Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2021, 12:38   #261
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Micele ze moeten de eerste steen nog leggen laat staan dat er al cijfers zijn.

Je verwijst constant naar het verleden als representabel voor iets binnen 10 of 20 jaar.

Zo werkt het niet eh?
Uw openingspost vergeten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waterstof binnenkort overal.

https://www.hln.be/buitenland/ineos-...lgie~a37fea85/

Nu nog de auto's.

2 of 3 jaar geleden zei ik het al.
En zie.
vb Hyundai was 2000 al daar met een FCEV. Andere wslk nog eerder.

Welke steen moet je nog leggen als de autofabrieken er al zijn en bijna elke FCEV zijn eigen tankslang heeft?

Citaat:
https://imotion.hyundai.nl/30-jaar-e...n-bij-hyundai/

Eerste prototype van een auto met brandstofcel

Rond de millenniumwisseling was de wereldwijde milieuproblematiek een hot item. Hyundai was in 1998 begonnen met de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen en introduceerde in 2000 zijn eerste prototype van een auto met brandstofcel, de Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle-concept (FCEV).

De eerste FCEV had een waterstoftank van 350 bar en was uitgerust met een brandstofcel van 75 kW. Het rijbereik bedroeg 230 kilometer. Voor die tijd weliswaar indrukwekkende statistieken, maar afgezet tegen het gebrek aan infrastructuur voor waterstoftankstations illustreerden ze ook dat auto’s met een brandstofcel op dat moment niet levensvatbaar waren als massaproductie-auto's.
Leg uw waterstofautos nu eens beter uit.

Ook Tesla bestond toen nog niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2021 om 12:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 13:12   #262
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Alles moet nog gebouwd en gekoppeld worden.

Niemand zal nu tenzij experimenteel al beginnen aan produktie van waterstof auto’s op grote schaal.

Trouwens in eerste lijn zal de waterstof voor de industrie en de energie markt zijn.
Pas dan zal de rest volgen.

Maar het is begonnen en wel op grote schaal.
We kunnen trouwens niet anders om naar een zero emissie 2050 te gaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 13:33   #263
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

TEESING ONTWIKKELT DUURZAME 700 BAR VULTECHNIEK VOOR TOEKOMSTIGE WATERSTOFAUTO'S.

https://www.teesing.com/nl/pageid/pe...-waterstofauto

Tanken 3 minuten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2021 om 13:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 13:35   #264
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar het is begonnen en wel op grote schaal.
Uw het het het zeggen me niets.

Er is namelijk helemaal niets begonnen op grote schaal.

Voor overtollige groene stroom heb je pakweg 10 maal zoveel capaciteit aan windturbines en zonnepanelen nodig dan vandaag.

Aan groene waterstoffabrieken heb je helemaal niets als er dat niet is.

Het blijft gewoon waardeloos. Tenzij voor subsidies te kasseren voor plannetjes op powerpoint. Je moogt wel eens een post lezen om uit je dagdroom te geraken.

https://www.wattisduurzaam.nl/16238/...rd-kansloos-2/

Waterstof uit waardeloze groene stroom is een waardeloos idee

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2021 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 14:24   #265
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Biomassa micele.

Afval vergassen, stekske aansteken=gascentrales.
Gascentrales = elektriek.
Elektriek + water = hocus-pocus.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 oktober 2021 om 14:30.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 15:08   #266
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Biomassa micele.

Afval vergassen, stekske aansteken=gascentrales.
Gascentrales = elektriek.
Elektriek + water = hocus-pocus.
Bwah, zoveel omwegen - biomassa vergassen met stoom volstaat om rechtstreeks H2-rijk syngas te bekomen, geen tussenkomst van elektriciteit nodig.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 16:56   #267
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
TEESING ONTWIKKELT DUURZAME 700 BAR VULTECHNIEK VOOR TOEKOMSTIGE WATERSTOFAUTO'S.

https://www.teesing.com/nl/pageid/pe...-waterstofauto

Tanken 3 minuten.
Onze Skoda 2 minuten 55.

