Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2009, 22:00   #261
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk Doomy, vermits het enige dat voor u telt West-Vloandern is, is uw redenering volstrekt logisch. Want dan is Vlaanderen (versie 2009) als sociaal-economische, culturele en taalkundige entiteit inderdaad inhoudloos. Mij niet gelaten... Wees dus lekker West-Vloaming en "Belg" met een, liefst kritiekloze, "interpersonele" solidariteit (volstrekt bedrieglijke voorstelling, want het gaat in feite om de gedwongen solidariteit tussen twee naties, daar is niets "interpersoneel" aan).
Ik voel even weinig verwantschap met de "Belgische" natiestaat als met de "Vlaamse". Maar als mens wil ik op sociaal vlak wel solidair zijn met elke andere mens op de wereld, ongeacht zijn afkomst, uiterlijk, sociale status, woonplaats, overtuiging, nationaliteit,.... Deze intermenselijke solidariteit dient volgens mij niet te verlopen via "naties" of andere grondgebonden overheden, zoals dit nu het geval is in België. Omdat menselijke solidariteit volgens mij neutraal dient te zijn, net zoals hulpverlenende internationale instellingen zoals het Rode Kruis en WHO neutraal dienen te zijn.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2009 om 22:08.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 22:41   #262
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Het gaat in feit om solidariteit binnen EEN natie (enfin ... tot nu toe !)

Dus Quercus, als ik U goed volg :
- Brusselaars ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn
- Limburgers ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn
- West-Vlamingen ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn

Inderdaad, de man vertelt de halve tijd zo maar wat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 08:17   #263
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes
Het gaat in feit om solidariteit binnen EEN natie (enfin ... tot nu toe !)

Dus Quercus, als ik U goed volg :
- Brusselaars ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn
- Limburgers ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn
- West-Vlamingen ... buiten Vlaanderen omdat ze meer belg dan vlaming zijn
Die "Belgische natie" is gans de geschiedenis door een fictie geweest. Het was de verdienste van de Waal Jules Destrée dat hij de moed had om dat klaar en duidelijk te formuleren in zijn brief aan Albert I ("Sire, il n'y a pas de Belges"). Wat die Limburgers en West-Vlamingen betreft, het is niet omdat er op dit forum een paar uitgesproken Belgicisten uit die regio's zich manifesteren, dat u het besluit mag trekken dat Limburg en West-Vlaanderen "meer Belg dan Vlaming" zou zijn. Allesbehalve! En Brussel? Vermits "Bruxelles" zich overwegend als Francofoon manifesteert, verwacht ik helemaal niet dat die zichzelf beschouwen als een deel van Vlaanderen. Ook al "vertel ik de halve tijd zo maar wat", althans volgens onze, met onfeilbaarheid begenadigde, system.

Laatst gewijzigd door quercus : 2 juni 2009 om 08:23.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 10:48   #264
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die "Belgische natie" is gans de geschiedenis door een fictie geweest. Het was de verdienste van de Waal Jules Destrée dat hij de moed had om dat klaar en duidelijk te formuleren in zijn brief aan Albert I ("Sire, il n'y a pas de Belges"). Wat die Limburgers en West-Vlamingen betreft, het is niet omdat er op dit forum een paar uitgesproken Belgicisten uit die regio's zich manifesteren, dat u het besluit mag trekken dat Limburg en West-Vlaanderen "meer Belg dan Vlaming" zou zijn. Allesbehalve! En Brussel? Vermits "Bruxelles" zich overwegend als Francofoon manifesteert, verwacht ik helemaal niet dat die zichzelf beschouwen als een deel van Vlaanderen. Ook al "vertel ik de halve tijd zo maar wat", althans volgens onze, met onfeilbaarheid begenadigde, system.

Zelfs meer dan de halve tijd.

En wat de uitspraak van Jules Destrée betreft : het zogenaamde 'Vlaamse' volk is een ook een fictie zoals ik in een andere draad reeds stelde. Een samenraapsel van Vlaams- en Nederlandssprekende mensen die de kunstmatige naam 'Vlamingen' opgeplakt kreeg in een evenzeer kunstmatig België. België dat zelf ontstond door het uiteenvallen van het kunstmatig Verenigd Koninkrijk onder Willem I, koninkrijk dat op zijn beurt ontstond op een kunstmatige wijze want het was artificieel in mekaar geflanst door het Congres van Wenen als dam tegen Napoleon.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2009 om 11:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:49   #265
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Zelfs meer dan de halve tijd.

