Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

 
 
Discussietools
Oud 25 april 2006, 11:09   #1
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard lessen trekken?

Kan men reeds lessen trekken in deze zaak, waar er blijkbaar toch een aantal mogelijke vergissingen zijn gebeurd?

- Ik denk dat ongeveer iedereen (ook ikzelf) de fout heeft gemaakt op basis van de beelden en wat in de media verscheen de daders onmiddelijk als "Marokkaan" te beschouwen, sommigen (niet ik) als "Moslim". Dit kan nu toch sterk betwijfeld worden...

- in deze zaak zijn er toch duidelijke signalen gekomen vanuit de "allochtone Moslimgemeenschap" dat er "iets" moest veranderen en tegen het geweld. Zelfs indien de daders effectief van Poolse afkomst zijn, is dat geen reden om die beweging niet verder te zetten en een aantal taboes ivm integratie, opvoeding, verantwoordelijkheid, enz. te doorbreken, zowel langs autochtone als langs allochtone kant.

- deze zaak toont mischien aan wat voor een gevaar het betekent een ganse bevolkingsgroep aan te duiden als "schuldige". Ook niet-Moslims (waarschijnlijk) en niet-Marokkanen (waarschijnlijk) kunnen krapuul zijn die geen enkel respect voor het leven tonen, en men kan geen automatische link plaatsen tussen krapulachtig gedrag en "Noord-Afrikaan". Hopelijk beseffen sommigen dat de zaken soms veel genuanceerder en ingewikkelder zijn dan ze worden vooropgesteld.


Maar één zaak blijft wel duidelijk: de laatste evoluties in het dossier zullen de moord op Joe nooit kunnen rechtvaardigen noch ongedaan maken.

[SIZE="1"](en nu hopen dat ik niet om mijn bek vlieg omdat in de toekomst toch zou blijken dat de daders van Noord-Afrikaanse afkomst zijn) [/SIZE]
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 25 april 2006, 11:14   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Het enigste probleem is dat de afgelopen dagen alleen maar de reactionaire elementen binnen die gemeenschap hebben versterkt en het een bevestiging is van wat ze zeggen. Uiteraard zijn er een aantal problemen alleen denk ik niet dat we op die manier een stap vooruit komen want op basis van feiten die wellicht? niet zijn gebeurd (allochtoon dood autochtoon) de discussie starten (wat de laatste dagen is gebeurd) lijkt me niet evident.
solidarnosc is offline  
Oud 25 april 2006, 11:14   #3
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Iedereen kan fouten maken niemand is onfeilbaar,.
Lincoln is offline  
Oud 25 april 2006, 11:16   #4
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Een rustige, evenwichtige reactie, waar ik me grosso modo kan achterscharen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Kan men reeds lessen trekken in deze zaak, waar er blijkbaar toch een aantal mogelijke vergissingen zijn gebeurd?

- Ik denk dat ongeveer iedereen (ook ikzelf) de fout heeft gemaakt op basis van de beelden en wat in de media verscheen de daders onmiddelijk als "Marokkaan" te beschouwen, sommigen (niet ik) als "Moslim". Dit kan nu toch sterk betwijfeld worden...
Mooi dat je dit durft toegeven en niet zoals sommigen plots "vergeet" dat de hele maatschapij, tot en met het gerecht, het steevast over Noord-Afrikanen gehad heeft.

Citaat:
- in deze zaak zijn er toch duidelijke signalen gekomen vanuit de "allochtone Moslimgemeenschap" dat er "iets" moest veranderen en tegen het geweld. Zelfs indien de daders effectief van Poolse afkomst zijn, is dat geen reden om die beweging niet verder te zetten en een aantal taboes ivm integratie, opvoeding, verantwoordelijkheid, enz. te doorbreken, zowel langs autochtone als langs allochtone kant.
Volledig mee eens.

