Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2008, 20:42   #1
Dieterius
Staatssecretaris
 
Dieterius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2006
Locatie: The Free Market
Berichten: 2.862
Standaard Anarcho Kapitalisme

Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen, waarover zijn ze bezig, waarmee zijn ze bezig?
__________________
Spoorwegen bestaan bij gratie van dwarsliggers
Dieterius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 20:50   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen, waarover zijn ze bezig, waarmee zijn ze bezig?
Ik weet alleen da der niks anarcho aan is...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 20:52   #3
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik weet alleen da der niks anarcho aan is...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 21:36   #4
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik weet alleen da der niks anarcho aan is...
sorry jom, in de grond zijn ze juist hetzelfde: iedereen doet wat 'ie wil.
Daar komt het op neer hé.. anarchisme en kapitalisme zijn voor zo weinig mogelijk staatsinmenging, gezag, en overheidsbemoeienis. Nu, ik weet ook wel dat de beweegredenen enzo anders zijn, maar geef toe: uiteindelijk komt het neer op het recht van de sterkste.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 22:05   #5
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen, waarover zijn ze bezig, waarmee zijn ze bezig?
- Personen die je op dagelijkse basis tegen kan komen
- Ijveren voor een anarcho-kapitalistische samenleving en voor de rest: getting on with their lives
- Een besef van het geweldige potentiëel dat zo'n maatschappij bezit
- Over de concrete invulling van die maatschappij
- Het proberen op poten zetten van die maatschappij
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 02:12   #6
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
sorry jom, in de grond zijn ze juist hetzelfde: iedereen doet wat 'ie wil.
Daar komt het op neer hé.. anarchisme en kapitalisme zijn voor zo weinig mogelijk staatsinmenging, gezag, en overheidsbemoeienis. Nu, ik weet ook wel dat de beweegredenen enzo anders zijn, maar geef toe: uiteindelijk komt het neer op het recht van de sterkste.
Het komt altijd neer op het recht van de sterkste, tot spijt van wie het benijdt.

De staat is m.i. een facilitator tot beoefening van dat 'recht', geen originator. Het biedt als het ware een structuur aan om te overheersen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 10:21   #7
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Het komt altijd neer op het recht van de sterkste, tot spijt van wie het benijdt.

De staat is m.i. een facilitator tot beoefening van dat 'recht', geen originator. Het biedt als het ware een structuur aan om te overheersen.
Nu biedt de staat enkel een structuur om overheerst te worden, veel beter...
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 10:40   #8
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Nu biedt de staat enkel een structuur om overheerst te worden, veel beter...
Ik zou het nog eerder slavernij noemen
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:49   #9
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Het komt altijd neer op het recht van de sterkste, tot spijt van wie het benijdt.
fout: het recht van de sterkste bestaat in verschillende maten, en kan tot z'n volle "recht" komen bij een volledige afwezigheid van controle, regels, kortom: staat. Diezelfde staat kan het echter milderen, en een evenwicht zoeken tussen individuele rechten en collectieve rechten.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:49   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Ik zou het nog eerder slavernij noemen
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:50   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
fout: het recht van de sterkste bestaat in verschillende maten, en kan tot z'n volle "recht" komen bij een volledige afwezigheid van controle, regels, kortom: staat. Diezelfde staat kan het echter milderen, en een evenwicht zoeken tussen individuele rechten en collectieve rechten.
Maar ik mag wel concluderen; dat het [u]altijd/u] bestaat? ('in verschillende maten')

