Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2017, 22:15   #39941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En dat Nederland mee heeft geholpen om Napoléon in de pan te hakken was zeer verdienstelijk. Het herstel van De Nederlanden was een wijze beslissing van het Congres van Wenen. Frankrijk kwam uit het ganse verhaal zelfs nog ongeschonden te voorschijn, wat ze, na praktisch 2/3 van Europa militair onder voet gelopen te hebben, helemaal niet verdienden.
Dat laatste is inderdaad een element dat ik altijd vrij verbazingwekkend heb gevonden. Ik zou eerder verwacht hebben dat het Congres van Wenen de Elzas weer in het Duitse Rijk zou gebracht hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:16   #39942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een wijze beslissing? Bevolkingen bij mekaar klutsen die er niet om gevraagd hadden, d?*t was het. Zoals het toen nogal eens de gewoonte was , zeker door mogendheden die al overwinnaars uit het strijdperk kwamen en die gedomineerd werden door de oude adel met hun arrogante mentaliteit.
Schijnbaar gaat uw voorkeur uit naar de nieuwe adel onder Napoleon. Of naar het o zo democratische Franse keizerrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:17   #39943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb ook mijn redenen om op te komen voor mijn vaderland: België.
Ongetwijfeld gunt u ons eens een inkijk in die "redenen"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:18   #39944
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat de bevolkingen, zeker in de grensstreken bij elkaar pasten. Dus eerder een gemiste kans.
HO, horen de Nederlands-Limburgers er plotseling niet meer bij?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 00:04   #39945
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er werd helemaal geen prijs betaald. Eerst en vooral waren de gebieden Fulda en Co persoonlijk bezit van de Oranjes en geen bezit van Nederland. Tweedens, Willem kreeg Luxemburg in ruil als compensatie en als persoonlijk bezit.
Nadat Luxemburg werd weggerukt uit de Nederlanden waar het eeuwenlang van deel uitmaakte...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 juni 2017 om 00:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 01:18   #39946
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar gaat uw voorkeur uit naar de nieuwe adel onder Napoleon. Of naar het o zo democratische Franse keizerrijk.
Eens, Nederland, maar ook plaatsen als Hamburg hebben er nooit om gevraagd bij het Franse Keizerrijk te worden gevoegd. Het Noorden van de Nederlanden heeft zich naar de historisch hier veel te onderschatte Volkerenslag bij Leipzig bij Leipzig, zeer groot in de Duitstalige Wereld, Oostenrijk, Pruisen en Rusland wisten daar eindelijk Napoleon terug naar Frankrijk te dringen. Dit momentum greep men in de voormalige Bataafsche Republiek aan om de Fransen buiten te zetten, dat hebben jullie in Zuidelijke Nederlanden niet gedaan, dus @het Oosten, dan kan je ook geen vragende partij zijn.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 7 juni 2017 om 01:37.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 01:44   #39947
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Staten Generaal betrof alle staten tezamen en dus zijn het Nederlanders die Brabant bezetten? Beetje onzinning dus. Brabanders zijn ook Nederlanders.
Nederlanders, maar dan zonder eigen Brabantse vertegenwoordigers, dat wil maar niet bij je doordringen? Wij waren tweederangs-onderdanen in ons zogenaamde eigen land, wij in Noord Brabant werden pas volwaardig lid en deel van Nederland ten tijde van de Bataafsche Republiek.
Ook een van de redenen, dat ik als Nederlandse Brabander, de Bourgondische en daaropvolgende Habsburgse tijd interessanter vind, dan de Republiek, vooral ook omdat die onderbelicht worden in Nederland
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 01:56   #39948
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat bevestig ik, dat Staats Brabant maar dat heeft niets te maken met het feit dat Staats Brabant bezet zou zijn door een vreemde mogendheid, dat is niet waar. En dat Nederlanders een deel van Nederland bezet houden is onzinnig. Onderdrukking kan ik mij wel iets bij voorstellen. Krijg eerder het gevoel dat men in het zuiden de boel aan het verdraaien is.
Het is niet verdraaien, tot de Bataafsche Republiek, betwijfel ik of de Katholieke meerderheid in generaliteitslanden zich welkom en thuis voelden, en niet meer affiniteit hadden met streekgenoten, die door het lot van de geschiedenis aan de andere kant van de grens kwamen.
