Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2018, 12:43   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Niet echt wat er eerst werd gesteld. De N-VA is bijvoorbeeld geen voorstander van rechtstreekse democratie zoals verankerd in Zwitserland. Daarmee ontgaat de N-VA een essentiële hoeksteen van de Zwitserse constructie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 13:54   #222
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet echt wat er eerst werd gesteld. De N-VA is bijvoorbeeld geen voorstander van rechtstreekse democratie zoals verankerd in Zwitserland. Daarmee ontgaat de N-VA een essentiële hoeksteen van de Zwitserse constructie.
Net wat ik al zo dikwijls schreef. Volksbedrog. Zwitserland aangeven als (lichtende) voorbeeld dat een onafhankelijk Vlaanderen (economisch) haalbaar is, maar dan wel het Zwitserse model niet willen toepassen.

Gij bevestigt hetgeen ik al eerder stelde.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 16:50   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Net wat ik al zo dikwijls schreef. Volksbedrog. Zwitserland aangeven als (lichtende) voorbeeld dat een onafhankelijk Vlaanderen (economisch) haalbaar is, maar dan wel het Zwitserse model niet willen toepassen.

Gij bevestigt hetgeen ik al eerder stelde.
Helemaal niet. Verwijzen naar Zwitserland als economisch rolmodel, is van een totaal andere aard als de democratische instellingen van het land bespreken. Als ze Zwitserland als rolmodel zien voor de staatkundige uitwerking, dan moet je het totale plaatje zien.

Staatkundig rolmodel of economisch rolmodel, het zijn twee, heel onderscheiden zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 18:44   #224
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Verwijzen naar Zwitserland als economisch rolmodel, is van een totaal andere aard als de democratische instellingen van het land bespreken. Als ze Zwitserland als rolmodel zien voor de staatkundige uitwerking, dan moet je het totale plaatje zien.

Staatkundig rolmodel of economisch rolmodel, het zijn twee, heel onderscheiden zaken.
Kwatch
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 01:15   #225
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Heb echt gewacht, gelezen en gehoopt dat ook maar iemand met idee of oplossing komt…… neen dus!
Wel ik ben er weer hoor met voorstel!!!

Maak van de provincies kantons met zelf beslissende en uitvoerende macht en laat de bevolking in die provincie kantons via directe democratie via referendum hun stem uitbrengen van op de werkvloer van de maatschappij zoals in Zwitserland…

Einde jaloezie tussen de provincies einde bloempotten smijten en schelden, wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot betere samen werken. Wat dan ook meteen het einde van graaien, sjoemel compromissen, en zo het sjoemel merk België zal evolueren naar degelijkheid waar men respect voor zou kunnen hebben!

Maar ja, waarom makkelijk??? Als het moeilijk kan met de sjoemel merk België methode >>> dat ons de hoogste belasting voet van EU levert en toch een schuldenberg hogere dan de hoogste Zwitserse bergtoppen!!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is natuurlijk een uitstekend voorstel. Alleen zijn er een aantal politiekers die hun mond vol hebben van onafhankelijkheid en ook Zwitserland voorstellen als lichtend voorbeeld. Maar die wel als doel hebben een gecentraliseerd Vlaanderen, een België bis dus. En met uw voorstel verliezen ze de macht in Antwerpen. Daarom zal dat hier nooit gerealiseerd worden.
Uw voorstel zou het natuurlijk veel gemakkelijker maken voor bv de Limburgse kantons om de samenwerking met buitenlandse regio's te versterken. Een high tech regio (een euregio ruit) Eindhoven, Aken, Luik Hasselt, zou zo veel gemakkelijker kunnen gerealiseerd worden.
Laat dit nu een voorstel zijn die ik hier al 15 jaar geleden (begin 2003) postte. Ik vind wel de oorspronkelijke post hier niet meer terug. Maar ik had het nog op een ander forum geplaatst, en een Friese regionalist heeft het hier met knippen en plakken terug geplaatst:

Pleidooi voor een Benelux-federatie
http://forum.fok.nl/topic/257825/1/9...R+ALLE+COOKIES

