Engels wordt ingevoerd in het onderwijs en het Nederlands slechts de taal wordt die mensen thuis spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 21:04   #730
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In dat verband vind ik het zeer opvallend dat vele reclameboodschappen op bv firmawagens tegenwoordig in de Engelse taal opgesteld zijn. Een bedenking daarbij is ook dat ik nog nooit gehoord heb dat NV-A daar een opmerking over maakte. Terwijl een cafébaas die zijn café een Franstalige naam gaf de grootste toorn bij NV-A en haar adepten opwekte.
Echt? Ik tik in Google "Engels + reclame + N-VA" en ik vind als derde hit:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/g2afs5oi

Nooit?

En dan heb ik verder geen enkele moeite gedaan om nog verder te zoeken. Ongetwijfeld is er nog van alles te vinden met Google.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 21:09   #731
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn. Dan is dat misverstand uit de wereld.

Althans, dat dacht ik tot ik de volgende alinea las.

Daaruit blijkt dat u weldegelijk het Nederlands wilt afschaffen als taal van ambtenarij, onderwijs, bedrijfswereld... Nederlands mag blijkbaar nog enkel de huis- en keukentaal worden.

Met Valentinus worden we recht in de 19e eeuw gekatapulteerd...
Wat is dit nu weer? Over welke alinea heb je het? Ik wil zeker het Nederlands niet afschaffen. Waarom zou ik?

Nu zou ik moeten zeggen: Met van den Berghe worden wij recht naar 14e eeuw gekatapulteerd. Naar het heerlijk graafschap Vlaanderen, uiteraard met wat aanpassing van de geschiedenis.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 22:14   #732
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
één ding is nu wel duidelijk geworden,met 7 bevoegde ministers die geen mondmaskers kunnen bestellen zo kan het niet verder
ofwel hevelt met een pak meer bevoegdheden over naar de deelstaten ofwel geeft men een deel terug aan de federale overheid. Wat denken julie
1. Voor alle duidelijkheid : voor de burgers in Vlaanderen zijn er slechts 2 en géén 7, 8 of 9 Ministers bevoegd qua volksgezondheid:
a) Federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD)
b) Vlaams Minister Wouter Beke (CD&V) bevoegd voor persoonsgebonden aangelegenheden zoals gezondheidszorg en welzijnszorg (ook wel ‘bijstand aan personen’ genoemd).

2. De problemen in de Vlaamse zorghuizen zijn er in eerste instantie gekomen omdat het federale de eerste weken al het preventiemateriaal voorbehield voor de ziekenhuizen en niet voldoende reserve had voor verdeling in de zorgtehuizen. Die schuld lag dus niet bij het Vlaamse niveau.

3. In het federale Duitsland is gezondheid een bevoegdheid volledig van de deelstaten (de ‘Ländern’) . Ik zou voorstellen dat we dat ook bij ons zo doen. Dat past trouwens ook beter bij de politieke dynamiek en visie van het huidige België dat coherenter is op deelstaatniveau en conflictgevoeliger op federaal niveau.

4. Wat de andere bevoegdheden betreft zou ik de deelstaten zelf laten beslissen wat op het federale niveau komt en wat op deelstaatniveau. Dat is onder andere ook het voorstel van CD&V (https://www.standaard.be/cnt/cb1ucohv). CD&V wil dat de deelstaten aangeven welke bevoegdheden de federale staat nog mag uitoefenen. Lijkt mij een prima idee.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 25 mei 2020 om 22:17.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 22:51   #733
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Wat is dit nu weer? Over welke alinea heb je het? Ik wil zeker het Nederlands niet afschaffen. Waarom zou ik?

Nu zou ik moeten zeggen: Met van den Berghe worden wij recht naar 14e eeuw gekatapulteerd. Naar het heerlijk graafschap Vlaanderen, uiteraard met wat aanpassing van de geschiedenis.
Hoezo? Ik pleit helemaal niet voor een terugkeer naar het graafschap Vlaanderen, noch naar de feodale instellingen, noch naar een graaf...

Als het echter gaat om taal, lees ik toch wel die heel merkwaardige alinea van. U begint immers eerst te stellen dat iedereen thuis gerust de eigen taal mag spreken om dan over te gaan naar "grotere gehelen" en te eindigen met Engels.

Citaat:
Ik pleit er voor dat in familieverband ieder zijn taal kan spreken. Een administratieve taal is noodzakelijk voor grotere eenheden.
Internationaal, zeker in Handel en Universitaire Opleidingen is Engels noodzakelijk.
Wat er nu ook van zij, laten we de violen eens stemmen.

Gewoon ja of neen:

Nederlands, taal van ambtenarij, politie, justitie, onderwijs, media... in Vlaanderen?

Engels als eerste vreemde taal in het onderwijs?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 23:29   #734
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn. Dan is dat misverstand uit de wereld.

Althans, dat dacht ik tot ik de volgende alinea las.

Daaruit blijkt dat u weldegelijk het Nederlands wilt afschaffen als taal van ambtenarij, onderwijs, bedrijfswereld... Nederlands mag blijkbaar nog enkel de huis- en keukentaal worden.

Met Valentinus worden we recht in de 19e eeuw gekatapulteerd...
Zegt u nu dat het Nederlands in al die domeinen tijdens de 19de eeuw verboden was?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 23:30   #735
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zegt u nu dat het Nederlands in al die domeinen tijdens de 19de eeuw verboden was?
Zoekt u even op waar u een goede leesbril kunt kopen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be