Citaat:
- deze zaak toont mischien aan wat voor een gevaar het betekent een ganse bevolkingsgroep aan te duiden als "schuldige". Ook niet-Moslims (waarschijnlijk) en niet-Marokkanen (waarschijnlijk) kunnen krapuul zijn die geen enkel respect voor het leven tonen, en men kan geen automatische link plaatsen tussen krapulachtig gedrag en "Noord-Afrikaan". Hopelijk beseffen sommigen dat de zaken soms veel genuanceerder en ingewikkelder zijn dan ze worden vooropgesteld.
Nuance. Het is wat te makkelijk om te doen alsof de kritiek van rechts eruit bestaat te stellen dat alle Marokkanen criminelen zijn. Dat kan je misschien lezen op de site van Stormfront of zoiets, maar het is niet wat rechts beweert. Rechts beweert wel dat vele, te veel, Marokkaanse tieners, zich bezighouden met een bepaald soort bijzonder geniepige misdaad. In elk geval percentueel meer dan autochtone tieners. Het is dat wat links moet weerleggen, als ze eerlijk willen zijn.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 11:18   #5
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

......als we nu eens voor elke gebeurtenis het gerecht en de politie haar werk laten doen zonder dat we voortijdig conclusies trekken zal dat veel beter zijn, of het nu marokkaan of antillaan of pool is of eenderwelke mens ,niemand is onfeilbaar voor slechte daden,.
Lincoln is offline  
Oud 25 april 2006, 11:19   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Tiens. Ik heb nog nooit iemand ter linkerzijde horen zeggen dat er geen allochtonen zouden zijn die criminele feiten zouden plegen en dat het percentage wellicht hoger ligt dan bij autochtonen. Ik zie alleen geen behoefte om daarom een hele bevolkingsgroep te beschuldigen want ondanks alle hypocrisie daarover is dat wat "rechts" effectief doet.
solidarnosc is offline  
Oud 25 april 2006, 11:24   #7
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik zie alleen geen behoefte om daarom een hele bevolkingsgroep te beschuldigen want ondanks alle hypocrisie daarover is dat wat "rechts" effectief doet.
Dat is wat u er graag van maakt.

Ik zal maar voor mezelf spreken, het is hier al complex genoeg. Mij interesseert het geen bal wat voor een afkomst misdadigers en straatschenners hebben. Wat mij interesseert is dat misdadigers en straatschenners van de straat gehaald worden. Om dat te kunnen doen, moet je weten waar ze zitten. Als zou blijken dat procentueel meer Marokkanen zich aan misdaad en straatschennerij begeven, dan is het noodzakelijk om dat vast te stellen en ze te lokaliseren.

En het is precies dat laatste wat links effectief verhindert.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 11:31   #8
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Probleem blijft dat de daders er nu ook niet meteen Pools uitzagen en dat zelfs de Marokkaanse moslimgemeenschap dacht dat het 1 van hen was. (denk aan de oproep in de moskeeën). Als zij er zo van overtuigd waren dat het mogelijk 1 van hen was, dan is het voor een buitenstaander, die dagelijks uitgedaagd en gepest wordt door jongeren uit hun gemeenschap, zeker onmogelijk om niet van iets anders overtuigd te zijn.
Daarnaast: als 200 getuigen beweren dat het Noord-Afrikaanse types zijn en de videobeelden en robotfoto' s dat ook schijnen te bevestigen ...
Persoonlijk vind ik nog steeds dat de daders eerder op leden van de Marokkaanse gemeenschap uit mijn buurt lijken, dan op de Polen hier wat verderop. Een Pool verwar je trouwens makkelijk met een Belg of een Zweed, zoals men hier aanhaalde. Daarnaast staat deze gemeenschap hier in België niet meteen bekend voor dit soort van misdaden.
Vandaar dat ik toch nog ergens voorzichtig ben. De dader heeft misschien wel de Poolse nationaliteit, maar dat komt de regering gezien de sancties van Europa i.v.m. het arbeidsbeleid zeer goed uit.
Boadicea is offline  
Oud 25 april 2006, 11:36   #9
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Kan men reeds lessen trekken in deze zaak, waar er blijkbaar toch een aantal mogelijke vergissingen zijn gebeurd?

