Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2007, 15:45   #21
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Het is hun eigen schuld, en heb er eigenlijk geen medelijden mee... Eerst verloochenden zu hun traditionele achterban van radicaal rechtsen, daarna hielden ze hun andere traditionele achterban (de arbeidersklasse) totaal voor de gek en op de koop toe gingen ze flirten met de Amerikaanse neo-con bullshit en gingen een rechts-liberale koers varen.
Pleiten voor een Palestijnse staat noem ik nu geen rechts-liberale Amerikaanse koers voeren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 15:51   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zeg BVL, zijt gij eigenlijk content met de opkomst van LDD?

Want tel dat eens samen van die laatste peiling: VB = 15 pct en een sjik, LDD = 10 pct. Samen 25 pct. En LDD zit in de lift, die kunnen in 2009 15 pct halen.

Eigenlijk gebeurt hier op de eerste plaats een verschuiving binnen de rechts-Vlaamse publieke opinie die het cordon sanitaire ontvlucht.

Is dat OK voor u?
Voor zover de Raad der Wijzen/College van de Dialoog het CS niet naar eigen believen uitbreidt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:22   #23
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
verlaat het koren de partai jongen? Spaitig hé
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:23   #24
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Loyaliteit is een loos begrip geworden...
Loyaliteit, aan wie? Toch niet een politieke partij?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:26   #25
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
U zegt dat.

Tijden veranderen. De politieke situatie is nu totaal anders dan toen die mensen lid werden en verkozen raakten. Nieuwe partijpolitieke keuzes maken is dus niets vreemd.

Wat loyauteit betreft: meent u echt dat een mandaat eigendom is van partijen? Is dat niet eerder eigendom van de burgers die een (verplicht) mandaat verleend hebben om zich zich te laten vertegenwoordigen?
Het is geen nieuw fenomeen natuurlijk. De politieke situatie is inderdaad veranderd- niet totaal,da's wat overdreven - en iedereen heeft het recht om andere partijpolitieke keuzes te maken.

Wat dat tweede betreft: een mandaat is geen 'eigendom' van een partij, wel van de lijst waarop iemand verkozen is en waar die persoon heeft aangegeven voor te staan. In dat opzicht hoort dat mandaat toe aan de lijst waarop men verkozen is en als men het programma niet meer wil verdedigen, dan ook niet de kiezers die achter dit programma stonden en er voor kozen. Als men niet meer achter dat programma staat, laat dan iemand zetelen die er wel nog achter staat.

En alle uitleg over 'extremer' en zo is gewoon flauwekul.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:33   #26
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

En dan lopen al die onafhankelijkheidssstrijders te vertellen dat de nieuwe politiekers loyaal zijn, niet aan vriendjes politiek doen etc...
Bewijs dat ze overal hetzelfde zijn, links, rechts en in't midden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:46   #27
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Als ik op uw website de woordjes 'Voorpost' associeer met 'Het 'Nibelungenlied' of het woord 'Niebelungenlied' associeer met 'Voorpost', dan weet ik onmiddellijk hoe laat het is. De geschiedenis is een herhaling. Alleen, sommigen beseffen het niet.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2007 om 16:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 16:53   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Och voor Vlaams Belang hoeft dit helemaal geen slechte zaak te zijn. Beter dat nu het kaf van het koren wordt gescheiden dan wanneer het er op aan komt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:14   #29
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Och voor Vlaams Belang hoeft dit helemaal geen slechte zaak te zijn. Beter dat nu het kaf van het koren wordt gescheiden dan wanneer het er op aan komt.
Ik treur er zeker niet om. Eens goed snoeien aan beide kanten maakt een boom alleen maar gezonder.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:19   #30
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Pleiten voor een Palestijnse staat noem ik nu geen rechts-liberale Amerikaanse koers voeren.
ze blazen warm en koud tegelijk. Ze spreken met twee tongen, en iedereen weet verdomd goed welke tong de bovenhand heeft als het puntje bij het paaltje komt.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:21   #31
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
een mandaat is geen 'eigendom' van een partij, wel van de lijst waarop iemand verkozen is en waar die persoon heeft aangegeven voor te staan. In dat opzicht hoort dat mandaat toe aan de lijst waarop men verkozen is
Alle partijen zeggen dit, maar het is m.i. niet juist. De macht is eigendom van de soevereine burger, die door de wet verplicht wordt zijn deel van de macht te mandateren aan een vertegenwoordiger. Die verplichte mandatering is op zich al een vorm van diefstal, maar dat terzijde.
Het mandaat is in bruikleen gegeven aan de volksvertegenwoordiger. Ik zie dus niet in hoe een partij (die grondwettelijk niet eens bestaat) daar een claim zou kunnen op leggen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:24   #32
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Alle partijen zeggen dit, maar het is m.i. niet juist. De macht is eigendom van de soevereine burger, die door de wet verplicht wordt zijn deel van de macht te mandateren aan een vertegenwoordiger. Die verplichte mandatering is op zich al een vorm van diefstal, maar dat terzijde.
Het mandaat is in bruikleen gegeven aan de volksvertegenwoordiger. Ik zie dus niet in hoe een partij (die grondwettelijk niet eens bestaat) daar een claim zou kunnen op leggen.
Partijen staan inderdaad niet in de grondwet. Maar dat belet natuurlijk niet dat voor de formatie met voorzitters van partijen gesproken wordt en Albèr niet met alle volksvertegenwoordigers op zich is gaan praten.

Nu, het is wel zo dat individuen zich groeperen in partijen/lijsten en als zodanig akkoord gaan met de regels in de groep. Wie dat niet kan, moet maar éénmanslijsten gaan indienen (ik herinner me zo'n lijst in Bornem dacht ik, Een tegen Allen (ETA)) en zo proberen verkozen te raken.