Er zijn nu 17 H2-tankpunten per 10.000 km hoofdweg in gans de EU.
Waarvan 4 per 10.000 km lage druk (350 bar)

Citaat:
https://www.eafo.eu/alternative-fuel...tations-stats#

The amount of Hydrogen refuelling stations per 100 km highway

Refuelling points per 100km : 0,17
~67% staat in Duitsland. Elke 2e betere handelaar (omzet) van Hyundai en/of Toyota mocht daar één FCEV inschrijven.

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Hyunda...land_GmbH_(HMD)

2010 waren 545 Autohäuser in Deutschland Vertragspartner der Marke Hyundai.
Toyota heeft er 382 in 2019: https://de.statista.com/statistik/da...n-deutschland/

In 2040 kom ik nog eens terug, lol. heel lange

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2021 om 17:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 17:47   #268
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Bwah, zoveel omwegen - biomassa vergassen met stoom volstaat om rechtstreeks H2-rijk syngas te bekomen, geen tussenkomst van elektriciteit nodig.
Misschien doen ze het zo?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 17:49   #269
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onze Skoda 2 minuten 55.

Er zijn nu 17 H2-tankpunten per 10.000 km hoofdweg in gans de EU.
Waarvan 4 per 10.000 km lage druk (350 bar)



~67% staat in Duitsland. Elke 2e betere handelaar (omzet) van Hyundai en/of Toyota mocht daar één FCEV inschrijven.



Toyota heeft er 382 in 2019: https://de.statista.com/statistik/da...n-deutschland/

In 2040 kom ik nog eens terug, lol. heel lange

De leidingen liggen er al hoor.
In gans België.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 21:05   #270
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En hoeveel ton was dat weer? Lol

Je bedoelt dus dit?

https://www.wattisduurzaam.nl/17870/...meer-ook-niet/
Klopt. Opmerking 2 als zijnde geen doorbraak: er zijn veel wetenschappers aan bezig, en zelf zijnde een labowetenschapper, geloof ik wel in de overgang naar massaproductie.

Het artikel mist trouwens compleet het grootste voordeel: Uw bron van energie komt gewoon aanvliegen zonder dat dat een extra inspanning vergt.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 21:41   #271
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Klopt. Opmerking 2 als zijnde geen doorbraak: er zijn veel wetenschappers aan bezig, en zelf zijnde een labowetenschapper, geloof ik wel in de overgang naar massaproductie.

Het artikel mist trouwens compleet het grootste voordeel: Uw bron van energie komt gewoon aanvliegen zonder dat dat een extra inspanning vergt.
De zon vliegt?

Lucht aanvliegen? Wat evident is hoeft niet meer vermeld.

Lucht is sowieso geen energiebron en het resultaat waterstof is dat ook niet.
Staat nochtans in de link.

Als er massaproductie van komt is dat wel al lang wachten. Loont het zich wel? Wat ga je met die waterstof doen? Hoe ga je die opslaan? Nog meer kosten maken en energie verspillen? Voor wie dan wel?

Punt 4 en 5 heb je toch gelezen?

4. Wat kun je met 250 liter waterstof?

Het prototype van de KU Leuven produceert gemiddeld 250 liter waterstof per dag. Normaal gesproken reken je met waterstof in kilo’s. Een kilo waterstof staat onder gewone druk en temperatuur gelijk aan 12 kuub. Met 1 kilo waterstof produceer je via een aangepaste CV-ketel (100% HHV) ongeveer evenveel warmte als met 4 kuub aardgas. Via een brandstofcel (55% LHV) levert 1 kilo waterstof ongeveer 20 kilowattuur aan stroom.

De dagproductie van het Vlaamse prototype staat dus gelijk aan ruwweg 22 gram waterstof per dag en 8 kilo per jaar. De claim dat een huishouden met 20 van deze panelen zelfvoorzienend kan zijn voor elektriciteit of warmte, vergt dus veel fantasie. Met 160 kilo waterstof mag je blij zijn als je alleen je elektriciteitsverbruik dekt.

