Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2019, 07:44   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer u dan zou zeggen: Handelingen is een verzonnen verhaal en we moeten Handelingen niet geloven. Mij goed, maar waarom haalt u dan Handelingen aan? Want u zegt dat Paulus 'zijn kar keerde'. En dat zegt u op basis van het Handelingenverhaal. Hier kan ik niet volgen.
In het verhaal van Handelingen zitten vertekende feiten zoals ' het visioen van Paulus '. Dit verhaal is verzonnen, maar niet de hints die men hier geeft : Op weg naar ' Damascus '( Qumran ) om dissidenten ( IJveraars uit verschillende joodse strekkingen ) uit te schakelen. Dat het hier ging om een visioen, d?*t is verzonnen ( zelfs de getuigen spreken elkaar tegen ), maar de auteur wil hiermee zeggen dat Paulus tot inkeer was gekomen en als vrome farizese jood niet goed bezig was. De auteur voegt er zelfs aan toe " Waarom vervolg je mij ? ". Uiteraard niet Jezus want die is al een tijdje dood, maar zijn beweging van weerstanders tegen het R.Rijk. Als je deze teksten letterlijk leest zonder hun verholen boodschap is dit zeer kortzichtig. Deze teksten zijn onder Romeinse bezetting geschreven, vergeet dat vooral niet. Een van de reden waarom Paulus zijn kar keerde kan hiermee te maken hebben :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matthias_ben_Ananus
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 10:27   #22
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In het verhaal van Handelingen zitten vertekende feiten zoals ' het visioen van Paulus '. Dit verhaal is verzonnen, maar niet de hints die men hier geeft : Op weg naar ' Damascus '( Qumran ) om dissidenten ( IJveraars uit verschillende joodse strekkingen ) uit te schakelen. Dat het hier ging om een visioen, d?*t is verzonnen ( zelfs de getuigen spreken elkaar tegen ), maar de auteur wil hiermee zeggen dat Paulus tot inkeer was gekomen en als vrome farizese jood niet goed bezig was. De auteur voegt er zelfs aan toe " Waarom vervolg je mij ? ". Uiteraard niet Jezus want die is al een tijdje dood, maar zijn beweging van weerstanders tegen het R.Rijk. Als je deze teksten letterlijk leest zonder hun verholen boodschap is dit zeer kortzichtig. Deze teksten zijn onder Romeinse bezetting geschreven, vergeet dat vooral niet. Een van de reden waarom Paulus zijn kar keerde kan hiermee te maken hebben :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matthias_ben_Ananus
@ Het Oosten, kan je nu volgen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 10:33   #23
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat hij zich opwierp als koning-messias kan je toch niet ontkennen of wel soms? Dat hij hiervoor werd gekruisigd lijkt me zeer logisch, gezien deze executie was voorbehouden aan weggelopen slaven en vijanden van het Rijk. Als dit zo niet was, waarom hij volgens jou dan wel gekruisigd ??
@ Het Oosten :
En hier heb ik ook nog geen reactie van jou gekregen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 11:05   #24
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
@ Het Oosten :
En hier heb ik ook nog geen reactie van jou gekregen.
Dat klopt niet. Ik heb hier al in verschillende posten op gereageerd. Ik heb dit nooit ontkend omdat ik altijd rekening hou met het opschrift op het titulum boven aan het kruis. Iets anders is het verhaal dat u ervan maakt. Behalve bij de 'Slavonische' Josephus vinden we nergens een aanwijzing voor Jezus als revolutionair. Deze tekst zou een tekst zijn van Josephus die niet via christelijke kopiisten tot ons gekomen is, maar via een Joodse bron. Edoch, verhalen die dan later zouden zijn toegevoegd volgens kenners. Dus ook hier is er geen zekerheid.

Ik ben nog steeds van mening dat mogelijk de historische Jezus in de geschriften twee of meer 'Jezussen' in zich draagt. Vandaar de tegenstijdigheden over de persoon van Jezus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 11:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 11:43   #25
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat klopt niet. Ik heb hier al in verschillende posten op gereageerd. Ik heb dit nooit ontkend omdat ik altijd rekening hou met het opschrift op het titulum boven aan het kruis. Iets anders is het verhaal dat u ervan maakt. Behalve bij de 'Slavonische' Josephus vinden we nergens een aanwijzing voor Jezus als revolutionair. Deze tekst zou een tekst zijn van Josephus die niet via christelijke kopiisten tot ons gekomen is, maar via een Joodse bron. Edoch, verhalen die dan later zouden zijn toegevoegd volgens kenners. Dus ook hier is er geen zekerheid.
Noem mij maar eens ' kenners ' die beweren dat dit een toevoegsel is. Zich uitgeven als messias zoals duidelijk blijkt uit de ' blijde intrede ' is een act van verzet en revolutionair.