Jezus: 'collectieve rechten'...
Dan hoop ik toch dat ik bij het collectief zit, dat het beter heeft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:56   #12
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar ik mag wel concluderen; dat het [u]altijd/u] bestaat? ('in verschillende maten')
dat kan je niet.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat door middel van overheidstussenkomst dit recht wordt gereduceerd tot het punt waarbij collectieve rechten (zoals sociale zekerheid, recht op betaalbaar onderwijs, recht op een beurs, recht op een minimum inkomen, etc) zodanig uitgebouwd zijn zodat de kansen eerder neigen naar gelijkheid dan naar sociale afkomst, snappie.
Nu, het zal dan nog wel bestáan, maar het is niet meer determinerend. Volledig voorkomen gaat niet, wel milderen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 27 maart 2008 om 16:56.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:58   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Nu, het zal dan nog wel bestáan, maar het is niet meer determinerend.
Maar dan heb je tcoh niets anders dan 'het recht van de sterkste', met name de staat, die rechten 'garandeert' aan collectieven?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:03   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar dan heb je tcoh niets anders dan 'het recht van de sterkste', met name de staat, die rechten 'garandeert' aan collectieven?
woow, goed gezien.
Met het verschil dat het een geinstitutionaliseerde instelling is, en zo conflictsituaties voorkomt. Er is éen politiedienst, éen leger, etc.
Wanneer bij een conflict bescherming moet ingeroepen worden zal dus de politie of het leger optreden, en niet de privémilitie van individu X tegen de privémilitie van individu Y, elk volgens eigen regels, en gesommeerd dus volgens het recht van de sterkste.
Hopelijk snapt ge het verschil met het eerste geval, waarbij éen politiedienst optreedt om het conflict tussen X en Y te beslechten volgens éen centrale rechtsspraak.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 27 maart 2008 om 17:04.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:08   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Met het verschil dat het een geinstitutionaliseerde instelling is, en zo conflictsituaties voorkomt
Neen, ge verschuift het niveau van conflict naar het niveau van de staat. (Belastingsverlaging voor mij! Belastingsverhoging oor hem! Subsidies voor mij! Meer uitkeringen voor mij! Etc. En dan gaan we daar Democratisch over beslissen.)

Citaat:
Er is éen politiedienst, éen leger, etc.
Laten we maar hopen dat die niet ineens 'havoc' gaan, hé.

Citaat:
Wanneer bij een conflict bescherming moet ingeroepen worden zal dus de politie of het leger optreden, en niet de privémilitie van individu X tegen de privémilitie van individu Y, elk volgens eigen regels, en gesommeerd dus volgens het recht van de sterkste.
Jep, de anarchie zal eindigen in een wereld waar het privémilitie tegen privémilitie is. Elke dag Postal of dergelijke in de straten. Natuurlijk.

Citaat:
Hopelijk snapt ge het verschil met het eerste geval, waarbij éen politiedienst optreedt om het conflict tussen X en Y te beslechten volgens éen centrale rechtsspraak.
En waarbij X en Y zich te onderwerpen hebben aan Z, waarbij Z het soevereine alleenrecht hebt.
Ik ben blij dat ge Hobbes hebt gelezen, maar zie je zelf geen problemen met die theorie?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:11   #16
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

[quote=AdrianHealey;3325924]


Citaat:
Jep, de anarchie zal eindigen in een wereld waar het privémilitie tegen privémilitie is. Elke dag Postal of dergelijke in de straten. Natuurlijk.
er is niemand om dat te voorkomen, hé.

Citaat:
En waarbij X en Y zich te onderwerpen hebben aan Z, waarbij Z het soevereine alleenrecht hebt.
idd. Als ge met Z de staat bedoelt, dan kan het conflict tss X en Y op dezelfde manier beslecht worden als het conflict tss A en B, A en X, of B en Y. Namelijk op éen uniforme rechtspraak waar elk individu dezelfde kansen heeft, niet afhankelijk van fysieke of zelfs militaire slagkracht.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:16   #17
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
er is niemand om dat te voorkomen, hé.
Er zijn minstens evenveel militaristische, repressieve dictaturen geweest als er voorbeelden te vinden zijn van die "oorlog van allen tegen allen". Er zijn historisch gezien slechts een klein aantal staten die niét zo nu en dan genocides of repressie meemaken.

Dat heeft weinig te maken met de officiële organisatie van de staat. Op papier was de Sovjet-unie één van de meest vrije landen ter wereld.

