Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2013, 21:14   #29801
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Anderzijds is de wereldbefaamde belgische chocolade enigszins toch te danken aan de afrikaanse kolonie
Neen, geenszins.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 21:27   #29802
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, geenszins.
Lust je die wereldbefaamde belgische chocolade op basis van afrikaanse bonen misschien niet
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 21:38   #29803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Lust je die wereldbefaamde belgische chocolade op basis van afrikaanse bonen misschien niet
Die bonen komen niet uit Congo, beste vriend. Wel uit landen als Kameroen of Nigeria.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:19   #29804
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, wat weet u mij dan te vertellen over de eetcultuur onder de bevindelijken? Ik ben nu echt wel heel nieuwsgierig naar het antwoord.
Goede vraag. Zou er geen strikt antwoord op weten
Anderzijds in Indië destijds zullen ze zich vermoedelijk aangepast hebben.
Enerzijds daar vrijwel de gehele gemeenschap deze eetcultuur zich eigen maakte. Bovendien speelde het feit, als men
gasten uitnodigde men moeilijk aan komen met een zeer zuinige pot. Het minste wat verwacht werd was een minirijstafel, min. 15 gerechten.


Overigens kende de Indische Rijsttafel vaste regels, een aantal daarvan:

o Grote rijsttafel: in de koloniën 40 of 44 gerechten (heilige getallen)
o Mini rijsttafel: 15 gerechten (minimum aantal)
o Drank: bier of water
o Bestek: men eet niet met mes en vork, maar met een lepel
Of met de handen: in de koloniën werd ook door de Hollanders veelal met de handen gegeten
o Aantal gerechten menu: oneven aantal (stille kracht: de goden gunstig stemmen. Onheil afwenden)
o Na het diner: een deel van het overgebleven eten wordt aan de gasten mee naar huis gegeven (de Goden tonen dat men niet egoïstisch is)

(Bijgeloof speelde zeer zeker een rol bij de Hollanders in Indië. Hun kinderen werden opgevoed door de Baboe welke de kinderen vrijwel altijd
dit voorhielden ... Stille Kracht. Willem Nijholt (acteur) beeld dit goed uit
)

In Nederland zie je hier overblijfselen van terug. Met name bij de Indische families
Hoewel men het ook wel aantreft bij puur Nederlandse families die beter bekend ermee zijn.
Bijv. overblijvend eten wordt mee naar huis gegeven aan gasten
(Bij een flinke hoeveelheid heeft het overigens geen zin om te bewaren)
Bij nogal wat Nederlanders die ik ken eten ze vaak/steeds vaker ook slechts met een lepel

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 augustus 2013 om 22:23.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 23:31   #29805
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Lust je die wereldbefaamde belgische chocolade op basis van afrikaanse bonen misschien niet
Alleen in Belgenland lusten ze die zogenaamde "wereldbefaamde belgische chocolade". De rest van de wereld gaat over zijn nek van dat arrogante Dutrouxvoer.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 23:46   #29806
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Alleen in Belgenland lusten ze die zogenaamde "wereldbefaamde belgische chocolade". De rest van de wereld gaat over zijn nek van dat arrogante Dutrouxvoer.
Zeg van Poppel vraagje? Werden jij en Calvinist als duo in dezelfde vrieskist ingevroren in de 16e eeuw?
Er is veel gebeurd de afgelopen 400 jaar, was schrikken zeker toen je ontdooid werd?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 23:54   #29807
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Goede vraag. Zou er geen strikt antwoord op weten
Anderzijds in Indië destijds zullen ze zich vermoedelijk ...
Bij het woord "vermoedelijk" stop ik en lees ik niet verder. U weet het dus niet en fantaseert er bijgevolg wat op los.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 03:43   #29808
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij het woord "vermoedelijk" stop ik en lees ik niet verder. U weet het dus niet en fantaseert er bijgevolg wat op los.
Zoals ik aangaf, zou er geen strikt antwoord op weten. Opperde slechts een mogelijkheid vanuit het feit geredeneerd dat de gemeenschap aan totoks klein was in Indië

Aangezien in dit artikel uit 1910 de rijsttafel wordt opgemerkt lijkt mij de mogelijkheid aannemelijk dat ook gereformeerden in Indië deze eetcultuur zich eigen maakten.

