Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2012, 04:45   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard Gaat de euro devalueren ?

Een faits divers. Maar zegt het iets over de toekomst of is Leterme gewoon een geitenbok ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 07:56   #2
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Een faits divers. Maar zegt het iets over de toekomst of is Leterme gewoon een geitenbok ?
Als je je lening vervroegd kan afbetalen, waarom zou je het niet doen?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 08:13   #3
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Dat zou toch niet logisch zijn. Als een munt devalueert, dan kan je met een munt minder kopen dan ervoor. Bijgevolg is het ongeveer hetzelfde als een inflatie.
In eerste instantie zal je lening zwaarder doorwegen dan ervoor, maar als ingevolge het duurder worden van de dagdagelijkse producten de index gaat stijgen, zou ook je loon mee stijgen en gaat je lening minder zwaar worden.

In de jaren 80 hebben ze dit in BE al eens gedaan. Daarna hadden we een zeer hoge inflatie als ik me niet vergis. Iets in de orde van 10-12 %. Als je weet dat de Belgische frank toen officieel met 8% gedevalueerd werd en tegelijk de Nederlandse gulden en Duitse mark met 4% opgewaardeerd werden, dan zie je toch wel een verband lijkt mij.

In dat geval kan je beter schuld hebben.

Alles is uiteraard in de veronderstelling dat de lonen geïndexeerd blijven en dat is natuurlijk een item wat nogal moeilijk te voorspellen blijkt.

Kan natuurlijk ook zijn dat Leterme zijn loon bij het IMF niet geïndexeerd is...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 10:02   #4
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ach ja, ik verwarde devalueren met deflatie. Als ik het goed voorheb is het goed te lenen als er inflatie is en beter van niet te lenen als er deflatie is. Verwacht Leterme dus (tegen de wil van de overheden met schulden in) deflatie of is er gewoon niets dat nog opbrengt, zelfs voor mensen met zijn toegang tot informatie en connecties ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 10:52   #5
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Als je veel centen op de bank hebt en het is fiscaal interessant loont het om je leningen vervroegd terug te betalen. Je maakt gewoon de vergelijking wat je spaarcenten opbrengen en hoeveel het kost voor je lening af te betalen. Dan hou je nog rekening met de extra kosten die de vervroegde terugbetaling met zich mee brengt.

Inflatie, deflatie en stagflatie zijn zaken die hier weinig mee te zien hebben.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 12:47   #6
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ach ja, ik verwarde devalueren met deflatie. Als ik het goed voorheb is het goed te lenen als er inflatie is en beter van niet te lenen als er deflatie is. Verwacht Leterme dus (tegen de wil van de overheden met schulden in) deflatie of is er gewoon niets dat nog opbrengt, zelfs voor mensen met zijn toegang tot informatie en connecties ?
Wie zal het zeggen met de manier waarop de cijfers worden verdraaid.

In elk geval geven de mensen geen geld uit en sparen ze nog uit alle macht. Dit zou normaliter op deflatie wijzen lijkt mij, alhoewel er meer aan de hand is natuurlijk.
De overheden en vooral de centrale banken doen er alles aan om deflatie uit de weg te gaan al is het geld uit een helicopeter strooien (helicopter Ben).

Als de economie in BE dit jaar met 0,6 % krimpt en we hebben een werkelijke inflatie van 3,5 %, gezien alles gemeten wordt in miljarden € bnp, zou ik zeggen dat de economie met 4,1% aan het krimpen is, want die 3,5 % is loutere inflatie gecreërd door de ECB en haar acties. Normaliter zouden met een krimpende vraag van 4,1% de goederen in de economie goedkoper moeten worden (=deflatie) maar dat is dus niet het geval wat zonder geldcreatie niet te verklaren is.

De hele mechaniek is wel heel wat complexer dan dit, maar daar komt het toch zo ongeveer op neer.

Hier staat een interessante uitleg daarover, alhoewel dit wel wat boven mijn pet(je) is.

http://www.money-for-nothing.nl/macr...-nog-niet-over
http://www.debtdeflation.com/blogs/w...editCrunch.pdf

Op die website staat nog meer dat de moeite is.

Laatst gewijzigd door Stingray : 7 september 2012 om 12:59.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 12:51   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als je veel centen op de bank hebt en het is fiscaal interessant loont het om je leningen vervroegd terug te betalen. Je maakt gewoon de vergelijking wat je spaarcenten opbrengen en hoeveel het kost voor je lening af te betalen. Dan hou je nog rekening met de extra kosten die de vervroegde terugbetaling met zich mee brengt.

Inflatie, deflatie en stagflatie zijn zaken die hier weinig mee te zien hebben.
Uiteraard ! Is ook de redenering die ik gemaakt heb.

