Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2003, 16:47   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Hij had absoluut een meerwaarde tegenover bv een Vlaams Blokker die niet zo snel met zijn mond vol tanden zal komen te zitten, maar wel idiote slogans en scheldwoorden zou beginnen scanderen...
Wel, beste vriend, ik wil wel eens graag met u in debat treden. Eens kijken of uw bewering opgaat.

Wanneer organiseert BUB eens een debatavond? Laat het mij weten, dan kom zeker en vast af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:50   #22
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
(volgens JVDB geen Belgicist, maar hij verdedigde toch met brio de Belgische Federale Staat )
Eerder voerde u Reynebeau op als een voorstander van het unitaire België. Dat is hij niet. Zoals hij zelf verklaarde, is hij voorstander van het federale België. Niet onmiddellijk een geestesgenoot van de Blubbers dus.
Gingen we dergelijke uitlatingen niet proberen te vermijden?

Wilt u mss het unitaire Belgie in het vervolg steeds koppelen aan een reorganisatie op provinciaal niveau aub?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:57   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zoals Benno Barnhard en J. Roth reeds zeiden: "Eerst schiep God de nationalisten, en daarna de apen."
Wel een beetje merkwaardig dat Barnard hier een aartsconservatief als Roth aanhaalt. Joseph Roth bewonderde mateloos de adel (alhoewel hij zelf daartoe niet behoorde) en had een zwak voor de Habsburgse monarchie. Daarom betreurde hij het verdwijnen van het Rijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:58   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Wilt u mss het unitaire Belgie in het vervolg steeds koppelen aan een reorganisatie op provinciaal niveau aub?


Gelieve uw uitspraken een beetje toe te lichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:59   #25
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Wilt u mss het unitaire Belgie in het vervolg steeds koppelen aan een reorganisatie op provinciaal niveau aub?


Gelieve uw uitspraken een beetje toe te lichten.
Oh neen, toch niet weer?!
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:01   #26
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Storme: "Verschillen in denken over het onderwijs zijn bijvoorbeeld een reden om te splitsen."

Reynebeau: "Het is al gesplitst, wat is het probleem dan nog?"

Wie had hier het slechtste argument?

Als unitarist ga ik graag nog een stapje verder dan Reynebeau. Wat niet maakt dat ik niet ietwat akkoord kan gaan met federalisten: zij strijden voor een federale staat, wat nog steeds impliceert dat de staat 1 is, toch al een stapje in de goede richting. Mijn standpunt is: alles dat niet regionaal moet, moet federaal of kan ineens beter provinciaal, al naargelang.

Reynebeau veel beter bespraakt? De scherpzinnigste journalist van het land, die vaak op zijn eentje aan onderzoek doet, voor een intellectueel hoogstaand weekblad werkt, tegenover een geoefende professor, die colleges geeft en al zijn halve leven voor publiek spreekt, en dan kan die laatste zich met moeite rechthouden?
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:01   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Oh neen, toch niet weer?!
Even voor u duidelijk maken: de Blubbers willen een unitair België, een terugkeer naar de oude Belgische structuren. Dit moet ik wel concluderen daar er op mijn vraag, die ik hier nog eens zal herhalen, nooit een antwoord kwam, nl. wat zijn dan wel de verschillen tussen het oude unitaire België (van de jaren vijftig) en het nieuwe unitaire België dat BUB voorstaat?

Misschien komt er deze keer een antwoord...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:02   #28
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Maakt niet uit welke studie: in Vlaanderen beginnen alle hogescholen pas midden september. (reken maar even uit: al half juni gedaan met de examens, dat maakt 3 maanden vakantie! Goh, I love this country )
De KUL begint zelfs pas in oktober!

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nu wel ècht gedaan is...
Vandaar dat de KUL de grootste Nederlandstalige universiteit is. Of doen andere Vlaamse universiteiten het ook zo?

Wij hebben dus een volle maand minder vakantie, alleen juli en augustus, en daar gaan dan de evt. hertentamens eind augustus nog vanaf. Ook door het jaar heen nauwelijks vakantie, alleen met kerst twee weken en een week rond Koninginnedag en Bevrijdingsdag.
Maar dit jaar krijgen we met de invoering van het schoolsere bachelor-masterrooster voor het eerst herfstvakantie. Joepie! 8)

Maar wat studeer je zelf eigenlijk?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:02   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Storme: "Verschillen in denken over het onderwijs zijn bijvoorbeeld een reden om te splitsen."

