Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2012, 14:30   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Dirk Van Mechelen (OpenVLD): vertrouwensbreuk tussen Bourgeois en erfgoedsector is co

Vandaag werd in het Vlaams Parlement op initiatief van Vlaams volksvertegenwoordiger en vroeger bevoegd minister Dirk Van Mechelen gedebatteerd over de malaise in de erfgoedsector. De aanleiding tot de interpellatie was het collectief ontslag van 4 voorzitters van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen.

Met dit ontslag gaf de KCML het signaal geen vertrouwen meer te hebben in de hervormingsplannen van minister Geert Bourgeois. De minister kondigt al bijna 2 jaar een nieuw onroerend erfgoeddecreet aan. De KCML kan zich niet vinden in de gekozen opties en in de voorliggende teksten en pikt het niet dat de minister alle adviezen terzake naast hem neerlegt.

Net voor de aanvang van de commissie verspreidde ook het Forum Vlaamse Archeologie een persbericht dat de huidige malaise bevestigde. Het Forum Vlaamse Archeologie, waarin alle geledingen van het archeologische veld vertegenwoordigd zijn, van amateur tot professor, van geïnteresseerde tot ambtenaar, liet duidelijk verstaan dat het vertrouwen in de minister en zijn beleid weg was en dat de huidige voorliggende ontwerptekst onaanvaardbaar is.

“Ik was dan ook bijzonder verwonderd, ja zelfs geërgerd, over het antwoord van minister Bourgeois en de wijze waarop dit werd geformuleerd”, zegt Van Mechelen. “Minister Bourgeois blijft erbij dat er helemaal geen sprake is van een vertrouwensbreuk en liet weten dat hij wel degelijk rekening houdt met gegeven adviezen. Hij stoorde zich vooral aan het feit dat een journalist eerder op de hoogte was van het ontslag dan hijzelf, maar herhaalde wel zijn eerdere uitspraak dat de inhoud van de kritiek vederlicht weegt.”

“Ik moet eerlijk zeggen dat een gevoel van plaatsvervangende schaamte mij overviel bij het beluisteren van de minister. Als je weet dat de ontslagnemende voorzitter, mevrouw Draye, een wereldautoriteit is op vlak van erfgoedregelgeving en zelfs door Unesco wordt gevraagd om de nieuwe erfgoedregelgeving van landen te screenen en je hoort de minister vervolgens zeggen dat adviezen die onder haar leiding en in overleg met de andere experts tot stand zijn gekomen vederlicht wegen en weinig betekenis hebben, dan hoop je een of andere nare droom te beleven. Jammer genoeg is dit bittere realiteit. De minister is zich van geen kwaad bewust en blijft erbij dat er geen vertrouwensbreuk is”, gaat Van Mechelen verder.

“Mocht ik op dit moment zitting hebben in de KCML of in een andere adviescommissie wiens advies telkens opnieuw in de vuilbak wordt gegooid, dan zou ik de eer aan mezelf houden. Ik hoop voor de erfgoedsector dat ik mij vergis, maar bijkomende ontslagen zijn zeker niet uit te sluiten. In ieder geval zal het in de toekomst veel tijd, heel wat inspanningen en een andere attitude van de minister vergen om deze vertrouwensbreuk nog te herstellen en terug bruggen te bouwen met de vele vrijwilligers en verenigingen die de erfgoedsector hebben gemaakt tot wat hij vandaag de dag is”, besluit de voormalige erfgoedminister.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 15:04   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Blijkbaar is de verkiezingsstrijd doorgedrongen tot in het vlaamse parlement
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be