5. Code voor betaalbare groene waterstof gekraakt?

Waterstof gemaakt uit aardgas (grijze waterstof) kost € 1 a 2 per kilo. De dagproductie van 22 gram per waterstofpaneel is in dat licht dus 2 tot 4 cent waard. Als we aannemen dat het ‘betaalbaar’ uit de titel betekent ‘niet duurder dan het fossiele alternatief’ dan zou de code voor betaalbare groene waterstof gekraakt zijn als de panelen maximaal € 400 per stuk kosten en zeker 25 jaar meegaan. Het zou fantastisch zijn als dat lukt.

Als de onderzoekers al enig gevoel voor een prijspunt bij schaalproductie hadden gehad, was dat vast genoemd in het VRT-artikel. Dat deze info ontbreekt maakt dat ik nog niet kan meefeesten over deze misschien-wel-doorbraak.

Hoe graag ik dat ook zou willen.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2021 om 21:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2021, 23:22   #272
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

HyDeal Ambition, Spanje, 67 gigawatt
Europa wil voortrekker zijn in de duurzame transitie. Dat waterstof daarbij een grote rol speelt, betekent ook dat Europa veel waterstof moet produceren. Het HyDeal Ambition-project is daar de grote troef: een park dat 67 gigawatt aan waterstof-producerende fabrieken krijgt. Genoeg om jaarlijks 3,6 miljoen ton waterstof te maken, voor een lage prijs: 1,50 euro per kilo. De waterstoffabriek komt bij een zonnepark van 95 gigawatt op het Iberisch schiereiland. Vanaf daar zal de waterstof via het bestaande netwerk van pijpleidingen naar Frankrijk en andere Europese landen gaan.

Kazachstan, 30 gigawatt

Mauritanië, 30 gigawatt

Asian Renewable Energy Hub, Australië, 14 gigawatt

NortH2, Nederland, 10 gigawatt

Bécancour, Canada, 20 megawatt
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2021, 02:35   #273
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Wie heeft het antwoord? Misschien iets voor Micele, ik kijk er al naar uit.

Wat gaan de grote spelers van 's werelds olieproducenten doen wanneer hun afzet stil valt door de toenemende elektrische automarkt?

Gaan ze gedwee toekijken en daar genoegen mee nemen?

Gaan ze die olie gebruiken om er elektriciteit mee te produceren?

Misschien , wie weet, gaan ze hun oliewinning gebruiken om er waterstof mee te produceren om die dan te verkopen. In dergelijk geval zal de co² uitstoot er niet wel bij varen.

Maar het zou ook nog erger kunnen.

Stel dat ze zouden zeggen, " foert, als we ze niet meer kunnen verkopen steken we ze nog liever in brand". Ook dat zou desastreus zijn voor onze klimaatactivisten.

Of:

Misschien ontketenen ze wel een oorlog, ik zeg zo maar wat. Zie je het al gebeuren al die tanks en ander oorlogsvoertuigen om de 100 km aan het stopcontact? Straaljagers, helikopters en bommenwerpers zie ik ook nog niet direct op elektriciteit van de grond komen

Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Welke hele slimme hier heeft het antwoord?

Maar dat ze het zo maar gaan aan hun neus laten voorbij gaan, daar geloof ik helemaal niets van.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 november 2021 om 02:55.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2021, 09:15   #274
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wie heeft het antwoord? Misschien iets voor Micele, ik kijk er al naar uit.

Wat gaan de grote spelers van 's werelds olieproducenten doen wanneer hun afzet stil valt door de toenemende elektrische automarkt?

Gaan ze gedwee toekijken en daar genoegen mee nemen?

Gaan ze die olie gebruiken om er elektriciteit mee te produceren?

Misschien , wie weet, gaan ze hun oliewinning gebruiken om er waterstof mee te produceren om die dan te verkopen. In dergelijk geval zal de co² uitstoot er niet wel bij varen.

Maar het zou ook nog erger kunnen.

Stel dat ze zouden zeggen, " foert, als we ze niet meer kunnen verkopen steken we ze nog liever in brand". Ook dat zou desastreus zijn voor onze klimaatactivisten.