Ik bedoel maar, als je uit het bestuur van een vereniging stapt kan je toch moeilijk een deel van de kas gaan claimen?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:26   #33
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Nu ja wat heeft LDD nu al laten zien hé ? ook deze wil de koning niet,en hij is het politiek gezicht van België hé
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:40   #34
Eichmann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Lol !
Ik kan het exacte tijdstip vermelden waarop mevrouw Demeulemeester blijkbaar tot de conclusie kwam dat het VB opnieuw "extreem" geworden is: dat was namelijk toen ze op 10 juni geen plaatsje op de lijst kreeg.
Meer moet je er echt niet achter zoeken.
Erg vreemd ook dat mevrouw Demeulemeester spreekt over "vrije meningsuiting" in de partij terwijl ze zelf ALLES besliste in haar afdeling !
Nog vreemder is het dat mevrouw Demeulemeester blijkbaar een probleem heeft met de "extreme weg" maar er jarenlang geen problemen mee had dat verschillende lokale leden er nogal extreme standpunten op nahielden...
Ik ken nog zo'n vogels. ze starten zelfs deze draad op.
Eichmann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:42   #35
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ik bedoel maar, als je uit het bestuur van een vereniging stapt kan je toch moeilijk een deel van de kas gaan claimen?
Je mist mijn punt. De machtsuitoefening en de democratische verdeling ervan kan niet vergeleken worden met "een club".
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:43   #36
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zeg BVL, zijt gij eigenlijk content met de opkomst van LDD?

Want tel dat eens samen van die laatste peiling: VB = 15 pct en een sjik, LDD = 10 pct. Samen 25 pct. En LDD zit in de lift, die kunnen in 2009 15 pct halen.

Eigenlijk gebeurt hier op de eerste plaats een verschuiving binnen de rechts-Vlaamse publieke opinie die het cordon sanitaire ontvlucht.

Is dat OK voor u?
Bwa, samengeteld is dit de score van het Blok voor de verkiezingen van het Vlaams parlement. Ge weet wel, toen ze nog zwaaiden met dat miljoen kiezers. Inderdaad, zoals u zegt een verschuiving. Wacht nog maar efkens, dat verschuiven zal uitlopen op een lawine bij de samenstelling van de volgende kieslijsten. Gebrek aan openheid en inspraak(dictatuur) en vriendjespolitiek (lees o.m. het naar voor schuiven van hun hoeren) wreekt zich. Voor mij niet gelaten. In dat opzicht is de komst van LDD welkom.

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 14 november 2007 om 17:43.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:55   #37
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je mist mijn punt. De machtsuitoefening en de democratische verdeling ervan kan niet vergeleken worden met "een club".
Een meer naar boven gekeken en je betwist de verplichte mandatering door burgers aan iemand om die te vertegenwoordigen. Mja. Dat maakt een discussie over de toestand zoals die vandaag is wel een heel stuk moeilijker natuurlijk.

Laat het me zo zeggen: als burgers zichzelf zouden vertegenwoordigen - wat in een aantal materies zeker wenselijker is - dan zouden een heel deel gemandateerden hun mandaat verliezen omdat ze dan als individu hun mening zouden moeten geven. Partijen zouden ook geen grote rol of helemaal geen rol spelen. Da's de essentie van wat je wil zeggen, vermoed ik.

Da's een standpunt natuurlijk.

Maar ik ga uit van verantwoordelijkheid: wie bereid is een mandaat op te nemen namens kiezers bij een partij heeft een mandaat van die kiezers gekregen om dat programma te gaan verdedigen. En dan moet je de collectiviteit van het eerste logischerwijs laten doorvloeien in het tweede. Je kan enerzijds geen collectiviteit opleggen en anderzijds een complete vrijheid geven aan de gemandateerden.

En wat die club betreft: die vergelijking gaat wel op, in die zin dat politieke partijen clubs zijn met een andere instelling en doelstellingen dan een kaartersbond maar in wezen ook draaien op verantwoordelijkheid en engagement. Hoe de besluitvorming verder gaat is van een andere orde en daar heb ik ook geen uitspraken over willen doen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 18:10   #38
Eichmann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Pleiten voor een Palestijnse staat noem ik nu geen rechts-liberale Amerikaanse koers voeren.
En waar valt dat officieel te lezen? Plus, onofficieel pleiten voor de vorming van een Palestijnse staat is geen bewijs dat VB niet aanschurkt bij de neo-cons aglijk...
Eichmann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 18:32   #39
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
En waar valt dat officieel te lezen? Plus, onofficieel pleiten voor de vorming van een Palestijnse staat is geen bewijs dat VB niet aanschurkt bij de neo-cons aglijk...
http://www.vlaamsbelang.be/0/3814/

En graag een bron voor uw bewering dat het Vlaams Belang aanschurkt bij de "neo-cons", meneer Eichmann.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 19:12   #40
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Beste heer Deckers

Hopelijk leidt dit tot een sterkere ideologische partij met opnieuw een radicaal profiel. Men kan de partij alleen maar redden door een radicale koerswijziging met onder meer een andere naam en een ander logo. Onder meer moet de partij opnieuw meer naar de arbeiderswijken en opkomen voor een solidaristisch economisch programma.

Er zal zowieso een periode zijn van wat mindere resultaten, maar op termijn is er dan wel een mogelijkheid dat de partij er opnieuw staat.

Een groot ideologisch congres dringt zich wel op vind ik.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 14 november 2007 om 19:15.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be