Citaat:
Ik ben nog steeds van mening dat mogelijk de historische Jezus in de geschriften twee of meer 'Jezussen' in zich draagt. Vandaar de tegenstrijdigheden over de persoon van Jezus.
Die tegenstrijdigheden zijn enkel te wijten aan het bestaan van een historische Jezus en een later verzonnen christelijke versie. Zo moeilijk is dit niet te verklaren. Het moment men spreek over Jezus (de ) christus, heeft men het over Jezus de gezalfde, wat wijst op een koningsclaim, wat de christenen er later van gemaakt hebben begrijpt zelfs een hond met een hoed op.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:02   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Noem mij maar eens ' kenners ' die beweren dat dit een toevoegsel is. Zich uitgeven als messias zoals duidelijk blijkt uit de ' blijde intrede ' is een act van verzet en revolutionair.


Die tegenstrijdigheden zijn enkel te wijten aan het bestaan van een historische Jezus en een later verzonnen christelijke versie. Zo moeilijk is dit niet te verklaren. Het moment men spreek over Jezus (de ) christus, heeft men het over Jezus de gezalfde, wat wijst op een koningsclaim, wat de christenen er later van gemaakt hebben begrijpt zelfs een hond met een hoed op.



'Zowel BJ (Bellum Judaicum) als A(Antiquitates judaicae ) en V (Vita) zijn historische werken die een periode van de joodse geschiedenis bestrijken, waarbinnen ook het christendom ontstond en zich ontwikkelde in Palestina en daarbuiten; het is daarom uitermate belangrijk wat daarover te vinden is bij Josephus. Als we de evangeliën en Handelingen als lineaire geschriften interpreteren, wat ze ogenschijnlijk zijn en wat tot heden als bijna vanzelfsprekend is aangenomen, dan is het antwoord: niets. Weliswaar staan in A twee teksten waarin Jezus wordt genoemd, maar ik sluit mij aan bij het grote merendeel van de Josephus-kenners dat deze teksten als latere toevoegsels beschouwt. Dit geldt ook voor een aantal teksten uit latere vertalingen van BJ in de Slavische taal. In de oorspronkelijke Griekse tekst van BJ is geen spoor te vinden van enige gebeurtenis, in de evangeliën verhaald; (…), of over de kindermoord in Bethlehem. Dit laatste is te meer bevreemdend omdat Josephus de beschikking had over het werk van de hofchroniqueur van Herodes de Grote, Nicolaas van Damascus (Nicolaus Damascenus) genaamd. Diens werk moet zich bij de buit aan boeken bevonden hebben, die Josephus uit Palestina heeft meegenomen naar Rome, want Josephus schrijft bijna het hele werk van Nicolaas over'.



Evenmin rept Josephus ook maar één woord over de eerste vervolgingen van de Jezus-aanhangers door de Tempel (Paulus). Dat zou hij zeker als historisch geïnteresseerde vermeld hebben, moesten deze vervolgingen echt hebben plaatsgevonden. Niets daarover bij Josephus.