De Benelux-federatie als lidstaat van Europa
https://forum.politics.be/showthread.php?t=22648

In de loop der jaren heb ik dit voorstel voor fraktaalfederalisme wat verder uitgewerkt:

Waarom West-Vlaanderen op zijn minst een deelstaat-statuut nodig heeft
https://forum.politics.be/showpost.p...12&postcount=1

Ik heb dit toen ook gekoppeld aan een voorstel om van de sociale zekerheid een aparte funktionele overheid te maken die los staat van de territoriale en identitaire overheden:

De sociale zekerheid onafhankelijk!
https://forum.politics.be/showthread.php?t=99715

Sociale Zekerheid als gefedereerde entiteit
https://forum.politics.be/showthread.php?t=142675

Ook koppelde ik daaraan het voorstel dat de verschillende overheden hun loketten, ambtenaren en diensten deelden omdat het uiteindelijk dezelfde belastingbetalers waren die belastingen aan deze verschillende overheden betalen:

Gemeenschappelijke belastingsdienst voor alle geresponsabilizeerde overheden?
https://forum.politics.be/showthread.php?t=142645

https://forum.politics.be/showpost.p...10&postcount=2

Ik heb toen ook gepleit voor een privatizering van de taalgemeenschappen omdat er geen enkele reden is waarom ze een voorkeursbehandeling zouden moeten krijgen tegenover andere gemeenschappen waarvoor de grondwettelijke vrijheid ven vereniging en meningsuiting zou moeten volstaan.

Leve de vrije identiteit!
https://forum.politics.be/showthread.php?t=135760
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 22 mei 2018 om 01:23.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 02:12   #226
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Hier nog wat oude diskussies daarover:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=111
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 08:36   #227
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kwatch
Helemaal niet. Men kan perfect een land aanhalen als voorbeeld voor hoe het op een bepaald vlak moet, zonder het eens te hoeven zijn met alle politieke, economische, sociale... kenmerken van een land.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 13:47   #228
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Helemaal niet. Men kan perfect een land aanhalen als voorbeeld voor hoe het op een bepaald vlak moet, zonder het eens te hoeven zijn met alle politieke, economische, sociale... kenmerken van een land.
Een succesvol land met 26 kantons die de voornaamste bevoegdheden hebben aanhalen als voorbeeld om aan te tonen dat een toekomstig land waar de bevoegdheden verdeeld zijn tussen 2 deelstaten, Vlaanderen en Wallonië, is toch de reinste onzin.

er herinnering de bewuste bron: https://sceptr.net/2017/06/n-va-conf...nder-mandaten/

Om een voorbeeld te geven. Bij een gezamenlijke beslissing staan er in dat Belg. confedralisme altijd 2 partijen tegenover mekaar of zijn ze het volledig eens. In het Zwitserse model kan dat erg verschillen. Er kan een grote meerderheid zijn, maar er kunnen ook veel verschillende meningen zijn. En als er een meerderheid is zal dat nooit dezelfde groep kantons zijn.

In het Zwitserse model kan Antwerpen geen beslissingen nemen over interne Limburgse aangelegenheden. In het NVA-model beslist de meerderheid van de bevolking, die in de ruit woont, hetgeen in Limburg gebeurd. Limburgers hebben in dat model niks te zeggen over zaken die eigenlijk enkel hun eigen streek aanbelangt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 19:50   #229
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is natuurlijk een uitstekend voorstel. Alleen zijn er een aantal politiekers die hun mond vol hebben van onafhankelijkheid en ook Zwitserland voorstellen als lichtend voorbeeld. Maar die wel als doel hebben een gecentraliseerd Vlaanderen, een België bis dus. ........
Juist om die middeleeuwse macht wellustige partijen/personen/zuilen/ belangengroepen en halt toe te roepen en de macht aan het volk te geven

