Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2008, 14:31   #41
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht

Maar moet ik nu een bedrijfsleider gaan verwijten dat als hij het geld heeft en een opportuniteit ziet en met rode loper wordt binnengehaald in een achtergebleven gebied, die kans grijpt?
JA! Omdat politiek rechts nog steeds ondernemers als een soort heiligen aanziet die een voorbeeld stellen voor de gemeenschap: ze nemen "risico", het zijn de "harde werkers".
In werkelijkheid zijn de meesten materialistische Untermenschen naar Nietzscheaanse betekenis. Zijn ze daarom per definitie slecht zoals marxisten menen? Neen, dat zou dan weer het andere extreme zijn.
Maar het zijn maar ondernemers, niets meer of minder. En hun positie in de maatschappij wordt veel te hoog aangeschreven door toedoen van de rechterzijde. Een rechterzijde die hen niets (of toch zo weinig mogelijk) in de weg wil leggen op politiek en maatschappelijk vlak.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:37   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

laat ons vooral niet de moeite nemen om een onderscheid te maken tussen managers en ondernemers
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:54   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
JA! Omdat politiek rechts nog steeds ondernemers als een soort heiligen aanziet die een voorbeeld stellen voor de gemeenschap: ze nemen "risico", het zijn de "harde werkers".
In werkelijkheid zijn de meesten materialistische Untermenschen naar Nietzscheaanse betekenis. Zijn ze daarom per definitie slecht zoals marxisten menen? Neen, dat zou dan weer het andere extreme zijn.
Maar het zijn maar ondernemers, niets meer of minder. En hun positie in de maatschappij wordt veel te hoog aangeschreven door toedoen van de rechterzijde. Een rechterzijde die hen niets (of toch zo weinig mogelijk) in de weg wil leggen op politiek en maatschappelijk vlak.
Lees misschien eens een cursus 'risk management' i.p.v. enkel ideologische literatuur, het zou je zeker geen kwaad doen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 14:58   #44
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat ons vooral niet de moeite nemen om een onderscheid te maken tussen managers en ondernemers
Naast de kwestie. Managers zijn in wezen ook werknemers, overbetaald in heel wat gevallen, maar daar gaat het hier niet over. Hier gaat het over de ondernemerskaste en de geilheid vanwege traditioneel rechts erop.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 15:00   #45
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Lees misschien eens een cursus 'risk management' i.p.v. enkel ideologische literatuur, het zou je zeker geen kwaad doen
Naast de kwestie. Het gaat hier over de ondernemer als een Idealtype voor simpel-rechts.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 15:10   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Naast de kwestie. Het gaat hier over de ondernemer als een Idealtype voor simpel-rechts.
Zij creëren dan ook wel de economische vooruitgang voor een groot deel. De overheid staat hen daarbij vaak in de weg.

Wat is volgens u trouwens simpel-rechts? Al het rechtse waarmee u het niet akkoord bent?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 15:39   #47
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat is volgens u trouwens simpel-rechts?
Volgens mij de tegenhanger van bureaucratisch-corrupt-links.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 15:45   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Volgens mij de tegenhanger van bureaucratisch-corrupt-links.
Ik heb zo'n gevoel dat Pavolini verwijst naar alles wat ook maar een beetje lijkt op liberalisme.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 16:30   #49
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Naast de kwestie. Managers zijn in wezen ook werknemers, overbetaald in heel wat gevallen, maar daar gaat het hier niet over. Hier gaat het over de ondernemerskaste en de geilheid vanwege traditioneel rechts erop.
Weet je, een ondernemer is niet slecht he
Om het voorbeeld te geven van iemand die ik ken, hij was werkloos en geraakte niet aan job, ipv 20jaar lang dop te btrekken, is hij zijn eigen zaak begonnen, klein maar wel genoeg om rond te komen. De staat wint op 2kanten want ze moeten geen dop betalen en ze krijgen inkomsten van btw enzo.
Ik ben dan wel links, ik vind niet dat er dringend iets gedaan moet worden voor de kleine zelfstandigen want zij dragen ook bij aan onze welvaart ( te beginnen met gelijke pensioenen)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 17:52   #50
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
JA! Omdat politiek rechts nog steeds ondernemers als een soort heiligen aanziet die een voorbeeld stellen voor de gemeenschap: ze nemen "risico", het zijn de "harde werkers".
In werkelijkheid zijn de meesten materialistische Untermenschen naar Nietzscheaanse betekenis. Zijn ze daarom per definitie slecht zoals marxisten menen? Neen, dat zou dan weer het andere extreme zijn.
Maar het zijn maar ondernemers, niets meer of minder. En hun positie in de maatschappij wordt veel te hoog aangeschreven door toedoen van de rechterzijde. Een rechterzijde die hen niets (of toch zo weinig mogelijk) in de weg wil leggen op politiek en maatschappelijk vlak.