Evenwel : al snel nadat je de lening met excess spaargeld terugbetaald hebt, wordt je spaarquota hoger en wordt je dus geconfronteerd met de gecreërde muntontwaarding. Derhalve blijf je met dat probleem zitten, tenzij je opnieuw leent aan lagere interesten, hetgeen op dit moment mogelijk is.

DE VRAAG blijft : voor wat moet je gaan lenen ? Voor consumptiegoederen (lijkt mij niet goed) ? Voor een huis (er lijkt mij al een bubble te zijn) ? Voor goud (volgens mij ook een bubbel en niet praktisch) ?

Zeg het maar.

Laatst gewijzigd door Stingray : 7 september 2012 om 12:54.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 13:02   #8
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

De euro devalueren? Aan welke munt heeft de euro zich dan vastgeklonken???
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 13:03   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Uiteraard ! Is ook de redenering die ik gemaakt heb.

Evenwel : al snel nadat je de lening met excess spaargeld terugbetaald hebt, wordt je spaarquota hoger en wordt je dus geconfronteerd met de gecreërde muntontwaarding. Derhalve blijf je met dat probleem zitten, tenzij je opnieuw leent aan lagere interesten, hetgeen op dit moment mogelijk is.

DE VRAAG blijft : voor wat moet je gaan lenen ? Voor consumptiegoederen (lijkt mij niet goed) ? Voor een huis (er lijkt mij al een bubble te zijn) ? Voor goud (volgens mij ook een bubbel en niet praktisch) ?

Zeg het maar.
Vooralsnog blijft het hier interessanter om huiseigenaar te zijn ipv te huren. Ook al moet je daar voor lenen.

Dat je geld in waarde verliest doordat de inflatie nu hoger is dan de rente is vooral verkooppraat van bankiers. Ze hebben gelijk. Ze herhalen die waarheid maar al te graag om je producten met hoger risico aan te smeren waar ze veel beter op verdienen dan kasbons/termijnrekeningen en spaarboekjes.

Het is akelig dat Yves Leterme, Groen en Laurette Onckelinkx nu dezelfde verkooppraat verkopen.

De overheden hebben teveel schulden gemaakt, de enige haalbare manier om hier uit te raken is financiële repressie die ook muntontwaarding inhoudt.

Als je daar niet mee wenst te leven dan wordt je een gemakkelijke prooi voor producten met kans op een hoger rendement maar met hoger risico en toch een vaste winstmarge voor de financiële wereld.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 7 september 2012 om 13:04.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 19:45   #10
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De euro devalueren? Aan welke munt heeft de euro zich dan vastgeklonken???
Ik had me vergist van term
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 19:47   #11
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Wie zal het zeggen met de manier waarop de cijfers worden verdraaid.

In elk geval geven de mensen geen geld uit en sparen ze nog uit alle macht. Dit zou normaliter op deflatie wijzen lijkt mij, alhoewel er meer aan de hand is natuurlijk.
De overheden en vooral de centrale banken doen er alles aan om deflatie uit de weg te gaan al is het geld uit een helicopeter strooien (helicopter Ben).

Als de economie in BE dit jaar met 0,6 % krimpt en we hebben een werkelijke inflatie van 3,5 %, gezien alles gemeten wordt in miljarden € bnp, zou ik zeggen dat de economie met 4,1% aan het krimpen is, want die 3,5 % is loutere inflatie gecreërd door de ECB en haar acties. Normaliter zouden met een krimpende vraag van 4,1% de goederen in de economie goedkoper moeten worden (=deflatie) maar dat is dus niet het geval wat zonder geldcreatie niet te verklaren is.
Een bevolking de jaarlijks met enkele %en groeit maar het bbp dat niet volgt ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 22:18   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Dat zou toch niet logisch zijn. Als een munt devalueert, dan kan je met een munt minder kopen dan ervoor. Bijgevolg is het ongeveer hetzelfde als een inflatie.
In eerste instantie zal je lening zwaarder doorwegen dan ervoor, maar als ingevolge het duurder worden van de dagdagelijkse producten de index gaat stijgen, zou ook je loon mee stijgen en gaat je lening minder zwaar worden.

In de jaren 80 hebben ze dit in BE al eens gedaan. Daarna hadden we een zeer hoge inflatie als ik me niet vergis. Iets in de orde van 10-12 %. Als je weet dat de Belgische frank toen officieel met 8% gedevalueerd werd en tegelijk de Nederlandse gulden en Duitse mark met 4% opgewaardeerd werden, dan zie je toch wel een verband lijkt mij.

In dat geval kan je beter schuld hebben.