>> Maak van de provincies >>kantons<< met zelf beslissende en uitvoerende macht en laat de bevolking in die provincie kantons via directe democratie via referendum hun stem uitbrengen van op de werkvloer van de maatschappij en de politiek pressies uitvoert waar de meerderheid via referendum voor koos zoals in Zwitserland…Met ceremonieel protocol federaal regeling heeft Zwitserland en zodoende al de zelf beslissende kantons een sterk merk van vertrouwen in de ganse wereld
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2018, 20:15   #230
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een succesvol land met 26 kantons die de voornaamste bevoegdheden hebben aanhalen als voorbeeld om aan te tonen dat een toekomstig land waar de bevoegdheden verdeeld zijn tussen 2 deelstaten, Vlaanderen en Wallonië, is toch de reinste onzin.

er herinnering de bewuste bron: https://sceptr.net/2017/06/n-va-conf...nder-mandaten/

Om een voorbeeld te geven. Bij een gezamenlijke beslissing staan er in dat Belg. confedralisme altijd 2 partijen tegenover mekaar of zijn ze het volledig eens. In het Zwitserse model kan dat erg verschillen. Er kan een grote meerderheid zijn, maar er kunnen ook veel verschillende meningen zijn. En als er een meerderheid is zal dat nooit dezelfde groep kantons zijn.

In het Zwitserse model kan Antwerpen geen beslissingen nemen over interne Limburgse aangelegenheden. In het NVA-model beslist de meerderheid van de bevolking, die in de ruit woont, hetgeen in Limburg gebeurd. Limburgers hebben in dat model niks te zeggen over zaken die eigenlijk enkel hun eigen streek aanbelangt.
Problemen zijn er om opgelost te worden.

Inderdaad er zal altijd wel iets zijn waar over gereuteld kan worden om niets te moeten doen.

Ik kan mij door al de jaren heen géén enkel problematische discussie in Zwitserland herinneren. GEEN enkel!!

Steeds was het buitenland die jaloers Zwitserland beschuldigde te veel banken te hebben… en zelfs daarover hebben de Zwitsers zelf met referendum beslist het bankgeheim van de Zwitserse banken echt vrij te geven om van de negatieve beschuldigingen af te zijn.

Vooral Nederland en ook België sjoemelt financieel internationaal veel meer dan de Zwitsers….

Perceptie leugen: Zwitserland zou rijk zijn door bank gesjoemel, belachelijk het bankgeheim is nu al jaren opgeheven en hun economie is nog even sterk!

In 2008 toen gans de wereld bankroet was…. Stond de Zwitserse frank zo sterk dat Zwitserland besliste zéér veel binnenlandse investeringen / kosten te maken aan infrastructuur in meubileer van het land om zo de waarden van de Zwitserse frank te devalueren om terug verhandelbaar te maken.
Terwijl wij hier de hoogste belastingen van EU betalen zitten we nog steeds in de stront, net met de neus boven klaar om met zen allen financieel te verzuipen in de schulden. En toch word weer gepreekt om met geld te smijten om partijen aan de macht te helpen…..


Wel is: dat veel groot kapitalen Zwitserland en hun munt betrouwbaar vinden wegens géén schandalen, geen corruptie, geen graaien of sjoemel commissies, geen schulden en naar de letter van hun wetten en regels handelende rechtbank en daarom in Zwitserland veilig belegen. Dexia en Arco enz. toestanden worden daar juridisch vervolgd!!!!

De realiteit is dat de politieke partijen in Zwitserland niet graaien en hun eigen zakken vullen, deze van de belangengroepen en vriendjes tot omgekochte spijzen en zo massa’s geld buiten smijten om de partij-macht, omdat het Zwitserse volk zelf via referendum beslist wat wel of niet gebeurd!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 22 mei 2018 om 20:31.
epicurist_dirk is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 10:31   #231
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kwatch
Gelukkig zijn er ook nog zeer veel goede Vlamingen in Limburg


Naam: 33154403_1727766510644611_2331194075153170432_n.jpg
Bekeken: 111
Grootte: 82,5 KB

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 23 mei 2018 om 10:37.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 11:13   #232
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Gelukkig zijn er ook nog zeer veel goede Vlamingen in Limburg


Bijlage 108880
Hahaha

Ze houden hun 11 juliviering op 8 juli.
En ze moeten een springkasteel zetten om volk(Turkse kinderen) daar te krijgen.