Reynebeau: "Het is al gesplitst, wat is het probleem dan nog?"

Wie had hier het slechtste argument?
Dat zei professor Storme niet. Hij had het over zaken die op het Vlaamse niveau moeten blijven en dat element kwam naar voren in de discussie welke bevoegheden er dan wel op Vlaamse en Europees niveau moeten komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:04   #30
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Oh neen, toch niet weer?!
Even voor u duidelijk maken: de Blubbers willen een unitair België, een terugkeer naar de oude Belgische structuren. Dit moet ik wel concluderen daar er op mijn vraag, die ik hier nog eens zal herhalen, nooit een antwoord kwam, nl. wat zijn dan wel de verschillen tussen het oude unitaire België (van de jaren vijftig) en het nieuwe unitaire België dat BUB voorstaat?

Misschien komt er deze keer een antwoord...
Nogmaals, het is BUB!
Ik ben niet bij de BUB, dus vraag het hen nog is mss?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:04   #31
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Oh neen, toch niet weer?!
Even voor u duidelijk maken: de Blubbers willen een unitair België, een terugkeer naar de oude Belgische structuren. Dit moet ik wel concluderen daar er op mijn vraag, die ik hier nog eens zal herhalen, nooit een antwoord kwam, nl. wat zijn dan wel de verschillen tussen het oude unitaire België (van de jaren vijftig) en het nieuwe unitaire België dat BUB voorstaat?

Misschien komt er deze keer een antwoord...
flexibiliteit, functionaliteit bij de overheid
geen taalproblemen meer met de overheid want elke ambtenaar perfect tweetalig,
Waalse en Vlaamse politici die zich inzetten voor het land, en niet alleen voor hun eigen streek,
minder postjes en meer capabiliteit,
...
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:06   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Reynebeau veel beter bespraakt? De scherpzinnigste journalist van het land, die vaak op zijn eentje aan onderzoek doet, voor een intellectueel hoogstaand weekblad werkt, tegenover een geoefende professor, die colleges geeft en al zijn halve leven voor publiek spreekt, en dan kan die laatste zich met moeite rechthouden?
Ach, zo was het helemaal niet. Reeds meerdere malen heb ik professor Storme op allerlei debatten en voordrachten beluisterd. Professor Storme is nu eenmaal een denker, die echter de soepelheid mist om echt ad rem te reageren. Dat is niet zijn sterkste kant, maar wel wat hij te zeggen heeft. Hij is daarenboven een typisch "Duitse debateerder" (in tegenstelling tot Reynebeau die de mensen nauwelijks laat uitspreken): hij wacht geduldig af tot hij weer het woord krijgt (wat soms niet gebeurt, waardoor het wel eens lijkt dat hij niets te zeggen heeft). Dit is nu eenmaal de aard van de professor.

Voor welk tijdschrift werkt Reynebeau ook alweer? Intellectueel hoogstaand tijdschrift? Amaai... "Der Spiegel" noem ik intellectueel hoogstaand, maar d�*t toch niet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:07   #33
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Maakt niet uit welke studie: in Vlaanderen beginnen alle hogescholen pas midden september. (reken maar even uit: al half juni gedaan met de examens, dat maakt 3 maanden vakantie! Goh, I love this country )
De KUL begint zelfs pas in oktober!

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nu wel ècht gedaan is...
Vandaar dat de KUL de grootste Nederlandstalige universiteit is. Of doen andere Vlaamse universiteiten het ook zo?

Wij hebben dus een volle maand minder vakantie, alleen juli en augustus, en daar gaan dan de evt. hertentamens eind augustus nog vanaf. Ook door het jaar heen nauwelijks vakantie, alleen met kerst twee weken en een week rond Koninginnedag en Bevrijdingsdag.
Maar dit jaar krijgen we met de invoering van het schoolsere bachelor-masterrooster voor het eerst herfstvakantie. Joepie! 8)

Maar wat studeer je zelf eigenlijk?
Aan elke Vlaamse universiteit (en Waalse) begint het academiejaar maar in oktober. Ik heb nu nog twee weken vakantie, waarvan ik er nog 1 moet werken en de ander zal gebruiken als voorbereiding voor mijn universitaire studies.