Alles is uiteraard in de veronderstelling dat de lonen geïndexeerd blijven en dat is natuurlijk een item wat nogal moeilijk te voorspellen blijkt.

Kan natuurlijk ook zijn dat Leterme zijn loon bij het IMF niet geïndexeerd is...
Dévaluatie van de euro is niet te verwarren met die van een landelijke munt.
U gaat niet veel merken van deze devaluatie, zolang u Europees koopt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 23:11   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dévaluatie van de euro is niet te verwarren met die van een landelijke munt.
U gaat niet veel merken van deze devaluatie, zolang u Europees koopt.
En wat kopen wij nog Europees ?

Het meeste komt tegenwoordig van China. En dan nog niet gesproken over olie. Dat wordt allemaal in dollar betaald.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 23:36   #14
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dévaluatie van de euro is niet te verwarren met die van een landelijke munt.
U gaat niet veel merken van deze devaluatie, zolang u Europees koopt.
Wat een kletspraat, ik hoor Bush nog niet zolang geleden hetzelfde stellen. Alsof we in Europa in een soort vacuüm leven en geen buitenlandse producten en grondstoffen nodig hebben?
Ik voorspel je dat de euro hier erg onder gaat lijden. De beurzen(aandelen) stijgen omwille van het feit dat zich aanpassen voor de toekomstige waardevermindering van de euro.
De stijging van de euro de laatste weken zal waarschijnlijk nog enkele dagen aanhouden en dan verder neerwaarts bewegen.
Ex Chairman van Goldman Sachs Mario Draghi en Goldman Sachs runnen de wereld. Ze verknechten en verarmen de bevolking van Europa als nooit ervoor.
En dan kom jij zeggen dat we van devaluatie niet veel gaan merken.
Werk jij misschien voor die 1% die alles te zeggen heeft maar niets te verliezen?

Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 00:45   #15
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik denk dat het weleens een redding zou kunnen zijn als een aantal bubbles, waaronder die van vastgoed barsten. Dit zou een stimulans kunnen zijn om terug vastgoed te kopen bijvoorbeeld en niet of minder te sparen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 07:40   #16
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

De euro werd toch, net als al haar voorgangers en kompanen, al sinds haar ontstaan gedevalueerd?
Waarom nu afkomen alsof ze er nog mee moeten beginnen lol? Vakantsie naar Pluto achter de rug?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 13:09   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En wat kopen wij nog Europees ?

Het meeste komt tegenwoordig van China. En dan nog niet gesproken over olie. Dat wordt allemaal in dollar betaald.
U bent vrij om producten te komen made in Europe. Dat weet u op voorhand.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 19:30   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent vrij om producten te komen made in Europe. Dat weet u op voorhand.
Nee dat weet je niet. Als ze de laatste handeling, bijvoorbeeld herpakken hier doen, mogen ze er al made in DE, NL, FR of whatever op zetten.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 06:02   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nee dat weet je niet. Als ze de laatste handeling, bijvoorbeeld herpakken hier doen, mogen ze er al made in DE, NL, FR of whatever op zetten.
Haha, dat doet mij denken aan mijne chef. In ons instituut is er een wil van de directie om de aankopen grosso modo over de landen te verdelen volgens hun financieringssleutel: een land dat 20% van onze centen oplevert, zou grosso modo ongeveer 20% van de aankopen moeten krijgen.

En mijne chef is baas van de commissie die daarop moet toezien. Ik had hem gezegd dat dat een onbegonnen werk was, want dat hij uiteindelijk zou uitkomen bij kopermijnen in Congo en olieputten in Saoudi Arabie. En inderdaad, hij is zich aan het bewustworden van de verwevenheid van de wereldeconomieen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 14:07   #20
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Haha, dat doet mij denken aan mijne chef. In ons instituut is er een wil van de directie om de aankopen grosso modo over de landen te verdelen volgens hun financieringssleutel: een land dat 20% van onze centen oplevert, zou grosso modo ongeveer 20% van de aankopen moeten krijgen.

En mijne chef is baas van de commissie die daarop moet toezien. Ik had hem gezegd dat dat een onbegonnen werk was, want dat hij uiteindelijk zou uitkomen bij kopermijnen in Congo en olieputten in Saoudi Arabie. En inderdaad, hij is zich aan het bewustworden van de verwevenheid van de wereldeconomieen
Het idee van uwe baas was nochtans niet slecht, maar het is inderdaad de realiteit.
Bijkomend negatief probleem is dat je geen controle meer hebt op de kwaliteit.

Enfin, ik hoop niet dat ze al teveel printplaten van Chinese oorsprong bij jullie hebben. Ik meen mij te herinneren dat je met nucleaire technologie bezig bent.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be