Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2019, 12:01   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard Met zen allen even naar Frankrijk maar ...

Hulp bij het aanvragen van de Franse milieusticker.

Veelgestelde vragen over de Franse milieusticker.

De kleur van de bewuste sticker hangt een beetje af van welke brandstofsoort u gebruikt in de wagen.

De kleuren van de Franse milieusticker.

Ik vind zo een sticker een beetje klinken als: "Blijf eens allemaal weg met uw vuiligheid."

Vergeet u ook niet het volgende op site na te lezen mocht u eerstdaags van plan zijn om Frankrijk aan te doen.

Ook verplicht in de auto in Frankrijk!

Leuker- en leuker is het er op aan het worden dat autorijden. (<<-- door Sarcasmus )
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2019, 20:38   #2
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Wat vind je dan van de Duitse milieusticker?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2019, 20:43   #3
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat vind je dan van de Duitse milieusticker?
die gele met zes punten?
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2019, 20:47   #4
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
die gele met zes punten?
Nee, begrijp deze opmerking niet echt...

Laatst gewijzigd door Guinevere : 19 april 2019 om 20:48.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2019, 22:20   #5
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hulp bij het aanvragen van de Franse milieusticker.

Veelgestelde vragen over de Franse milieusticker.

De kleur van de bewuste sticker hangt een beetje af van welke brandstofsoort u gebruikt in de wagen.

De kleuren van de Franse milieusticker.

Ik vind zo een sticker een beetje klinken als: "Blijf eens allemaal weg met uw vuiligheid."

Vergeet u ook niet het volgende op site na te lezen mocht u eerstdaags van plan zijn om Frankrijk aan te doen.

Ook verplicht in de auto in Frankrijk!

Leuker- en leuker is het er op aan het worden dat autorijden. (<<-- door Sarcasmus )
Ik ben vanmiddag in Parijs aangekomen. Ik heb helemaal geen mllieusticker waar kan ik me aan verwachten?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 06:58   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Nee, begrijp deze opmerking niet echt...
Awel, die gele met 6 punten is vergelijkbaar met het dragen van een boerka.
Met het verschil dat een boerka "vrijwillig" is.



Maar om het mobiliteitsaspect duidelijker te brengen. Er is alleen een verschil in wat het kost, en hoe de kost berekend wordt. Het is gewoon een extra kost die ook betaald moet worden door buitenlanders.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 06:59   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik ben vanmiddag in Parijs aangekomen. Ik heb helemaal geen mllieusticker waar kan ik me aan verwachten?
Niet betrapt worden, dan mag je alles.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 07:57   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hulp bij het aanvragen van de Franse milieusticker.

Veelgestelde vragen over de Franse milieusticker.

De kleur van de bewuste sticker hangt een beetje af van welke brandstofsoort u gebruikt in de wagen.

De kleuren van de Franse milieusticker.

Ik vind zo een sticker een beetje klinken als: "Blijf eens allemaal weg met uw vuiligheid."

Vergeet u ook niet het volgende op site na te lezen mocht u eerstdaags van plan zijn om Frankrijk aan te doen.

Ook verplicht in de auto in Frankrijk!

Leuker- en leuker is het er op aan het worden dat autorijden. (<<-- door Sarcasmus )
De vuile diesel wordt afgestraft.

Een euronorm 5 benzine krijgt een betere sticker (1- paars) dan een euronorm 6 diesel (2- geel)

Dat wil zeggen dat zelfs een benzinemotor die tot 13 jaar ouder zijn nog altijd properder ingeschat wordt dan een recente diesel euro 6.



(of een euronorm 4 benzine krijgt dezelfde sticker als de minst vuilste euronorm 6 diesel)

Er is maar een mogelijkheid gewoon full electrisch kopen.

Ik begrijp heel goed waarom de autoverkoop significant terugvalt.

Nog eens: geen enkele klant is gediend met een lakse euronorm 6d-temp die maar 16 maanden waarde heeft.

En ook de full euro 6d (verplicht 1.1.2021) is niet de strengste norm want nog altijd *RDE-conformiteitsfactor 1,5 of (+50%) betreft NOx en PN, of het nu diesel of benzine is:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...%A4ische_Union

Mercedes legt *het uit:

Citaat:
Real Driving Emissions (RDE).

