Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2012, 09:10   #41
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik vind het verschil in statuut niet meer van deze tijd. Ook is zoals u terecht aangeeft het verschil tussen handarbeid en bediende vaak niet meer echt bestaand. I.e. ik denk dat je meer je hersens nodig hebt om bvb een beroep als loodgieter uit te voeren dan om klasseerwerk uit te voeren op een bureau.

Het lijkt me wel dat het eerder het bediendenstatuut is dat zal moeten evolueren in de richting van het arbeidersstatuut dan andersom. (Nog beter zou zijn om het helemaal af te schaffen denk ik en de contracten tussen werknemer en werkgever vrij te laten)

Tenslotte zou ik zeggen dat de 'discriminatie' van geschoolde arbeid al lang voor de arbeidsmarkt begint. Het begint in ons getrapt onderwijssysteem in mijn ogen.
Inderdaad , nog voor de schoonmoeders hun zegje doen .

Ik ben in mijn tiener jaren honderden keer schimpend aangesproken omdat ik naar een technische school ging en koos om te werken .

Vaak werd er wel ook positief gereageerd "vakmannen zullen altijd werk hebben" , maar dat was dan 30 / 40 jaar geleden , buiten de komst van oost Europees zwartwerk gerekend . enfin , werk is er nog altijd zat , maar je kan uw brood niet meer verdienen als je de regels naleefd die er opgelegd zijn .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 09:34   #42
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik ben in mijn tiener jaren honderden keer schimpend aangesproken omdat ik naar een technische school ging en koos om te werken .
Ik heb dit ook meegemaakt maar ik trok mij daar niks van aan.

Ik begon op mijn 14de op leerkontrakt bij mijn vader. Op mijn 18de ging ik met mijn eerste auto uit naar jeugdclubs waar allemaal studenten aankwamen met hun fiets. Ze scholden mij uit voor 'bourgeois' hahaha. Je moet ze nu eens zien met hun dikke buiken. Ik ben fit gebleven door veel fysiek te werken. Een mens is niet gemaakt om gans de dag achter een bureau te zitten, je wordt daar loom van.

Maar kom, we moeten er geen oorlog van maken. Er zijn zowel arbeiders als bedienden nodig. Maar het is wel een feit dat er soms neergekeken wordt op mensen die goed kunnen werken met hun handen. Maar men vergeet soms dat er ook mensen zijn die het allebei kunnen: werken met de handen en ook de boekhouding doen.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 10 april 2012 om 09:35.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 09:43   #43
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik heb dit ook meegemaakt maar ik trok mij daar niks van aan.

Ik begon op mijn 14de op leerkontrakt bij mijn vader. Op mijn 18de ging ik met mijn eerste auto uit naar jeugdclubs waar allemaal studenten aankwamen met hun fiets. Ze scholden mij uit voor 'bourgeois' hahaha. Je moet ze nu eens zien met hun dikke buiken. Ik ben fit gebleven door veel fysiek te werken. Een mens is niet gemaakt om gans de dag achter een bureau te zitten, je wordt daar loom van.

Maar kom, we moeten er geen oorlog van maken. Er zijn zowel arbeiders als bedienden nodig. Maar het is wel een feit dat er soms neergekeken wordt op mensen die goed kunnen werken met hun handen. Maar men vergeet soms dat er ook mensen zijn die het allebei kunnen: werken met de handen en ook de boekhouding doen.

Fred.
Ik heb daar ook niet zoveel van afgezien , maar nu ik een hele stap verder in het leven sta en de huidige economische situatie aanzien ben ik wel bezorgd om de toekomst . en mat zen allen een kantoorbaantje kiezen zal zeker geen uitkomst zijn . wie dat geloofd bereid de afgrond en de armoede voor .

Wat mij wel stoord is , waarom bedienden zich de pretentie aanmeten superieur te zijn ten aanzien van de arbeider en zich voordelen moeten toemeten .