Kenniscentrum gereformeerde gezindte

Vrijdag 7 October 1910.
Quote: De aangewezen tijd voor de wekelijksche ontspanning zal dan ook wel altijd de Zondagmorgen blijven. Waar nu bovendien de ochtenden hier voor het grootste deel der menscbheid duren van ''s morgens 6 tot ''s middags half een ?* een uur, kan men natuurlijk zeer goed zijn kerkeplichten waarnemen en tevens de noodige ontspanning nemen; ''s middags na de rijsttafel wordt er geslapen.

Het invoeren van een Engelschen Zondag of iets wat daarop lijkt, zou in het toch al niet veel afwisseling biedende Indische leven, den menschen een groot deel hunner levensvreugde rooven en terecht zeer groote ontevredenheid wekken, waarom er dan ook nu reeds braaf gemopperd wordt door de door overdreven krantenberichten, enz. verschrikte menschen.

Het zal wel geen betoog behoeven, dat wij met het laatste deel uit dit epistel het niet eens zijn. Terecht maakt dan ook de redactie van De Nederlander een aanteekening bij deze wonderlijke beschouwingen. De redactie zegt:
Wij laten de volgende beschouwingen voor rekening van den schrijver. Daar wij niet voldoende bekend zijn met de plaatselijke toestanden kunnen wij geen positief oordeel uitspreken en dus niet zonder meer de verantwoordelijkheid op ons nemen voor de beweringen van den schrijver over deze belangrijke quaestie.

Hét komt ons intusschen voor, dat De Nederlander nog een stapje verder had moeten gaan en eenvoudig weg de beschouwingen van zijn briefschrijver had behooren af te keuren. Hoe de toestanden (plaatselijke of andere) ook mogen zijn, het gebruiken van den Zondag voor sport kan onder geen omstandigheid onze goedkeuring hebben.
http://www.digibron.nl/search/detail...n-maatschappij
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 04:06   #29809
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Mogelijk werpt dit een ander licht op het toenmalige Indië. Zover ik hieruit begrijp was het niet verzuild zoals Holland, het maakte blijkbaar geen bal uit wat men was in deze samenleving, protestant, katholiek etc (vlak voor WOII): maar daar deed het er niet meer toe, of je R.K. was of niet. Als je maar een Hollander was (en geen koloniaal, die sinds lang “aan de rand van de kampong” leefde.


Quote: Op de fraterschool te Padang, Sumatra, lang geleden, leerden wij een paar liedjes van Speenhoff op wijsjes van Speenhoff. Grappige, zoals Daar komen de schutters!, en mooie, aandoenlijke, zoals Daar stond een scheepje op de kast. Liedjes, die even uitgelegd moesten worden voor ze werkten, want onder de klapperbomen langs het strand liepen die schutters niet en er dreef daar ook geen speelgoedscheepje onder de zomerzon in een al te verlaten sloot.

Wie Speenhoff was, wist je niet, je vroeg er ook niet naar. Die naam was maar een klank, zonder roem of schande, net zoiets als later J.B. Schuill, of Karl May. Een naam die een aardig liedje beloofde, of een grappig of interessant boek.

Wie wist er in Indië dat er in Holland sinds lang katholieke bezwaren tegen Speenhoff bestonden? Geen mens zou dat begrijpen: de fraters daar dachten anders dan de fraters hier. Indië was niet verzuild, om het met een term te zeggen, die in die tijd nog niet bestond.