Anders komt er geen kat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 11:14   #233
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Gelukkig zijn er ook nog zeer veel goede Vlamingen in Limburg


Bijlage 108880
lol

Wat een farce.

Dat springkasteel was noodzakelijk om misschien een paar mensen zonder grijs haren daar te krijgen zeker ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 11:30   #234
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hahaha

Ze houden hun 11 juliviering op 8 juli.
En ze moeten een springkasteel zetten om volk(Turkse kinderen) daar te krijgen.

Anders komt er geen kat.
En wat gaan ze doen op 21 juli, Jos ?

Een onverkochte blikken doos koekjes van Delacre van vorig jaar,

met foto van de Monarchie verloten

Naam: koniklijke-doos-5331.jpg
Bekeken: 45
Grootte: 103,1 KB

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 23 mei 2018 om 11:36.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 11:42   #235
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
lol

Wat een farce.

Dat springkasteel was noodzakelijk om misschien een paar mensen zonder grijs haren daar te krijgen zeker ?
Dat denk je maar

Naam: 0c5aa10e-4800-11e6-acd9-570bfd4f1a1d_web_scale_0.077847_0.077847__.jpg
Bekeken: 89
Grootte: 196,5 KB

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 23 mei 2018 om 11:43.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:28   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kwatch
Dan kunt me ongetwijfeld feilloos uitleggen wat het verband is tussen het economisch klimaat en het staatkundig bestel in Zwitserland. Met uw uitroep "kwatch" overtuigt u totaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:30   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Laat dit nu een voorstel zijn die ik hier al 15 jaar geleden (begin 2003) postte. Ik vind wel de oorspronkelijke post hier niet meer terug.
En toen heb ik u aangeraden: richt een drukkingsgroep op. Of een partij. Kortom, doe er in de praktijk iets mee.

Is er ooit iets van gekomen? Of blijft u dit nietszeggend intellectueel spelletje spelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:32   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een succesvol land met 26 kantons die de voornaamste bevoegdheden hebben aanhalen als voorbeeld om aan te tonen dat een toekomstig land waar de bevoegdheden verdeeld zijn tussen 2 deelstaten, Vlaanderen en Wallonië, is toch de reinste onzin.
U zult moeten aantonen dat het onzin, hoor. Het is een terechte opmerking dat de economische succesformule van een bepaald land niet inhoudt dat ook de staatsvorm na te volgen is. U beweert het tegendeel, maar daar wil ik toch wel eens de bewijzen voor zien als het om Zwitserland gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:33   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om een voorbeeld te geven. Bij een gezamenlijke beslissing staan er in dat Belg. confedralisme altijd 2 partijen tegenover mekaar of zijn ze het volledig eens. In het Zwitserse model kan dat erg verschillen. Er kan een grote meerderheid zijn, maar er kunnen ook veel verschillende meningen zijn. En als er een meerderheid is zal dat nooit dezelfde groep kantons zijn.
En?

Wat heeft dit nu te maken met het economisch klimaat in Zwitserland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 13:38   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het Zwitserse model kan Antwerpen geen beslissingen nemen over interne Limburgse aangelegenheden. In het NVA-model beslist de meerderheid van de bevolking, die in de ruit woont, hetgeen in Limburg gebeurd. Limburgers hebben in dat model niks te zeggen over zaken die eigenlijk enkel hun eigen streek aanbelangt.
Bij ons kan Antwerpen geen beslissingen over "interne Limburgse aangelegenheden" nemen. Dat is een uitspraak met een bijzonder hoog Calimerogehalte. Alleen klopt ze niet. Het Vlaamse parlement wordt niet gedomineerd door een meerderheid Antwerpenaren. Het kiesstelsel voor het Vlaams parlement voorziet 33 verkozenen uit de provincie Antwerpen.

U bent trouwens fout te veronderstellen dat er in Zwitserland geen overkoepelende overheid bestaat die beslissingen neemt die geldig zijn over heel het grondgebied. Er bestaat daar zoiets als de bondsregering alsook de twee geledingen van het parlement (waarin er één een aantal rechtstreekse verkozenen zetelen naar de numerieke sterke van het kanton).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be