25 jaar geleden kwamen de uitspraken van Mevr Miet Smedt " we zijn het land van de dienstverlening " wat er een beetje op neerkwam dat men productie ging laten verloederen . en toen zei ik , dat is het begin van de ondergang . en dat blijkt nu .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 12:41   #44
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dat is een schending van de arbeidsovereenkomst, het beste is dan wat bewijs te verzamelen dat de werkgever deze niet uitbetaald, je kan hiervoor een fikse schadevergoeding bedingen op de rechtbank.
Hangt van de job af. Een manager is vaak ook een bediende en in dergelijke jobs gaat men er toch van uit dat je geen 9 to 5 mentaliteit hebt en dat je niet elke extra uurtje "aanrekent"...
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 05:52   #45
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Hangt van de job af. Een manager is vaak ook een bediende en in dergelijke jobs gaat men er toch van uit dat je geen 9 to 5 mentaliteit hebt en dat je niet elke extra uurtje "aanrekent"...
Een manager heeft als taak met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk winst te maken, hij dient dus op een slinkse manier z'n werknemers te motiveren opdat ze zichzelf elimineren. Voor deze job ontvangt hij een risicopremie of bonus, dit is de tegemoetkoming om je medemens te misleiden.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 08:43   #46
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Een manager heeft als taak met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk winst te maken, hij dient dus op een slinkse manier z'n werknemers te motiveren opdat ze zichzelf elimineren. Voor deze job ontvangt hij een risicopremie of bonus, dit is de tegemoetkoming om je medemens te misleiden.
Ik ben niet in staat om het zelfde zo mooi te verwoorden . Mag ik dan ook concluderen dat een manager moeilijk te plaatsen is binnen een discutie ivb bedienden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 08:55   #47
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik ben niet in staat om het zelfde zo mooi te verwoorden . Mag ik dan ook concluderen dat een manager moeilijk te plaatsen is binnen een discutie ivb bedienden .
Hangt van de sluwheid van die manager af. Als je een manager vindt die zegt dat hij het Human Capital vooropstelt, wees dan vooral op je hoede.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:17   #48
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Hangt van de sluwheid van die manager af. Als je een manager vindt die zegt dat hij het Human Capital vooropstelt, wees dan vooral op je hoede.
Het probleem zit hem in de schijnheiligheid . ze zijn vriendelijk in je aangezicht en en zitten met hun poten aan je borsten om er de laatste druppel uit te krijgen
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:23   #49
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het probleem zit hem in de schijnheiligheid . ze zijn vriendelijk in je aangezicht en en zitten met hun poten aan je borsten om er de laatste druppel uit te krijgen
Ik denk dat het probleem is dat ze dat zelf niet doorhebben. Wat die borsten betreft, ze kunnen inderdaad een pakje lullen, dat is waar.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:37   #50
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Het egoisme zegeviert . alles voor het geld .

Maatschappelijk belang en bruto nationaal geluk is ondergeschikt
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:44   #51
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het egoisme zegeviert . alles voor het geld .

Maatschappelijk belang en bruto nationaal geluk is ondergeschikt
Leven in een klimaat van toenemende frustraties en problemen heeft ook positieve aspecten. Dit lijkt paradoxaal, maar toch is het logisch. In een systeem dat structureel instabiel is, zal iedere poging om dat systeem te stutten slechts leiden tot een verlenging van de intrinsieke instabiele conditie ervan – en aangezien het systeem structureel onaangepast is ten opzichte van de omstandigheden waarin het verkeert, zal het steeds instabieler worden naarmate er meer tijd verstrijkt. In een dergelijk systeem zijn oppervlakkige remedies niet alleen donquichotterig, maar zelfs heel gevaarlijk. Het komt neer op toepassing van het oude denken op nieuwe problemen. Dit is waarmee we vandaag de dag bezig zijn. Het gevolg is dat we te maken krijgen met steeds heftiger internationale en interculturele conflicten en navenant toenemende agressie en gewelddadigheid. We zijn op weg naar een steeds bredere en diepere kloof tussen de bezittende elite en de Habenichts en naar een toenemende verslechtering van de vormen van natuurlijk evenwicht die onontbeerlijk zijn voor de instandhouding van het leven in de biosfeer. De voortgaande ontplooiing van deze tendensen kan ons alleen maar naar de doomsday-poort leiden.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:46   #52
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Leven in een klimaat van toenemende frustraties en problemen heeft ook positieve aspecten. Dit lijkt paradoxaal, maar toch is het logisch. In een systeem dat structureel instabiel is, zal iedere poging om dat systeem te stutten slechts leiden tot een verlenging van de intrinsieke instabiele conditie ervan – en aangezien het systeem structureel onaangepast is ten opzichte van de omstandigheden waarin het verkeert, zal het steeds instabieler worden naarmate er meer tijd verstrijkt. In een dergelijk systeem zijn oppervlakkige remedies niet alleen donquichotterig, maar zelfs heel gevaarlijk. Het komt neer op toepassing van het oude denken op nieuwe problemen. Dit is waarmee we vandaag de dag bezig zijn. Het gevolg is dat we te maken krijgen met steeds heftiger internationale en interculturele conflicten en navenant toenemende agressie en gewelddadigheid. We zijn op weg naar een steeds bredere en diepere kloof tussen de bezittende elite en de Habenichts en naar een toenemende verslechtering van de vormen van natuurlijk evenwicht die onontbeerlijk zijn voor de instandhouding van het leven in de biosfeer. De voortgaande ontplooiing van deze tendensen kan ons alleen maar naar de doomsday-poort leiden.
Wat is de oplossing?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 09:47   #53
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Wat is de oplossing?
Gezond verstand gebruiken?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 10:14   #54
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Leven in een klimaat van toenemende frustraties en problemen heeft ook positieve aspecten. Dit lijkt paradoxaal, maar toch is het logisch. In een systeem dat structureel instabiel is, zal iedere poging om dat systeem te stutten slechts leiden tot een verlenging van de intrinsieke instabiele conditie ervan – en aangezien het systeem structureel onaangepast is ten opzichte van de omstandigheden waarin het verkeert, zal het steeds instabieler worden naarmate er meer tijd verstrijkt. In een dergelijk systeem zijn oppervlakkige remedies niet alleen donquichotterig, maar zelfs heel gevaarlijk. Het komt neer op toepassing van het oude denken op nieuwe problemen. Dit is waarmee we vandaag de dag bezig zijn. Het gevolg is dat we te maken krijgen met steeds heftiger internationale en interculturele conflicten en navenant toenemende agressie en gewelddadigheid. We zijn op weg naar een steeds bredere en diepere kloof tussen de bezittende elite en de Habenichts en naar een toenemende verslechtering van de vormen van natuurlijk evenwicht die onontbeerlijk zijn voor de instandhouding van het leven in de biosfeer. De voortgaande ontplooiing van deze tendensen kan ons alleen maar naar de doomsday-poort leiden.
Mee akkoord . er zijn geen architecten meer die nieuwe , NIEUWE vormen van beter samenleven en nieuwe vorm van denken en leven op de kaart zetten .

