Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2017, 18:59   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Hoevelen van ons,Vlamingen,gaan kunnen "genieten" van die "zelf-financierende" windenergie?

Ik vrees eerder weinig.

Wij hebben namelijk te betalen voor onze aanzienlijke GESUBSIDIEERDE windmolenparken (en zonne-energieplakkaten).

Zoals niet de eerste keer krijgt iemand anders weer de kers EN de slagroom...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 19:01   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Onze tot jurist opgeleide politici hebben geen verstand van energie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 22:06   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Hoevelen van ons,Vlamingen,gaan kunnen "genieten" van die "zelf-financierende" windenergie?

Ik vrees eerder weinig.

Wij hebben namelijk te betalen voor onze aanzienlijke GESUBSIDIEERDE windmolenparken (en zonne-energieplakkaten).

Zoals niet de eerste keer krijgt iemand anders weer de kers EN de slagroom...
Het is dank zij die subsidies, dat de wetenschap en de techniek de zuurstof kregen om daarin te investering op het vlak van research.

Goede toekomstige ontwikkelingen promoten, o.a. via subsidie, dat is één van de kerntaken van de overheid.

Ge moet dat alleen met iets meer gezond verstand doen, dan dat La Freya, de ultra sos maar dochter van de ultra kapitalist, het deed.


Vroeger reden de postkoetsen van de toenmalige "overheid" rond,
nu doen private pakjesdiensten je boodschappen vanuit Singapore en China met thuisbezorging.
Dat is nuttige evolutie.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2017, 09:54   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die verhouding windsnelheid/energieopbrengt wordt vervat in de load factor. In feite leveren die windturbines op zee zo goed als altijd energie (dankzij het feit dat er zo goed als altijd wind is op zee). Alleen niet altijd tegen volle capaciteit.

In de realiteit vullen zonne-energie en windenergie elkaar toevallig perfect aan. Bij mooi weer, onder een hogedrukgebied, is het windstil, maar schijnt de zon vollen bak. Bij slechter weer, op de grens tussen een lagedrukgebied en hogedrukgebied, waait het.

Snachts is de vraag naar energie overigens een pak lager dan door de dag, dus dat kan je aanvullen met hydro, kernenergie en opslag = uw baseline.
Het omgekeerd Plan Lievense is een goed startpunt om een basis-hernieuwbare hydro installatie te hebben. We moeten alleen maar een zandbank opofferen en de ringdijk volparkeren met windmolens en misschien aanvullen met paraboolspiegels om het water uit het reservoir te koken.

Zoals ik al eerder schreef, ik zie de splijtstoffen liever de ruimte ingaan, om daar de rondvliegende grondstoffen te winnen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2017, 22:17   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wat ik ook opmerkelijk vind: in een jaar dat olie, gas en kolen (zeer) goedkoop zijn (50 dollar per vat) wordt een recordinvestering in hernieuwbare capaciteit gedaan.

Ik vraag mij af wat er gebeurt als olie naar pakweg 100 dollar/vat gaat, zoals een jaar of tien geleden. Electrowagens staan op het punt om door te breken, in tegenstelling tot 10 jaar gelden. Wind en zon zijn spotgoedkoop geworden en in massa verkrijgbaar.

Dan spreken we over benzine en dieselprijzen van 1.8-2 euro per liter (dankzij de accijnzensystemen die de overheid heeft geinstalleerd). Als je moet kiezen tussen je auto opladen via je panelen of aan de pomp aan 90-120 euro/tank....

Dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Hernieuwbare energie is goed op weg in de nabije toekomst steunloos rendabel te worden. Men zal eerder gascentrales moeten steunen om open te blijven om de donkere, windstille winterdagen te overbruggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 12:29   #26
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat ik ook opmerkelijk vind: in een jaar dat olie, gas en kolen (zeer) goedkoop zijn (50 dollar per vat) wordt een recordinvestering in hernieuwbare capaciteit gedaan.
Het gaat ook allemaal veel vlugger dan wat men aan het begin van deze eeuw dacht.

In 2000 was er over de hele wereld 4GW aan zonnepanelen geïnstalleerd, bij het Internationaal Energieagentschap dacht men destijds dat PV zo duur zou blijven dat er tegen 2020 slechts 10GW aan PV zou zijn. Volgens de laatste cijfers zaten we in 2015 reeds aan 227GW. Ik weet nog goed wat hier een jaar of tien geleden de teneur was op het forum, zonnepanelen gingen nooit doorbreken zonder subsidies wegens veel te duur. Volgens de experts was er amper technologische verbetering mogelijk en ging de prijs vermoedelijk niet veel meer zakken gezien die dingen al en masse geproduceerd werden. Ondertussen kost een installatie nog maar een kwart van de prijs.

