Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2010, 21:08   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Weet er iemand het volgende ?
Voor een klant moet ik een esthetisch afgewerkt scherm in bij voorkeur zink maken rondom de airco's op zijn dak ....naar het schijnt is dat een nieuwe richtlijn van de stad ( Gent ) en is men dat verplicht nu.

Weet iemand daar iets over?
Dit is voor mij nieuw wat ik vernomen heb en ik betwijfel of dit klopt.
(Ik moet het in elk geval wel doen )
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 juli 2010 om 21:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 05:43   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.298
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja oregon.
Ofwel SNR (sapin rouge du nord)
Cool, dan heb ik een goeie leverancier aangesproken. Mijn draagbalken voor het nieuwe dak zijn gedrenkte Oregons. Ik had het goedkoper kunnen doen met douglas, maar dat werd afgeraden.

Mare, maakt het uit dat als iemand een esthetisch verantwoorde afscherming voor zijn airco-bakken wil hebben, dit een stadsverordening is? En als 2de punt, moet het zink zijn?

Wees blij, voor kunstzinnige dingen betaald men in verhouding meer.

(en zulke dingen zijn net wat Zoltan en ik graag doen)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 08:58   #63
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het onderdak moet bij voorkeur van menuiserite platen zijn omdat die dampdoorlatend werken. Bovendien moet de overlapping van het onderdak volgens de hellingshoek groter of kleiner worden omwille van de capilariteit tussen in. Hoe minder helling hoe groter de overlap en wat zien we meestal...juist het omgekeerde.
Idem voor leien op het dak.
Ik heb na lang twijfelen geen onderdak gelegd omdat ik toen krap bij kas zat (1975). Ik heb dan leren leien plaatsen en mijn dakbedekking zelf geplaatst (de ruwbouw had ik laten zetten op de fundering na).
Natuurlijk is een huis bouwen meestal een lijst van compromissen. Wat Zuidelijk gericht had moeten zijn (woonkamer / veranda ) is meer Zuid - Oost maar goed, het is redelijk. Dat maakt dat ik het dak met de nok in NO / ZW ligt wat dan weer prima is. De volle laag van waterdruk komt meestal schuin op het dakvlak en ik heb geen doorslag. In de scheerzolder kan in de onderkant van de leien zien en het dak timmerwerk zodat ik kan observeren wat er gebeurd in allerlei weersomstandigheden.
Bij mijn overburen is dat anders. Die nok ligt ZO / NW en één dakvlak krijgt dan de volle laag bij ZW storm. Zij hebben wél een onderdak gestoken (al goed) maar de afwerking aan de schouw doorvoer heeft lang doorslag problemen gegeven. Ik zie trouwens bij storm het water in golven omhoog lopen tegen de dakhelling op. Een fantastisch gezicht maar dan begint ge te snappen wat de eisen zijn aan een dak. Bij uzelf gaat ge dat niet zien meestal.
Voor de bezonning is zijn dak dan weer beter georiënteerd maar het is dus kiezen.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 juli 2010 om 09:02.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 19:55   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik heb na lang twijfelen geen onderdak gelegd omdat ik toen krap bij kas zat (1975). Ik heb dan leren leien plaatsen en mijn dakbedekking zelf geplaatst (de ruwbouw had ik laten zetten op de fundering na).
Natuurlijk is een huis bouwen meestal een lijst van compromissen. Wat Zuidelijk gericht had moeten zijn (woonkamer / veranda ) is meer Zuid - Oost maar goed, het is redelijk. Dat maakt dat ik het dak met de nok in NO / ZW ligt wat dan weer prima is. De volle laag van waterdruk komt meestal schuin op het dakvlak en ik heb geen doorslag. In de scheerzolder kan in de onderkant van de leien zien en het dak timmerwerk zodat ik kan observeren wat er gebeurd in allerlei weersomstandigheden.
Bij mijn overburen is dat anders. Die nok ligt ZO / NW en één dakvlak krijgt dan de volle laag bij ZW storm. Zij hebben wél een onderdak gestoken (al goed) maar de afwerking aan de schouw doorvoer heeft lang doorslag problemen gegeven. Ik zie trouwens bij storm het water in golven omhoog lopen tegen de dakhelling op. Een fantastisch gezicht maar dan begint ge te snappen wat de eisen zijn aan een dak. Bij uzelf gaat ge dat niet zien meestal.
Voor de bezonning is zijn dak dan weer beter georiënteerd maar het is dus kiezen.