Holland was een gesloten samenleving, Indië niet. Wel zochten onze landgenoten in Indië elkaar op soort zoekt soort en ons kent ons – maar daar deed het er niet meer toe, of je R.K. was of niet. Als je maar een Hollander was (en geen koloniaal, die sinds lang “aan de rand van de kampong” leefde).

Hollanders heetten in eigen kring baar of sinkee, daarbuiten werden ze aangeduid met totok of kaaskop; zelf noemden zij de Indo’s katjangs. Beide groepen bij elkaar en met Italianen, Britten, Joden, kortom, met Europeanen vermeerderd, heetten Europeanen.

Ook Japanners kregen de status van westerling. De Indonesiërs niet. En alle andere nationaliteiten: Arabieren, Brits-Indiërs, Chinezen en de rest van het niet-westerse alfabet evenmin. Op een handjevol strijdlustigen na zei niemand ooit “Indonesiër”.
Men zei Balinees, Javaan, Sumatraan, etc. Voor Europese handelaars, gewend om alles maar op éen hoop te gooien, waren dat “de” inlanders. Inlanders: een gewoon woord met een neutrale betekenis.

http://www.cornetsdegroot.com/de-dic...t-met-liedjes/

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 augustus 2013 om 04:08.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 08:17   #29810
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
ach daar maken wij ons niet druk om gezien
onze Belgische frieten terechte wereldfaam genieten..
Nee, die wereldfaam - als die er al is - is onterecht. Veel friet in België is niet te vreten. Maar wellustige zelfverheerlijking is de Belgen niet vreemd op dit gebied.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 08:20   #29811
hollande
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 februari 2010
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die bonen komen niet uit Congo, beste vriend. Wel uit landen als Kameroen of Nigeria.

en gij weet dat, zijt ge de inkoper misschien.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 09:40   #29812
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht

en gij weet dat, zijt ge de inkoper misschien.
Blijkbaar Congo in de 19e eeuw, maar of dit nog steeds het geval is?

GODDELIJKE CHOCOLADE
Chocolade is een genot. Om van te genieten, bij voorkeur met anderen. De vormgeving in tabletten en figuurtjes zorgt voor een toenemende 'vermarkting' vanaf het midden van de negentiende eeuw. En wanneer België in 1830 onafhankelijk wordt en zelf haar economisch lot kan bepalen, ondergaat de chocolade-industrie een nooit geziene hausse. Dat wordt nog versterkt door de aanvoer van cacaobonen uit de eigen Afrikaanse kolonie, Congo. Ook nu nog wordt Belgische chocolade meestal gemaakt met Afrikaanse cacaobonen, die een scherpere smaak hebben dan Zuid-Amerikaanse bonen.
De praline, die in 1912 werd uitgevonden door Jean Neuhaus, geeft chocolade een permanent plaatsje in het Belgische culinaire pantheon.
Om de subtiele kwaliteiten van deze delicatesse optimaal te bewaren, zijn speciale verpakkingen gepatenteerd onder de naam 'ballotin' (zeg maar chocoladedoos). En sindsdien is een pralinedoos het ideale geschenk voor elke gelegenheid
http://www.chocol-at.be/nl-be/jean-p...sche-chocolade


De cacaoteelt speelt zich hoofdzakelijk af in 9 landen: Ghana, Indonesië, Brazilië, Nigeria, Ecuador, Maleisië en Ivoorkust.
http://users.telenet.be/leenspicture/cijfertjes.htm

Blijkbaar wordt Belgische chocolade ook wel gemaakt van cacaobonen uit Costa Rica
https://www.foodpairing.com/nl/explo...cipes/47/1509/

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 augustus 2013 om 09:45.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 14:47   #29813
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een grote gemeenschappelijke friettest in Vlaanderen en Nederland. Dan pas weten we meer.
Niet nodig. Ik bezocht menig Nederlandse frituur. Tot op heden werd ik niet één enkele keer aangenaam verrast.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 14:53   #29814
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht

en gij weet dat, zijt ge de inkoper misschien.
Iedereen weet dat in Afrika de cacao-teelt zich vooral situeert in de strook die loopt van Kameroen tot Liberia.