Onderdrukking en bezetting liggen dicht bij elkaar, wanneer het Zuiden van ons hertogdom met Antwerpen, Leuven en Brussel in Habsburgse handen bleef. Wij zijn niet alleen Nederlanders, maar ook Brabanders. Sterker we zijn er volgens mij veel meer bewust van dan Hollanders, omdat wij eens trotse Brabanders nu gescheiden in twee landen leven, daarbij jullie in het Noorden zijn er niet in geslaagd om een echt belangrijke symbolische stad n Brabant te veroveren zoals Antwerpen of Brussel.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 06:10   #39949
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Het is niet verdraaien, tot de Bataafsche Republiek, betwijfel ik of de Katholieke meerderheid in generaliteitslanden zich welkom en thuis voelden, en niet meer affiniteit hadden met streekgenoten, die door het lot van de geschiedenis aan de andere kant van de grens kwamen.
Onderdrukking en bezetting liggen dicht bij elkaar, wanneer het Zuiden van ons hertogdom met Antwerpen, Leuven en Brussel in Habsburgse handen bleef. Wij zijn niet alleen Nederlanders, maar ook Brabanders. Sterker we zijn er volgens mij veel meer bewust van dan Hollanders, omdat wij eens trotse Brabanders nu gescheiden in twee landen leven, daarbij jullie in het Noorden zijn er niet in geslaagd om een echt belangrijke symbolische stad n Brabant te veroveren zoals Antwerpen of Brussel.
Daarom ook zou een hereniging ook mooi zijn. Een Groot Brabant weer terug op de kaart, er zou dan ook meer een balans zijn in Nederland.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 06:14   #39950
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederlanders, maar dan zonder eigen Brabantse vertegenwoordigers, dat wil maar niet bij je doordringen? Wij waren tweederangs-onderdanen in ons zogenaamde eigen land, wij in Noord Brabant werden pas volwaardig lid en deel van Nederland ten tijde van de Bataafsche Republiek.
Ook een van de redenen, dat ik als Nederlandse Brabander, de Bourgondische en daaropvolgende Habsburgse tijd interessanter vind, dan de Republiek, vooral ook omdat die onderbelicht worden in Nederland
Voor mij is de eerdere periode ook interessanter, ik zie de scheiding en wat daarna kwam als een drama. En die periode is nog niet over.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 06:16   #39951
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO, horen de Nederlands-Limburgers er plotseling niet meer bij?
Ja, die ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 08:40   #39952
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste is inderdaad een element dat ik altijd vrij verbazingwekkend heb gevonden. Ik zou eerder verwacht hebben dat het Congres van Wenen de Elzas weer in het Duitse Rijk zou gebracht hebben.
Dat zou mij evenzeer logisch geleken hebben. Ik denk dat de prioritaire oorzaak moet gezocht worden in de diplomatieke zwakte van het toenmalige "Duitsland" dat eigenlijk niet eens bestond. De Fransen spraken in die tijd over "les Allemagnes". Het was inderdaad een onoverzichtelijke troep van vorstendommetjes en min of meer autonome gebieden met daarin het dominerende Pruisen en het relatief grote Beieren (dat eerder een beetje overhelde naar een alliantie met Oostenrijk). Het was nog ruim een halve eeuw wachten op de komst van een éénmakende factor, de "Zollverein", en een krachtige figuur in de persoon van Bismarck.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 19:09   #39953
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
..., daarbij jullie in het Noorden zijn er niet in geslaagd om een echt belangrijke symbolische stad n Brabant te veroveren zoals Antwerpen of Brussel.
Ge bedoelt heroveren.... ?
Voor de val van Antwerpen zat Antwerpen trouwens in het "noorderlijke kamp", het van Spanje bevrijde gedeelte.
Brussel trouwens ook. En tiens, nu ik dat zo stel, ik heb nooit ergens iets gelezen over de val Van Brussel.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 20:44   #39954
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nederlanders, maar dan zonder eigen Brabantse vertegenwoordigers, dat wil maar niet bij je doordringen? Wij waren tweederangs-onderdanen in ons zogenaamde eigen land, wij in Noord Brabant werden pas volwaardig lid en deel van Nederland ten tijde van de Bataafsche Republiek.
Ook een van de redenen, dat ik als Nederlandse Brabander, de Bourgondische en daaropvolgende Habsburgse tijd interessanter vind, dan de Republiek, vooral ook omdat die onderbelicht worden in Nederland
Wij?,. Ik vind het sowieso altijd al een beetje vreemd wanneer iemand in de wij-vorm gaat praten, moet ik u nu dan gaan aanspreken met jullie?.