Maar dat is nog niets, tegen de jaren 30 zal er vermoedelijk voldoende productiecapaciteit zijn om jaarlijks 1TW aan zonnepanelen te produceren.

https://arstechnica.com/science/2017...-solar-energy/

Laatst gewijzigd door Thomas- : 17 april 2017 om 12:32.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 08:59   #27
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En hoe verhoudt de opbrengst ten opzichte van de windsnelheid zich?

Windmolens in zee, prima, daar zou niemand iets tegen mogen hebben.
Maar zelfs al planten we alle zandbanken op de Noordzee vol met windmolens, 1 dag storm, en het is gedaan met die kerncentralevervangers. Wat gaan we die ene dag doen? Mandjesvlechten bij kaarslicht?

Zonder grootschalige energieopslag zijn windmolens en zonnepanelen (voltaïsch of thermisch) een duur en onstuurbaar alternatief.
Ik heb wel eens een paper gelezen die de klassieke zogezegde zwakke plek van renewables fileert (i.e. gebrek aan stuurbaarheid).

Zoals Tavek al aanhaalt zijn wind en zon complementair. (aanvullende weersomstandigheden en geen zon 's nachts bij lage vraag). Bovendien is de variabiliteit relatief beperkt day-ahead en intraday zijn de schommelingen ook vrij beperkt (althans voor wind, moeilijker voor zon), dankzij steeds betere voorspelingen.

Kijk dan naar kolen en kernenergie: die zijn evengoed baseload en quasi niet stuurbaar. Die hebben dus ook gas nodig met een korte ramp-up en -down om pieken en onbalans op te vangen.

Kortom, beide technologiën hebben aanvullende capaciteit nodig voor pieken en onbalans.


En dan, de kwestie van "er is niet altijd wind" ivm de prijs. De markt is uiteraard per kWh, niet per installed capacity. Blijkbaar haalt offshore nu 40% capacity factor, waarschijnlijk door instelbaarheid van de wieken of zo. Da's best straf. Maar uiteindelijk maakt dat niet uit. Concessies worden geveild voor een prijs per kWh, dus de bouwer neemt het risico van de capacity factor. Voor mij part is het 10%, als het in z'n geheel goedkoper is, dan is de keuze snel gemaakt.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 13:40   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik heb wel eens een paper gelezen die de klassieke zogezegde zwakke plek van renewables fileert (i.e. gebrek aan stuurbaarheid).

Zoals Tavek al aanhaalt zijn wind en zon complementair. (aanvullende weersomstandigheden en geen zon 's nachts bij lage vraag). Bovendien is de variabiliteit relatief beperkt day-ahead en intraday zijn de schommelingen ook vrij beperkt (althans voor wind, moeilijker voor zon), dankzij steeds betere voorspelingen.
Ik kijk even naar buiten. Een druiligere aprildag. Niet veel zonne-energie te vangen momenteel. En het ziet er voor de eerstkomende dagen niet veel beter uit.

Citaat:
Kijk dan naar kolen en kernenergie: die zijn evengoed baseload en quasi niet stuurbaar. Die hebben dus ook gas nodig met een korte ramp-up en -down om pieken en onbalans op te vangen.
Dat kolencentrales moeilijk regelbaar zijn klopt, maar ze zijn wel regelbaar als de bedieners het willen. Het gaat alleen niet snel. Ook kerncentrales hebben daar een punt, maar dan hangt het wel van het type reactor en type besturing af. De Franse kerncentrales gebruiken een iets andere sturing dan de Belgische, en de Franse zijn sneller regelbaar.

Met wind en zon is het moeder natuur die beslist.
Citaat:
Kortom, beide technologiën hebben aanvullende capaciteit nodig voor pieken en onbalans.
Klopt, blijkbaar is de installatie van Coo-Trois-Ponts goed genoeg om de 7 kernreactoren van Blegië de stuurbaarheid te geven die nodig is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 13:55   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kijk even naar buiten. Een druiligere aprildag. Niet veel zonne-energie te vangen momenteel. En het ziet er voor de eerstkomende dagen niet veel beter uit.


Dat kolencentrales moeilijk regelbaar zijn klopt, maar ze zijn wel regelbaar als de bedieners het willen. Het gaat alleen niet snel. Ook kerncentrales hebben daar een punt, maar dan hangt het wel van het type reactor en type besturing af. De Franse kerncentrales gebruiken een iets andere sturing dan de Belgische, en de Franse zijn sneller regelbaar.

Met wind en zon is het moeder natuur die beslist.

Klopt, blijkbaar is de installatie van Coo-Trois-Ponts goed genoeg om de 7 kernreactoren van Blegië de stuurbaarheid te geven die nodig is.
Maar windturbines staan vollen toebak te draaien op dit moment.