Bij de nieuwe certificeringsmethode worden ook schadelijke stoffen in het reële voertuiggebruik op de weg gemeten: de WLTP-certificering in het laboratorium wordt bij de nieuwste emissienormen Euro 6c, Euro 6d-TEMP en Euro 6d aangevuld met een meting van de emissies van schadelijke stoffen op de weg. De meting van de "Real Driving Emissions", afgekort RDE, moet garanderen dat de grenswaarden voor stikstofoxiden en het aantal partikels niet alleen in laboratoriumomstandigheden, maar ook in reëel gebruik op de weg niet overschreden worden. Daarvoor worden PEMS-toestellen (Portable Emission Measurement System) op het voertuig bevestigd, die het aandeel van de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen tijdens het rijden meten.

Een zogenaamde *conformiteitsfactor (Conformity Factor, CF) geeft aan hoeveel hoger de in reëel gebruik gemeten waarden maximaal mogen zijn ten opzichte van de Euro 6-laboratoriumwaarden. Na een overgangsfase mogen de waarden voor stikstofoxiden en het aantal partikels bij de emissienorm Euro 6d nog slechts 50% hoger liggen dan de in het laboratorium voorgeschreven waarden.
Deze afwijking vertegenwoordigt de meettolerantie van de draagbare meettoestellen in RDE-testen en moet jaarlijks gecontroleerd en desgevallend gereduceerd worden.
https://www.mercedes-benz.be/vans/nl...s/wltp-rde/rde

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 08:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

vervolg, en wat ontbreekt in de startpost, is dat er uitzonderingen zijn.

Vooral voor "de oldtimers" of voertuigen die 30 jaar oud zijn:

In Parijs maakt men die uitzondering wel, en in Duitsland is dat algemeen.

Citaat:
https://www.crit-air.fr/en/informati...the-rules.html

Exemptions from the rules for environmental zones in France

Some vehicles are exempt from driving bans within the established environmental zones. Especially vehicles of public services (police, fire brigade, emergency service, etc.) and other vehicles of public enterprises.
All vehicles eligible to receive a Crit'Air badge are also obliged to purchase it, including vehicles and drivers who are exempt from driving bans in the ZCR and ZPA environmental zones. Persons with reduced mobility who carry a parking permit for disabled persons also need a Crit'Air badge, even though they are exempt from the possible driving bans. Parking cards for disabled persons are the same all over Europe so that vehicles of handicapped persons are recognisable abroad, too.
Other private vehicles can also be liberated from the obligation to bear a Crit'Air Vignette. But this happens only by means of a special approval from the state or the community.
Here are particular opportunities for vintage cars, old tourist vehicles, breakdown services, etc.

Rules for Old-timers

The rules for old-timers are not settled at the national level, but are different for every environmental zone.

French drivers can prove that their car belongs to the “old-timers” category with the mention “véhicule de collection” under the letter “Z” on the registration certificate.
In the other European countries, this mention can be found under the line “specific”. The special remarks and specificities are written in this section.
The classification of the vehicle as “old-timer” must be proven with the registration certificate in any case. However, the capacity of the police to recognize the different designations for “old-timers” in different languages remains questionable.

Old-timers in Paris

Due to an exception,"oldtimers" are allowed to drive in the ZCR zone Paris.
Thus, they will not be penalised for violating the driving prohibitions in force, if they can prove that they are an "oldtimer". For transport or business vehicles over 30 years of age, a special permit can be requested from the city of Paris. However, this is limited in time.
For more information about old-timers and the environmental zone in Paris, please write to [email protected].
You can also send your request per post to the following address:
Mairie de Paris
Direction de la Voirie et des Déplacements,
« Dérogation zone ?* circulation restreinte »
121 av. de France
75639 Paris Cedex 13

Old-timer in Grenoble and Lyon

Oldtimer in the metropolis Grenoble and Lyon
In Grenoble and Lyon, according to the local prefectures, there are no exceptions for vintage cars at present. It is even emphasised that vintage cars will also be punished if they enter the metropolitan areas of Grenoble and Lyon during air pollution peaks. This is particularly bitter, as in the case of Grenoble this also affects the main highway to the south.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 08:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:34   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Maar zelfs al rij je met de properste auto van gans de wereld, toch moet je zo'n zelfklever op je wagen aankopen en plakken, om op sommige ogenblikken in sommige gebieden binnen te rijden.
Door registratie via de zelfklever (waarbij je je nummerplaat opgeeft), kunnen ze met anpr camera's de nodige zaken zien en desnoods beboeten.
Een "ongekende" nummerplaat (ongekend in hun systeem): altijd boete.