Politiekers nemen altijd , NA de feiten halve maatregelen en compromissen op wetgevingen van de 7de graat , zonder er ooit eentje af te schaffen .

ipv één parlement zouden we er beter twee hebben , eentje om nieuwe te stemmen en eentje om oude af te schaffen .

In het huidig cluwen is het bijna onmogelijk om zonder overtredingen door het leven te gaan . je bet altijd met iets te laat of met iets in de fout .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 10:19   #55
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Gezond verstand gebruiken?
En dat houdt in?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 10:38   #56
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
En dat houdt in?
“Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.” (Robert H. Hemphill)

Laatst gewijzigd door MIS : 11 april 2012 om 10:40.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 11:03   #57
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Mee akkoord . er zijn geen architecten meer die nieuwe , NIEUWE vormen van beter samenleven en nieuwe vorm van denken en leven op de kaart zetten. Politiekers nemen altijd, NA de feiten halve maatregelen en compromissen op wetgevingen van de 7de graat, zonder er ooit eentje af te schaffen. ipv één parlement zouden we er beter twee hebben, eentje om nieuwe te stemmen en eentje om oude af te schaffen. In het huidig cluwen is het bijna onmogelijk om zonder overtredingen door het leven te gaan. je bent altijd met iets te laat of met iets in de fout .
Ik denk dat architecten het stilaan beu worden om nog meer plannen te maken, ze worden gewoon op een hoopje gelegd. Politiek stelt daartegenover dat we eerst onze problemen moeten oplossen alvorens dat alternatieven bespreekbaar kunnen gesteld worden. Zoals je wil begrijpen is de verwondering van de architecten groots, ze geloven niet wat ze horen. Politiek zoekt nu naar oplossingen.

Laatst gewijzigd door MIS : 11 april 2012 om 11:04.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 12:22   #58
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Maar kom, we moeten er geen oorlog van maken. Er zijn zowel arbeiders als bedienden nodig. Maar het is wel een feit dat er soms neergekeken wordt op mensen die goed kunnen werken met hun handen. Maar men vergeet soms dat er ook mensen zijn die het allebei kunnen: werken met de handen en ook de boekhouding doen.
Een tweetal maanden geleden heb ik twee recruiters afgeketst die mij een bureaujob wou aansmeren, een andere een job als domme technieker. Beide heb ik hetzelfde gezegd: ik heb gestudeerd om zowel met mijn handen als met mijn kop te werken. Ik heb geen interesse in jobs waar ik slechts met mijn handen of enkel met mijn hoofd moet werken.

Een van de recruiters vroeg schaapachtig in wat voor jobs ik dan wel geïnteresseerd was. Ik gaf een mooie functieomschrijving van mijn eigen job. Ze begreep niet eens waarover ik praatte... dom kind. Gewoon mensen bellen en een job voorstellen is niet genoeg in een competitieve jobmarkt zoals die vandaag bestaat.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 20:14   #59
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Knowledge is power. Studeren moet beloond worden met betere voorwaarden, zodat mensen gemotiveerd zijn verder te studeren. Wat denk je van die redenering?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 20:20   #60
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Knowledge is power. Studeren moet beloond worden met betere voorwaarden, zodat mensen gemotiveerd zijn verder te studeren. Wat denk je van die redenering?
Ik zou deze redenering zo snel mogelijk begraven, je ziet nu wat er van komt. Men kan zelfs hele landen naar een afgrond drijven, op welke school hebben ze dat geleerd?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be