- Ik denk dat ongeveer iedereen (ook ikzelf) de fout heeft gemaakt op basis van de beelden en wat in de media verscheen de daders onmiddelijk als "Marokkaan" te beschouwen, sommigen (niet ik) als "Moslim". Dit kan nu toch sterk betwijfeld worden...

- in deze zaak zijn er toch duidelijke signalen gekomen vanuit de "allochtone Moslimgemeenschap" dat er "iets" moest veranderen en tegen het geweld. Zelfs indien de daders effectief van Poolse afkomst zijn, is dat geen reden om die beweging niet verder te zetten en een aantal taboes ivm integratie, opvoeding, verantwoordelijkheid, enz. te doorbreken, zowel langs autochtone als langs allochtone kant.

- deze zaak toont mischien aan wat voor een gevaar het betekent een ganse bevolkingsgroep aan te duiden als "schuldige". Ook niet-Moslims (waarschijnlijk) en niet-Marokkanen (waarschijnlijk) kunnen krapuul zijn die geen enkel respect voor het leven tonen, en men kan geen automatische link plaatsen tussen krapulachtig gedrag en "Noord-Afrikaan". Hopelijk beseffen sommigen dat de zaken soms veel genuanceerder en ingewikkelder zijn dan ze worden vooropgesteld.


Maar één zaak blijft wel duidelijk: de laatste evoluties in het dossier zullen de moord op Joe nooit kunnen rechtvaardigen noch ongedaan maken.

[SIZE=1](en nu hopen dat ik niet om mijn bek vlieg omdat in de toekomst toch zou blijken dat de daders van Noord-Afrikaanse afkomst zijn) [/SIZE]
Tja, als 95 % van de misdaden door Noord-Afrikanen gebeurt, was de conclusie logisch dat het er weer één was. Nu blijkt het idd. een Pool te zijn.

't Is wel duidelijk een illegaal, waarvan de ouders dan nog vonden dat ze hun zoon-moordenaar niet moesten aangeven. De conclusie is duidelijk : alle illegalen uitwijzen zou tenminste van politieke moed getuigen.

Laatst gewijzigd door Geertje : 25 april 2006 om 11:42.
Geertje is offline  
Oud 25 april 2006, 11:41   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Kan men reeds lessen trekken in deze zaak, waar er blijkbaar toch een aantal mogelijke vergissingen zijn gebeurd?

- Ik denk dat ongeveer iedereen (ook ikzelf) de fout heeft gemaakt op basis van de beelden en wat in de media verscheen de daders onmiddelijk als "Marokkaan" te beschouwen, sommigen (niet ik) als "Moslim". Dit kan nu toch sterk betwijfeld worden...
Dat is niet aan de hand van de beelden gebeurd maar aan de hand van getuigenverklaringen.
De beelden waren niet echt van aard om dat tegen te spreken.
Alleen al omdat de identiteitskaart van de daders niet te zien was.
We dachten dat het Belgen waren.
Bobke is offline  
Oud 25 april 2006, 11:54   #11
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Alleen al omdat de identiteitskaart van de daders niet te zien was.
We dachten dat het Belgen waren.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 11:55   #12
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

De enige les: "geduld is een schone deugd".
Desiderius is offline  
Oud 25 april 2006, 12:00   #13
Druïde
Vreemdeling
 
Druïde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2004
Berichten: 41
Standaard

De lessen die je uit dit alles kan trekken zijn velerlei, maar onder andere volgende vind ik toch wel opvallend:

