Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2002, 19:23   #1
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde
 
Thomas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 812
Standaard

Hij klopt op tafel en trek zwaar aan de bel of aan de noodrem, wat voor sommigen 'extremistisch' of bedreigend kan zijn. Volgens mij, omdat hij om aandacht schreeuwt voor pijnlijke wonden. (Zo ook filip de winter). En een gewond dier kan inderdaad gevaarlijk zijn.

Na mijn vruchteloze pogingen om te zoeken naar extremistische uitspraken op de website van het AEL, moet ik, zoals ik al wel vermoedde, gelukkig vaststellen dat het hier om een groot misverstand van de democratische partijen gaat: de AEL is weliswaar sterk gekant tegen de diabolisering (DIJABolisering) van moslims in de wereld sinds 11 september, maar is mijn insziens helemaal niet extremistisch.

Wat het AEL volgens mij wel doet, is een zeer gevoelig punt aanraken. Zowel bij de autochtone als de allochtone mensen. Namelijk: de feitelijkheid op het terrein van de multi-culturele samenleving. Dat betekent immers dat verschillende culturen evenwaardig naast elkaar samenleven, zonder dat één bepaalde cultuur wordt opgelegd. In de straten van Antwerpen, in de onderstroom van de dagelijkse oneindige reeks aan gesprekjes in cafés, bij 'coconers' , en onder sommige politieagenten (die een voorbeeldfunctie en machtspositie bekleden) leeft echter vaak een heel ander discours: (informeel weliswaar) een al dan niet genuanceerde vorm van het Vlaamsblokdiscours. Kortom: de xenofobe bange Antwerpenaar, die absoluut niet wakker liggen van de mensenrechten van niet-Europese vreemdelingen.

Wie heeft hier dan een inburgeringstraject nodig: éénderde van de Antwerpenaren of de mensen die mensen bewust maken van hun democratische rechten en plichten?


Dit terwijl die 'andere' mensen zich reeds lang allerlei nationale en internationale integratiegrillen hebben moeten laten welgevallen, zonder ook maar enigszins hun stem daarover te kunnen laten horen. (discriminaties) Gepaard gaande met het feit dat elke verkiezing zij schrikbarend door anderen over hun toekomst en hun verdere leven hier moeten horen beslissen. Anderen wie het misschien geen moer kan schelen dat een allochtoon met z'n familie hier een toekomst wil uitbouwen, maar dat niet ten volle durft of kan en daarom nog veiligheidshalve met één been in z'n land van herkomst blijft. Dat dan een man rechtstaat uit dit volk en deze beuheidsgevoelens van deze mensen vertolkt, (al dan niet vanuit persoonlijke negatieve ervaringen) begrijp ik zeer goed. In plaats van Dijab Abou Jahjah nog langer politiek op de hielen te zitten, kunnen de zichzelf democratisch noemende partijen beter luisteren naar welk een frustraties van jarenlang 'zich achtergesteld voelen' achter Dijabs boodschap zitten. Het is de verwoording van waar de minst begoede kleurlingen van onze samenleving zichzelf in horen roepen: wij worden hier met genuanceerde vlaamsblokpraat aangesproken en zodoende behandeld door sommige machtsdragers ( politie), en de enige waar we daarvoor bij te recht kunnen is bij diezelfde politie: dus dat gaat niet. "Dien maar een klacht in bij het comité P," lacht de rascistische agent arrogant,...

En dus, om uit deze impasse te raken gaan deze mensen, zoals goede burgers, neutraal observeren of de politie haar werk naar behoren doet, zonder daadwerkelijk te interveniëren Democratisch correct de laatste juridische middelen uitputtend om langs de politie om, dit incorrect handelen van sommige politiemensen toch nog aan te klagen.. Ze gaan ook de mensen informeren over wat ze tegen discriminatie kunnen doen volgens de wet. Wat mijns insziens nooit de naam 'privémilitie' verdiend.

Is dit voor de partij van de burger geen nog-nooit-meegemaakte-vorm van burgerzin in dit land? Dit rechtstaand democratisch bewustzijn in onze Antwerpse straten?

Dit democratisch bewustzijn: nagaan of de democratie op het terrein wel gebeurt...wordt hier uitgelegd als privémilitie, Hesollahtoestanden, Palestijns-joodse kwestie hier uitvechten enz... Ik vind het gevaarlijk dat democratische partijen het extreemrechts discours in hun communicatie naar de pers toe weliswaar genuanceerd beginnen te hanteren.