Dat Europa zo'n toestand per land toestaat, waardoor we straks met twaalf stickers moeten rondrijden, is afgrijselijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:35   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar om het mobiliteitsaspect duidelijker te brengen. Er is alleen een verschil in wat het kost, en hoe de kost berekend wordt. Het is gewoon een extra kost die ook betaald moet worden door buitenlanders.
Die milieu sticker is geen belasting hoor. Die kost bijna niks, 4 Euro of zo (administratie kosten). Je moet hem wel hebben, maar veel wordt het niet gecontroleerd.

Die dient eigenlijk om vervuilende wagens te verbieden:
- in bepaalde zones
- op bepaalde momenten (als de lokale luchtvervuiling te hoog is).

Er zijn 3 categorieën:

Stickers 0 - 1 - 2 - 3, die mogen altijd rijden

Stickers 4 - 5 die mogen niet altijd/overal rijden

Geen sticker: die mogen nog minder rijden.

En inderdaad, mijn oude benzine van ontwerpjaar de jaren 90 is "2", en een wat minder oude benzine is "1". Ik mag dus altijd rijden. Mensen met een diesel worden harder aangepakt, want veel lokaal vervuilender.

Het is ook zo dat van zodra je je aanvraag hebt ingediend, je een "papieren versie" van de sticker krijgt, die je kan afdrukken, en op je dashbord leggen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 april 2019 om 08:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:39   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar zelfs al rij je met de properste auto van gans de wereld, toch moet je zo'n zelfklever op je wagen aankopen en plakken, om op sommige ogenblikken in sommige gebieden binnen te rijden.
Door registratie via de zelfklever (waarbij je je nummerplaat opgeeft), kunnen ze met anpr camera's de nodige zaken zien en desnoods beboeten.
Een "ongekende" nummerplaat (ongekend in hun systeem): altijd boete.

Dat Europa zo'n toestand per land toestaat, waardoor we straks met twaalf stickers moeten rondrijden, is afgrijselijk.
Gewoon niet in die bepaalde stadscentra komen met de wagen.

Als ik een stad bezoek neem ik het OV. Ik ben toch niet zot en neem het risico op vandalisme "een dure wagen" in de stad te parkeren.

En moest ik in de stad een hotel nemen neem ik eentje met een "veilige" hotelparking.

Ook met een geldige sticker (groen voor D) parkeer ik altijd "beveiligd", dat kost wel wat, maar alles kost wat.

Idd de beplakte stickerwagen is een dwaas principe. Maar het is wslk nog altijd de minst slechte oplossing. Ik hou het op 1 groene sticker per auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 08:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:45   #13
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hulp bij het aanvragen van de Franse milieusticker.

Veelgestelde vragen over de Franse milieusticker.

De kleur van de bewuste sticker hangt een beetje af van welke brandstofsoort u gebruikt in de wagen.

De kleuren van de Franse milieusticker.

Ik vind zo een sticker een beetje klinken als: "Blijf eens allemaal weg met uw vuiligheid."

Vergeet u ook niet het volgende op site na te lezen mocht u eerstdaags van plan zijn om Frankrijk aan te doen.

Ook verplicht in de auto in Frankrijk!

Leuker- en leuker is het er op aan het worden dat autorijden. (<<-- door Sarcasmus )
Ik heb ne Gele, had die aangekocht om naar Disneyland te rijden, was blijkbaar niet nodig. Domme ik, 7 Euro naar de boem.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 08:58   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik ben vanmiddag in Parijs aangekomen. Ik heb helemaal geen mllieusticker waar kan ik me aan verwachten?
Met de trein?

Parijs is groot, zit je binnen de Ring of Boulevard Périphérique?

Citaat:
https://www.milieustickervoorfrankri...ne-van-parijs/



De grenzen van de Zone Circulation Restreinte (ZCR), oftewel de permanente milieuzone van Parijs, worden gevormd door de eerste ringweg. In het Frans heet deze weg de Boulevard Périphérique. Dit maakt het eenvoudig om te bepalen of je wel of geen milieusticker nodig hebt. Blijf je op of buiten de ringweg, dan is een sticker niet verplicht. Rijd je binnen de ringweg, dan wel.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 09:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 09:13   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik ga binnenkort naar Spanje en versta geen jota van al die stickers en registraties op God weet welke sites langs alle kanten.

Dat het inmiddels een circus is geworden dat is het enigste dat ik begrepen heb.

Hoog tijd om mijn nr plaat wat te verduisteren denk ik dan maar uit wettige zelfverdediging.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 april 2019 om 09:17.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 09:23   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik zie Gent ook ganse dagen toeristen met buitenlandse nr platen rondrijden in straten waar dat ze niet mogen.
Ik weet telkens ze een camera passeren ze automatisch een boete hebben.
En ik weet dat ze zeker minimum 20 of 30 boeten zullen ontvangen voor een uurtje of 2 a 3 in Gent geweest te zijn.
En ik weet ook dat ze niet herleid worden naar 1 boete.