Jij blijkbaar niet...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 15:49   #29815
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet nodig. Ik bezocht menig Nederlandse frituur. Tot op heden werd ik niet één enkele keer aangenaam verrast.
Volgens mij bent u nog nooit aangenaam verrast door iets waar een Nederlander bij betrokken is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 16:10   #29816
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet nodig. Ik bezocht menig Nederlandse frituur. Tot op heden werd ik niet één enkele keer aangenaam verrast.
Maar bent u wel op z'n minst één keer verrast?
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 16:12   #29817
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, die wereldfaam - als die er al is - is onterecht. Veel friet in België is niet te vreten. Maar wellustige zelfverheerlijking is de Belgen niet vreemd op dit gebied.
Helemaal mee eens...laatst was ik in Belgenland en had wel zin in wat. Dus ik op zoek naar een zaak waar je "heerlijke Vlaamsche" frieten kunt kopen. Bleek er zo'n vieze dikke, chagrijnige man met kleine gluiperige bloeddoorlopen ogen en vettig en vies haar achter de toonbank te staan. Ik bestelde (met een ABN-accent) patat en de man werd zelfs nog chagrijniger; de haat stond in zijn ogen. Maargoed, dat viel allemaal mee vergeleken met het spul wat hij opdiende. Die melige, dikke troep, waar vet uit spuit als je er in knijpt was weerzinwekkend. Bah...wat is dat Belgenvoer smerig.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 16:23   #29818
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Helemaal mee eens...laatst was ik in Belgenland en had wel zin in wat. Dus ik op zoek naar een zaak waar je "heerlijke Vlaamsche" frieten kunt kopen. Bleek er zo'n vieze dikke, chagrijnige man met kleine gluiperige bloeddoorlopen ogen en vettig en vies haar achter de toonbank te staan. Ik bestelde (met een ABN-accent) patat en de man werd zelfs nog chagrijniger; de haat stond in zijn ogen. Maargoed, dat viel allemaal mee vergeleken met het spul wat hij opdiende. Die melige, dikke troep, waar vet uit spuit als je er in knijpt was weerzinwekkend. Bah...wat is dat Belgenvoer smerig.
Volgens mij heeft u dit bericht al eerder geplaatst.
Of u heeft daarna nog een keer daar gegeten.
In het laatste geval is het wel heel bijzonder dat u daar nog een keer heeft gegeten........
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 18:45   #29819
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet nodig. Ik bezocht menig Nederlandse frituur. Tot op heden werd ik niet één enkele keer aangenaam verrast.
Belgische frietbakkers moeten naar school
Als je aan Belgie denkt, dan denk je aan knapperige Vlaamse frieten. Maar de kwaliteit van het bekende Belgische frietje is niet altijd even goed. Bovendien stopt één op de drie frietkotten al binnen de drie jaar.

Daarom wil het Nationaal Verbond voor Frituristen dat iedereen die een frietkot wil openen, eerst een opleiding volgt tot frietuitbater. Zo weet iedereen hoe hij het beste een frietje moet bakken. Want: "frietbakken is deels kunst en deels kennis".

EenVandaag is bij de praktijkles van de opleiding tot frietuitbater en test met culinair journalist Willem Asaert de kwaliteit van het Belgische nationaal product.
http://www.destemming.eenvandaag.nl/...en_naar_school
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 19:09   #29820
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, die wereldfaam - als die er al is - is onterecht. Veel friet in België is niet te vreten. Maar wellustige zelfverheerlijking is de Belgen niet vreemd op dit gebied.
Als je friet in Belgie,het frietland bij uitstek,al niet te vreten vind
mijd dan zeker Nederland!!!!!

Laatst gewijzigd door Nvalid : 4 augustus 2013 om 19:23.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be