Of:

Misschien ontketenen ze wel een oorlog, ik zeg zo maar wat. Zie je het al gebeuren al die tanks en ander oorlogsvoertuigen om de 100 km aan het stopcontact? Straaljagers, helikopters en bommenwerpers zie ik ook nog niet direct op elektriciteit van de grond komen

Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Welke hele slimme hier heeft het antwoord?

Maar dat ze het zo maar gaan aan hun neus laten voorbij gaan, daar geloof ik helemaal niets van.
Aardolie word niet enkel gebruikt als brandstof.
De meeste synthetische stoffen hebben aardolie als basisproduct.

En de rijke olielanden, zijn de landen die ook het meeste bezig zijn met de alternatieve energiewinning.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2021, 09:22   #275
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom? En waarom is er dan nog geen massaproductie van? En waarom hebben alle automerken die ooit FCEV ontwikkeld hebben het opgegeven?

(je weet toch dat een "waterstofauto" een electrische auto is met 3 maal slechter rendement dan een electrische auto met een batterijpack?)
Het zal afhangen van ‘groene productie’ van waterstof. Momenteel is het energetisch pure waanzin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2021, 11:36   #276
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zal afhangen van ‘groene productie’ van waterstof. Momenteel is het energetisch pure waanzin.
We zien wel hoe de grote chemieconcerns,samen met (een deel van de-) bedrijfsvoertuigenindustrie en de logistiek die ganse waterstofbusiness "incontournable" aan het investeren is...In vrij veel landen is de overheid blijkbaar "mee" in het verhaal.(ook bij ons)

Inderdaad,de energiebalans lijkt niet zo best op dit moment.Maar speciaal voor trucks is er de mogelijkheid om waterstof als "duobrandstof",om tenminste al de uitstoot in de bebouwde kom serieus te "milieuficeren"...Dat is handig gebruik maken van de regelgeving hé?


Ook,kunnen we ons afvragen of het wel zo verstandig is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in het transport helemaal te gaan vervangen door de "Lithium-maffia"...

Het is misschien GOED dat er een andere,zware -,speler in de markt zit....

Eigenlijk had de auto-industrie in de jaren negentig vorige eeuw een "diverse" barndstofmarkt gedroomd(ref...alle autosalons sedert die tijd)...Helaas lagen ze te lang te slapen,in de EU verslaafd aan hun diesels .

We riskeren nu nog steeds een heel weinig "diverse" markt te behouden.....Electrisch en waterstof
(want LPG,CNG,....of biobrandstoffen...lijken wel dood nu...)

Voor personenwagens is de race eigenlijk al gelopen dunkt me.Dat zal niet met waterstof zijn behoudens een Nobelprijswaardige ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door kelt : 1 november 2021 om 11:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2021, 11:54   #277
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ook,kunnen we ons afvragen of het wel zo verstandig is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in het transport helemaal te gaan vervangen door de "Lithium-maffia"...
Bij die - uit jouw context gehaalde zin - dacht ik aan een oude prijsgrafiek over "Lithium ions" over 3 decennia.
Maffia staat ook tussen dikke " "

Citaat:
Leercurve van lithium-ion batterijen: de prijs van batterijen daalde met 97% in drie decennia.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Energi...iek#Accu's
En die sterk dalende curve na 2016 tot vandaag gaat gewoon verder.

Deze is tot 2018, 98% daling op 3 decennia:
Citaat:
Lithium battery costs have fallen by 98% in three decades

In a few years electric vehicles may cost the same as their combustion-engine counterparts


https://www.economist.com/graphic-de...-three-decades
Uiteraard weet je dat er batterijpacks zijn voor stationaire opslag én
(milliseconden-snelle) netbalancering die helemaal geen Lithium hoeven te gebruiken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanadium_redox_battery

Zoals al eerder geschreven batterijen van alle soorten en groottes (ook buurtbatterij) in menige toepassing en voertuigen is tesamen met internationale HVDC-kabels de beste optie.

En die liggen er al, en steeds meer met dezelfde stijgende curve als de batterijprijzen nog altijd verder dalen.