Plezant en gastvriendelijk zijn wij toch he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 11:19   #17
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat vind je dan van de Duitse milieusticker?
Die bestaat inderdaad ook.

Duitse milieusticker.

Soms zie je wagens staan waarop de vooruit al vol met dat soort van stickers kleeft.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 12:26   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie Gent ook ganse dagen toeristen met buitenlandse nr platen rondrijden in straten waar dat ze niet mogen.
Ik weet telkens ze een camera passeren ze automatisch een boete hebben.
En ik weet dat ze zeker minimum 20 of 30 boeten zullen ontvangen voor een uurtje of 2 a 3 in Gent geweest te zijn.
En ik weet ook dat ze niet herleid worden naar 1 boete.

Plezant en gastvriendelijk zijn wij toch he?
Propere toeristen komen niet met een vuile wagen in de kernstad de ademlucht verpesten van de burgers.

Heeft niets met gastvrijheid te maken. Enkel met fatsoen.
Scheten laten doe je ook niet tijdens het eten. lol.

Awel vuile lucht sluikstorten in steden is nu ook verboden.

Er zijn tientallen andere manieren om in de kernstad te geraken.

Bvb als men Park en Ride niet begrijpt awel dan kruip maar terug in je grot:

https://stad.gent/mobiliteit-openbar...t-stadscentrum

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 12:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 12:38   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Propere toeristen komen niet met de vuile wagen in de kernstad de ademlucht verpesten van de burgers.

Heeft niets met gastvrijheid te maken. Enkel met fatsoen.
Scheten laten doe je ook niet tijdens het eten.

Awel vuile lucht sluikstorten in steden is nu ook verboden.

Er zijn tientallen andere manieren om in de kernstad te geraken.

Bvb als men Park en Ride niet begrijpt awel dan kruip maar terug in je grot:

https://stad.gent/mobiliteit-openbar...t-stadscentrum

Dat komt omdat toeristen geen vloms kunnen lezen he.

En die wie het wel kunnen blijven weg.

Kiekens verstaan nooit niks.
Het enige dat ze doen is pikken naar de mensen.
He Michelle?
Dat doe je graag he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 april 2019 om 12:40.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2019, 12:41   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat komt omdat toeristen geen vloms kunnen lezen he.

En die wie het wel kunnen blijven weg.

Kiekens verstaan nooit niks.
Toeristen in overvloed. En moesten ze eens met de wagen komen nemen ze de minder vuile benzine die overal binnen mag.

Alleen die domme vlomse dieselkiekens begrijpen dat niet.

Ik mag in elke LEZ binnen met de wagen. Ben ik nu slim?

Kiekens begrijpen ook niet wat giftige/schadelijke lucht is. Maar ze gaan er wel niet blijven als het vrijlopende kiekens zijn.


Stem Groen

https://www.knack.be/nieuws/belgie/v...n-1451231.html

'Veel Vlamingen worstelen met slechte lucht: schaamteloos om dan te pleiten voor extra miljarden voor files en snelwegen'

An Moerenhout (Groen)
Vlaams Parlementslid voor Groen

'We zullen het fileprobleem echt niet verwezenlijken door nog meer miljarden in de wagen te investeren', schrijft Vlaams parlementslid An Moerenout (Groen).

Ik schrijf dit stuk na alweer een nacht van hoesten en piepen van mijn zoontje: hij lijdt aan astma, net zoals 10 procent van onze bevolking. Mijn zoontje is helaas niet alleen. Astma is vandaag de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen. En het verband met onze almaar slechter wordende lucht staat als een paal boven water. Sinds dit weekend swingen de fijnstofmetingen weer de pan uit. De luchtkwaliteit is erbarmelijk, en wordt alleen maar slechter. Voor de eerste keer in 4 jaar staat de luchtkwaliteitsindex in heel Vlaanderen op niveau 10, wat staat voor uitermate slecht. Op radio en televisie raden nieuwslezers ons aan om binnen te blijven en ons niet in te spannen. Kinderen met astma - zoals mijn zoontje - happen dezer dagen letterlijk naar adem. Dokters schreven nog nooit zoveel luchtwegmedicatie voor als vandaag. Jaarlijks puffen we 221 miljoen keer.