En dit teken aan de wand kan inderdaad de samenleving in de andere richting doen gaan. Het opstaan van mensen in die samenleving criminaliseren omdat ze bedreigend 'lijken' en het politiek injunctierecht daarom overgeëmotioneerd kunnen inroepen is mij een gevaarlijk gebaar. De scheiding van machten zomaar eventjes opheffen en pas achteraf nuanceren. (Karel De Gucht). Emotie is menselijk, maar de politieke gevolgen ervan kunnen de democratie zomaar effe buiten spel zetten. Wanneer zo'n politiek injunctierecht onder invloed van pure emotie door een minister nog zoal misbruikt worden, om achteraf goedgepraat te moeten worden met: " we laten het gerecht z'n werk doen?" Hoeveel van dergelijke blunders kan een zichzelf respecterende democratie dan nog aan, om niet internatioonaal door de mand te vallen? Telkens wanneer iemand buiten de traditionele standpunten om, opstaat om een accuut probleem onomwonden aan de kaak te stellen?

Mijn idee is dat bij verkiezingen de gemiddeld welvarende belg gezapig klaagt over de stemPLICHT en sommigen stemrecht dus als een luxe ervaart om in het stemhokje een bolletje te komen kleuren. Dit terwijl men, zich zonder echt te kunnen inleven, beslist over de toekomst van het leven van een stemloze arme allochtone familie hier in België, terwijl sommigen met het gevoel zitten er hun zondagmorgen weer es aan te moeten verspillen.



Met vriendelijke groeten,
een overtuigde democraat
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 19:26   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Dit terwijl men, zich zonder echt te kunnen inleven, beslist over de toekomst van het leven van een stemloze arme allochtone familie hier in België, terwijl sommigen met het gevoel zitten er hun zondagmorgen weer es aan te moeten verspillen.
Snif snif snif snif snif snif...

Kan het nog traniger en inhoudslozer?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 19:39   #3
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde
 
Thomas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 812
Standaard

Ik moest mijn ongenoegen hier effe kwijt. Verkijk u niet op mijn stijl. Ik heb liever dat u stelt dat ik weinig smaak voor stijl heb, ipv daarmee ook de inhoud met het badwater weg te gooien.
Wat precies vindt u inhoudsloos en waarom?
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 21:42   #4
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Thomas bewijst hier ten volle dat het grootste gevaar voor het behoud van onze cultuur en identiteit niet gelegen is in oproerkraaiers als JahJah zelf, maar in de weg-met-ons mentaliteit van volksgenoten die op die manier ons verzwakken.

Natuurlijk is JahJah WEL een gevaar, die man is een fundamentalist, een Hezbollah-strijder en is door een schijnhuwelijk in Vlaanderen kunnen blijven waar hij de vreemdelingen met opruiende taal ophitst tegen oa de politie zodat -net als in heel wat Franse banlieu's- er geen politie meer zou komen zodat de criminele activiteiten verder kunnen gaan. Natuurlijk zal de AEL die radicale taal niet op hun webstek plaatsen, ze zouden wel gek zijn.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 21:45   #5
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Volgens mij is het grootste gevaar die radicale Imams in Nederland die niet vervolgd worden. Dat was vandaag in het nieuws. Het openbaar ministerie klaagt die imams nu niet meer aan, omdat ze toch worden vrijgesproken wegens godsdienstvrijheid. Hoe kan Bush zijn war on terror nu winnen indien je die Imams laat begaan???
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 22:22   #6
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Hebt gij heel de site van den Abou afgesnuffeld Thomas? Ik denk het niet, want dan zou je deze tekst zijn tegengekomen :


Our Collateral damage, and theirs!

By Dyab Abou Jahjah



Almost two months have passed since the eleventh of September, and now we can start reflecting on this whole issue with the necessary rationality and distance. The first thing that comes to our mind is trying to understand our own reactions and emotions in relation to that event. And when I say ‘our’ I’m thinking of us Arabs whether living abroad or in our homeland. I do realize that we did not have a unanimous way of reacting that day, but there was something in common. Most of us –except a small percentage of exceptions that confirm the standard as such- felt that day something that can not be described as joy, or as happiness, but rather as that sweet revenge feeling. We all had – except that small minority- a “what goes around comes around’” attitude.

Seeing people jump out of the windows of the WTC, was a very disturbing sight for all of us, we all felt bad about that, and sorry for these people. That sorrow feeling was also very present whenever we tried to think of how it would have been for the poor passengers on these planes. But then, we remembered, Iraq, Beirut, Palestine, and the millions of Arabs who perished under American-Israeli aggression over the last 50 years, and that bitter sweet feeling would come back “hell, let them feel one day what we were feeling for half a century because of them”, you would hear that everywhere, and above all places in your own mind.