Twee of misschien drie mogelijke verklaringen voor dit laatste: ofwel hebben deze vervolgingen nooit plaatsgegrepen en heeft de schrijver van Handelingen deze ‘gefabriceerd’. Ofwel waren de volgelingen van de gekruisigde Jezus zo weinig in aantal of zo weinig belangrijk, of werden ze zodanig gelijkgesteld met gewone Joden binnen het religieus jodendom dat ze niet echt opvielen en het bijgevolg voor Josephus niet historisch de moeite waard was om hen te vermelden. In ieder geval, nergens is er sprake bij Josephus van een 'jacht op Jezus-volgelingen' door de Tempel. Er is nog een derde mogelijkheid: we beschikken niet over de authentieke tekst van Josephus. Misschien luidt de 'echte' tekst anders, maar dat is koffiedik kijken en /of wishful thinking.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 15:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:28   #27
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[i]'Zowel BJ (Bellum Judaicum) als A(Antiquitates judaicae ) en V (Vita) zijn historische werken die een periode van de joodse geschiedenis bestrijken, waarbinnen ook het christendom ontstond en zich ontwikkelde in Palestina en daarbuiten;
1e misvatting ! Het christendom heeft zich niet in Palestina ontwikkeld, maar in Efèze, Alexandrië en Rome.
Citaat:
het is daarom uitermate belangrijk wat daarover te vinden is bij Josephus.
In elk geval niks over het christendom, maar wel over de volgelingen van Jezus.
Citaat:
Als we de evangeliën en Handelingen als lineaire geschriften interpreteren, wat ze ogenschijnlijk zijn en wat tot heden als bijna vanzelfsprekend is aangenomen, dan is het antwoord: niets.
Dat was de mening van zowat 20 jaar geleden, maar is niet zo.
Citaat:
Weliswaar staan in A twee teksten waarin Jezus wordt genoemd, maar ik sluit mij aan bij het grote merendeel van de Josephus-kenners dat deze teksten als latere toevoegsels beschouwt.
Toch niet zo'n Josephus-kenners, dat is duidelijk. ( zie bv. Wiki. Flavius Josephus over Jezus )
Citaat:
In de oorspronkelijke Griekse tekst van BJ is geen spoor te vinden van enige gebeurtenis, in de evangeliën verhaald; (…), of over de kindermoord in Bethlehem. Dit laatste is te meer bevreemdend omdat Josephus de beschikking had over het werk van de hofchroniqueur van Herodes de Grote, Nicolaas van Damascus genaamd.
Omdat die kindermoord nooit heeft plaats gevonden. Je weet toch mag ik hopen waar de auteur van deze verzen op doelt of niet soms ?

Citaat:
Evenmin rept Josephus ook maar één woord over de eerste vervolgingen van de Jezus-aanhangers door de Tempel (Paulus). Dat zou hij zeker als historisch geïnteresseerde vermeld hebben, moesten deze vervolgingen echt hebben plaatsgevonden.
Josephus was zelf een ex-officier van de zeloten geweest en hield zich zoveel mogelijk af van deze geschiedenis of het zou zijn kop kunnen kosten.

Citaat:
Twee of misschien drie mogelijke verklaringen voor dit laatste: ofwel hebben deze vervolgingen nooit plaatsgegrepen en heeft de schrijver van Handelingen deze ‘gefabriceerd’. Ofwel waren de volgelingen van de gekruisigde Jezus zo weinig in aantal of zo weinig belangrijk, of werden ze zodanig gelijkgesteld met gewone Joden binnen het religieus jodendom dat ze niet echt opvielen en het bijgevolg voor Josephus niet historisch de moeite waard was om hen te vermelden. Er is nog een derde mogelijkheid: we beschikken niet over de authentieke tekst van Josephus. Misschien luidt de 'echte' tekst anders, maar dat is koffiedik kijken en /of wishful thinking.
Wel duidelijk geen " kenner " zo te zien, of heb je nog " kenners " van dat slag ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:35   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
1e misvatting ! Het christendom heeft zich niet in Palestina ontwikkeld, maar in Efèze, Alexandrië en Rome.

In elk geval niks over het christendom, maar wel over de volgelingen van Jezus.

Dat was de mening van zowat 20 jaar geleden, maar is niet zo.

Toch niet zo'n Josephus-kenners, dat is duidelijk. ( zie bv. Wiki. Flavius Josephus over Jezus )

Omdat die kindermoord nooit heeft plaats gevonden. Je weet toch mag ik hopen waar de auteur van deze verzen op doelt of niet soms ?


Josephus was zelf een ex-officier van de zeloten geweest en hield zich zoveel mogelijk af van deze geschiedenis of het zou zijn kop kunnen kosten.

Wel duidelijk geen " kenner " zo te zien, of heb je nog " kenners " van dat slag ?

Hmm… dat is dan wel pech voor u, want het was een tekst van Krijbolder.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 15:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:38   #29
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
1e misvatting ! Het christendom heeft zich niet in Palestina ontwikkeld, maar in Efèze, Alexandrië en Rome.

In elk geval niks over het christendom, maar wel over de volgelingen van Jezus.

Dat was de mening van zowat 20 jaar geleden, maar is niet zo.

Toch niet zo'n Josephus-kenners, dat is duidelijk. ( zie bv. Wiki. Flavius Josephus over Jezus )

Omdat die kindermoord nooit heeft plaats gevonden. Je weet toch mag ik hopen waar de auteur van deze verzen op doelt of niet soms ?


Josephus was zelf een ex-officier van de zeloten geweest en hield zich zoveel mogelijk af van deze geschiedenis of het zou zijn kop kunnen kosten.