En wat de uitspraak van Jules Destrée betreft : het zogenaamde 'Vlaamse' volk is een ook een fictie zoals ik in een andere draad reeds stelde. Een samenraapsel van Vlaams- en Nederlandssprekende mensen die de kunstmatige naam 'Vlamingen' opgeplakt kreeg in een evenzeer kunstmatig België. België dat zelf ontstond door het uiteenvallen van het kunstmatig Verenigd Koninkrijk onder Willem I, koninkrijk dat op zijn beurt ontstond op een kunstmatige wijze want het was artificieel in mekaar geflanst door het Congres van Wenen als dam tegen Napoleon.
Jajaja....het is al goed. Dat liedje heb je hier reeds een tiental keren (of meer) gezongen. Het is voor u zowat het symbolum apostolorum, waarmee u zich, als een drammerige pontifex maximus belgicus, aan dit forum, dag in dag uit, opdringt. Het had zo stilaan reeds tot u moeten doordringen dat u niemand hier overtuigt, behalve ergens een Franstalige Brusselaar en een Luikse verwaalste Vlaming. U vertoeft onafgebroken in de psychedelische nevelen van het orthodoxe Belgicisme. Om daarvan bevrijd te geraken hoef je zelfs geen flamingant te zijn, het is gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand. Maar ja...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:53   #266
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jajaja....het is al goed. Dat liedje heb je hier reeds een tiental keren (of meer) gezongen. Het is voor u zowat het symbolum apostolorum, waarmee u zich, als een drammerige pontifex maximus belgicus, aan dit forum, dag in dag uit, opdringt. Het had zo stilaan reeds tot u moeten doordringen dat u niemand hier overtuigt, behalve ergens een Franstalige Brusselaar en een Luikse verwaalste Vlaming. U vertoeft onafgebroken in de psychedelische nevelen van het orthodoxe Belgicisme. Om daarvan bevrijd te geraken hoef je zelfs geen flamingant te zijn, het is gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand. Maar ja...
Ja maar als u de woorden van Destrée aanhaalt, (woorden die meer dan eens worden aangehaald door mensen van uw opvatting en die voor vele Vlaams-nationalisten -op gezette tijden- telkens weer als een soort gezegend en bijna bijbels citaat uit de binnenzak worden getoverd) dan mag ik toch wel zeggen dat hetgeen Jules Destrée zegt voor wat de Belgen aangaat, zeker ook van toepassing is voor wat de Vlamingen betreft. Maar dat laatste hoort u dan niet zo graag. U beseft het niet, maar u rijdt zich voordurend vast door onbedachte uitspraken als deze. Nu, het is niet de eerste keer dat u weinig bezonnen uitspraken doet, daar niet van.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2009 om 12:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 21:20   #267
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Nauwelijks bestaand? In het programma "Mercator" praatte winnaar Christophe Punk konsekwent West-Vlaams omdat dit nu eenmaal zijn moedertaal is. Ook andere West-Vlamingen beginnen in interviews op TV steeds vaker West-Vlaams te praten. En zo zijn er steeds meer West-Vlamingen die zich van hun Westvlaamse identiteit bewust worden.
Akkoord! Ik heb nooit gezegd dat ik tegenstander ben van West-Vlaamse identiteitsvorming. Mijn beide ouders zijn West-Vlaming. Ik snap gewoon niet waar jij de tegenstelling ziet tussen de West-Vlaamse en de Vlaamse identiteit. Naar mijn mening is W-VL nu net Deep Flanders en aan Vlaams-nationalisten ontbreekt het er (zoals je wel zal weten, West-Vlaming zijnde) ook al niet. Wat is het probleem?

West-Vlamingen spreken trouwens meestal beter Nederlands dan Antwerpenaren. Want daar draait het om; Nederlands kunnen spreken en schrijven en dat ook doen bij gepaste gelegenheden. Wat je thuis of tijdens sociale evenementen spreekt, interesseert me niet.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 5 juni 2009 om 21:24.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 23:12   #268
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Ik volg de wetten !
Ik woon in Vlaams Brabant.
Ik ben tweetalig
Mijn eis is als franstalig belg erkend worden
Het lijkt onmogelijk ... in Vlaams Brabant ...
Dus woon ik officieel in Brussel, betaal ik mijn belastingen in Brussel, zijn mijn kinderen in Brussel op school ingeschreven, werk ik in Brussel, zoals mijn vrouw, stem ik in Brussel (dus BHV splitsing of niet ... geen verschil voor mij) ... en slaap ik in mijn 2de verblijf in Vlaams Brabant !
Zou het u storen dat ik u erken als Franstalige Vlaming/Flamand d'Expression française?
De 'drarie' uit Sint-Joost, Schaarbeek, Molenbeek, Roubaix, ... nemen mij dat alvast niet kwalijk.
Integendeel zelfs, zou ik durven zeggen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 23:57   #269
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

er zijn er ook van expression turque, arabe, marrocain, berber, lingala, ...

Ik denk niet dat die mensen er iets mee inzitten 'belge' te gaan vervangen door 'flamand'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 00:12   #270
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
er zijn er ook van expression turque, arabe, marrocain, berber, lingala, ...

Ik denk niet dat die mensen er iets mee inzitten 'belge' te gaan vervangen door 'flamand'.
L'Alliance des Méprisé(e)s de la Belgique en force!

't Zit er dik in dat er lange rijen indien niet dichte drommen gaan staan aan de loketten waar de Vlaamse 'paspoorten' gaan uitgedeeld worden! !
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be