Once someone told me that the toughest meeting a person might have is that with himself. And it was very difficult for us to realize that we are able of experiencing a feeling of satisfaction after such atrocity, it was very disturbing indeed. We started wondering, “what is going on with us” and almost everybody would answer “ look how far did they bring us” everybody also said “ they were killing us, humiliating us and oppressing us for so long that we lost a part of our humanity, that part that cherishes human life unconditionally”. We tried to understand our reactions, why didn’t we mourn the dead, why didn’t we feel as terrified as the rest of the world did? Well maybe because, no one mourned our dead, no one stood even a second of silence for the half a million (and some say one million) Iraqi children slaughtered (albeit very neatly) by the American-British embargo. They taught us by killing us over and over again that human life is so cheap, that thousands and thousands of us scattered by their “smart” bombs are nothing but regrettable “collateral damage”, regrettable but acceptable. So one day we saw them being slaughtered and we found ourselves thinking and talking like that, we caught ourselves feeling that all these innocent civilians in the planes and at the WTC were just regrettable collateral damage.



But now after two months an alarm is ringing inside, and we are starting to realize a lot of things. There is something in our Arab-Islamic culture that can not sink that low, that rejects to become as barbaric as our enemy.

“Make no mistake” we are no heart-bleeding softies wanting to save the dolphins, and we do not have a “turn the other cheek” value making us feel guilty whenever we don’t (Europe is so imprisoned in its guilt feelings since it NEVER turned the other cheek), our culture and religion both say “ you hit me on my cheek, I give you a blow in your face. You stay out of my way, I will not bother you”. But at the same time, we have a very deeply rooted value, both religious and cultural, that a “soul” is sacred and should never be killed unless in self-defense or when executing a criminal murderer.

Our nation was not build through a process of genocide and ethnic cleansing like the United States or Israel. So the value of mass murder is not own to our heritage. Our heroes are not Indian-killing cowboys, or criminals like Begin, Shamir and Sharon, and we would not give a medal to someone after burning a whole city with all its men, women and children with an atomic bomb.

So whenever criminals among us (because like any nation of humans, us Arabs have also criminals among us) commit a horrible act of genocide or even a small attack against civilians, we are unable to behave like Americans and Israelis and applaud it feeling that it is a heroic act. We might applaud it yes, because once again I remind you that we are humans, we bare grudges and we are vulnerable to the seduction of revenge. But while applauding we will be feeling bad, and knowing how terrible it is.



Now, almost two months after the eleventh of September, we see things clear(er). It is terrible how criminals can cause by their acts the misery for so many people, people of their own kind and people of their alleged enemy. How violence will breed violence that will breed more violence. It is really terrible that criminals keep on killing civilians in name of avenging the civilians that other criminals killed.

Why don’t Doctor Frankenstein go after its created monster, and withdraw into a top of a mountain in a cave somewhere to either kill each other, or to contemplate about who is the monster and who is the victim, and over who started it first. But please, stop causing “collateral damage” it is like the pest, if you start it, it will definitely come back to your home.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2002, 22:32   #7
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde
 