Wel duidelijk geen " kenner " zo te zien, of heb je nog " kenners " van dat slag ?
Onzin. Josephus had dit zeker terloops vermeld moest het hebben plaatsgevonden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 15:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:44   #30
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… het was wel een tekst van Krijbolder.
Maakt me niet uit wie die onzin geschreven heeft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Flaviu...hus_over_Jezus

Heeft Krijbolder dit ook geschreven ?

Laatst gewijzigd door Aton : 28 mei 2019 om 15:47.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:44   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Onzin. Josephus had dit zeker terloops vermeld moest het hebben plaatsgevonden.
O ja, en met welk doel?? Logica is ook niet je sterkste vak.

Laatst gewijzigd door Aton : 28 mei 2019 om 15:48.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 15:51   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O ja, en met welk doel?? Logica is ook niet je sterkste vak.
Josephus geeft een relaas van de geschiedenis van zijn volk. Wat er zo allemaal gebeurde.

Overigens is het nog maar de vraag of de Tempel de Zeloten vervolgde. Ik heb daar geen informatie over, maar u misschien wel. Maar ja, u hebt al zoveel informatie gebrouwd die u niet wetenschappelijk kunt ondersteunen. Dat is het probleem bij Aton.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 15:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 16:27   #33
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Josephus geeft een relaas van de geschiedenis van zijn volk. Wat er zo allemaal gebeurde.

Overigens is het nog maar de vraag of de Tempel de Zeloten vervolgde. Ik heb daar geen informatie over, maar u misschien wel. Maar ja, u hebt al zoveel informatie gebrouwd die u niet wetenschappelijk kunt ondersteunen. Dat is het probleem bij Aton.
Op het ogenblik dat je in jou post een rode lijn kunt aanbrengen gaan we verder, maar nu wordt het hier zo hectisch dat een kat haar jongen niet meer in terugvind. En met jij komt dan hier mee aanzetten ?
Citaat:
Overigens is het nog maar de vraag of de Tempel de Zeloten vervolgde.
Jij komt hier niet om antwoord op je vragen te vinden, maar met de meest belachelijke uitspraken een poging doet me onderuit te halen. Als dit je manier van discussiëren is laat ik het verder maar afweten.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 16:40   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Op het ogenblik dat je in jou post een rode lijn kunt aanbrengen gaan we verder, maar nu wordt het hier zo hectisch dat een kat haar jongen niet meer in terugvind. En met jij komt dan hier mee aanzetten ?

Jij komt hier niet om antwoord op je vragen te vinden, maar met de meest belachelijke uitspraken een poging doet me onderuit te halen. Als dit je manier van discussiëren is laat ik het verder maar afweten.
Uw verhaal houdt weer eens geen steek. U zegt: Josephus zal nooit schrijven dat de christus-aanhangers of zeloten (waartoe hij volgens u zou moeten behoren) vervolgd werden want het zou hem zijn kop kunnen kosten. Waarom? Iedereen en zeker de Romeinse elite wist wel in Rome dat Josephus de wapens had opgenomen tegen Rome. Niet?

Paulus stond onder het gezag van de Tempel (hogepriester). Waarom zou Josephus daar niet mogen of kunnen over schrijven?

Tenslotte vraag ik u: hebt u informatie (anders dan deze uit Handelingen) waaruit zou blijken dat de Tempel de Jezus-aanhangers en/of Zeloten vervolgde? Geef me die informatie en dan is de zaak opgelost. Maar ik weet het nu al: u kunt me die informatie niet geven want u hebt ze niet. En ik maar evenmin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 16:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 17:19   #35
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tenslotte vraag ik u: hebt u informatie (anders dan deze uit Handelingen) waaruit zou blijken dat de Tempel de Jezus-aanhangers en/of Zeloten vervolgde? Geef me die informatie en dan is de zaak opgelost. Maar ik weet het nu al: u kunt me die informatie niet geven want u hebt ze niet. En ik maar evenmin.
Dus je hebt een gebrek aan logische denken, dat is me al een tijdje duidelijk. Externe bronnen ?
- Het sanhedrin was na de dood van Herodus de Grote nogmaals opgekuist en vervangen door stromannen van Antipas. Juist of ga je dat ook al aanvechten ?
- Paulus was toen in dienst van het Sanhedrin en had de opdracht de IJveraars te vervolgen ? Is dat niet zo ? Goed, als je je eens gaat verdiepen in deze materie ga je merken dat deze religieus-politieke beweging het niet zo begrepen had op de Herodeanen clan omdat ze collaboreerden met de Romeinen. Juist of ga je dit aanvechten ?
- Was Jezus de leider van de zeloten ? Ja, gezien hij dit duidelijk maakte zoals ik je hierboven diest gemaakt heb. Was dat wel zo ? Ja, er zou geen enkele reden kunnen verzonnen worden waarom men in het N.T. hier melding van maakt, net zoals de aanval op de ambtenaren op de voortuin van de Tempel. En je moet ook al geen IQ van 120 te hebben om te beseffen dat, als het hier om een schermutseling was door enkelingen, men niet heeft ingegrepen. De Tempelwacht bestond toen uit 700 man als ik het me nog goed herinner. En enkele dagen later doet men dat dan wel. Logisch, men had een Romeins legioen uit Cesaria laten aanrukken. Om 12 man en een paardekop te arresteren ? Voel je vooral vrij dit aan te vechten, dan hebben de meelezers er ook nog lol in.