Paul
Prima, een onderdak is feitelijk ook geen pure noodzaak. Het is bedoeld als barrière bij bv stormschade tot het dak hersteld is.
En idd water kan een stukje omhoog geblazen worden maar dat niet alleen, water zuigt zichzelf tussen twee vlakke stukken omhoog. Vandaar de noodzaak om de overlapping voldoende groot te houden en die moet groter worden naargelang de helling minder is.
Een simpele manier hiervoor zonder allerlei tabellen of rekensommen te maken is de volgende.
Leg een meetlat in 3 cm water in dezelfde hellingshoek als het dak en je moet "minimum" 3 cm boven het water uitkomen op de meetlat ...verticaal gemeten op de schuine meetlat dus. (je hebt dus feitelijk twee meters nodig). En dat is de minimum afstand van de overlapping. Mag ook wel wat groter zijn hoor. Als het maar niet kleiner is dan is het goed.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 20:03   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Cool, dan heb ik een goeie leverancier aangesproken. Mijn draagbalken voor het nieuwe dak zijn gedrenkte Oregons. Ik had het goedkoper kunnen doen met douglas, maar dat werd afgeraden.

Mare, maakt het uit dat als iemand een esthetisch verantwoorde afscherming voor zijn airco-bakken wil hebben, dit een stadsverordening is? En als 2de punt, moet het zink zijn?

Wees blij, voor kunstzinnige dingen betaald men in verhouding meer.

(en zulke dingen zijn net wat Zoltan en ik graag doen)
Prima en de juiste keuze die je nu wat meer kost zal je uiteindelijk geld besparen.

Wat betreft die afscherming voor de airco's, eerlijk gezegd ik heb met de ingenieur van de airco's daar samen gestaan en die heeft dat ook nog nooit gehoord. Maar het zou weer eens iets nieuws kunnen zijn, in dat geval mogen er velen zich verwachten aan een afscherming want het is een zootje op die daken van airco's.
Ergens hebben ze dus wel een punt om dat eens aan te pakken.
Uiteindelijk is de installatie van zo'n scherm geen alledaagse sinecure.
Het moet voldoende lucht doorlaten, voldoende afstand hebben (wat ik niet heb op dat klein dak) het moet toegankelijk zijn voor de onderhoudsmonteur en het moet demonteerbaar zijn voor werkzaamheden aan de airco. En dat alles moet nog eens stevig verankerd worden op een zienlijke manier en daar is ook al geen plaats voor voorzien.
Bovendien zou het niet teveel mogen kosten. Ik vrees dat dit laatste wat gaat tegen vallen bij de klant.
En ja in principe moet het zink zijn bij een dak die met zinken dakgoten en regenpijpen zit. Mocht dit koper geweest zijn , dan zou het met koper moeten gebeuren. Dit omwille van contact erosie en harmonie met de omliggende dak materialen. Esthetisch verantwoord dus.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juli 2010 om 20:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 09:51   #66
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Prima, een onderdak is feitelijk ook geen pure noodzaak. Het is bedoeld als barrière bij bv stormschade tot het dak hersteld is.
En idd water kan een stukje omhoog geblazen worden maar dat niet alleen, water zuigt zichzelf tussen twee vlakke stukken omhoog. Vandaar de noodzaak om de overlapping voldoende groot te houden en die moet groter worden naargelang de helling minder is.
Een simpele manier hiervoor zonder allerlei tabellen of rekensommen te maken is de volgende.
Leg een meetlat in 3 cm water in dezelfde hellingshoek als het dak en je moet "minimum" 3 cm boven het water uitkomen op de meetlat ...verticaal gemeten op de schuine meetlat dus. (je hebt dus feitelijk twee meters nodig). En dat is de minimum afstand van de overlapping. Mag ook wel wat groter zijn hoor. Als het maar niet kleiner is dan is het goed.
Het dak in de buurt is nu volledig hersteld en geisoleerd met materiaal dat mijn belangstelling wel heeft. Lijkt mij een goede evolutie en is wat te vergelijken met het "koud plat dak" (isolatie onder de chape uitvulling).
Het product heet Isotec en is op internet te vinden. Het zijn lange stroken in aluminium verpakte polyurethaan platen met geïntegreerde panlat in metaal. Zij worden langs de buitenkant van het normale daktimmerwerk (gordingen en kepers) aangebracht. Spijtig volgens mij, zijn deze "panlat" profielen in ijzer. Deze panlat is met gaten uitgevoerd zodat zij ook de tengel latten vervangt. Als ik mijn dakbedekking moet vervangen dan is dit systeem zeker te overwegen al zou mijn voorkeur gaan naar aluminium "panlatten".


Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 17 juli 2010 om 09:54.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 10:36   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het dak in de buurt is nu volledig hersteld en geisoleerd met materiaal dat mijn belangstelling wel heeft. Lijkt mij een goede evolutie en is wat te vergelijken met het "koud plat dak" (isolatie onder de chape uitvulling).
Het product heet Isotec en is op internet te vinden. Het zijn lange stroken in aluminium verpakte polyurethaan platen met geïntegreerde panlat in metaal. Zij worden langs de buitenkant van het normale daktimmerwerk (gordingen en kepers) aangebracht. Spijtig volgens mij, zijn deze "panlat" profielen in ijzer. Deze panlat is met gaten uitgevoerd zodat zij ook de tengel latten vervangt. Als ik mijn dakbedekking moet vervangen dan is dit systeem zeker te overwegen al zou mijn voorkeur gaan naar aluminium "panlatten".


Paul
Tja...nieuw is beter of weer net niet?
Tengel latten hebben een functie, namelijk de ventilatielucht onder uw dak open te laten.
Bovendien sluiten ze het onderdak af.
Panlatten hebben ook een functie behalve pannen vasthouden, ze verstevigen uw dak. Kepers dienen bv 45 cm uit elkander te staan, dan gebruikt men een gewone panlat, staan ze verder uit elkander dan gebruikt men dikkere panlatten ter vervanging om de stevigheid wat te verhogen.
pannen moeten uitgelijnd worden op een dak ook, vandaar dat er moet gemeten worden op een gemiddelde van 10 �* 12 pannen uit een pallet omdat de "neus" van de pannen niet allemaal exact is. Dat is de tussen afstand van de panlat.
Anders kan je zo voorhebben dat de pannen nogal scheef liggen met alle verticale lijntjes zo een beetje over en weer. (iets dat je nogal vaak kan zien) En dat is niet mooi.
Enfin wil ik maar zeggen bij een huis is het nooit exact...gaande weg moet men al eens de ruimte hebben om wat aan te passen waar nodig.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:45   #68
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja...nieuw is beter of weer net niet?
Tengel latten hebben een functie, namelijk de ventilatielucht onder uw dak open te laten.
Bovendien sluiten ze het onderdak af.
Panlatten hebben ook een functie behalve pannen vasthouden, ze verstevigen uw dak. Kepers dienen bv 45 cm uit elkander te staan, dan gebruikt men een gewone panlat, staan ze verder uit elkander dan gebruikt men dikkere panlatten ter vervanging om de stevigheid wat te verhogen.
pannen moeten uitgelijnd worden op een dak ook, vandaar dat er moet gemeten worden op een gemiddelde van 10 �* 12 pannen uit een pallet omdat de "neus" van de pannen niet allemaal exact is. Dat is de tussen afstand van de panlat.
Anders kan je zo voorhebben dat de pannen nogal scheef liggen met alle verticale lijntjes zo een beetje over en weer. (iets dat je nogal vaak kan zien) En dat is niet mooi.
Enfin wil ik maar zeggen bij een huis is het nooit exact...gaande weg moet men al eens de ruimte hebben om wat aan te passen waar nodig.
Inderdaad, ik heb in de loop der jaren enkele daken met leien gelegd en op een perfecte rechthoek is dat op het eerste zicht geen probleem maar op een dak waarbij geen enkele zijde evenwijdig loopt is het voor een amateur wel "verzinnen alvorens te beginnen" . En met leien is de speling die men heeft nog wel wat kleiner dan met pannen.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 05:51   #69
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

E60 wordt ten laatste in 2014 ingevoerd
21 okt 2010

Naar schatting per woning +15.000 euro om die norm te halen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 13:16   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
E60 wordt ten laatste in 2014 ingevoerd
21 okt 2010

Naar schatting per woning +15.000 euro om die norm te halen.
Informeer u dan naar zink technieken voor gevels en daken. Vele mogelijkheden heden ten dage. Stijlvol, duurzaam en oplossingen op maat.

Zonder moeite tot 18 cm op een dak en 6 cm bij gevels. Meer is mogelijk maar dan moet de structuur aangepast worden.

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 november 2010 om 13:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 13:23   #71
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Informeer u dan naar zink technieken voor gevels en daken. Vele mogelijkheden heden ten dage. Stijlvol, duurzaam en oplossingen op maat.