Maar goed u zei dat Brabant geen eigen vertegenwoordigers had, ja dat klopt daar het oude Hertogdom Brabant voor een groot gedeelte nog altijd in handen was van de Spanjaarden. Dat gold trouwens ook voor Vlaanderen.

Echter om te zeggen dat Brabanders tweederangs-onderdanen waren in de Republiek, is wel erg overtrokken niet?.
Want hoe zit het dan met die Brabanders die net als de vele Vlamingen naar Holland en Zeeland zijn gevlucht en daar een nieuw bestaan opbouwden?.

Neem nu één van de voorlopers van de VOC, de Brabantsche Compagnie dat toch echt door voornamelijk Zuid-Nederlanders is opgericht.
Lijkt mij sterk dat tweederangs-onderdanen dat zomaar konden doen.


- Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 20:46   #39955
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Wij?,. Ik vind het sowieso altijd al een beetje vreemd wanneer iemand in de wij-vorm gaat praten, moet ik u nu dan gaan aanspreken met jullie?.

Maar goed u zei dat Brabant geen eigen vertegenwoordigers had, ja dat klopt daar het oude Hertogdom Brabant voor een groot gedeelte nog altijd in handen was van de Spanjaarden. Dat gold trouwens ook voor Vlaanderen.

Echter om te zeggen dat Brabanders tweederangs-onderdanen waren in de Republiek, is wel erg overtrokken niet?.
Want hoe zit het dan met die Brabanders die net als de vele Vlamingen naar Holland en Zeeland zijn gevlucht en daar een nieuw bestaan opbouwden?.

Neem nu één van de voorlopers van de VOC, de Brabantsche Compagnie dat toch echt door voornamelijk Zuid-Nederlanders is opgericht.
Lijkt mij sterk dat tweederangs-onderdanen dat zomaar konden doen.
Voor de volledigheid: waren die vluchtelingen meestal niet protestants?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 20:50   #39956
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar die bevolkingen in België werden niet bijeengeklutst. Die leefden al heel lang samen. Sinds de Oostenrijkse tijd. En zelfs nog iets eerder.
Ach kom nou toch man!.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En die bevolkingen uit het Zuiden noemde men toen al gezamenlijk 'Belgen'.
Aah ja, "de Belgen, dappersten der Galliers."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En die van het Noorden (Friezen inbegrepen) noemde men 'Hollanders'. En vaak noemt men de mensen uit het Noorden nog altijd zo. Dat weten we ondertussen wel.
Ja u en uw soortgenoten doen dat voornamelijk dat klopt.


- Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 20:52   #39957
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor de volledigheid: waren die vluchtelingen meestal niet protestants?
Klopt, maar Adam Smith had het over "wij Brabanders", en niet wij katholieken.
Dat is in mijn ogen wel een belangrijk verschil.


- Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 23:46   #39958
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat er ook van zij, indien het VKN een stevige constructie was geweest en de mensen uit het Zuiden content waren geweest over het Hollands bewind, dan hadden noch de Franse agents provocateurs, noch de Engelsen het VKN-huis kunnen deren.
In het zuiden bestond er een heuse traditie van opstanden tegen de vorsten.
Het was als het ware voorgeprogrammeerd dat ze ook tegen Willem zouden in opstand komen net zoals ze dat deden in vorige tijdperken én ook erna.
Citaat:
Maar dat was dus niet: de VKN-constructie stortte als een kaartenhuisje in mekaar. En waarom? Omdat de fundamenten kunstmatig waren en niet echt. Zo eenvoudig is het.
Omdat de Belgische revolutie werd gered door het leger van Louis Philippe. Zo eenvoudig is het.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 juni 2017 om 23:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 00:31   #39959
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wat voor treurige manipulaties door het Oosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar die bevolkingen in België werden niet bijeengeklutst. Die leefden al heel lang samen. Sinds de Oostenrijkse tijd. En zelfs nog iets eerder.
Sentimentele prietpraat! Samenleven doet men met zijn gezin.
Citaat:
En die bevolkingen uit het Zuiden noemde men toen al gezamenlijk 'Belgen'. En die van het Noorden (Friezen inbegrepen) noemde men 'Hollanders'. En vaak noemt men de mensen uit het Noorden nog altijd zo. Dat weten we ondertussen wel.
Wat we ondertussen al lang weten is dat het Oosten krampachtig de dualiteit Belgen-Hollanders kultiveert.

In dat kraampje past het natuurlijk niet dat:
- tot in de 18 e eeuw Vlaanderen een veel gebruikte benaming was voor de gehele Nederlanden.
- dat men zich in het zuiden tot in de Franse tijd Nederlanders noemde.
- de naam van het nieuwe land in 1815 het Koningrijk der Nederlanden werd, en in het Frans Royaume des Belgiques of Royaume des Pays-Bas.
- enz...

Kortom: Oostelijke subjektiviteit door onvolledigheid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juni 2017 om 00:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 07:12   #39960
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Nadat Luxemburg werd weggerukt uit de Nederlanden waar het eeuwenlang van deel uitmaakte...
Ik wijs u op het geschiedkundig feit dat toen de Belgische opstand uitbrak tegen Willem, de Luxemburgers bij België wilden horen. Weg dus van Willem en zijn beleid. Het waren blijkbaar niet alleen de Belgen die niet content waren over de manier van regeren van Willem I.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2017 om 07:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be