Laatst gewijzigd door Aton : 28 mei 2019 om 17:22.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 17:53   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dus je hebt een gebrek aan logische denken, dat is me al een tijdje duidelijk. Externe bronnen ?
-Het sanhedrin was na de dood van Herodus de Grote nogmaals opgekuist en vervangen door stromannen van Antipas. Juist of ga je dat ook al aanvechten ?
Ja, en ?
Citaat:
Paulus was toen in dienst van het Sanhedrin en had de opdracht de IJveraars te vervolgen ? Is dat niet zo ?
Dat zegt Handelingen . U bent meer dan eens een echo van Handelingen. Josephus echter, meldt er niets over. En hij kon het weten want zijn vader was lid van het Sanhedrin. Volgens Krijbolder had Josephus zelf zitting in het Sanhedrin. Hij kon het dus meer dan zeker weten!

Citaat:
Goed, als je je eens gaat verdiepen in deze materie ga je merken dat deze religieus-politieke beweging het niet zo begrepen had op de Herodeanen clan omdat ze collaboreerden met de Romeinen. Juist of ga je dit aanvechten ?
Dat is een open deur instampen. Iedereen die zich wat interesseert aan deze geschiedenis weet dit. Het brengt ons geen stap vooruit.
Citaat:
Was Jezus de leider van de zeloten ? Ja
Nergens een eerste eeuwse tekst gelezen die zoiets vermeldt. Josephus noch Philo vermelden dit.
Citaat:
zoals de aanval op de ambtenaren op de voortuin van de Tempel
Indien Jezus met een groot aantal mensen de Tempel had aangevallen hadden Philo en Josephus dit vermeldt. Eilaas, ze zeggen hier niets over.
En je moet ook al geen IQ van 120 te hebben om te beseffen dat, als het hier om een schermutseling was door enkelingen, men niet heeft ingegrepen. De Tempelwacht bestond toen uit 700 man als ik het me nog goed herinner. En enkele dagen later doet men dat dan wel. Logisch, men had een Romeins legioen uit Cesaria laten aanrukken. Om 12 man en een paardekop te arresteren ? Voel je vooral vrij dit aan te vechten, dan hebben de meelezers er ook nog lol in.

Dat weten we allemaal. Maar als het zo erg zou zijn geweest als u suggereert met de aanval op de Tempel, dan waren de Romeinen wel tussengekomen. Romeinen, die trouwens ook een garnizoen in Jeruzalem hadden (ik geloof zelfs dat ze toen gelegerd waren in de zgn. 'Toren van David' ) en desnoods hadden ze troepen in een 'quickmarsh' laten aanrukken vanuit Caesarea naar Jeruzalem zoals u suggereert. Welnu, nergens vinden we daar een melding over bij schrijvers uit die tijd.


Wat u dus allemaal meent te weten, weet u alleen maar door dingen te veronderstellen. En dat is uw probleem. U fantaseert van alles. Misschien zijn sommige fantasieën waar, maar toch maar eerst alles wat u poneert goed en wetenschappelijk onderbouwen. En -voorlopig- faalt u hierin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 18:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 18:05   #37
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja, en ?

Dat zegt Handelingen. Josephus meldt er niets over. En hij kon het weten want zijn vader was lid van het Sanhedrin. Volgens Krijbolder had Josephus zelf zitting in het Sanhedrin. Hij kon het dus meer dan zeker weten!


Dat is een open deur instampen. Iedereen die zich wat interesseert aan deze geschiedenis weet dit. Het brengt ons geen stap vooruit.