Zonder moeite tot 18 cm op een dak en 6 cm bij gevels. Meer is mogelijk maar dan moet de structuur aangepast worden.

Ik weet dat ze met die zinkbekleding bezig zijn met de mogelijkheid van warmterecuperatie in de aard van solar wall.
http://solarwall.com/en/company-info...-worldwide.php
Hoever ze ermee staan heb ik geen idee van maar ik heb daarover met hen ooit kontakt gehad.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 13:38   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik weet dat ze met die zinkbekleding bezig zijn met de mogelijkheid van warmterecuperatie in de aard van solar wall.
http://solarwall.com/en/company-info...-worldwide.php
Hoever ze ermee staan heb ik geen idee van maar ik heb daarover met hen ooit kontakt gehad.

Paul
Ik heb daar weinig info over maar naar aanleiding van uw link ga ik dat toch ook eens opvolgen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 14:45   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik weet dat ze met die zinkbekleding bezig zijn met de mogelijkheid van warmterecuperatie in de aard van solar wall.
http://solarwall.com/en/company-info...-worldwide.php
Hoever ze ermee staan heb ik geen idee van maar ik heb daarover met hen ooit kontakt gehad.

Paul
Als ik dus op kleinere schaal zo een zinken kast maak en die aansluit op de luchtblazer van mijn open haard zou ik dus in principe warme lucht moeten kunnen doen blazen zonder mijn haard aan te steken.
Met andere woorden ik zou een natuurlijke bron van warmte kunnen hebben tijdens de dag simpel door die kast?
http://solarwall.com/en/products/sol.../solarduct.php
Dat vraagt toch om een test vind ik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:43   #74
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als ik dus op kleinere schaal zo een zinken kast maak en die aansluit op de luchtblazer van mijn open haard zou ik dus in principe warme lucht moeten kunnen doen blazen zonder mijn haard aan te steken.
Met andere woorden ik zou een natuurlijke bron van warmte kunnen hebben tijdens de dag simpel door die kast?
http://solarwall.com/en/products/sol.../solarduct.php
Dat vraagt toch om een test vind ik.
juist. Maar solarwall is wel geperforeerde plaat om de temperatuur van de plaat, en dus de verliezen, zo laag mogelijk te houden. Zo konden ze afzien van een glazen isolatie voor de plaat wat de kostprijs fel verlaagde (hoge temperatuur van de plaat en dus grote verliezen). Op een van hun kleine uitvoeringen staat een 12V zonnepaneeltje met ventilator. Geen zon, geen ventilatie. Wél zon, ventilator draait afhankelijk van de instraling. Geen verdere regeling nodig gezien de lage temperatuur inblaaslucht. Het is dan gewoon een voorverwarming maar door de lage investeringskost snel terugverdiend.
Met de bestaande zinken platen zou er lucht tussen de kieren van de platen ingebracht kunnen worden (afhankelijk van het systeem). De coating op de zink is niet giftig of geeft geen giftige dampen af (info van de fabrikant, moet wel nagevraagd worden) en zou op die manier voorverwarming van lucht toelaten.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 november 2010 om 15:45.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 15:59   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
juist. Maar solarwall is wel geperforeerde plaat om de temperatuur van de plaat, en dus de verliezen, zo laag mogelijk te houden. Zo konden ze afzien van een glazen isolatie voor de plaat wat de kostprijs fel verlaagde (hoge temperatuur van de plaat en dus grote verliezen). Op een van hun kleine uitvoeringen staat een 12V zonnepaneeltje met ventilator. Geen zon, geen ventilatie. Wél zon, ventilator draait afhankelijk van de instraling. Geen verdere regeling nodig gezien de lage temperatuur inblaaslucht. Het is dan gewoon een voorverwarming maar door de lage investeringskost snel terugverdiend.
Met de bestaande zinken platen zou er lucht tussen de kieren van de platen ingebracht kunnen worden (afhankelijk van het systeem). De coating op de zink is niet giftig of geeft geen giftige dampen af (info van de fabrikant, moet wel nagevraagd worden) en zou op die manier voorverwarming van lucht toelaten.

Paul
Zeer interessant systeem.
Als ik het een beetje volg allemaal dan warmt dankzij die donkere kleur de plaat en dus lucht binnen die kast op tot minstens 30° of een beetje meer.
Indien men daar een gedeelte van binnen kan krijgen, al is het maar de helft, dan heeft men een goed voor verwarmd huis door natuurlijke opwarming waar men maar gering moet in bijstoken. Of misschien dikwijls zelfs niet.