Recenter:
Citaat:
https://about.bnef.com/blog/battery-...ts-at-137-kwh/

Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh

Een outlook van 2018 (link maart 2019) was dus eerder voorzichtig-pessimistisch:

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2021 om 12:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 01:06   #278
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Aardolie word niet enkel gebruikt als brandstof.
De meeste synthetische stoffen hebben aardolie als basisproduct.

En de rijke olielanden, zijn de landen die ook het meeste bezig zijn met de alternatieve energiewinning.
Ja, maar als ik mij niet vergis zijn die andere stoffen gemaakt van het afval product zoals ook LPG die ze , als ze hem niet in auto's kunnen verbruiken, moeten affakkelen. Of dat affakkelen nu beter is dan het te gebruiken om mee te rijden durf ik me niet over uit te spreken.

En, ge vergeet nog een onderdeeltje van de vraag. Stel, wat niet uitgesloten is, dat er nog eens een oorlog komt, waar gaan al die legervoertuigen onderweg hun elektrische bevoorrading doen? 't Is maar een vraag hé. Ik vrees dat we dan nog gaan lachen, maar GROEN. Maar ja 't is GROEN wat ge wild hé.

Laatst gewijzigd door Garry : 2 november 2021 om 01:27.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 01:24   #279
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We zien wel hoe de grote chemieconcerns,samen met (een deel van de-) bedrijfsvoertuigenindustrie en de logistiek die ganse waterstofbusiness "incontournable" aan het investeren is...In vrij veel landen is de overheid blijkbaar "mee" in het verhaal.(ook bij ons)

Inderdaad,de energiebalans lijkt niet zo best op dit moment.Maar speciaal voor trucks is er de mogelijkheid om waterstof als "duobrandstof",om tenminste al de uitstoot in de bebouwde kom serieus te "milieuficeren"...Dat is handig gebruik maken van de regelgeving hé?


Ook,kunnen we ons afvragen of het wel zo verstandig is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in het transport helemaal te gaan vervangen door de "Lithium-maffia"...

Het is misschien GOED dat er een andere,zware -,speler in de markt zit....

Eigenlijk had de auto-industrie in de jaren negentig vorige eeuw een "diverse" barndstofmarkt gedroomd(ref...alle autosalons sedert die tijd)...Helaas lagen ze te lang te slapen,in de EU verslaafd aan hun diesels .

We riskeren nu nog steeds een heel weinig "diverse" markt te behouden.....Electrisch en waterstof
(want LPG,CNG,....of biobrandstoffen...lijken wel dood nu...)

Voor personenwagens is de race eigenlijk al gelopen dunkt me.Dat zal niet met waterstof zijn behoudens een Nobelprijswaardige ontwikkeling.
ge kunt ook nog rijden op ammoniak hé, NH³ (Stikstof + waterstof). 't Zal wel wat stinken waarschijnlijk.

In ieder geval, ze beliegen en bedriegen ons dat onze oren er van lopen. In de scheepvaart zijn ze volop actief om op waterstof over te schakelen want, wat ook al dat groen wil, in de zee staan er nog altijd geen laatpalen om batterijtjes te vullen. En of het proces om die fameuze waterstof te produceren nu milieu vriendelijker gaat zijn durf ik serieus te betwijfelen.
https://www.natuurenmilieu.nl/themas...tof-ontkracht/

Laatst gewijzigd door Garry : 2 november 2021 om 01:52.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 08:53   #280
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
ge kunt ook nog rijden op ammoniak hé, NH³ (Stikstof + waterstof). 't Zal wel wat stinken waarschijnlijk.

In ieder geval, ze beliegen en bedriegen ons dat onze oren er van lopen. In de scheepvaart zijn ze volop actief om op waterstof over te schakelen want, wat ook al dat groen wil, in de zee staan er nog altijd geen laatpalen om batterijtjes te vullen. En of het proces om die fameuze waterstof te produceren nu milieu vriendelijker gaat zijn durf ik serieus te betwijfelen.
https://www.natuurenmilieu.nl/themas...tof-ontkracht/
sorry, zo juist opgemerkt. Het moet natuurlijk laaDpalen zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 2 november 2021 om 08:55.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be