Nergens een eerste eeuwse tekst gelezen die zoiets vermeldt. Josephus noch Philo vermelden dit.
[/i]
Dat weten we allemaal. Maar als het zo erg zou zijn geweest als u suggereert met de aanval op de Tempel, dan waren de Romeinen wel tussengekomen. Romeinen, die trouwens ook een garnizoen in Jeruzalem (ik geloof zelfs dat ze toen gelegerd waren in de zgn. 'Toren van David') en desnoods hadden ze troepen in een 'quickmarsh' laten aanrukken vanuit Caesarea naar Jeruzalem zoals u suggereert. Welnu, nergens vinden we daar een melding over bij schrijvers uit die tijd.


Wat u dus allemaal meent te weten, weet u alleen maar door dingen te veronderstellen. En dat is uw probleem. U fantaseert van alles. Misschien zijn sommige fantasieën waar, maar toch maar eerst alles wat u poneert goed en wetenschappelijk onderbouwen. En -voorlopig- faalt u hierin.
Allee, ik heb weer eens goed gelachen. Zoals ik reeds schreef, verbanden zien en logisch denken is niet je sterke kant.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 18:08   #38
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Allee, ik heb weer eens goed gelachen. Zoals ik reeds schreef, verbanden zien en logisch denken is niet je sterke kant.
Dat is dan prima. Er kan niet genoeg gelachen worden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 18:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2019, 20:43   #39
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja, en ?

Dat zegt Handelingen . U bent meer dan eens een echo van Handelingen. Josephus echter, meldt er niets over. En hij kon het weten want zijn vader was lid van het Sanhedrin. Volgens Krijbolder had Josephus zelf zitting in het Sanhedrin. Hij kon het dus meer dan zeker weten!


Dat is een open deur instampen. Iedereen die zich wat interesseert aan deze geschiedenis weet dit. Het brengt ons geen stap vooruit.

Nergens een eerste eeuwse tekst gelezen die zoiets vermeldt. Josephus noch Philo vermelden dit.
[/i]
Dat weten we allemaal. Maar als het zo erg zou zijn geweest als u suggereert met de aanval op de Tempel, dan waren de Romeinen wel tussengekomen. Romeinen, die trouwens ook een garnizoen in Jeruzalem hadden (ik geloof zelfs dat ze toen gelegerd waren in de zgn. ' 'Toren van David' ) en desnoods hadden ze troepen in een 'quickmarsh' laten aanrukken vanuit Caesarea naar Jeruzalem zoals u suggereert. Welnu, nergens vinden we daar een melding over bij schrijvers uit die tijd.


Wat u dus allemaal meent te weten, weet u alleen maar door dingen te veronderstellen. En dat is uw probleem. U fantaseert van alles. Misschien zijn sommige fantasieën waar, maar toch maar eerst alles wat u poneert goed en wetenschappelijk onderbouwen. En -voorlopig- faalt u hierin.
Dit is bij nader inzien niet correct. De Antonia-burcht is de correcte naam en is de plaats waar het Romeinse garnizoen zo goed als zeker verbleef in Jeruzalem ten tijde van Jezus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2019 om 20:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2019, 21:07   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
1e misvatting ! Het christendom heeft zich niet in Palestina ontwikkeld, maar in Efèze, Alexandrië en Rome.

In elk geval niks over het christendom, maar wel over de volgelingen van Jezus.

Dat was de mening van zowat 20 jaar geleden, maar is niet zo.

Toch niet zo'n Josephus-kenners, dat is duidelijk. ( zie bv. Wiki. Flavius Josephus over Jezus )

Omdat die kindermoord nooit heeft plaats gevonden. Je weet toch mag ik hopen waar de auteur van deze verzen op doelt of niet soms ?


Josephus was zelf een ex-officier van de zeloten geweest en hield zich zoveel mogelijk af van deze geschiedenis of het zou zijn kop kunnen kosten.

Wel duidelijk geen " kenner " zo te zien, of heb je nog " kenners " van dat slag ?
Neen. U hebt en eerder eenzijdige of enge kijk op het christendom. Het christendom dat later het onze werd, ontwikkelde zich in een Griekse wereld.

Maar er was nog een ander christendom waarover men zelden spreekt: het Syrische christendom. Dat christendom sloot meer aan bij de Joodse traditie en het was waarschijnlijk het meest authentiek. Dat christendom bleef overigens relatief lange tijd onwetend van de besluiten van Nicea.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be