Iets om te volgen alvast.
Dat bedrijf werkt meer op industriële voet maar voor gewone woningen moet daar ook iets in te doen zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 16:13   #76
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zeer interessant systeem.
Als ik het een beetje volg allemaal dan warmt dankzij die donkere kleur de plaat en dus lucht binnen die kast op tot minstens 30° of een beetje meer.
Indien men daar een gedeelte van binnen kan krijgen, al is het maar de helft, dan heeft men een goed voor verwarmd huis door natuurlijke opwarming waar men maar gering moet in bijstoken. Of misschien dikwijls zelfs niet.

Iets om te volgen alvast.
Dat bedrijf werkt meer op industriële voet maar voor gewone woningen moet daar ook iets in te doen zijn.
Op de Duitse site staat de kleinste uitvoering voor buitenverblijf. http://www.solarwall.de/html/ferienhaus.html
Ik denk dat bij de duitse fabrikant de platen ook los verkrijgbaar waren. Maar in principe gaat dat natuurlijk met veel soorten plaatmateriaal wel lukken. Ge hoeft in zelfbouw nu eenmaal niet het optimum na te streven. Elke voorverwarming van de buitenlucht is winst. En hoe lager de kost daarvan hoe beter. De nieuwe ontwikkeling bij solarwall was dat ze economisch veel rendabeler waren met veel minder en lichter materiaal.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 16:32   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Op de Duitse site staat de kleinste uitvoering voor buitenverblijf. http://www.solarwall.de/html/ferienhaus.html
Ik denk dat bij de duitse fabrikant de platen ook los verkrijgbaar waren. Maar in principe gaat dat natuurlijk met veel soorten plaatmateriaal wel lukken. Ge hoeft in zelfbouw nu eenmaal niet het optimum na te streven. Elke voorverwarming van de buitenlucht is winst. En hoe lager de kost daarvan hoe beter. De nieuwe ontwikkeling bij solarwall was dat ze economisch veel rendabeler waren met veel minder en lichter materiaal.

Paul
Dedju dat ziet er goed uit allemaal.
Waarom zien we dat hier nergens?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 16:45   #78
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dedju dat ziet er goed uit allemaal.
Waarom zien we dat hier nergens?
Er is ook een verdeler voor Belgie. Het is niet omdat we het niet herkennen dat het er niet is. Dat zou mij inderdaad verwonderen.
http://solarwall.com/en/company-info...all-dealer.php
Ze zullen daar wel referenties hebben als u dat interesseerd.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 14:26   #79
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Er is ook een verdeler voor Belgie. Het is niet omdat we het niet herkennen dat het er niet is. Dat zou mij inderdaad verwonderen.
http://solarwall.com/en/company-info...all-dealer.php
Ze zullen daar wel referenties hebben als u dat interesseerd.

Paul
ik heb de prijzen teruggevonden van 2 jaar geleden (feb 2008)

Citaat:
De prijzen voor een solarwall 100 is 565 Euro
De prijs voor een solarwall 200 is 1200 Euro

uit een mailing :

We deliver direct from Germany with a transport company.

The SW 100 is only available as a unit with PV and fan. The SW 200 is available in other sizes and

also as a pure collector box if you plan to use a 240V fan. The price for SW200 will be 172 € less or
1028 € without PV and fan unit.
Zelfbouw is dus zeker interessant. Ik weet niet wat enkel het plaatmateriaal zou kosten als ge het bv gaat afhalen.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 11 november 2010 om 14:27.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 14:33   #80
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zeer interessant systeem.
Als ik het een beetje volg allemaal dan warmt dankzij die donkere kleur de plaat en dus lucht binnen die kast op tot minstens 30° of een beetje meer.
Indien men daar een gedeelte van binnen kan krijgen, al is het maar de helft, dan heeft men een goed voor verwarmd huis door natuurlijke opwarming waar men maar gering moet in bijstoken. Of misschien dikwijls zelfs niet.

Iets om te volgen alvast.
Dat bedrijf werkt meer op industriële voet maar voor gewone woningen moet daar ook iets in te doen zijn.
Ze beweren 30 graden verhoging tegenover de buitentemperatuur te bereiken. Voor een voorverwarming moet dat zeker niet meer zijn.


Citaat:
An einem sonnigen Wintertag kann der Kollektor z.B. einen Temperaturanstieg von bis zu 30°C über Außenlufttemperatur erreichen.
Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 11 november 2010 om 14:34.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be