Het verband tussen de toename van longaandoeningen, zoals astma, en de luchtvervuiling is volgens tal van experten heel helder. Vervuilende files zijn een belasting op onze gezondheid. Elk jaar sterven meer dan 9.000 landgenoten aan de gevolgen van luchtvervuiling, en kost het ons gemiddeld negen gezonde maanden. Kortom, onze luchtvervuiling heeft een grote impact op het leven van heel veel mensen.

Veel Vlamingen worstelen met slechte lucht: schaamteloos om dan te pleiten voor extra miljarden voor files en snelwegen.

En net op dat moment - op het moment dat er zoveel Vlamingen aan het worstelen zijn met de slechte lucht waarvan zij de aanslag op hun gezondheid aan de lijve ondervinden - komt onze Vlaamse minister van Mobiliteit, in primetime schaamteloos pleiten voor meer investeringen voor de wagen.

Schaamteloos, omdat Ben Weyts als minister van Mobiliteit de voorbije legislatuur al miljarden spendeerde aan meer auto-investeringen. Zo is er meer dan 2 miljard euro begroot voor extra rijstroken op de Brusselse Ring. Maar extra rijstroken zullen ons fileprobleem niet oplossen. Tal van experten tonen aan dat extra rijstroken net meer auto's aantrekken. En meer auto's, dat betekent dan weer meer fijn stof en meer gezondheidsproblemen. Bovendien zal het fileprobleem niet verminderen maar verplaatsen, naar de op- en afritten en naar aansluitende snelwegen. De Vlaamse regering spendeerde dus al miljarden aan schijnoplossingen die slecht zijn voor het klimaat en slecht voor onze gezondheid. En daar wil N-VA de volgende legislatuur nog een paar miljarden bijkletsen. Van 10 naar 15 miljard. Een betonfactuur van ettelijke miljarden die we twee keer moeten betalen: met onze belastingen en met onze gezondheid.

Schaamteloos, omdat het net de uitstoot van onze wagens is dat - naast onze grootschalige landbouw en de gebrekkige isolatie van onze woningen - onze lucht zo ongezond maakt. De oorzaak van de hoge metingen van de voorbije dagen wordt verklaard door een combinatie van stikstofoxiden van het verkeer en ammoniak uit de landbouw, dat zich vooral manifesteert op dagen zonder wind.

Het is een schaamteloos pleidooi omdat deze Vlaamse regering, waar Weyts als minister van de grootste Vlaamse partij een belangrijk deel van uitmaakt, eerder ook al de boskaart en de betonstop van tafel veegde. Het bewaren van onze bossen en het beschermen van onze open ruimte zijn nochtans van essentieel belang in de strijd tegen de klimaatopwarming. En ze zijn ontzettend belangrijk om onze lucht opnieuw gezond te kunnen maken.

Veel Vlamingen willen gerust de overstap maken van de auto naar het openbaar vervoer, maar dan moeten er genoeg comfortabele bussen en treinen voorhanden zijn.

En natuurlijk moet ons fileprobleem dringend aangepakt worden. Ons land is volgens de Europese Commissie het meest dichtgeslibde land van Europa als het gaat over verloren uren en vertragingen, vooral rond Antwerpen en Brussel. Onze wegen staan stil, en dat zorgt voor veel stress, voor economische verliezen, voor veel uitstoot en ongezonde lucht.

En natuurlijk moeten alle mensen vlot en op een betaalbare wijze op hun werk geraken. Maar dat zullen we echt niet verwezenlijken door nog meer miljarden in de wagen te investeren. We moeten duurzame keuzes maken. We moeten investeren in meer bussen, meer treinen en meer fietswegen. Veel Vlamingen willen gerust de overstap maken van de auto naar het openbaar vervoer, maar dan moeten er genoeg comfortabele bussen en treinen voorhanden zijn. En deze zijn er vandaag niet. Deze regering bespaarde op de trein en de bus. Een busrit was nog nooit zo duur, en de tram- en busreizigers waren nog nooit zo ontevreden als vandaag.

De keuze voor de aankomende verkiezingen is nog nooit zo helder geweest. Ik verzet me er tegen dat smogdagen zoals de voorbije dagen het nieuwe normaal worden. Met Groen willen we schone lucht voor iedereen. We willen meer investeren in het openbaar vervoer. We kiezen voor stedelijke mobiliteitsplannen met autoluwe kernen, voor een Vlaamse lage emissiezone en voor meer fietspaden. We willen meer open ruimte, meer bossen en meer parken. We zetten onze schouders onder groene warmtenetten en -pompen, en een doorgedreven programma om onze woningen te renoveren. Iedereen verdient schone lucht, en het is onze taak als politici om dat waar te maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 april 2019 om 12:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be