Uitzondering zijn sommige GAS-studies (Gediplomeerde in Aanvullende Studies), en sommige Burgerlijk-Ingenieursrichtingen, die omwille van de veel grotere hoeveelheid leerstof toch vroeger moeten beginnen.
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:08   #34
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Als ik dat zo lees krijg ik het idee dat er eigenlijk twee mensen tegenover een iemand stonden. Is dat niet een beetje een oneerlijk debat? Of zie ik het verkeerd?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:08   #35
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Reynebeau veel beter bespraakt? De scherpzinnigste journalist van het land, die vaak op zijn eentje aan onderzoek doet, voor een intellectueel hoogstaand weekblad werkt, tegenover een geoefende professor, die colleges geeft en al zijn halve leven voor publiek spreekt, en dan kan die laatste zich met moeite rechthouden?
Ach, zo was het helemaal niet. Reeds meerdere malen heb ik professor Storme op allerlei debatten en voordrachten beluisterd. Professor Storme is nu eenmaal een denker, die echter de soepelheid mist om echt ad rem te reageren. Dat is niet zijn sterkste kant, maar wel wat hij te zeggen heeft. Hij is daarenboven een typisch "Duitse debateerder" (in tegenstelling tot Reynebeau die de mensen nauwelijks laat uitspreken): hij wacht geduldig af tot hij weer het woord krijgt (wat soms niet gebeurt, waardoor het wel eens lijkt dat hij niets te zeggen heeft). Dit is nu eenmaal de aard van de professor.

Voor welk tijdschrift werkt Reynebeau ook alweer? Intellectueel hoogstaand tijdschrift? Amaai... "Der Spiegel" noem ik intellectueel hoogstaand, maar d�*t toch niet...
Knack, en als u in België een intellectueel hoogstaander tijdschrift kent, mag u het mij zeggen. En kom niet af met "Het Pallieterke".
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:09   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
flexibiliteit, functionaliteit bij de overheid
geen taalproblemen meer met de overheid want elke ambtenaar perfect tweetalig,...
O? De Duitstaligen tellen blijkbaar weer niet mee...

Zelfs in het meertalig en vaak geroemde Zwitserland zijn de plaatselijke ambtenaren altijd eentalig. Tijdens de voorbije vakantie heb ik de proef op de som genomen. Ik trok respectievelijk naar het gemeentehuis, de post en de toeristische dienst van het plaatsje waar ik verbleef. In geen enkel van de drie gevallen wisten de mensen een woord Frans. Alleen op de toeristische dienst kon de dame verontschuldigend broebelen dat ze maar een heel klein beetje Frans kon. Maar ze was verre van tweetalig.

De overheid functioneert altijd in de taal van haar burgers. In Vlaanderen is dat bijgevolg in het Nederlands, in Wallonië in het Frans. Dat is de functionaliteit van de overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:11   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Knack, en als u in België een intellectueel hoogstaander tijdschrift kent, mag u het mij zeggen. En kom niet af met "Het Pallieterke".
Vlaanderen heeft geen "intellectueel hoogstaand tijdschrift". Daarvoor moet je naar Nederland (Elsevier bijvoorbeeld) of Duitsland (Der Spiegel of Focus). Knack is een voddenblaadje en zinkt in het niets als men het naast voorgenaamde buitenlandse kanjers legt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:13   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Knack is wat mij betreft meer een belgicistisch propagandablad. Maar ik lees het toch, aangezien er in dit land geen alternatieven bestaan.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:13   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als ik dat zo lees krijg ik het idee dat er eigenlijk twee mensen tegenover een iemand stonden. Is dat niet een beetje een oneerlijk debat? Of zie ik het verkeerd?
Inderdaad, het was een tegen twee. En daarenboven op een heel oneerlijke manier. Alhoewel de twee "belgicisten" voortdurend van de discussie afweken door nietszeggende veralgemeenheden ("muren optrekken rond Vlaanderen" bijvoorbeeld), wees de moderator daar nooit op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:14   #40
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als ik dat zo lees krijg ik het idee dat er eigenlijk twee mensen tegenover een iemand stonden. Is dat niet een beetje een oneerlijk debat? Of zie ik het verkeerd?
Inderdaad, het was een tegen twee. En daarenboven op een heel oneerlijke manier. Alhoewel de twee "belgicisten" voortdurend van de discussie afweken door nietszeggende veralgemeenheden ("muren optrekken rond Vlaanderen" bijvoorbeeld), wees de moderator daar nooit op.
Och ja, JVDB. Je zal het allemaal wel objectief zien zeker?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be