Thomas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 812
Standaard

Guderian, als rabiate flamingant versterkt juist de aanwezigheid van andere culturen in mijn omgeving mijn identiteit. Het bevestigt deze juist ipv ze te verzwakken.
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2002, 18:35   #8
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Wat het AEL volgens mij wel doet, is een zeer gevoelig punt aanraken. Zowel bij de autochtone als de allochtone mensen. Namelijk: de feitelijkheid op het terrein van de multi-culturele samenleving. Dat betekent immers dat verschillende culturen evenwaardig naast elkaar samenleven, zonder dat één bepaalde cultuur wordt opgelegd.
Daar begint het al mee. Volgens mij is een multi-culturele samenleving, waarin moslims en anders-gelovigen, evenwaardig naast elkaar samenleven onmogelijk enkel door het feit dat zij (als minderheid) ons autochtonen als minderwaardig beschouwen omdat wij niet leven volgens de islam.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Kortom: de xenofobe bange Antwerpenaar, die absoluut niet wakker liggen van de mensenrechten van niet-Europese vreemdelingen.
En respecteren alle niet-Europese vreemdelingen de mensenrechten? Dat hebben ze duidelijk laten zien toen ze de filmvoorstellingen verstoorden in de Metropolis omdat Jahjah verkondigde dat er een film hun godsdienst beledigde en opriep tot ordeverstoring. Hij spreekt zelf constant over vrije meningsuiting maar ontneemt anderen van dit recht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Wie heeft hier dan een inburgeringstraject nodig: éénderde van de Antwerpenaren of de mensen die mensen bewust maken van hun democratische rechten en plichten?
Jahjah heeft al vaak aangetoond dat hij zich goed bewust is van zijn rechten maar heeft al verschillende malen zijn plichten bewust verzaakt. De politiek mag fier zijn op hun prestaties om zo'n individu de Belgische nationaliteit te geven. Het perfecte voorbeeld waarom de snelBelg-wet gefaald heeft.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Dit terwijl die 'andere' mensen zich reeds lang allerlei nationale en internationale integratiegrillen hebben moeten laten welgevallen, zonder ook maar enigszins hun stem daarover te kunnen laten horen. (discriminaties) Gepaard gaande met het feit dat elke verkiezing zij schrikbarend door anderen over hun toekomst en hun verdere leven hier moeten horen beslissen.
Er zijn enkel problemen nu omdat vele islamitische migranten geweigerd hebben zich te integreren. Dit houden zij al enkele generaties vol en beginnen dan te klagen dat ze niet aanvaard worden door de gemeenschap. Dit is psychologisch heel normaal. Als je in een groep van tien mensen komt en je begint je als individu te onderscheiden en eisen te stellen dat de tien anderen zich naar jou moeten schikken, wordt je verstoten en ga je op je bek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Anderen wie het misschien geen moer kan schelen dat een allochtoon met z'n familie hier een toekomst wil uitbouwen, maar dat niet ten volle durft of kan en daarom nog veiligheidshalve met één been in z'n land van herkomst blijft.
Dit is werkelijk de grootste onzin dat ik gehoord heb. De meeste allochtonen houden hun identiteitskaart uit hun oorspronkelijk land om van twee walletjes te kunnen eten. Zo hebben ze de voordelen hier en worden ze door hun land van herkomst nog altijd beschouwt als volwaardig burger. Ze zijn er fierder over een arabier te zijn dan Belg. Enkel de Belgische nationaliteit hebben zou voor hun een belediging zijn want ze zouden aanzien worden als minderwaardig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Dat dan een man rechtstaat uit dit volk en deze beuheidsgevoelens van deze mensen vertolkt, (al dan niet vanuit persoonlijke negatieve ervaringen) begrijp ik zeer goed. In plaats van Dijab Abou Jahjah nog langer politiek op de hielen te zitten, kunnen de zichzelf democratisch noemende partijen beter luisteren naar welk een frustraties van jarenlang 'zich achtergesteld voelen' achter Dijabs boodschap zitten.
Als je lang genoeg tegen iemand zegt dat hij "achtergesteld" is, zal hij het geloven en zich ernaar gedragen. Dan moet je ook niet verschieten dat die persoon (of groep) zodanig behandeld wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
En dus, om uit deze impasse te raken gaan deze mensen, zoals goede burgers, neutraal observeren of de politie haar werk naar behoren doet, zonder daadwerkelijk te interveniëren Democratisch correct de laatste juridische middelen uitputtend om langs de politie om, dit incorrect handelen van sommige politiemensen toch nog aan te klagen.
Er was duidelijk wel de bedoeling om te interveniëren. Jahjah heeft een oproep gedaan om politiemensen te omsingelen die arabische jongeren durfden controleren in hun wijken. Van neutraliteit en passieve observatie is er dus geen sprake.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Ze gaan ook de mensen informeren over wat ze tegen discriminatie kunnen doen volgens de wet. Wat mijns insziens nooit de naam 'privémilitie' verdiend.
Vermits controle van de politie de taak is van de regering en het AEL deze taak wil overnemen EN omdat dit gebeurde door patrouilles in een soort van uniform EN omdat er duidelijk de bedoeling was om de politie te beletten hun job naar behoren te doen, kan je naar mijn bescheiden mening TERECHT spreken van een privémilitie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Mijn idee is dat bij verkiezingen de gemiddeld welvarende belg gezapig klaagt over de stemPLICHT en sommigen stemrecht dus als een luxe ervaart om in het stemhokje een bolletje te komen kleuren. Dit terwijl men, zich zonder echt te kunnen inleven, beslist over de toekomst van het leven van een stemloze arme allochtone familie hier in België, terwijl sommigen met het gevoel zitten er hun zondagmorgen weer es aan te moeten verspillen.
Dit probleem zal binnenkort rap opgelost zijn als alle allochtonen Belg geworden zijn dankzij het fantastische linkse beleid in dit land. Dan zijn we allemaal Belg en mogen de arme, stemloze allochtone families hier stemmen. Benieuwd wat daar gaat van voortkomen.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be