Nu heb ik al veel onzin gelezen, maar dit slaat het toch bijna allemaal. Zonder ondernemers zou er gewoon niks zijn of denk je nu echt dat alles uit de lucht zal komen vallen in de heilstaat?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 20:40   #51
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Nu heb ik al veel onzin gelezen, maar dit slaat het toch bijna allemaal. Zonder ondernemers zou er gewoon niks zijn of denk je nu echt dat alles uit de lucht zal komen vallen in de heilstaat?

Leren lezen Garde! Heb ik gezegd dat ondernemers slecht zijn? NEEN! Heb ik gezegd dat ondernemers niet nodig zijn? NEEN!
Ik heb gezegd dat ze een té hoge status hebben in de huidige maatschappij, in belangrijke mate door toedoen van de politieke rechterzijde.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 21:21   #52
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

Leren lezen Garde! Heb ik gezegd dat ondernemers slecht zijn? NEEN! Heb ik gezegd dat ondernemers niet nodig zijn? NEEN!
Ik heb gezegd dat ze een té hoge status hebben in de huidige maatschappij, in belangrijke mate door toedoen van de politieke rechterzijde.
In zekere zin heeft Pavolini gelijk; de ondernemenskaste krijgt vandaag de dag een te hoog aanzien ten opzichte van andere groepen (politici, intellectuelen, kunstenaars).

Is dat de schuld van die ondernemers? Neen, zij doen namelijk slechts wat van hen verwacht wordt: materiele welvaart scheppen. Het is integendeel de schuld van de andere kasten: politici hebben geen eer- of natiegevoel meer, intellectuelen zijn links-liberale slaven geworden, kunstenaars maken geen kunst meer.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 21:24   #53
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

ik vind het grappig hoe dat liberaalrechts maar aanklaagt dat de ondernemers te hard worden gepest met allerhande regels, maar ze blijven toch maar komen hé..

De enige reden waarom KO's (kleine ondernemingen, familie-ondernemingen, éenmans-initiatieven, etc) het moeilijk hebben is niet omwille van een sociale zekerheid, belastingen, etc. maar door de liberalisering van de wereldeconomie, of beter: de beslissing om daar aan mee te doen. Vandaag de dag wordt dat meer en meer op EU niveau geregeld, en hebben nationale overheden daar minder en minder rechtstreeks over te zeggen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 21:24.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:37   #54
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

Leren lezen Garde! Heb ik gezegd dat ondernemers slecht zijn? NEEN! Heb ik gezegd dat ondernemers niet nodig zijn? NEEN!
Ik heb gezegd dat ze een té hoge status hebben in de huidige maatschappij, in belangrijke mate door toedoen van de politieke rechterzijde.
Je noemt niet iemand 'Untermensch' in een positieve context. Je analyse is gewoon marxistisch, al probeer je het te negeren.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:38   #55
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik vind het grappig hoe dat liberaalrechts maar aanklaagt dat de ondernemers te hard worden gepest met allerhande regels, maar ze blijven toch maar komen hé..

De enige reden waarom KO's (kleine ondernemingen, familie-ondernemingen, éenmans-initiatieven, etc) het moeilijk hebben is niet omwille van een sociale zekerheid, belastingen, etc. maar door de liberalisering van de wereldeconomie, of beter: de beslissing om daar aan mee te doen. Vandaag de dag wordt dat meer en meer op EU niveau geregeld, en hebben nationale overheden daar minder en minder rechtstreeks over te zeggen.
Een bijkomend probleem is dat ze ook niet de kapitalen die MNO's kunnen krijgen om uit te groeien. De Belgische staatsschuld is daar een belangrijke factor in.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:41   #56
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
In zekere zin heeft Pavolini gelijk; de ondernemenskaste krijgt vandaag de dag een te hoog aanzien ten opzichte van andere groepen (politici, intellectuelen, kunstenaars).

Is dat de schuld van die ondernemers? Neen, zij doen namelijk slechts wat van hen verwacht wordt: materiele welvaart scheppen. Het is integendeel de schuld van de andere kasten: politici hebben geen eer- of natiegevoel meer, intellectuelen zijn links-liberale slaven geworden, kunstenaars maken geen kunst meer.
Het is door de inventiviteit van veel ondernemers, de beslissing om te investeren in R&R dat we onze welvaart hier kunnen houden. En niet anders.