* aangezien de daders 'leken' op jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst ging onze Belgische allochtone gemeenschap onmiddelijk in het verweer. Ze beginnen dus te begrijpen dat er in hun gemeenschap nogal wat boefjes zitten die misschien wel tot deze feiten in staat waren. Enerzijds bekenden ze schuld. Anderzijds anticipeerden ze onmiddelijk op mogelijke stigmatiserende reacties door mee op te stappen in de mars. Er is dus wel degelijk een problematiek in onze steden die duidelijk wijst naar het gedrag van allochtone, al dan niet de Belgische nationaliteit hebbende, jongeren.
* In Polen zijn er ook jongeren, die er dus niet direct autochtoon Pools uitzien op wazige camerabeelden, en die over voldoende financiele middelen en vrije tijd beschikken om wat amok te komen maken in onze hoofdstad
* Elk nieuwsfeit waar men niet direct exacte feiten heeft, wordt misbruikt door jan-en-alleman om hun 'groot gelijk' te behalen.
Druïde is offline  
Oud 25 april 2006, 12:04   #14
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Druïde Bekijk bericht
De lessen die je uit dit alles kan trekken zijn velerlei, maar onder andere volgende vind ik toch wel opvallend:

* aangezien de daders 'leken' op jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst ging onze Belgische allochtone gemeenschap onmiddelijk in het verweer. Ze beginnen dus te begrijpen dat er in hun gemeenschap nogal wat boefjes zitten die misschien wel tot deze feiten in staat waren. Enerzijds bekenden ze schuld. Anderzijds anticipeerden ze onmiddelijk op mogelijke stigmatiserende reacties door mee op te stappen in de mars. Er is dus wel degelijk een problematiek in onze steden die duidelijk wijst naar het gedrag van allochtone, al dan niet de Belgische nationaliteit hebbende, jongeren.
* In Polen zijn er ook jongeren, die er dus niet direct autochtoon Pools uitzien op wazige camerabeelden, en die over voldoende financiele middelen en vrije tijd beschikken om wat amok te komen maken in onze hoofdstad
* Elk nieuwsfeit waar men niet direct exacte feiten heeft, wordt misbruikt door jan-en-alleman om hun 'groot gelijk' te behalen.
....twee keer in de kak trappen?? Dat doet zelfs een ezel niet.....
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline  
Oud 25 april 2006, 12:05   #15
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Kan nog steeds een noord-afrikaan zijn.

Of zijn alle belgen opeens blanken ?

noord-afrikanen of roma zigeuners , 1 van de twee .
Calle is offline  
Oud 25 april 2006, 12:06   #16
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
....twee keer in de kak trappen?? Dat doet zelfs een ezel niet.....
Bij de volgende verkiezingen zal nochthans blijken dat de kudde opper-ezels voor de -tigste keer door diezelfde hoop kak gegalopeerd is.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 25 april 2006, 12:54   #17
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard Hoe zulke dingen voorkomen...

in de toekomst ?

Effectief opsporen van illegalen.
effectief opsluiten van illegalen in afwachting van hun terugzending naar hun land van herkomst.
IEDERE illegaal effectief terugzenden naar zijn land van herkomst.

Voila meer moet dat niet zijn.

en zonder dank.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 25 april 2006, 12:57   #18
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

We kunnen bijvoorbeeld al beginnen met al die kerkasielmensen op te pakken en terug te sturen...
Tegendradigaard is offline  
Oud 25 april 2006, 12:59   #19
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Van mij mogen die blijven, om mensen als u te pesten.
Bhairav is offline  
Oud 25 april 2006, 13:04   #20
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
We kunnen bijvoorbeeld al beginnen met al die kerkasielmensen op te pakken en terug te sturen...
....dat is geen oplossing, moordenaar gepleegd door asielzoekers of illegalen dus alle asielzoekers terug sturen, is dat niet op dezelfde stront trappen??


Het houdt niet op zeg met die veralgemening, stigmatisering enz,...
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be