Zoals ik al meermaals zei: zon en wind zijn complementair. Ze zullen nu aan een stevig tempo fossiele brandstoffen uit de energiemix beginnen te duwen, te beginnen met kolen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2017, 21:51   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

'k Kreeg bijna het vliegend schijt daarstraks, toen ik het nieuws op de radio hoorde. Enorme windmolens in gebruik genomen in de Gentse haven. Goed om 20 000 gezinnen te bevoorraden.
Maar ze mogen bij valavond niet werken... zo net op't moment zonne-energie op een laag pitje komt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 06:02   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
'k Kreeg bijna het vliegend schijt daarstraks, toen ik het nieuws op de radio hoorde. Enorme windmolens in gebruik genomen in de Gentse haven. Goed om 20 000 gezinnen te bevoorraden.
Maar ze mogen bij valavond niet werken... zo net op't moment zonne-energie op een laag pitje komt.
Ik begrijp dat die "hoogste windmolens" daar eigenlijk dienen als "boekhoudkundige balans" voor het staalbedrijf Arcelor-Mittal,op wiens terrein ze staan....De door die windmolens opgewekte energie zal omgerekend worden in "minder kooldioxide-uitstoot" voor de staalfabriek....


Bon,ik geef toe slecht te zijn in boekhouding en geef ook toe dergelijke redeneringen waarbij verschillende eenheden van verschillende grootheden aan elkaar gelijk gesteld worden (tonnen CO2,€ en kWh) niet te begrijpen....

Maar die zwiepers staan op een industrieterrein,dus,OK voor mij....

Laatst gewijzigd door kelt : 21 april 2017 om 06:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 07:00   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Toevallig was het net vandaag in het nieuws dat 3 offshore-concessies voor windmolens in het Belgische deel van de Noordzee ingetrokken worden.

Staatssecretaris voor de Noordzee Debacker beweerde op de radio dat het voor ons allemaal goedkoper zal zijn schadevergoedingen te betalen dan enkele miljarden de komende decennia voor te duur overeengekomen energie .

Recent is de marktprijs voor het vinden van iemand die een offshore windmolenpark wil bouwen nul euro geworden.Dus zal ook België voor deze 3 concessies nu een openbare aanbesteding uitschrijven (de stoelen omdraaien dus)


Uiteraard geeft het geen goede indruk van rechtszekerheid meer,zakendoen met de Belgische overheid.🤐

Laatst gewijzigd door kelt : 21 april 2017 om 07:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 11:59   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Maar Debacker heeft wel volledig gelijk in zijn beslissing.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 13:34   #34
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

gewoon meer overschakelen op wind en zonneenergie. En als er op een bepaald moment te weinig energie is, moeten ze maar de armere wijken zonder stroom zetten om het te compenseren.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 13:43   #35
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Ik was vroeger eerder tegenstander van windmolens maar nu steeds duidelijker wordt dat windenergie de goedkoopste bron van energie is ben ik al een tijdje van gedacht veranderd. In de praktijk zien we nu dat er windmolens gezet gaan worden zonder subsidies, terwijl nieuwe kernenergie en gascentrales subsidies nodig hebben.

Het dode vogels verhaaltje is bullshit, per GWh zijn er veel minder dode vogels met windmolens dan met fossiel. Wil je vogels redden dan moet je mensen overtuigen om hun katten binnen te houden.

tuttut, dat is in de rest vd wereld, in België betalen we die windparkbedrijven miljarden Euros subsidie. zo doen we dat hier.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2863935

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 april 2017 om 13:44.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2017, 14:40   #36
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tuttut, dat is in de rest vd wereld, in België betalen we die windparkbedrijven miljarden Euros subsidie. zo doen we dat hier.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2863935
tuttut. Zo deed Johan Vandelanotte dat hier. Je mag niet vergeten dat hij het laatste decennium volledig gedomineerd heeft op dat vlak en de schade die hij heeft aangericht om zichzelf te verrijken is quasi niet te becijferen.

Ondertussen probeert men de schade enigszins recht te zetten. Hopelijk kan Debacker de claims nog een beetje beperken, maar ook dat is een factuurtje van onze vriend uit Oostende.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 18:03   #37
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

http://www.belgianoffshoreplatform.b...sync-makeuri-6

Zoals te verwachten is het Belgisch Offshore Platform,dat de offshore-windenergiesector groepeert, niet bepaald gelukkig en spreekt ze van "rechtsonzekerheid".Wat dat betreft zal ze wel gelijk hebben.

Anderszijds is er ook sprake van reeds "miljoenen aan gedane voorbereidingskosten" om de inrichting van bedoelde 3 concessies te kunnen aanvatten.Dat is natuurlijk een factuur die niet aanvaard moet worden,dat is HUN probleem....


Op langere termijn moest Belgie waarschijnlijk opletten.Dergelijke grote concessies zouden best ,en vanaf heden,via Europese aanbesteding gedaan worden of er komen later geheid nog problemen van....

Laatst gewijzigd door kelt : 23 april 2017 om 18:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be