Mijn fundamentele probleem met Pavolini is zijn gebruik van de term 'Untermensch'.

Daarnaast kloppen je opmerkingen wel hoor.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 07:26   #57
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Je noemt niet iemand 'Untermensch' in een positieve context. Je analyse is gewoon marxistisch, al probeer je het te negeren.
Jongen toch... Marxistisch... Tsss, weer o zo typisch! Dus bijvoorbeeld de nouvelle droite is marxistisch volgens jou? Want zij menen dat de producenten (dus ook de ondernemers) in de aloude Europese "standenverdeling" op de derde en laatste plaats komen.
Indien ik marxistische analyse zou maken, zou ik zeggen dat de ondernemers dieven zijn die we niet nodig hebben, maar die het proletariaat uitbuiten en de meerwaarde op zak steken.

Nog zoiets bij de nationaal-rechterzijde: als ze geen communist achter elke boom zien, staat er wel een radicale islamiet achter!
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 07:32   #58
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Het is door de inventiviteit van veel ondernemers, de beslissing om te investeren in R&R dat we onze welvaart hier kunnen houden. En niet anders.

Mijn fundamentele probleem met Pavolini is zijn gebruik van de term 'Untermensch'.

Daarnaast kloppen je opmerkingen wel hoor.
Ik noem iemand die het materialisme een centrale rol in zijn handelen geeft een Untermensch naar Nietzscheaanse betekenis ja. Ondernemers zijn -genoodzaakt door het kapitalistisch systeem?- materialisten pur sang. Veel werknemers zijn dat ook, maar ze zijn relatief gezien naar omvang van hun groep veel kleiner in aantal.

Overigens ook uw eerste opmerking wijst op het bewieroken van "de ondernemer" als weldoener en grote voorbeeld. Nochtans kan niemand, en dus ook de ondernemers niet, iets uitbouwen zonder dat de gemeenschap daartoe de middelen verschaft (leningen, infrastructuur, onderwijs en scholing,...). Maar je zegt het zelf, ze spelen een rol in de opbouw en behoud van de welvaart, hetgeen het materiële deelaspect is van welzijn.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 08:27   #59
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Btw, Garde, stél dat z'n analyse marxistisch was: het is niet omdat iemand de maatschappij volgens deze visie analyseert, dat hij of zij ook daadwerkelijk marxist is. Het marxisme is een buitengeowon handig middel om de onderliggende structuren bloot te leggen. De invulling van een toekomstige maatschappij blijft dan nog ter discussie staan, maar het kapitalisme is wel in z'n blootje gezet.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:27   #60
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Ik noem iemand die het materialisme een centrale rol in zijn handelen geeft een Untermensch naar Nietzscheaanse betekenis ja. Ondernemers zijn -genoodzaakt door het kapitalistisch systeem?- materialisten pur sang. Veel werknemers zijn dat ook, maar ze zijn relatief gezien naar omvang van hun groep veel kleiner in aantal.

Overigens ook uw eerste opmerking wijst op het bewieroken van "de ondernemer" als weldoener en grote voorbeeld. Nochtans kan niemand, en dus ook de ondernemers niet, iets uitbouwen zonder dat de gemeenschap daartoe de middelen verschaft (leningen, infrastructuur, onderwijs en scholing,...). Maar je zegt het zelf, ze spelen een rol in de opbouw en behoud van de welvaart, hetgeen het materiële deelaspect is van welzijn.
Het komt dus nooit in je op dat er nu eenmaal mensen zijn die door wat ze zijn ondernemer zijn geworden? Heel wat mensen kiezen er voor om zelfstandig te worden en kennen de consequenties. Uiteindelijk wil het overgrote deel van de samenleving via bezit ook een stuk welzijn verwerven en daar zit een stuk individualiteit (niet verwarren met individualisme) tussen. Je kan maar over welzijn spreken als er een stuk materiele welvaart onder zit. Maakt dat van dat overgrote deel van de samenleving materialisten?

Ik bewierook geen ondernemers. Ik stel alleen maar vast dat ze een cruciale rol spelen in het welvaartsbehoud door te investeren in vaak nieuwe dingen en zo werkgelegenheid scheppen. De 'gemeenschap' verschaft géén middelen aan de ondernemer, dat doen andere ondernemers. Banken zijn commerciële instellingen die proberen geld aan te trekken om het te besteden aan winstgevende activiteiten. En ondernemers betalen belastingen aan de overheid, net zoals de andere individuen, om gemeenschapsvoorzieningen te krijgen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be