Aan een anarchist vragen hoe hij een oorlog van allen tegen allen gaat voorkomen, mag dan ook de logische vraag uitlokken: hoe gaat een niet-anarchist voorkomen dat zijn staat een dictatuur wordt �* la nazi-Duitsland, Italië onder Mussolini, Spanje onder Franco, de Sovjetunie, China onder Mao, Myanmar, Frankrijk onder Robespierre enzoverder; hoe gaat de niet-anarchist voorkomen dat er Goelags, Auschwitzen, Inquisities, Guantanamo's en killing fields ontstaan onder - en door toedoen van - zijn geliefde staat?

Er is geen enkele reden om a priori te moeten aannemen dat de derde persoon, de Leviathan, inderdaad van plan is om de orde te handhaven en inbreuken op rechten te voorkomen. Als we de historische record bekijken, lijkt me dat zelfs een belachelijke veronderstelling.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:18   #18
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
idd. Als ge met Z de staat bedoelt, dan kan het conflict tss X en Y op dezelfde manier beslecht worden als het conflict tss A en B, A en X, of B en Y. Namelijk op éen uniforme rechtspraak waar elk individu dezelfde kansen heeft, niet afhankelijk van fysieke of zelfs militaire slagkracht.
Of gewoon doordat Z beiden in het ongelijk stelt en hen uitbuit.

Voor elke prisoner's dilemma waarbij anarchie in chaos lijkt te ontaarden, valt er minstens één prisoner's dilemma te maken waarbij de staat evengoed in chaos ontaardt.

Kort samengevat: je argument komt neer op "Mensen zijn slecht! Kom, we geven ze macht."
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:19   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
er is niemand om dat te voorkomen, hé.
Gelukkig dat we de staat hebben, die dat allemaal voorkomt!
Vraag eens aan de Irakezen, de Somaliërs, de ex-USSR'ers, de Chinezen, de Cubanen, De Duitse Joden een tijdje terug, de Palestijnen, een groot deel van de Arabische wereld en nog een paar wat er zo cool is aan de overheid die voorkomt dat er chaos is.

Citaat:
Namelijk op éen uniforme rechtspraak waar elk individu dezelfde kansen heeft, niet afhankelijk van fysieke of zelfs militaire slagkracht.
Maar euhm; situaties tussen x en Z en y en Z, die zorgen natuurlijk géén problemen, hé.
Och; de staat zal wel rechtvaardig zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:20   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Er zijn minstens evenveel militaristische, repressieve dictaturen geweest als er voorbeelden te vinden zijn van die "oorlog van allen tegen allen". Er zijn historisch gezien slechts een klein aantal staten die niét zo nu en dan genocides of repressie meemaken.

Dat heeft weinig te maken met de officiële organisatie van de staat. Op papier was de Sovjet-unie één van de meest vrije landen ter wereld.

Aan een anarchist vragen hoe hij een oorlog van allen tegen allen gaat voorkomen, mag dan ook de logische vraag uitlokken: hoe gaat een niet-anarchist voorkomen dat zijn staat een dictatuur wordt �* la nazi-Duitsland, Italië onder Mussolini, Spanje onder Franco, de Sovjetunie, China onder Mao, Myanmar, Frankrijk onder Robespierre enzoverder; hoe gaat de niet-anarchist voorkomen dat er Goelags, Auschwitzen, Inquisities, Guantanamo's en killing fields ontstaan onder - en door toedoen van - zijn geliefde staat?

Er is geen enkele reden om a priori te moeten aannemen dat de derde persoon, de Leviathan, inderdaad van plan is om de orde te handhaven en inbreuken op rechten te voorkomen. Als we de historische record bekijken, lijkt me dat zelfs een belachelijke veronderstelling.
Hoe gaat een niet-anarchist a fortiori ook voorkomen dat staten onderling geen ruzie gaan maken? Alé, WO I en WOII, waren nu toch geen voorbeelden van privémilitiekes die ruzie zijn gaan maken, hé.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be